AVRUPA BİRLİĞİ’NDE ÇEVRE POLİTİKASI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
1 AB Uyum Sürecinde KOBİ’ler için Çevre Stratejisi
Advertisements

AVRUPA BİRLİĞİ’NDE ÇEVRE POLİTİKASI ÇEVRENİN KORUNMASI VE YARGITAY İÇTİHATLARI Salih ÖZAYKUT.
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
HAVA KİRLİLİĞİ ve KÜRESEL ISINMA
SAĞLIK KURULUŞLARINDA ATIK YÖNETİMİ
TÜRKİYE ve AVRUPA BİRLİĞİ İLİŞKİLERİ ÇEVRE SEKTÖRÜ Sedat KADIOĞLU Dış İlişkiler ve AB Dairesi Başkanı Tel: Faks: e-posta:
ULAŞIM VE EKOLOJİ.
AVRUPA BİRLİĞİ TÜKETİCİ POLİTİKASI
Serdar Yegül & Soner Tümüklü
AB ÜYELİĞİNİN TÜRK VATANDAŞLARINA FAYDALARI
ATIKLAR VE ATIK YÖNETİMİ
Baraj Rüzgâr Akarsu Dalgalar Jeotermal Petrol Su Güneş Doğal gaz Kömür
AB’ye Uyum Sürecinde Tarım ve Çevre
TC ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TC ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Ece TOK Hava Yönetimi Daire Başkanlığı.
TANIM ve KAPSAM Çevre politikası bir ülkenin çevre sorunlarının çözümü yönündeki ve bu alandaki tercih ve hedeflerinin belirlenmesidir. Eskiye göre çevre.
AB ÇEVRE FASLININ AÇILMASI VE Prof. Dr. Hasan Z. SARIKAYA
YENİLENEBİLİR ENERJİ KAYNAKLARI: RÜZGAR ENERJİSİ
HİZMETİÇİ EĞİTİM PROGRAMI Kasım 2012 Antalya
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
SU, HAVA, TOPRAK,MADEN VE ELEKTRİK!!!
AVRUPA BİRLİĞİ VE KAMU SAĞLIĞI. YASAL ÇERÇEVE Roma Antlaşması’nın 3. ve 152. maddelerine göre kamu sağlığı politikalarının genel amacı: Roma Antlaşması’nın.
Türkiye ile Avrupa Birliği Arasında Hizmet Sunumu Serbestisi
ENERJİDE VERİMLİLİK AHMET SEFEROĞLU KAYSERİ OSB ELEKTRİK DANIŞMANI
Tarım Arazilerinin Sürdürülebilir Kullanımı
ATIKSU YÖNETİMİ Çevre ve Orman Bakanlığı ÇYGM-Su ve Toprak Yönetimi
BP ve Emisyon Ticareti Tahir Uysal BP Türkiye. 2 BP ve Yenilenebilir Enerjiler Emisyonların azaltılması −İş kollarında emisyonların azaltılması −Alternatif.
GREEN MARKETING KONFERANSI
Çevre ve Temiz Üretim Enstitüsü
ÇEVRE DOSTU BT YAKLAŞIMLARI
ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Mikroorganizmaların Çevreye Hizmeti
Türkiye’nin Küresel Çevre Fonu(GEF)’na Yaklaşımları ve Beklentileri
Grupowa Oczyszczalnia Ścieków Łódzkiej Aglomeracji Miejskiej Fot: U. Czapla Lodz Küme Kentinin Bölge Atık Su Arıtma Tesisi örneğiyle pratik açıdan Entegre.
TÜRKİYE’NİN YENİ ENERJİ DÜZENİ VE ENERJİ POLİTİKALARI
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
YENİLENEBİLİR ve YENİLENEMEZ ENERJİ KAYNAKLARI
Hazırlayan: 6/A Sınıfı Kaynaklar: İnternet
T.C. OSMANİYE VALİLİĞİ TEMİZ HAVA EYLEM PLANI ARALIK 2012 ARALIK 2012OSMANİYE.
