İLK KELAMİ TARTIŞMALAR VE İLK KELAMİ ESERLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ahmet YORDAM EVRENİN YARATILIŞI
Advertisements

AHLAK, MANEVİYAT ve MANEVİ HAYAT
İNSANI HAM MADDE OLARAK ELE ALMAK
MELEKLERE İMAN A) MELEKLERİN TARİFİ
Allah’ın Zati ve Subuti sıfatları MEHMET TIĞLI
İLMİHAL Bir müslümanın dinini en güzel şekilde yaşaması için öğrenmesi.
AİLE VE AKRABALIK İLİŞKİLERİ
İMAN VE ÇEŞİTLERİ.
KOLAYLAŞTIRINIZ, GÜÇLEŞTİRMEYİNİZ. MÜJDELEYİNİZ, NEFRET ETTİRMEYİNİZ.
Mezhepler Tarihinin Kaynakaları. Genel özellikleri ve sorunları
Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU

Din Kavramı ve Gerçek Dinin Esasları
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
PROF.DR.SÖNMEZ KUTLU ANKARA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İSLAM DİNİNE GÖRE MEZAR İNŞA ETTİRMEK. Ulemanın çoğu tesnim in, yani kabrin üstünün deve hörgücü gibi yapılıp yerden bir karış kadar yükseltilmesinin.
AHİRET İNANCI.
KUR’AN-I KERİMİN İÇERİĞİ
İman nedir? İman esasları nelerdir?
İlköğretim DKAB Dersi 4. Sınıf 5. Ünite Sunusu
KURAN’I KERİMİN İÇ DÜZENİ
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI)
KUL HAKKI BAŞKALARINA ZARAR VERMEK:
İlköğretim DKAB Dersi 6. Sınıf 6. Ünite Sunusu
Dünya hayatı doğumla başlar ölümle sona erer.
Ramazan ve Kur’an Vaazı
Bu Slayt gösterisi www. varolmak. com sitesi tarafından hazırlanmıştır
Salim SELVİ.
KABİR HAYATI VE ŞEHİTLİK
KAZA VE KADERE İMAN AHİRET GÜNÜNE İMAN RABİA DOĞAN ERCİYES ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAK. DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİL. EĞİTİMİ ÖĞRT.
BURSA-Mustafakemalpaşa Teknik Lise ve Endüstri Meslek Lisesi Öğretmeni
8.SINIF 5.ÜNİTE İNANÇ VE DAVRANIŞ İLİŞKİSİ
NAMAZ Görmedin mi? göklerde ve yerde bulunan herşey; güneş, ay, yıldızlar, dağlar, ağaçlar, hayvanlar ve insanların bir çoğu Allah´a hakikaten secde ediyorlar.
SİYASİ AKIMLAR VE TEORİLERİ
HANBELİ MEZHEBİ İmam-ı Hanbel (Ahmed bin hanbel)'in kendi usulüne göre şer'i deliller çıkardığı hükümlere ve gösterdiği yola Hanbeli Mezhebi denir. Ehl-i.
2. Ünite: İslam’da İman Esasları
MEZHEPLER.
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
Sorumluluk Bilinci.
Mâtürîdî (Arapça: الماتريدي‎) ya da tam adıyla Ebu Mansur Muhammed bin Muhammed bin Mahmûd el-Mâtürîdî es-Semerkandî, Hanefi mezhebinden olanların itikad.
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
Rivayet Dönemi Hicri Üçüncü Asır 4. Ders.
Hicri Dördüncü ve Beşinci Asırlar
Mürcie/Tanımı Mürcie, R-C-A filinden türetilen ve
ŞÎA’DA FIRKALAR ve İMAMLAR
BİLGİ YARIŞMASI A Grubu B Grubu C Grubu D Grubu.
EMEVİLER DÖNEMİNDE SOSYAL TABAKALAR.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
EMEVÎLER (661–750).
1 3. Şerh Ve Derlemecilik Dönemî  Hicrî 8. asır ortalarından başlayıp, asrımızın başına kadar devam eden bu dönem kelâm ilminin taklid, duraklama ve gerileme.
B- Ehl-i Bid’at 1. Mutezîle 2. Şia 3. Haricîyye 4. Mürcîe
Zayıf Hadis Sahih ve Hasen hadis şartlarını taşımayan hadistir.
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
ADALET NEDİR? Adalet, zulmetmemek, hak sahibine hakkını vermek, haklılık ve hakka uygunluk gibi manalara gelmektedir.
Hint Alt Kıtasında Sünnet
İBADET VE NAMAZIN MANASI
İSLAM HUKUKU- 1 İSLAM HUKUKUNUN NİTELİĞİ
9. Sınıftan Mezun Olunana Dek Görülecek Tüm Dersler
YUNUS EMRE MATÜRİDİ.
Bugün neler öğreneceğiz?
Mâtürîdiyye İsimlendirme Tarihçe Görüşleri
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
KÜLTÜRÜMÜZDE H.Z MUHHAMMED SEVGİSİ. Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi: Bir çocuğa bir ad, çocuğun o adin manasını yasaması veya o ada sahip bir şahsin.
9. Sınıf 4. Ünite Öğrenme Alanı: Vahiy ve Akıl
Erken Dönem Abbasi Halifelerinin Din Politikası
ABBÂSÎLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET I
HAZIRLAYAN:Ö.ENSAR DURMUS İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUM.
MERAK, İLMİN HOCASIDIR..
Sunum transkripti:

