Ergenlik Dönemindeki Bedensel ve Duygusal Değişimler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ERGENLİK DÖNEMİNDE DEĞİŞİM
Advertisements

ERGENLİK DÖNEMİNDE DEĞİŞİM
İNSANLARDA ÜREME BÜYÜME VE GELİŞME
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
? ? ? Bugünlerde şu soruları kendinize soruyor musunuz?
Şİddet Muhammet GÜLER.
ERGENLİK DÖNEMİNDE YAŞANAN FİZİKSEL DEĞİŞİMLER
İç salgı bezleri.
SOSYAL-KİŞİLİK GELİŞİMİ
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
Ergenlik Dönemi Bedensel Değişimleri Op.Dr.Semih Hızıroğlu
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
ERGENLİK DÖNEMİNİN ZİHİNSEL, RUHSAL VE SOSYAL ÖZELLİKLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ.
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
Ergenlik Sorunları Hazırlayanlar Mehmet BAYRAM Mehmet ERDİN
ERGENLİK DÖNEMİNDE DEĞİŞİM
Aydınlıkevler Ortaokulu
BAHÇELİEVLER REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
İnsanda üreme,büyüme,gelişme
6.SINIF FEN ve TEKNOLOJİ TESTİ
ERGENLİK DÖNEMİ.
ERİNLİK DÖNEMİNİN DAVRANIŞ
REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ERGENLİK DÖNEMİ SEMİNERİ
Okul Rehberlik Servisi
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
DEĞERLİ ANNE VE BABALAR HOŞGELDİNİZ
Hazırlayan: Yasemin ŞAHİN Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen
ERGENLİK DÖNEMİNDE DEĞİŞİM
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
Ergenlikte Duygusal Gelişim
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
KIZLARDA GÖRÜLEN ERGENLİK DÖNEMİ DEGİŞİKLİKLERİ VE SORUNLARI
ERGENLİK DÖNEMİ A Y - 1 Ergenlik Çağı Ne Zamandır?
AKÇADAĞ LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUKLARINDA OKUL İÇİ ŞİDDETİN İRDELENMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI Sözen S 1, Baysal SU 2, Ekizoğlu O 1, Tüzün B 1, Tüzün Ü 3 1 İstanbul Üniversitesi.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
ERGENLİK.
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
ERGENLİK ve PROBLEMLERİ
Ergenlik ?.
ERGENLİK ve ERGENLİKTE İLETİŞİM
ERGENLİKTEKİ GELİŞİMİN DAVRANIŞLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
ERGENLİK.
İnsanda Büyüme ve Gelişme Dönemi
(KIZLAR İÇİN).
YUMAKLICERİT ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ Hazırlayan: Ayşegül ATA
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ. ERGENLİK DÖNEMİ (12-18 Yaş)
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
ERGEN SAĞLIĞI Dr. Yunus Emre Kum Malatya Devlet Hastanesi
ÇATALCA ÇOK PROGRAMLI ANADOLU LİSESİ ERGENLİK DÖNEMİ SUNUSU
ERGENLİK DÖNEMİ YAŞ BİLİŞSEL GELİŞİM * * Soyut işlemler dönemidir. * Tartışmaları sever, düşüncelerini ifade etmek isterler. * Mantık üzerinde.
Ergenlik Dönemindeki Gelişim Görevleri (12-18 yaş)
ERGENLİK.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
İNSANLARDA ÜREME BÜYÜME VE GELİŞME
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
ERGENLİK.
ERGENLİK.
Ergenlik Döneminin Genel Özellikleri
YAŞ ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ.
TED ANTALYA KOLEJİ PDR SERVİSİ  Ergenlik, çocuklukla yetişkinlik arasında kalan bir “ara dönemdir”.  Buluğ (ön ergenlik) ergenliğin başlarındaki gelişme.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GELİŞİM EVRELERİ VE ERGENLERLE İLETİŞİM. B üyüme Vücutta bulunan organların zamana bağlı hacminin artmasıdır.
Sunum transkripti:

Ergenlik Dönemindeki Bedensel ve Duygusal Değişimler

Ergenlik Döneminde Görülen Bedensel Değişiklikler : Kız ve Erkeklerde Görülen Ortak Değişiklikler : 1- Boy uzaması. 2- Kilo artışı. 3- Vücutta kıllanma (koltuk altı ve cinsel bölgede). 4- Deride yağlanma. 5- Sivilce çıkması. 6- Ter salgısının artması. 7- Kasların gelişmesi.

Kızlarda Görülen Değişiklikler : 1- Dişi üreme organlarının olgunlaşması. 2- Yumurta oluşumu. 3- Adet görme (Regl). 4- Göğüslerin belirginleşmesi.