TÜRKİYE’NİN ÇEVRESEL PERFORMANSI
SGP İklim Değişikliği Odak Alanı Çerçevesi. Uygulama Programları OP 5. Enerji Tasarrufu ve Enerji Verimliliğinin Önündeki Engellerin Kaldırılması OP6.
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
ÇEVRE TAVSİYELERİ CAÇEKOTAD.
İLLER BANKASI.
AB MALİ İŞBİRLİĞİ ULAŞTIRMA OPERASYONEL PROGRAMI
ATIK YÖNETİMİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EKİM TAMAMLANAN PROJELER NoProjenin AdıBütçesiSüresiAçıklama 1 Türkiye’de Hayvansal Atıkların Biyogaz Yolu.
ÇEVRE KİRLİLİĞİ Hadi!Anlatıma geçelim.
TOPRAK KİRLİLİĞİ CANSU ILGIN 5/H 1330.
ÇEVRE İnsanların ve diğer canlıların yaşamları boyunca ilişkilerini sürdürdükleri ve karşılıklı olarak etkileşim içinde bulundukları fiziki, biyolojik,
UYGULAMALAR. UYGULAMALAR Evsel Tehlikeli Atıkların Toplanması Çöl Manzarası.
SU ÇERÇEVE DİREKTİFİNİN UYGULANMASI VE NEHİR HAVZA
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI MARMARA DENİZİ KİRLİLİK RAPORU
T.C. ORMAN ve SU İŞLERİ BAKANLIĞI
S U Ç ERÇEVE D IREKTIFI KAPSAMINDA ÇEVRESEL HEDEFLER VE ÖNLEMLER PROGRAMI Özge Hande SAHTİYANCI ÖZDEMİR Uluslararası 3. Su Kongresi Havza Yönetimi.
YASAMA FAALİYETLERİNDE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ ENERJİ SEKTÖRÜ
Çevre Kirliliği Hava Kirliliği Su Kirliliği Toprak Kirliliği.
Denetim Faaliyetlerinde İklim Değişikliği Ersin Çelik - Mustafa Keleş Yasama Uzmanları Kanunlar ve Kararlar Başkanlığı – Denetim Bürosu.
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Su ve Toprak Yönetimi Dairesi Başkanlığı Ahmet DOĞAN Uzman.
ÇEVRE BAŞLIĞI Bülent Topkaya Akdeniz Üniversitesi Çevre Mühendisliği Bölümü / Çevre Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi.
Adıyaman Güzel Sanatlar Lisesi
Katılım Öncesi Mali Yardım Aracı (IPA). AB ve Türkiye Sivil Toplum Diyaloğu IV.
ASİT YAĞMURU NEDİR ? Yağan yağmurun asidik özellik taşımasına asit yağmuru denir. Hava kirletici emisyonların en yaygın olanı kükürt- dioksit ( SO.
1/20. 2/20  NHYP Projesine ilişkin Genel Bilgi  Su Çerçeve Direktifi Kapsamında Çevresel Hedeflerin Belirlenmesi  Su Çerçeve Direktifi Kapsamında Önlemler.
Tarıma verilen destek 90'lı yıllara kadar o zamanki Avrupa Ekonomik Topluluğu'nun yıllık bütçesinin %60'ı kadardır. Tarım desteği bugünkü Avrupa Birliği'nin.
II. FEN BİLİMLERİ ARAŞTIRMA SEMPOZYUMU
ORGANİK TARIM VE ÇEVRE İLİŞKİSİ. ORGANİK TARIM VE ÇEVRE İLİŞKİSİ.
KONULAR  Çevre kirliliğine neden olan bazı durumlar  Çevre kirliliğine sebep olan bazı maddeler  Hava kirliliği  Toprak kirliliği  su kirliliği.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

