Kullanıcı Arayüzü Tasarımı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
Advertisements

Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
Oktay ERBEY CRM & B2B Ürün Satış Hizmet Yöneticisi
Prof.Dr.Şaban EREN Yasar Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi
Değişkenler ve bellek Değişkenler
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Başlangıç Tasarım Gözden Geçirme
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
KİŞİSEL KAMP MALZEMEN Kamp malzemelerini şu ana başlıklar altında düşünebilirsin. Uyku malzemesi Yemek malzemesi Temizlik malzemesi Zorluklara karşı hazır.
BASİT MAKİNELER.
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Diferansiyel Denklemler
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
Fen Dairesi Başkanlığı
Microsoft Danışman Öğrenci
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
İZMİR EKONOMİ ÜNİVERSİTESİ TEKNİK ve İDARİ İŞLER MÜDÜRLÜĞÜ (T.İ.İ.M) “HİZMET MEMNUNİYETİ ÇALIŞMASI” Temmuz, 2010.
BELGELEME Ian Sommerville, “Software Documentation”,
Yönetim Bilgi Sistemleri Şubat TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Veri Toplama, Verilerin Özetlenmesi ve Düzenlenmesi
HİSTOGRAM OLUŞTURMA VE YORUMLAMA
ETİK ve İTİBAR YÖNETİMİ
Prof. Dr. Leyla Küçükahmet
MÜRŞİT BEKTAŞ 1-A SINIFI
Meslektaşlarımızın Ücret Almadan Hizmete Devam Etmesi. Haksız Rekabette Sorunlar.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
Mobil Uygulamalar ve Bilgi Hizmetleri Orçun Madran
ÖRNEKLEM VE ÖRNEKLEME Dr.A.Tevfik SÜNTER.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
Proje ve girişim zamanlarının hesaplanması
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
İL KOORDİNASYON KURULU I.NCİ DÖNEM TOPLANTISI
GÖRSEL MATERYAL TASARIMI
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
MATRİSLER ve DETERMİNANTLAR
PROTOKOL.
DEĞİŞİM YÖNETİMİ Pervin GÖZENOĞLU.
©Ian Sommerville 2000Software Engineering, 6th edition. Chapter 19Slide 1 Doğrulama ve Geçerlilik- Verification and Validation l Yazılım Sisteminin kullanıcı.
©Ian Sommerville 2000Software Engineering, 6th edition. Chapter 19Slide 1 Doğrulama ve Geçerlilik.
ONDALIK KESİRLERİN ÖĞRETİMİ
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Anadolu Öğretmen Lisesi
Açık Ders Malzemelerinde (ADM) Teknik Alt Yapı R. Orçun Madran
Mukavemet II Strength of Materials II
Akış Kontrol Mekanizmaları
Chapter 6: Using Arrays.
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
1 DEĞİŞMEYİN !!!
T.C MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
Quest Atlantis Dünya Üzerine Yayılmış Çok-Kullanıcılı Çevrim-İçi Eğitsel Bir Bilgisayar Oyununun Teknik Yapısı.
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
HAYAT BİLGİSİ SORULARI.
ÇOK DEĞİŞKENLİ FONKSİYONLARDA
14.ULUSAL TURİZM KONGRESİ 2013 YILI BİLDİRİLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME Prof. Dr. A. Celil ÇAKICI Mersin Üniversitesi Turizm Fakültesi.
Proje Konuları.
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
ECHİNODERMATA Kambriyen – Güncel tümüyle denizel Filum
SLAYT 1BBY220 OCLC WorldCat Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/ BBY220 Bilgi Erişim İlkeleri.
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
Diferansiyel Denklemler
1 Öğr. B.Aliyeva Öğr. B.Aliyeva Bilgisayar Yazılımı.
Arama BBY256 Bilgi Mimarisi. Bulmak için Tasarım Farklı bilgi arama modelleri İnsanların bilgi arama davranışları Bu davranışların öğrenilmesi.
Dünya Üzerine Yayılmış Çok-Kullanıcılı Çevrim-İçi Eğitsel
Sunum transkripti:

