Türkiye’de Liderlik ve İK Katkısı 25 Mart 2006 TÜRKİYE’DE LİDERLİK VE İK KATKISI 25 Mart 2006 Prof. Dr. Yeşim Toduk Akiş Amrop International 1
Türkiye’de Liderlik ve İK Katkısı 25 Mart 2006 Türkiye’de Liderlik Araştırması Araştırma Metodolojisi Literatür taraması (liderlik konusundaki teoriler, günümüz Türkiyesine uygun hipotezlerin ve liderlik özelliklerinin belirlenmesi) yapıldı kişilik databank incelendi. 200 örnek lider yöneticiye anket yollandı 20 örnek lider yönetici ile yüzyüze derinlemesine görüşmeler yapıldı. Bu görüşmeler uluslararası liderlik literatüründeki 21 özellik ile kodlandı ve okuyucular ile paylaşıldı. Türkiye için liderlik modeli hazırlandı. 2
Türkiye’de Liderlik ve İK Katkısı 25 Mart 2006 Lider-Yönetici Özellikleri 1.Vizyon sahibi olması 2.Tutkulu ve fedakar olması 3.İnançlı, kararlı ve tutarlı olması 4.Örnek teşkil etmesi 5.Güven - Güvenmesi/Takipçilerine güvenmesi (onların yetkinliklerine ve beklentilerine güvenmesi) - Güvenilir olması/Takipçilerinin güvenini kazanmış olması 6.Motive etmesi 7.Beklentileri vizyonla bütünleştirmesi 8.İlham vermesi 9.Gelişim odaklı olması 10.Adalet duygusunun olması 11.Mütevazı olması 12.İyi bir dinleyici olması 13.Açık iletişim kurması 14.İnsanlara karşı duyarlı olması 15.Durumlara karşı duyarlı olması 16.Yenilikçi olması 17.Hızlı ve etkin karar vermesi 18.Esnek olabilmesi 19.Hız (zamanı etkin kullanması) 20.Sinerjik takım kurabilmesi 21.Bilgi sahibi olması 3
Türkiye’de Liderlik ve İK Katkısı 25 Mart 2006 İnsan Kaynakları Yönetimi Neden Önemlidir? Dört temel fonksiyon: Personel alımı Eğitim ve geliştirme Motivasyon Bakım İK Amaçları Personel Alımı Stratejik İK Planlaması İşe Alım Seçim Bakım Güvenlik ve sağlık İletişim Çalışan ilişkileri Motivasyon Motivasyon teorileri ve iş tasarımı Performance değerlendirme Ödül ve karşılık Çalışan çıkarları Eğitim ve Gelişme Oryantasyon Çalışan eğitimi Çalışan gelişimi Kariyer Gelişimi Kaynak: Fundamentals of Human Resource Management 8e, DeCenzo and Robbins Ch 2,
Türkiye’de Liderlik ve İK Katkısı 25 Mart 2006 İnsan Kaynakları Yönetimi Neden Önemlidir? Four basic functions: Staffing Training and Development Motivation Maintenance Reference: Fundamentals of Human Resource Management 8e, DeCenzo and Robbins Ch 2,
Türkiye’de Liderlik ve İK Katkısı 25 Mart 2006 Liderlik ve Güven Modeli Model: “İdeal Lider” Kristal Prizması 6
Türkiye’de Liderlik ve İK Katkısı 25 Mart 2006 Araştırmanın Sonuçlarına göre Düzenlenen Lider Özellikleri 1.Güven - Güvenmesi/Takipçilerine güvenmesi (onların yetkinliklerine ve beklentilerine güvenmesi) - Güvenilir olması/Takipçilerinin güvenini kazanmış olması 2.Açık iletişim kurması 3.İnançlı, kararlı ve tutarlı olması 4.Adalet duygusunun olması 5.Vizyon sahibi olması 6.Beklentileri vizyonla bütünleştirmesi 7.Yenilikçi olması 8.İnsanlara karşı duyarlı olması 9. Örnek teşkil etmesi 10.Tutkulu ve fedakar olması 11. İlham vermesi 12. Motive etmesi 13. İyi bir dinleyici olması 14. Mütevazı olması 15. Gelişim odaklı olması 16.Sinerjik takım kurabilmesi 17.Durumlara karşı duyarlı olması 18.Hızlı ve etkin karar vermesi 19.Hız (zamanı etkin kullanması) 20.Esnek olabilmesi 21.Bilgi sahibi olması 7
Türkiye’de Liderlik ve İK Katkısı 25 Mart 2006 İK Yöneticisi için Kristal Liderlik Prizması Neden Önemlidir? Personel Alımı : İş ihtiyacını belirlerken ve İK planlaması yaparken Türkiye için geçerli liderlik özelliklerini bilmek, işe alımda bu özelliklerin kullanımını öne çıkartabilir. “Çok iş değiştirmişsiniz, size neden güvenelim?” Eğitim ve Geliştirme: Çalışan gelişimi açısından şirket içerisinde “açık iletişimin” önemi liderlere aktarılır. Böylece işe aldıkları kişilerle “ülkesel kusurumuz” olan “kibar ikiyüzlülük” yerine “açık iletişim” kurmalarını ve kullanmalarını sağlayabilir. 1/2 8
Türkiye’de Liderlik ve İK Katkısı 25 Mart 2006 İK Yöneticisi için Kristal Liderlik Prizması Neden Önemlidir? Motivasyon: Performans değerlendirme ve ödüllendirmede kişinin işini, beklentilerini ve geleceğini “açık iletişim” kuralları içinde verebilir. Şirketin finansal durumunu çalışanların bilgisine şeffaf olarak sunmayı seçebilir. Bakım: Şirkette güven ortamı sağlayarak, “açık iletişimi” sağlamanın, sistemlerle de beslenerek uygulanmasının sonucunda, İK’nın yatırımının geriye ödemesi (ROI) sağlanabilir. 2/2 9