BİLGİ MERKEZLERİNİN OTOMASYONU: EğiTek DENEYİMİ Mehmet Emin Küçük Aynur Uzer

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Web sitemizden kütüphane hizmetleri ve kaynaklarının kullanımı konusunda tüm bilgilere erişebilirsiniz.
Advertisements

Hazırlayan : Semiha SARAÇ
Enformasyon Teknolojileri Birimi 2014 Projeleri
360Core Kütüphane Kullanıcıları için Kütüphaneciler için
Çevre ve Orman Bakanlığı Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı
Bilgi Sistemleri Dairesi Başkanlığı ORBİS Altyapı Projesi Faaliyetler
‘‘21. Yüzyıl Eğitimine Doğru’’
BİLGİ VE İLETİŞİM ÇALIŞMALARIMIZ
Kamu Personeli Verimlilik Projesi
KÜTÜPHANE OTOMASYON SİSTEMİNİN KULLANIMI
İSTANBUL BİLGİ ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANESİ
Yerel Yönetim Reform Programına Destek Projesi Bratislava Regional Center 1 MİB’nin temsil (lobi) rolü: Üyelerinin çıkarlarını korumak ve temsil etmek;
E-Journal A.M.S. (EJAMS) Kütüphaneciler için e-dergi koleksiyonlarının yönetiminde, kullanıcılar için ise bu koleksiyonlardan yararlanmada kolaylık sağlar.
Bilgi Erişimde Yeni Bir Yüz: Yazma Eserlere internet üzerinden erişim Prof. Dr. Doğan Atılgan Ankara üniversitesi
BELGE SAĞLAMA HİZMETLERİ
Açıköğretimde E-öğrenme
KÜTÜPHANELERDE HALKLA İLİŞKİLER ve PAZARLAMA ANKARA ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANESİ ÖRNEĞİ Tuna CAN & E.Erdal AYDIN
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
UBE’de Öğrenci Olmak. Oryantasyon Programı Hedefler UBE Tanıtımı Yazım ve Sunum Seminerleri.
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
Emre Hasan Akbayrak ODTÜ Kütüphanesi Hizmetiçi Eğitim Seminerleri
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
HDH PROJE YÖNETİM SİSTEMİ
KALKINMA AJANSLARI TARAFINDAN SAĞLANAN DESTEKLER İÇİN GEÇERLİ SATINALMA SÜREÇLERİ 1.
Plan Program Dairesi Başkanlığı Görev Tanımları Genel Müdürlüğümüzün yıllık bütçesini, yatırım programlarını hazırlamak ve uygulanmasını sağlamak, Genel.
ARTVİN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
KÜTÜPHANE VE DOKÜMANTASYON DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Doç. Dr. Doğan Atılgan Ankara üniversitesi
YENİ İHRACAT DESTEKLERİ - Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi (UR-GE) -Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği İhracat Genel.
ANKOS 7. Yıllık Toplantısı, 31 Mayıs-2 Haziran 07, KTÜ E-KİTAP ARAŞTIRMA GRUBU Asuman Akyüz Tuba Akbaytürk.
KÜTÜPHANELERDE BÜTÇE YÖNETİMİ
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PROJELER KOORDİNASYON MERKEZİ BAŞKANLIĞI
American Mathematical Society MathSciNet Mathematical Reviews
KOÇ ÜNİVERSİTESİ SUNA KIRAÇ KÜTÜPHANESİ
ANKOS 3. ULUSLARARASI TOPLANTISI 6-7 HAZIRAN 2003 ANKARA.
Şişecam S ayısal Yönetimle Verim VIII. "Türkiye'de İnternet" Konferansı 20 ARALIK 2002 Canan Özcan Türkiye Şişe ve Cam Fab. A.Ş.
Eğitimde Bilgisayar Uygulamaları
BBY 105 Bilginin Organizasyonu I
Kurumsal Arşivler ve Açık Erişim Uygulamaları 44. Kütüphane Haftası, 31 Mart–4 Nisan 2008 Ömer Orhan Atılım Üniversitesi Kütüphanesi.
ARTVİN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ STRATEJİK PLANLAMA.
KARAR ALICI OLARAK YÖNETİCİ.
İçerik EndNote Hakkında… EndNote Kurulumu
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PROJELER KOORDİNASYON MERKEZİ BAŞKANLIĞI T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı.
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ Eğitim Enformatik Bölümü Ar-Ge Bilgisayar Bilimleri Araştırma ve Uygulama Merkezi Alt Yapı & Uygulama Bilgi İşlem Daire Başkanlığı.
İDARİ BİRİMLER GENEL DEĞERLENDİRME TOPLANTISI Mayıs Kütüphane ve Dokümantasyon Dairesi Başkanlığı.
İLİMİZ DİĞER KÜLTÜR KAYNAKLARINDA OLDUĞU GİBİ KÜTÜPHANELER YÖNÜNDEN DE ZENGİN BİR GEÇMİŞE SAHİPTİR. HALK KÜTÜPHANESİ İLK DEFA ‘MİLLİ KÜTÜPHANE’ ADI İLE.
Nuri BİNİCİ Proje DİJİTAL ARŞİV Nuri BİNİCİ Proje
Muaz Ayhan IŞIK Türkiye Büyük Millet Meclisi
Kurullar, Meslekî Çalışmalar ve Komisyonlar
Proje Yönetim Döngüsü: -Aşamaları -Rol ve Sorumluluklar
Yönetim Kurulu Toplantısı 16 Aralık 2009 MEBGEP FAALİYETLERİNİN UYGULAMAYA YÖNELİK İLERLEMELERİ Yönetim Kurulu Toplantısı 16 Aralık 2009 MEBGEP FAALİYETLERİNİN.
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
MALİ İŞLER MÜDÜRLÜĞÜ. Dünyadaki hızlı değişim ve gelişim sürecinde kurumların başarılı olmaları ancak etkin bir muhasebe ve finansal yönetim ile olanaklıdır.
Üniversiteler İçin Proje Yönetim Bilgi Sistemi
ESOGÜ KÜTÜPHANESİ Tarihçe  ESOGÜ Merkez Kütüphanesi tarihinde hizmete açılmıştır m2 kapalı alana sahip olup, oturma kapasitesi
Hafta 1: Dizinleme ve Özler BBY 264 Dizinleme ve Sınıflama.
Haziran 2014, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, BİLKENT - ANKARA Ebru KAYA İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi Kütüphanesi ÜNİVERSİTE KÜTÜPHANELERİ.
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
Sistem Analizi ve Tasarımı
Kütüphane ve Dokümantasyon
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
BİLGİSAYAR NEDİR?.
KÜTÜPHANE OTOMASYON SİSTEMİNİN KULLANIMI
ARŞİV KATALOGLARINDA STANDARTLAŞMA SORUNLARI: DEVLET ARŞİVLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRİMİÇİ ARŞİV KATALOĞU Prof. Dr. Hüseyin ODABAŞ Çankırı Karatekin Üniversitesi.
ERP Projesinin Aşamaları İzmir. ERP Projesinin Aşamaları SatışSatış - Başlangıç – Kurulum – Analiz – Plan – Uyarlama – Eğitim – Geliştirme.
Dijital kütüphane işlevleri
I Ğ DIR ÜN İ VERS İ TES İ KÜTÜPHANE VE DOKÜMANTASYON DA İ RE BA Ş KANLI Ğ I Kütüphane kullan ı m ı ve elektron İ k kaynaklara er İŞİ m Kütüphanec İ : Ercan.
KIRGIZİSTAN-TÜRKİYE MANAS ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