Kullanıcı Arayüzü Tasarımı ghfsdfofowejfowjowef

Neler öğrenilecek Kullanıcı arayüzü tasarımı ilkeleri Çeşitli arayüzü üsluplarının karşılaştırılması Grafik ve metinlerin sunumu Temel tasarım girişimleri Sistemin değerlendirilmesi

Kullanıcı arayüzü Kullanıcı arayüzleri, kullanıcıların isteklerini, başarılarını, deneyimlerini karşılamalıdır. Kullanıcı, sistem hakkında çoğu zaman sistemin işlevselliğine göre değil, kullanıcı arayüzüne göre değerlendirme yapar. Kötü tasarlanmış arayüzü, kullanıcının ciddi hatalar yapmasına neden ola bilir. Kötü tasarlanmış arayüzü, pek çok yazılım sisteminin hiçbir zaman kullanılmamasının başlıca nedenidir.

Grafiksel Kullanıcı Arayüzü-GUI Grafiksel arayüzlerinin özellikleri: Öğrenmek ve kullanmak kolaydır; Sistemle etkileşimi kullanıcı birden fazla ekran (pencere) ile kura bilir; bir meseleden diğerine geçiş kolaylaşıyor; Ekranın her hangi noktasındaki nesneye anında erişim mümkündür

Grafiksel Arayüzün Nitelikleri Pencereler İkonlar Mönüler Nokta erişimi grafikler

Arayüzü tasarımında insan etkeni Sınırlı kısa süreli hafıza İnsan aynı anda 7 bilgi birimi aklında tuta bilir. Eğer arayüzünde bundan fazla birim ifade edilirse, bu hatalara neden ola bilir. İnsan hata yapar İnsan hata yaparsa ve sistem yanlış çalışırsa, uygun olmayan alarm ve bildiri(message) insanın heyecanını yüklselte ve böylelikle de daha çok hatalara sebep ola biler. İnsanlar farklıdırlar İnsanların fiziki yetenekleri çok farklıdır. Tasarımcı arayüzünü kiminse özel yeteneğine dayanarak yapmamalıdır. İnsanlar, etkileşim üsluplarını seçmede farklılık gösteriyorlar Bazıları şekli sever, bazıları metinleri

Tasarım ilkeleri KAT sistemin kullanıcılarının isteklerini, deneyimlerini ve yeteneklerini hesaba almalıdır. Tasarımcılar insanın fiziki ve zihni yeteneklerinin sınırlarını (sınırlı kısa zamanlı hafıza) dikkate almalı ve insanın hata yapa bileceğini hesaba almalıdırlar. Arayüzü tasarımlarında, tüm tasarımlar için uygulanan ilkeler kullanıla bilir.

Tasarım ilkeleri (devamı) Kullanıcı arkadaşlığı Arayüzü bilgisayar terimlerini değil, kullanıcıya yönelik ifadeleri ve kavramları içermelidir. Örneğin, ofis sisteminde e-mail, direktori, fayl gibi kavramlar yerine mektup, klasör, belge kavramları işletilmelidir Uyumluluk Sistemdeki komutların ve mönülerin biçimleri aynı olmalı, işaretlemeler benzer olmalıdır. İşlemlerin tahmini Eğer komutlar belli bir yolla işlem yapıyorsa, kullanıcı komutların işlemlerini tahmin ede bilmelidir