AVRUPA BİRLİĞİ’NDE ÇEVRE POLİTİKASI ABİTAM

AB Çevre Politikasının Oluşumu Avrupa Birliği’nin Çevre Politikası, Avrupa Topluluğu Antlaşması’nın birçok maddesinde yer almaktadır. Bunların arasında iki tanesi önemlidir (2. ve 174. maddeler). AT Antlaşması sadece temel hükümleri belirlemektedir. Hukukî çerçeve, yönetmelikler ve yönergeler aracılığıyla geliştirilmektedir. Çevresel eylemler, çevre hakkındaki çok sayıda “Eylem Programı” yoluyla geliştirilmiştir. 2. Madde: Ortak eylemlerin ve politikaların yürürlüğe konulması yoluyla, Avrupa Topluluğu’na, diğer görevlerinin yanı sıra, çevre kalitesinin yükseltilmesi ve yüksek düzeyde korunmasını sağlamak görevini yüklemektedir. 174. Madde: Topluluğun yasama kapasitesini ve Topluluk Çevre Politikası’nı yönetmede temel ilkeleri belirlemektedir.

1987 Tek Avrupa Senedi ile AT’nin temel yasalarına çevre konusunun doğrudan girişi olmuştur. Tek Avrupa Senedi, Roma Antlaşması’nın 130. maddesinde değişiklik yaparak “ kirleten öder” ilkesi ortaya çıkmış fakat sürdürülebilirlik ilkesinden söz edilmemiştir. 1992 Maastcriht Antlaşması ile çevre alanına politika statüsü verilmiş ve AB hukukunda “sürdürülebilir kalkınma” kavramı resmen oluşturulmuştur. 1997 Amsterdam Antlaşması ile sürdürülebilir kalkınma kavramı AB’nin ana hedeflerinden birisi hâline getirilmiştir.

AB Çevre Politikası’nın İlkeleri Kirleten öder ilkesi: Topluluk’un temel hedefidir. Bütünleyicilik ilkesi: Çevrenin korunmasında Topluluk’un diğer politikalar içine entegre edilmesidir. Kaynakta önleme ilkesi: Atığın üretildiği yerin yakınında bertaraf edilmesidir. Önleme ilkesi: Zararın ortaya çıkmasından önce gerekli önlemlerin alınmasıdır. Tedbirli olma ilkesi: Çevre açısından olumsuz sonuç oluşturacak belli bir fiilin bilimsel ispatını beklemeden önlem alınmasıdır.

AB Çevre Politikası’nın Hedefleri Çevrenin korunması, kollanması ve kalitenin yükseltilmesi, Doğal kaynakların ve doğanın ekolojik dengeye zarar vermeyecek şekilde işletilmesi, Toprak kullanımında Çevre Etki Değerlendirmesi’nin (ÇED) dikkate alınması, İnsan sağlığının korunması, Çevre problemlerine ortak çözümlerin aranması.

Çevre Eylem Programı 22 Kasım 1973 yılında Konsey ve üye ülke temsilcileri kabul ederek Topluluk bildirgesi hâline geldi. 1973 yılında 1. Çevre eylem programı 1977 yılında 2. Çevre eylem programı 1983 yılında 3. Çevre eylem programı 1987 yılında 4. Çevre eylem programı 1993 yılında 5. Çevre eylem programı 2002 yılında 6. Çevre eylem programı Dört Çevre Eylem Programının temeli: Kirliliğin önlenmesi. 5. Çevre Eylem Programı temeli: Sürdürebilir kalkınma ve sorumluluğun paylaşılması.

6. Çevre Eylem Programı 6. Çevre Eylem Programının temeli: AB’nin önümüzdeki 10 yıl içindeki çevre hedefi ortaya konulmuştur. “Çevre 2010: Geleceğimiz, Tercihimiz” başlıklı programın öncelikli hedefleri şunlardır: İklim Değişikliği Doğa ve Biyolojik Çeşitlilik Çevre ve Sağlık Doğal Kaynaklar ve Atıklar Bu dört başlığı şu şekilde açıklayabiliriz.

İklim Değişikliği: 19. yüzyıldan bu yana dünya yüzey sıcaklığı ortalama 0.3-0.6 C° derece artmıştır. Fosil (kömür,doğal gaz ve petrol) yakıt kullanımı ve ağaçların yok edilmesinden dolayı oluşan sera gazlarının (CO2 , CH4 , O3 ...) küresel ısınmaya yol açması, AB üye devletlerin 2008-2012 yılları arasında sera gaz emisyonunu % 8 oranında azaltması programına gidilmiştir. Doğa ve Biyolojik Çeşitilik: Farklı canlı türlerinin korunması ve endüstriyel kazaların önlenmesi. Çevre ve Sağlık: Hava, su, gürültü kirliliğinin insan sağlığı üzerindeki olumsuz etkilerini önlemek. Doğal Kaynaklar ve Atıklar: Kaynakların doğru kullanılması ve atıkların doğru şekilde ayrılmasıyla geri dönüşüm sağlanarak çöp sorununu çözmek.

AB Çevre Politikası’nda Temel Uygulama Alanları Hava Kalitesi Gürültü Kirliliği Yönetimi Su Kalitesi Atık Yönetimi Endüstriyel Kirliliğin Kontrolü ve Risk Yönetimi Kimyasallar ve Doğanın Korunumu İklim Değişikliği Nükleer Güvenlik ve Radyasyondan Korunma Yatay Mevzuat

Hava Kalitesi Hava kalitesi çerçeve düzenlemesi (CO karbon monoksit, SO2 sülfür dioksit gibi kirleticiler için direktifler), Yüzey atmosferik (troposferik) ozon (O3 ), Stratosferik ozon (O3), Petrol depolama ve dağıtımından kaynaklanan emisyonlar, Sıvı yakıtların kükürt içeriği, Trafik dışı hareketli araçlardan çıkan emisyonlar, Atık yakma tesisleri, Sanayi ve büyük yakıt yakma tesisleri, Sera gazı emisyonları, Zararlı kimyasalların üretim ve kontrolü.