BİLGİ MERKEZLERİNİN OTOMASYONU: EğiTek DENEYİMİ Mehmet Emin Küçük Aynur Uzer

SİSTEM KURULMA AŞAMALARI Planlama Gerekliliklerin Belirlenmesi Seçim Gerçekleştirim İşletim Değerlendirme GENEL DÖNGÜ

OLURLUK ÇALIŞMASI l Mevcut Sistemin Genel Tanımı l Mevcut Sistemin Sorunları l Olası Çözümler l Olası Çözümlerin Maliyeti l Yeni Sistemin Getireceği Faydalar l Çözüm Seçilmeden Önce Yapılması Gereken Çalışmanın Tanımı

OLURLUK ÇALIŞMASI l Yeni Sistemi Gerçekleştirme Zamanı ve Takvimi l Personele Etkileri l Yer Gereksinimi l Kurumsal Politikalar

AMAÇ: l Kurumun gereksinimleri doğrultusunda her türlü bilgi kaynağını sağlayan, l düzenleyen, l ve bunlardan maksimum düzeyde yararlanmayı olanaklı kılacak, l bir bilgiye erişim sistemi ve merkezi oluşturmak

MEVCUT DURUM l BİNA: Üretim Dairesi Başkanlığı Yayın ve Dokümantasyon Şubesi’ne bağlı kütüphane l KOLEKSİYON: Farklı formatlarda (film, video kaset, ses kaseti, CD-ROM, DVD, çizim, monograf ve süreli yayınlardan oluşan yaklaşık bilgi kaynağı l PERSONEL: 1 şube müdürü, 1 öğretmen (sanat tarihi), 1 öğretmen (arşivci) 1 öğretmen (kütüphaneci) Toplam 4 personel