Tasarım ilkeleri (devamı) Kurtarılabilirlik Sistem kullanıcı hatalarına belirli bir esneklik sağlamalı, bu hataların düzeltmesine izin vermelidir. Bunun için işlemi geri alma , dağıtıcı (silici)işlemlerin doğrulanması gibi olanaklar kullanıla bilir Kullanıcı kılavuzu Yardım sistemleri, çevrimiçi talimatlar gibi kullanıcı kılavuzları hazırlanmalıdır Kullanıcı farklılığı Farklı kullanıcılar için etkileşim yöntem ve araçları desteklenmelidir. Örneğin, kullanıcı görmede zorluk çeke bilir ve buna göre de metinlerin daha büyük görüne bilmesi sağlanmalıdır

KAT sorunları Etkileşimli sistem tasarımında 2 sorun çözülmelidir: Kullanıcı, bilgisayar sistemine nasıl bilgi vermelidir? Bilgisayar sisteminin, kullanıcıya sunduğu bilgi nasıl ifade edilmelidir? Kullanıcı etkileşimi ve bilgi tasviri, kullanıcı arayüzü ile bütünleşmelidir.

Etkileşim üslupları Doğrudan işleme Mönü seçme Form doldurma Komut dili Doğal dil

Denetim paneli arayüzü

Etkileşim üslupları

Doğrudan işlem’in artı yönleri Kullanıcı bilgisayar üzerinde kendi kontrolünü hissediyor Öğrenme nispeten az zaman alıyor Kullanıcı, işlemlerine doğrudan müdahale ede biliyor ki, bununla da hatalar hızlı olarak buluna ve düzeltile bilir

Doğrudan işlem’in sorunları Bilginin elverişli biçimde çıkarılması zor ola bilir Kullanıcının bilgi uzayının büyük olduğu durumlarda bu uzayda yönü belirlemek için ne tür araçlar sağlanmalıdır? Doğrudan işlem arayüzlerini programlaştırmak zordur

Mönü sistemleri Kullanıcı, sistem tarafından ona sunulmuş listeden seçim yapıyor Bu seçme nokta usulü ile (fareyi tıklamakla) veya seçimin adını yazmakla gerçekleştirile bilir Dokunmatik terminaller kullanıla bilir

Mönü sistemlerinin artı yönleri ve sorunları Kullanıcının komut adlarını ezbere bilmesine gerek yoktur; bu adlar doğru-dizgin biçimde liste halinde sunulmuştur Yazma ile bağlı hata en aza indiriliyor Mönü ile bağlı sorunlar Mantıki bağlayıcılar (ve, veya) içeren işlemleri ifade etmek mümkünsüzdür Seçim sayısı az oldukta mönü sistemi uygundur.Seçim sayısı çok oldukta mönüleri yapılandırma yöntemleri kullanılmalıdır

Form tabanlı arayüzü

Komut arayüzü Kullanıcı, sistemin çalışması için talimatları komutlarla veriyor Her türlü karmaşık komutlar oluşturula bilir. Derleyici yöntemleri uygulanır Daha az yazı gerektiren özgü arayüzleri geliştirilmelidir

Komut dilleri Hızlı etkileşim imkanı sağladığı için daha çok deneyimli kullanıcılara yöneliktir. Tesadüfi ve deneyimsiz kullanıcılar için uygun değil Mönü komutlarına (klavye kısayolları) alternatif ola bilir. Bazen komut dili arayüzü ve mönü tabanlı arayüz aynı zamanda desteklenir

Komut arayüzlerinin sorunları Kullanıcı komut dilini öğrenmelidir. Bu bakımdan sistemi ara-sıra kullananlar için uygun değil Kullanıcı komutlarda hata yapa bilir. Bu bakımdan, hataların bulunması ve düzeltilmesi sistemi gerekiyor Etkileşim klavye ile gerçekleştirildiğinden yazma yeteneği talep olunuyor

Doğal Dil arayüzü Komutları kullanıcı doğal dilde yazar. Genelde, sözlük kısıtlıdır ve bu tür sistemler özgü uygulama alanı ile sınırlıdır Şu anki Doğal dili işleme teknolojisi tesadüfi kullanıcıların etkili biçimde çalışa bilmesini sağlayamıyor.Deneyimli kullanıcıyı ise fazla yazı yazma tatmin etmiyor

Çok kullanıcı arayüzleri

Web tabanlı arayüzleri Pek çok web tabanlı sistemlerde web formlarına dayalı arayüzleri bulunmaktadır. Form alanı mönüler, serbest metin girişleri,radyo butonları … ola bilir.