Erkeklerde Görülen Değişiklikler : 1- Erkek üreme organlarının olgunlaşması. 2- Sperm oluşumu. 3- Ses kalınlaşası. 4- Sakal ve bıyık çıkması.

b) Ergenlik Döneminde Görülen Ruhsal Değişiklikler 1- Toplumdaki rolünü belirleme isteği. (Ben Kimim? – Kimlik Arayışı). 2- Hayatı ve çevreyi sorgulama. (Topluma Nasıl Faydalı Olurum – Kimlik Arayışı). 3- Kendi başına hareket etme isteği. (Neden Herkes Yaptıklarıma Karışıyor? – Bağımsızlık Arayışı). 4- Yalnız kalma isteği. (Beni Neden Yalnız Bırakmıyorlar? – Bağımsızlık Arayışı) 5- Aynı gün içinde (sevinç, üzüntü, korku gibi) duygularının sürekli değişmesi. (Neden Kimse Beni Anlamıyor? – Duygusal Dalgalanma).

6- Sebepsiz can sıkıntısı hissetme. (Canım Sıkılıyor Ne Yapsam Şimdi 6- Sebepsiz can sıkıntısı hissetme. (Canım Sıkılıyor Ne Yapsam Şimdi? – Duygusal Dalgalanma). 7- Aşırı öfkelenme. (Herkes Bana mı Bakıyor? – Duygusal Dalgalanma). 8- Hayal kurma. (Canım Sıkılıyor Ne Yapsam Şimdi? – Duygusal Dalgalanma). 9- Cinsel konulara merak duyma. (Herkes Bana mı Bakıyor? – Duygusal Dalgalanma). 10- Utangaçlık. (Herkes Bana mı Bakıyor? – Duygusal Dalgalanma).

11- Bulunduğu ortamda dikkat çekme isteği 11- Bulunduğu ortamda dikkat çekme isteği. (Acaba O Benimle Arkadaş Olur mu? – İletişim). 12- Arkadaş grubuna katılma isteği. (Acaba O Benimle Arkadaş Olur mu? – İletişim). 13- İletişim kurmada güçlük çekme. (Bu Kadar Kızmasını Gerektirecek Ne Yaptım? – İletişim). 14- Soyut algılama yeteneğinin artması. (Hangi Kazağımı Giysem Daha Güzel Olurum? – Zihinsel Değişim). 15- Kararsızlık. (Hangi Kazağımı Giysem Daha Güzel Olurum? – Zihinsel Değişim).

16- Bir konu üzerinde dikkatini uzun süre toplayamama 16- Bir konu üzerinde dikkatini uzun süre toplayamama. (Ders Çalışmaya Başlayalı 10 dk Oldu.Hala Bir şey Anlamadım – Zihinsel Değişim). 17- Daha hızlı okuyup anlama. (Ders Çalışmaya Başlayalı 10 dk Oldu.Hala Bir şey Anlamadım – Zihinsel Değişim).

Duygu:Yoğunluğu daha az olan ruh halleridir Duygu:Yoğunluğu daha az olan ruh halleridir. Sevme, beğenme, hoşlanma, mutlu olma, gurur duyma, kıskanma, alınma, gücenme, kızma durumları duygulara örnektir. Heyecan:Kısa süreli ve yoğun olan, genellikle denetlenemeyen duygusal tepkilerdir. Korkma, dehşete düşme, öfkelenme, ürkme, irkilme, coşku duyma, aşırı sevinme, hayrete düşme heyecanlara örnektir. Heyecanlanmaya bazı bedensel belirtiler de eşlik eder. Bedensel ve metabolizma ile ilgili belirtiler; kalp vurum hızında, solunum sayısında, kan basıncında değişme, deride soğuma ve kızarmalar, ağızda kuruma ve gözbebeklerinin büyümesi gibi değişikliklerdir ve heyecanlanma durumunda ortaya çıkar.

Çocukluk dönemi ile ergenlik dönemi arasında duygusal yönden en belirgin fark çocuklar öfke, kızgınlık ve sevinç gibi duygularını daha açık davranışlarla ve anında ifade eder, buna karşılık ergenlikte bu duygular daha fazla gizlenip maskelenir. Ergenlikte genel olarak kızların erkeklerden daha önce duygusal olgunluğa ulaştıkları söylenebilir. Aynı yaştaki iki farklı cinsiyetteki ergenin kız olanı erkeğe göre muhtemelen daha heyecan dengesine sahip ve duygularını kontrol etme bakımından daha olgundur.

Ergenliğin başlarındaki büyümenin hızlı oluşu, biyolojik-cinsel değişmeye eşlik eden hormonal salgılar buluğda ve onu izleyen yıllardaki ergenin hem duygularında, hem de davranış ve tutumlarında belirgin farklılıklar sergilemesine neden olur.