PERSONEL

PROJE KAPSAMI l Alt Yapı Çalışmaları l Bilgi Kaynaklarının Organizasyonu l Bilgi Kaynaklarının Hizmete Sunulması l Bilgi Hizmetlerinin Otomasyonu l Elektronik Bilgi Hizmetlerinin Organizasyonu

BİLGİ HİZMETLERİNİN OTOMASYONU l Yazılım –Yazılımın seçimi, kontratın hazırlanması ve satın alınması. –6 satıcının sunduğu çözüm incelendi. l Donanım –Satın alınacak yazılımın üzerinde çalışacağı donanımın belirlenmesi ve satın alınması

BİLGİ HİZMETLERİNİN OTOMASYONU l Bibliyografik verilerin girişi l Kullanıcı bilgilerinin girişi l Sistemin test edilmesi l “Canlı Yayın”a geçiş

ELEKTRONİK BİLGİ HİZMETLERİNİN ORGANİZASYONU l Merkezin Web sayfasının hazırlanarak tüm bilgi hizmetlerinin kurum Intranet’i ve Internet ortamından sunulması l Intranet üzerinde Jukebox sunucularını hizmete sokarak, merkezin koleksiyonunda bulunan CD-ROM ve DVD’leri merkeze gelmeden kullandırma l Web OPAC (Online Public Access Catalogue)’ın hizmete sunulması

ELEKTRONİK BİLGİ HİZMETLERİNİN ORGANİZASYONU l Internet bilgi hizmetlerinin sunulması –Internet bilgi kaynaklarının izlenmesi –Yansıtılması –Gerektiğinde tercüme edilmesi

GEREKSİNİM DUYULAN DESTEK l Manevi l Maddi

MALİYET l YAZILIM : $ l DONANIM: $ (10 PC ve 1 server, 4 video player, 1 videodisc player,, 1 DVD player, 2 müzik seti CD-DVD Jukebox, 4 TV, 1 fotokopi makinası, 1 tarayıcı, barkod okuyucu ve yazıcı) l DANIŞMANLIK: $ l TEFRİŞAT: $ l ALT YAPI: $ (Kablolama, taban yükseltme, perdeler v.b.)

ZAMANLAMA l KATALOGLAMA SINIFLAMA: 6 ay l VERİ GİRİŞİ: 6 ay –Toplam 12 ay sürmesi planlanan çalışmanın ilk altı ayında alt yapı çalışmalarının tamamlanması planlanmıştır. –Alt yapı çalışmaları devam ederken; yazılım ve donanımın sağlanması, hizmetlerin örgütlenmesi, kataloglama ve veri girişi çalışmaları sürdürülecektir.

GELİNEN AŞAMA l Olurluk çalışması yapıldı l Sistem gereklilikleri belirlendi l Tadilat çalışmaları başlatıldı l Demirbaş kayıtları tamamlandı l Kataloglama ve sınıflama sürdürülmekte –Yaklaşık künye Milli Kütüphane’den tarandı l Satın alınacak yazılım belirlenmek üzere

KATALOGLAMA VE SINIFLAMA l AACR2 l DDC l LC Konu Başlıkları l Otorite Kaynak Arayışı –Sorunlar: Doğruluk ve Güvenilirlik l Çözüm ?

YAZILIM SEÇENEKLER l Geliştirmek l Piyasadan Satın Almak

SEÇİMDE GÖZÖNÜNE ALINAN UNSURLAR l GENEL l TEKNİK l DESTEK l MALİYET

GENEL UNSURLAR l Kullanan Kütüphanelerin Deneyimi- İzlenimi? l Geliştiren Firmanın Ünü ? l Sağlayan Firmanın Ünü ?

TEKNİK UNSURLAR l Yazılımın Hızı ? l Mevcut Donanımla Uygunluğu ? l Mevcut İşletim Sistemiyle Uygunluğu ? l Data Sınırları ? (Kayıt sayısı, dosya hacmi, bilgi alanı sayısı, alan uzunluğu v.b.) l Kullanım Kolaylığı ? l Desteklenen İletişim Protokolleri ?

DESTEK UNSURLARI l Dokümantasyon ? l Eğitim ? l Yazılımdaki Değişiklikler ? l Yazılımın Yeni Versiyonu ? l Kullanıcı Klubü ?

MALİYET UNSURU l Fiyatı ? l Yıllık Bakım Ücreti ? l Yazılı Garantisi ? l Garantisi Yasal mı ?