Gürültü Kirliliği Yönetimi Büyük yerleşim merkezlerinde görülen gürültü bir çevre problemi olup insan sağlığını ciddi boyutta etkilemektedir. Gürültü emisyonlarının çoğu ulaşımdan kaynaklanmaktadır. Araç sayısının artmasıyla gürültü sorunu da büyümektedir. Uçak işletmesi, Ev Eşyaları, Motorlu Araçlarda Egzos Sistemleri, Motosikletler, Açık Havada Çalışan Aletler için Gürültü Emisyonları.

Su Kalitesi 2010’nun sonuna kadar yerüstü sularının ve kıyıların organik kirlilikten temizlenmesi AB’nin ilk hedefleri arasında. Kentsel atık su arıtıma direktifi (yerel yönetimler ve sanayi, atık su arıtma alanında yatırımlar yapmaları) Su kalitesinin korunmasında belli kirleticilerin kontrolü (nitrat gibi, 1991 nitrat direktifi )

Atık Yönetimi AB sınırları içinde yılda 2 milyar ton atık ortaya çıkması (40 milyondan fazla olan atığın zararlı atık sınıfında olması) AB atık mevzuatı: Atık yönetimi, Zararlı atıkların yakılması, PCB/PCT bertarafı (Poliklorlu bifenil / Poliklorlu terfenil), Tehlikeli atıklar, Sanayi atıkları, Evsel atıkların yakılması, Kanalizasyon ve atık su çamurları, Pillerin ve akülerin bertarafı, Ambalaj ve ambalaj atıkları, Atıkların sevkiyatı, Atıkların düzenli depolanması.

Atık Yönetimine İlişkin AB mevzuatındaki prensipler şunlardır: Üretim Sorumluluğu: ‘Kirleten öder’ ilkesinin uygulanması, Topluluk ve üye ülke düzeyinde kendine yeterlilik: Atık kullanım tesisatı kurulması, Yakınlık: Atığın üretilen yere yakın alanda yok edilmesi, Atık Yönetim Hiyerarşisi: Atığın önlenmesi ve azaltılması, çevreye verdiği zararın en aza indirgenmesi, dönüşümle atığın yeniden kullanılması.

Endüstriyel Kirliliğin Kontrolü ve Risk Yönetimi Başlıca Direktifler ve Tüzükler Şunlardır: Endüstriyel emisyonların kontrolü, Önemli kazaların sebep olduğu zararların kontrolü, Çevresel muhasebe ile eko-etiketlenmesi.

Kimyasallar ve Biyodeğişiklilik Kimyasallar konusunda topluluğun 2 hedefi şöyledir: Topluluk içinde kimyasal maddelerin serbest dolaşımını kolaylaştırmak, insan ve hayvan sağlığının korunmasının yanında çevrenin korunması. Doğanın Korunumu: Hayvanların deney ya da diğer bilimsel amaçlarla kullanımına karşı korunması, Nesli tehlikede olan türlerin korunması yönetmeliği, Habitat direktifi.

İklim Değişikliği 1997 yılında BM üye olan devletler tarafından imzalanan Kyoto Protokolü AB tarafından da imzalanmıştır. AB üye devletlerin 2008-2012 yılları arasında sera gaz emisyonunu % 8 oranında azaltması kararlaştırılmıştır. Enerji kullanımının iklim değişikliği üzerindeki etkisini azaltmak için Programlar oluşturulmuştur. SAVE: Enerji verimliliğini sağlamak, ALTENER: Yenilenebilir enerjinin gelişimi (rüzgâr, güneş, vb.) JOULE-Thermie: Temiz ve verimli enerji sistemlerinin sağlanması.

Nükleer Güvenlik ve Radyasyondan Korunma Nükleer Enerji, Radyasyondan Korunma (Medikal maruziyet), Toplumun Bilgilendirilmesi (Radyolojik Acil Durum), Açıkta Çalışanların Radyasyondan Korunması, Radyoaktif Atıkların Sevkiyatı, Temel Güvenlik Standartları, Radyoaktif Maddelerin Sevkiyatı.