Örnek: Kütüphane sistemi (LIBSYS) etkileşimi Belge arama Kullanıcılar, onlara gerek olan belgeleri bulmak için arama araçlarını kullanmak isterler Belge isteği Kullanıcı, belgenin kendi bilgisayarına veya çıktı almak için sunucuya gönderilmesini isteğe bilir

LIBSYS arama formu

Bilgi Sunumu Bilgi doğrudan (kelime işlemcide metin) sunula bilir veya bazı dönüştürmeler (örneğin, grafik form) kullanmakla sunula bilir. Model-görünüm-denetleyici yaklaşımı, verilerin çok yönlü sunumunu desteklemek için bir yoldur

Bilginin sunumu

Model-görünüm-denetleyici (MGD-MDC)

MGD-örnek

Bilginin tasviri Statik bilgi Dinamik bilgi Oturumun başlangıcında verilir ve oturum boyunca değişmez. Sayısal ve metinsel ola bilir. Dinamik bilgi Oturum boyu değişe bilir ve değişmeler sistem kullanıcısına iletilmelidir. Sayısal ve ya metinsel ola bilir.

Bilgi tasviri etkenleri Kullanıcının kesin bilgiye veya veriler arasındaki ilişkiler hakkında bilgiye ihtiyacı var mı? Veri değerleri hangi sıklıkla değişmektedir? Değişiklikler anında kaydedilmelidir mi? Değişiklik baş verdikte kullanıcının her hangi tepkisi (cevabı) olmalıdır mı? Bilgiler metin ve ya sayısal türünden midir? Karşılaştırmalı değerler önemlidir mi?

Bilginin değişik sunum yöntemleri

Analog ve dijital sunum Sayısal sunum Öz – küçük ekran alanı gerekiyor; Kesin değerler ifade edile bilir. Analog tasvir Değişkenin gözle izlenimini almak için iyidir; Bağıntılı değerleri göstermek mümkündür; İstisnai veri değerlerini görmek kolaydır

Tasvir yöntemleri

Bağıntılı değerlerin sunumu

Verilerin görselleştirilmesi Büyük boyutta bilgileri tasvir etme yöntemi. Görselleştirme, varlıklar arasındaki bağlantıları ve verilerin eğilimlerini göstermek için kullanılır Mümkün veri görselleştirmeleri: Farklı kaynaklardan toplanmış hava hakkında bilgiler -izobarların kullanımı ; Molekülün 3 boyutlu tasviri; Hiperbolik ağaç biçiminde tasvir edilmiş web sayfaları

Veri görselleştirme örneği (basınç haritası)

Veri Görselleştirme (RNA yapısı) RNA'yı oluşturan kimyasal gruplar. P, fosfat; Z, riboz şeker; A, C, G, U, sırasıyla adenin, sitozin, guanin ve urasil.

Renk kullanımı Renk, arayüzüne ilave boyut kazandırır ve kullanıcıya karmaşık bilgi yapılarını anlamakta yardım eder. Renk istisnai olaylara dikkati çekmek için kullanıla bilir. Arayüzü tasarımında renk kullanımı zamanı genel hatalar: Anlamları ifade ederken; Görüntülerde çok fazla renk kullanımı.

Renk kullanımı (devamı) Sınırlı sayıda renk kullanmalı ve onların kullanımında tutucu olmalı. Sistemin durumunun değişmesini göstermek için renk değişimi kullanmalı. Renk şifrelemelerini, kullanıcının gerçekleştirmeye çalıştığı meseleleri desteklemek için kullanmalı. Renk şifrelemelerini düşünerek ve uyumlu biçimde kullanmalı. Renk çiftlerinin seçiminde dikkatli olmalı.