YAZILIM SEÇİMİ l Ön araştırma l 5 yurtiçi, 1 de yurtdışı satıcı belirlendi l Yazılımların tanıtımı istendi l Sözü edilen kriterler ve yapılan “specification” doğrultusunda değerlendirme yapıldı l “En uygun” yazılımın belirlenmesi (tamamlanma aşamasında)

GALLER MİLLİ KÜTÜPHANESİ ÖRNEĞİ l İşletimsel gereklilikler 25 firmaya gönderildi l 8 satıcı çözüm önerisinde bulundu l Öneriler değerlendirildi ve 3 satıcı ile temasa geçildi l 3 satıcı istenilenleri nasıl karşılayacaklarına ilişkin teknik çözümlemelerini gösterdiler

GALLER MİLLİ KÜTÜPHANESİ ÖRNEĞİ l Resmi ihale açıldı l Teklifler değerlendirildi l Teklifte verilen fiyattan kontrat imzalandı. Sadece bu aşamaların tamamlanması 9 ay sürdü.

GERÇEKLEŞTİRİM l Uzun sürebilir l Takvim hafife alınmamalıdır

GERÇEKLEŞTİRİM SEÇENEKLER l Birden yeni sisteme geçiş l Aşamalı geçiş l Paralel işletim l Pilot işletim

BİRDEN YENİ SİSTEME GEÇİŞ l Belirlenen tarihte tamamıyla yeni sisteme geçilir l Yeni sistem çok karmaşık değilse tercih edilir l Yeni sistem dikkatlice planlanmış ve koordine edilmiş olmalıdır l Donanım ve yazılım önceden test edilmiş olmalı

BİRDEN YENİ SİSTEME GEÇİŞ l Gerekli veritabanları yaratılmış ve yüklenilmiş olmalı l Personelin eğitimi tamamlanmış olmalı

SİSTEMİN DEĞERLENDİRİLMESİ l İstenileni başarıyor mu ? l Hız ? l Performans ? l “Ekstralar” gerekiyor mu ? l Personel ne diyor ? l Kullanıcı ne diyor ? l Yazılımın yeni versiyonları ? l Donanımdaki gelişmeler ?

PERSONEL UNSURU l Sistemin en önemli unsurudur OTOMATİKLEŞMİŞ SİSTEMİN YÖNETİLMESİNDE: l Sistem yöneticisi (Sistem Kütüphanecisi) l Ağ yöneticisi l Eğitim yöneticisi l Destek masası işletmeni l Sekreterya

PERSONELİN EĞİTİMİ l Yeni sisteme ilişkin planlarınızı ve geçiş nedenlerinizi personele aktarınız l Planlama komitelerinde her düzeyden personelinizin yeralmasını sağlayınız l Personele yönelik gösteriler düzenleyiniz l Diğer kütüphanelere ziyaretler düzenleyiniz l Aceleci olmayınız ve geri bildirim için personele zaman tanıyınız

PERSONELİN EĞİTİMİ l Günlük rutini bozulanlara ve ofislerinden fiziksel yer kaybedenlere anlayışlı olunuz l İşlemler, kararlar ve eğitime yönelik planlar hakkında personeli sık sık ve ayrıntılı olarak bilgilendiriniz l Sistemi tanıtınız l Olası sorunlara hazır olunuz.

TARIM ? l Tarlanın sürülmesi : l Tarlanın sürülmesi : Personeli bilgilendirerek zemini hazırlayın. l Tarlanın düzlenmesi : l Tarlanın düzlenmesi : Personeli seçim işlemine dahil edin. l Ekim : l Ekim : Yeni sistemin, çalışma biçimlerini nasıl etkileyeceğini anlatın. l Yetiştirme : l Yetiştirme : Uygun düzeylerde eğitim verin. l Sulama : l Sulama : Uygun fiziksel ortamı sağlayın.

TARIM ? l Bekleme: l Bekleme: Yeni sisteme alışmada süre tanıyın. l Yabani otların ayıklanması : l Yabani otların ayıklanması : Sistemi değerlendirin. l Hasat: l Hasat: Personel ve kullanıcıların yeni sistemin nimetlerinden yararlanması.

EĞİTEK’TE YAPILANLAR l Proje, kurum üst yöneticilerine bir sunumla tanıtıldı. l Kurum çalışanlarına da açık olan 6 eğitim semineri yapıldı. l Birim çalışanlarının motivasyonu yükseltildi.

KULLANICI UNSURU l Kullanıcılar hizmetlerin neler olduğunu bilmelidirler l Broşürler l Yerel bir gazete (dergi) de bir makale l Kurum içi bir yayında bir makale l Uygun bir sergide bir stand l Gösteriler l Elektronik bülten tahtalarında yeralmak

GERÇEKLEŞTİRİLMEYE ÇALIŞILAN MERKEZ ?

TARTIŞMA TEŞEKKÜRLER...