İLK KELAMİ TARTIŞMALAR VE İLK KELAMİ ESERLER Prof. Dr. Sönmez KUTLU ANKARA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ İSLAM MEZHEPLERİ TARİHİ ÖĞRETİM ÜYESİ

İlk Kelami Problemler Cemel ve Sıffîn sonrasında tartışılan ilk problemler: iman, küfür, büyük günah, mümin fasık, kader ve siyasi liderlikle ilgili problemler, Emevi döneminin en ateşli tartışmalarıydı. Bu tartışmalar sonucunda Haricilik, Mürcie, Şia ve Mutezile ortaya çıktı

Emeviler Dönemi İlk Kelami Metinler Harici Nafi b. el-Ezrak’ın muhaliflerine yazdığı mektuplar; Harici Salim b. Zekvan’ın Sîre adlı eseri, Mürcii Hasan b. Muhammed’in İrcâ Risalesi; Hasan Basri, Ömer b. Abdilaziz ve Gaylan ed-Dımeşkî’nin Kaderle ilgili risaleleri; Ebû Hanife’ye nisbet edilen eserler; Hişam b. Hakem ve diğer bazı Şii alimlerin İmamet konusunda yazdığı eserler Mutezili alimlerin Tevhid ve adalet başta olmak üzere beş temel esaslarıyla ilgili yazdıkları ilk metinler sayılabilir.

Abbasiler dönemi tedvin çağında Kelami metinler Mutezili alimlerin eserleri Hadis Taraftarlarının Kitabu’l-İman, Kitabu’t-Tevhid, Kitabu’s-Sünne, Risaletü’l-‘Akide başlığı altında akaide dair yazdıkları eserler Kelam ilminin oluşmasında önemli bir yere sahiptir.