Hata bildirileri Hata bildirisi tasarımı çok önemlidir. Kötü hata bildirisi,kullanıcının sistemi kabul değil, ret etmesine neden ola bilir. Bildiriler kibarca ifade edilmeli, özlü, tutarlı ve yapıcı olmalıdır. Kullanıcının temel bilgileri ve deneğimi, bildiri tasarımında belirleyici etken olmalıdır

Bildiri yazımında tasarım etkenleri

Kullanıcı hatası-örnek Varsayalım ki, hastabakıcısı, hastanın ismini girerek kayıt bilgilerine ulaşmak istiyor bulmak istiyor

İyi ve kötü bildiri tasarımı-örnek

Yardım sistemleri için giriş noktaları

Yardım sistemi pencereleri

KAT süreci KAT kullanıcılar ve tasarımlar arasındaki sıkı iletişimi kapsayan iteratif süreçtir. Bu süreç 3 esas adımdan oluşuyor: Kullanıcı çözümlemesi. Kullanıcının bu sistemle ne yapacağının anlaşılması; Sistem prototipi oluşturma. Deneme için prototipler oluşturmalı; Arayüzü değerlendirme. Oluşturulmuş prototiplerin kullanıcılarla birlikte denenmesi

Tasarım süreci Kağıt tabanlı tasarım prototipinin geliştirilmesi Son kullanıcı ile birlikte ytasarımı değerlendirme Son kullanıcı ile birlikte tasarımı değerlendirme Dinamik tasarım prototipinin geliştirilmesi Kullanıcı girişimlerinin çözümlenmesi ve anlaşılamsı Prototip tasarımı Yürütülür prototip nihai kullanıcı ara yüzünün çalıştırışması

Kullanıcı arayüzünün değerlendirilmesi Arayüzünün değerlendirilmesi, onun uygunluğunu ölçmek için gereklidir. Tam kapsamlı değerlendirme çok pahalıdır ve pek çok hallerde pratik değildir. Ideal halde, arayüzü kullanıcı belirteçlerine göre değerlendirilmelidir.Ama böyle belirteçler çok ender geliştirlir

Kullanılabilirlik özellikleri

Basit Değerlendirme teknikleri Anket sorgulama Sistemin kullanımının Video kaydı ve bu kayıt esasında değerlendirme. Kullanım araçları ve kullanıcı hataları hakkında bilgilerin toplanması için kod yazma. Çevrimiçi kullanıcı bilgilerini toplamak için kod edinme

Önemli hususlar KAT ilkeleri, kullanıcı arayüzlerinin tasarımına yardım etmelidir Etkileşim üslupları- doğrudan işleme, mönü sistemleri, form doldurma, komut dilleri ve doğal dil. Grafik tasvirler değerlerin yönlerini ve yakınlığını ifade etmelidir. Kesinlik gerekiyorsa dijital tasvir kullanılmalıdır. Renkler tutumlu ve uyumlu kullanılmalıdır.

Önemli hususlar KAT süreci, kullanıcı çözümlemesini, sistem prototip oluşturmasını ve prototip değerlendirmesini kapsar. Kullanıcı çözümlemesinde hedef, kullanıcının gerçekten çalıştığı yollara tasarımcıların duyarlılıklarını sağlamaktır Kullanıcı arayüzlerinin prototipinin oluşturulması aşamalı süreç olmalıdır ve ilk kağıt prototipler arayüzlerinin sonraki otomasyon prototipleri için temel olmalıdır. Kullanıcı arayüzü değerlendirmede amaç , tasarımı nasıl daha iyileştirmek, kullanıcı isteklerin ne seviyede karşıladığını öğrenmektir