Yatay Mevzuat Yatay mevzuat: Diğer çevre sektörlerini de ilgilendirir. Yasal ilerleme, karar alma ve uygulamayı güçlendirmek için metotlar ve mekanizmalar geliştirir. ÇED (Çevresel Etki Değerlendirmesi) SÇD (Stratejik Çevresel Değerlendirme) Çevresel bilgiye erişim Raporlama Avrupa Çevre Ajansı (AÇA) LIFE (Çevre için mali araç)

Türk Çevre Mevzuatının AB Mevzuatı ile Uyumu Türkiye’nin AB çevre mevzuatına uyum konusundaki yükümlülükleri ile ilgili son ve önemli gelişmeler ilk olarak Kasım 2000 yılında olmuştur. Nisan 2003’te gözden geçirilmiş Katılım Ortaklığı Belgesi’ne (KOB) göre Türkiye’nin uyumla ilgili yükümlülükleri orta ve kısa vadeli olmak üzere şu şekildedir. Kısa Vadeli: ÇED direktifinin yürürlüğe girmesi ve uygulanması, Uyumlulaştırma için finansman planı oluşturma, Çerçeve mevzuat, doğa koruma, su kalitesi, entegre kirlilik önleme, kontrol ve atık yönetimi konularında mevzuata yönelik müktesebatın yansıtma ve uygulama faaliyetlerine başlanması. Orta Vadeli: Çevrenin korunmasını sağlamak amacıyla müktesebat yansıtmasının tamamlanması ve kurumsal, idarî ve izleme kapasitesinin (veri toplama da dahil) geliştirilmesi.

25 Temmuz 2003’te Türkiye’nin AB Müktesebatı’nın üstlenilmesine ilişkin Ulusal Program geliştirilmiştir. Ulusal Programın öngördüğü öncelikler: Su Kalitesinin İyileştirilmesi (suda nitrat kirliliği, arıtma çamurları, kentsel atık su arıtıma, vb.), Atık Yönetimi, Hava Kalitesini İyileştirme, Nükleer Güvenlik, Genetik Olarak Yapısı Değiştirilmiş Organizmalar, Çevresel Gürültü Yönetimi, Kimyasallar Yönetimi, ÇED sürecinin güçlendirilmesi ve SÇD Direktifine Uyum sağlanması.

AB Yüksek Maliyetli Çevre Direktifleri Su Kalitesi: Kentsel Atıksu Direktifi İçme Suyu Direktifi Suya Deşarj Edilen Tehlikeli Maddeler Direktifi Hava Kirliliği Kontrolü: Hava Kalitesi Çerçeve Direktifi Büyük Yakma Tesisleri Direktifi Yakıt Kalitesi Direktifi VOC (Uçucu Organik Maddeler)

Atık Yönetimi: Atık Çerçeve Direktifi, Katı Atık Düzenli Depolama Direktifi, Evsel Atık Yakma Direktifi, Tehlikeli Atık Yakma Direktifi, Ambalaj Atığı Direktifi, Atıksu Çamuru Direktifi. Endüstriyel Kirliliğin Kontrolü: Endüstriyel Kirliliğin Önlenmesi ve Kontrolü (IPPC) Direktifi, SEVESO II Direktifi.

Yasal yansıtma Yasal yansıtma devam ediyor. İlerleme yıllık olarak izleniyor, AB mevzuatının zaman içinde değişmesinden ötürü hareketli bir hedef.

2014 yılından itibaren direktiflere önerilen uygulama süreleri Tehlikeli Atık Direktifi 14 yıl İçme Suyu Direktifi 10 yıl Kentsel Atıksu Arıtma Direktifi 10 yıl Düzenli Depolama Direktifi 8 yıl Endüstriyel Kirlilik Kontrol Direktifi 7yıl Ambalaj Atıkları Direktifi 6 yıl Yakma Tesisleri Direktifi 5-15 yıl Su Çerçeve Direktifi en az 10 yıl

Sonuçlar Çevre başlığı, müzakerelerde Türkiye’nin en çok zorlanacağı başlılardan biridir. Uygunluk için yıllar gerekecektir ve geçiş dönemleri yalnızca önemli çevre direktiflerine yönelik olacaktır. Türkiye, AB Çevre fonlarından en verimli şekilde faydalanmalıdır. Özel sektörün bu yükü kaldırılabilmesi için teşvik edici önlemler alınmalıdır. Çevre yatırımları için bir strateji geliştirilmelidir. Çevre uyumu çalışmalarında yüksek çevre standartlarını yakalayabilmek için uygulamaya yönelik adımlar atılmalı, gelecek kuşak içinde yaşanabilir yeşil ve temiz bir çevre bırakılmalıdır.