Akide Türü Eserler a. Ebu Hanife (ö. 150/767)’ye nispet edilen eserler: el-Fıkhu’l-ekber, el-Fıkhu’l-ebsat, er-Risâle, el-Alim ve’l-Müte’allim ve el-Vasiyye Daha sonraki akide türü kitaplar: b. Ebu Cafer et-Tahâvi (321/933), Akaid c. Hakim es-Semerkandî (342/953), Sevadü’l-A’zam fi’l-Kelâm d. Ömer en-Nesefî (537/1142), Akaid e. İbn Arabi (638/1240), Akidetü’l-Avam Kelime-i Şehadet tefsiri f. İbn Hâcib (646/1248): Akaid g. Cüveynî (478/1085): Akîdetü’n-Nizâmiyye h. Ebu Muhammed Yunus b. Yusuf eş-Şeybanî (619/1222): el-Akâidü’ş-Şeybâniyye (Kadiri tarikatı mensubu) i. Adüdiddin el-Îcî (816/1413): Akâid İbn Dakîk el-‘Îd (702/1302): Akaid I. Muhammed b. Yusuf es-Senûsi (895/1490): Akaid k. Ubeydullah b. Muhammed Abdülaziz es-Semerkandî: el-Akîdetü’z-Zekiyye

Akaid edebiyatı Ebü’l-Leys es-Semerkandî’nin (ö. 373/983) el-Akîde’si; Cüveyni’nin (ö. 478/1085) el-Akîdetü’n-Nizamiyye’si; İbn Tumert’in (ö. 524/1130) el-Akîde’si; Ebü’l-Berekat en-Nesefî’nin (ö. 710/1310) el-‘Umde fi’l-Akâid’i; Nesefî’nin (ö. 537/1142) el-Akâid’i; İcî’nin (ö. 816/1413) el-Akaidü’l-Adudiyye’si; Senusî’nin (ö. 895/1490) Akâid’i; Birgivî’nin (ö. 981/1573) el-Vasiyye’si; Lekânî’nin (ö. 1078/1668) Cevheretü’t-Tevhid’i,

Ehl-i Sünnet’in Kelami Eserleri Kelam ilmi, Ehl-i sünnet çevrelerinde, bağımsız bir ilim olarak gerçek hüviyetine III./IX Asrın sonları IV./X Asrın başlarında Basralı Ebu’l-Hasan el-Eş’arî ( 324/935-6) ve Semerkantlı Ebû Mansûr el-Mâturîdî (333/944/5)’nin çabalarıyla kavuştu. el-Eş’arî (324/935-936), Kitâbü’l-İbâne an Usûlü’d-Diyâne Ebû Bekr el-Bakıllânî (403/1012/13): Temhîd Ebû’l-Meâli el-Cüveynî ( 478/1085-86): Kitâbu’l-İrşâd ve Kitâbu’ş-Şamil Gazâlî ( 505/1111): el-İktisad fi’l-İtikad Fahruddîn er-Râzî(606/1209): el-Mahsûl el-Maturidi (333/944): Kitabu’t-Tevhîd Ebu’l-Kasım el-Hakîm es-Semerkandî (324/953-54): es-Sevâdu’l-A’zam Ebû Hafs Ömer en-Nesefî ( 537/1142-43): Umde Akîdeti Ehl-i Sünne ve’l-Cemaa Ebû’l-Muîn en-Nesefi (508/1115): et-Tabsıra  

Ebu Hanife Fıkhu’l-Ekber İslâm İnanç Esasları El Kitabı, ed. Şaban Ali Düzgün, Grafiker Yayınları, 1. Baskı, Ankara 2013. 301-306 ss. (Çev. Mustafa Öz)

Fıkhu’l-Ekber’in İçeriği 1 6 İman esası tevhidin aslıdır. Allah sayı yönüyle değil ortağı olmaması yönüyle birdir. Allah’ın zatî ve fiilî sıfatları vardır. İsim ve sıfatlar sonradan yaratılmış değildir. Kur’an Allah kelamıdır. Kur’an telaffuzumuz, yazmamız ve okumamız mahluk, fakat Kur’an mahluk değildir. Allah bir şeydir (varlık)tır. El, yüz ve nefis gibi sıafatlar onun keyfiyetsiz sıfatlarıdır. Onun eli kudreti veya nimeti denilemez. Allah eşyayı bir şeyden yaratmadı. Allah’ın Levhi mahfuzdaki yazısı, hüküm olarak değil vasıf olarak yazılıdır. Allah insanları küfür ve imandan hali olarak yaratmıştır. Sonra onlara hitap ederek emretmiş veya nehyetmiştir. Allah kullarından hiç birisini iman veya küfre zorlamamış, onları mümin veya kafir olarak yaratmamıştı. Küfür, kafirin; iman müminin kendi fiilidir.