Duyguların Yoğunluğunda Artış: Ergenlikten başlayarak ergenin duygularının yoğunluğunda artma olur. Artan duygululuk ve coşku hali ergende duygularını dışa vurma ve ifade etme ihtiyacını doğurur. Olumsuz duygular el, kol hareketleri, yüz ifadesi ve bağırma gibi sözlü ve sözsüz davranışlarla dışa vurulurken, heyecan, coşku ve karşı cinse yönelik duygular şiir veya öykü yazma, hatıra defteri tutma aracılığı ile kağıda yansıtılır.

Duygularda İstikrarsızlık: Ergenin duygusal tepkileri düzenlilik göstermez. Hem duygusal durumlarının değişim hızı çabuktur, hem de duygularında istikrarsızlık vardır. Ergenin aynı olaya bir gün ara ile gösterdiği tepki değişik olabilir. Çocukluktaki gibi olmasa da duygusal durum çabuk değişir. Ergenlerin duygularındaki değişmelerin hızında ve düzensizliğinde bireysel farkların etkisi hatırlanmalıdır.

Aşık Olma: Karşı cinse yönelik bilgiler ergenlik öncesinden başlar Aşık Olma: Karşı cinse yönelik bilgiler ergenlik öncesinden başlar. Ergenlikteki cinsel içerikli beğenme ve beğenilme arzusu bireye heyecan veren bir duygudur. Cinsler arasındaki yakınlaşma eğilimi, ergenliğin başlarında daha çok grupta bir arada olma isteği taşırken sonraları karşı cinsten belirli bireylere yönelmiş romantik duygular ortaya çıkar. Saf bir sevgi taşıyan gençlik aşklarında duygular bazen karşı tarafa iletilmeden kalır. Ergen, çocuklukta yaşadığı her iki cinse yönelik sosyal ilişkilerin yoğunluğuna ve kız-erkek ilişkisinin aile ve kültürel çevre tarafından karşılanışına bağlı olarak karşı cinsle kuracağı ilişki biçimini belirler.

Mahcubiyet ve Çekingenlik: Ergenlik öncesinden başlayan ve ergenlikte de devam eden çıplak görünmekten utanma ve mahçup olma ergenlerde oldukça yaygın bir duygu durumudur. Adeta vücutlarını saklamak istemektedirler. Anne-babası tarafından baskıcı bir şekilde yetiştirilmiş çocuklarda çekingenlik ve mahcubiyet kalıcı bir özellik olarak ergenlikte de devam eder.

Aşırı Hayal Kurma: Biyolojik-cinsel gelişme, duygululuktaki artış ve zihinsel gelişme, ergenlerin akıllarından geçirdiklerinin yoğunluğunu ve niteliğini de değiştirir. Ergen hayal kurma yolu ile arzularını düşüncelerine yansıtır. Hayal konusu geleceğe yönelik tasarılar olabileceği gibi, gerçekleşmesini istediği herhangi bir isteği de olabilir. Hayalin içeriği genellikle karşı cinse yönelik düşüncelerdir.

Tedirgin ve Huzursuz Olma: Bu duygu ergenin karşı karşıya kaldığı stres uyaranlarının etkisine göre ve uyaranları algılayış biçimine göre değişmektedir. Biyolojik-cinsel ve bedence gelişmenin getirdiği yeni duruma alışma çabaları buna neden olabileceği gibi, akranları ve yetişkinlerle olan sosyal ilişkilerde aksamalar veya bir isteğinin engellenmes i de huzursuzluk doğurabilir.

Yalnız Kalma İsteği: Ergenlikteki bir kız veya erkek zaman zaman başkalarından uzaklaşmak, kendisi ile baş başa kalmak istiyor gibidir. Anne-babanın ve arkadaşların beraber olma isteğini reddedip içe dönebilir. Adeta vücudunda olup bitenlerin bir muhasebesini yapmak onları gözden geçirmek ve yeni duygularına alışmak istemektedir.

Çalışmaya Karşı İsteksizlik: Hızlı büyümenin olduğu dönemde ergenin bir miktar durgun olduğu zamanlar vardır. Çalışır veya oyun oynarken yorulur ve çalışmaya karşı daha az isteklidir. Vücut enerjisi adeta büyümeye harcanıyor gibidir.

Çabuk Heyecanlanma: Ergen yeni bir durumla karşılaştığında, bu kendisi için alışık olmadığı bir durumsa heyecanlanıp korkabilir. Heyecan dengesi tam oluşmadığı için duyguların kontrolü zordur. Çoğu ergen heyecan verici durumlar karşısında kolayca kızarabilir. Kızarma ergende korku yaratan istenmedik bir durumdur. Heyecanların kontrolü öğrenme ile kazanılır.