Fıkhu’l-Ekber İçeriği 2 İman ve küfür kulların fiilleridir. Kulların bütün fiilleri hakikaten kendi kesbleri/kazançlarıdır. Onların yaratıcısı Allah’tır. Masiyetler Allah’ın rızası ve emri değildir. Peygamberler büyük ve küçük günahlardan masundur. Fakat sürçme ve hataları olmuştur. Fazilet sırası Hz. Muhammed Ebu Bekir, Ömer, Osman ve Ali şeklindedir. Hepsine sevgi ve saygı duyarız, hepsini hayırla anarız. Bir Müslümanı, helal saymaması şartıyla, büyük günahlardan birsini işlemesiyle kafir saymayız. Büyük günah işleyenden iman ismini kaldırmayız, ona gerçek anlamda mümin deriz. Günahlar mümine zarar vermez demeyiz. Keza günah işleyen Cehennem’e girmez de demeyiz. Allah’a ortak koşmak ve küfür dışında, büyük ve küçük günah işleyen, fakat tevbe etmeden mümin olarak ölen kimsenin durumu Allah’ın dilemesine bağlıdır. Dilerse ona Cehennemde azab eder, dilerse affader ve hiç azaba uğratmaz. Her hangi bir amele riya karıştırğı zaman, o amelin ecrini yok eder. Peygamberlerin mucizeleri velilerin kerametleri haktır. Allah ahirette görülecektir. İman dil ile ikrar, kalb ile tasdiktir. Gökte ve yerde olanların imanı, iman edilmesi gereken şeyler açısından artmaz ve eksilmez. Fakat yakin tasdik açısından artar ve eksilir. Müminler iman ve tevhid hususunda birbirlerine müsavidirler. Fakat amel itibariyle birbirinden farklıdırlar.

Fıkhu’l-Ekber’in İçeriği 3 Lügat itibariyle iman ve islam arasında fark vardır. Fakat İmansız İslam, İslamsız da iman olmaz. Onların ikisi de bir şeyin içi ve dışı gibidir. Din ise iman, islam ve şeriatlerin hepsine birden verilen isimdir. Bütün müminler, marifet, yakin, tevekkül, muhabbet, rıza, korku, ümit ve iman konusunda birbirlerine müsavidirler. Bu konuda imanın dışındaki hususlarda birbirlerinden farklıdırlar. Peygamberlerin şefaati haktır. Peygamberimizin şefaati, günahkar müminler ve onlardan büyük günah işleyip cezayı haketmiş olanlar için hak ve sabittir. Cennet ve Cehennem halen yaratılmıştır, ebediyen de fani olmayacaklardır. Allah’ın cezası da sevabı da ebedidir. Kabirde Münker ve Nekir’in sualleri haktır. Kabirde ruhun cesede iade edilmesi haktır. Kelam manasında Kur’an ayetlerinin hepsi de fazilet ve büyüklük bakımından birbirine müsavidir. Hz. Peygamberin anne ve babası İslam gelmeden önce öldüler. Miraç haberi haktır. Onu reddeden sapık bir bidatçi olur. Deccal’in, Ye’cüc ve Me’cüc’ün ortaya çıkması, güneşin batıdan doğması, Hz. İsa’nın gökten inmesi ve sahih haberlerde bildirilen kıyamet alametlerinin hepsi de haktır.

Ömer en-Nesefi, Akaid İslâm İnanç Esasları El Kitabı, ed. Şaban Ali Düzgün, Grafiker Yayınları, 1. Baskı, Ankara 2013. s. 313-318. (Çev. Şaban Ali Düzgün)