BÖLGE PLANLAMA POLİTİKASI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
NEREDE VE NASIL YAŞIYORUZ
Advertisements

İlkim Yiğit Gen.Mdr.Yrd..
KALKINMA AJANSLARI ve KOORDİNATÖR İLLER
TÜRKİYE’DE BÖLGE SINIFLANDIRMASI
Köy altı yerleşmeleri.
Genel amaç : “TRC2 (Diyarbakır ve Şanlıurfa) bölgesinin ekonomik potansiyelini en iyi şekilde değerlendirip işsizliğin, yoksulluğun ve gelir dağılımındaki.
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
NECDET YILMAZ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENİ 2008 ISPARTA
AB TÜRKİYE ODA FORUMU TOBB ODA/BORSA AKREDİTASYONU Dr. Mustafa LALE Sanayi Dairesi Başkanı 16 Kasım 2009, İSTANBUL.
Yerel Yönetim Reformuna Destek Projesi 1 BELEDİYELER ARASI ORTAKLIKLAR VE KARDEŞ KENT İLİŞKİLERİ: Türkiye’deki MİB’nin rolü.
GEÇMİŞTE VE GÜNÜMÜZDE PAYLAŞTIĞIMIZ AVRUPA TOPLU ANKET SONUÇLARI DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ, KÜTAHYA GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ, GAZİANTEP HARRAN ÜNİVERSİTESİ,
PROJE DEĞERLENDİRME VE İZLEME DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Nerede, Nasıl Yaşıyoruz?
Türkiye’de Yerel Kalkınma ve Aktörler Emin Dedeoğlu 22 Ocak 2007, Kütahya.
Bakanlar Kurulunca tarihinde kararlaştırılan ve
Kazanım 3. Yaşadığı bölgedeki insanların yoğun olarak yaşadıkları yerlerle coğrafi özellikleri ilişkilendirir.
Stratejik Planlama Pilot Kuruluş Uygulamaları: Genel Bakış Nahit BİNGÖL DPT Müsteşarlığı 12 Ocak 2005.
Farklı Sistemlerde Kentleşme ve Kentleşme Politikası
HAVZA İLE İLGİLİ HEDEFLENEN ÇALIŞMA (YANSI 13) HAVZA TEŞKİLATLANMASI YOLUYLA YENİDEN YAPILANMA 1.1. HAVZA TEŞKİLATI 2.2. HAVZA YÖNETİM HUKUKU 3.3. HAVZA.
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
Farklı Sistemlerde Kentleşme ve Kentleşme Politikası
Bölgesel Gelişme Politika ve Uygulamaları
BÖLGESEL KALKINMA PROJELERİ
İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğünün ulusal ortağı ve temel paydaşı olduğu Kadın Dostu Kentler Programı, Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu-
Tarım Arazilerinin Sürdürülebilir Kullanımı
GAP : Su İle Gelen Değişim Hilal Siyok 103 2TMB. Güneydoğu Anadolu Projesi Temel hedefi, Güneydoğu Anadolu Bölgesi`nde yaşayan vatandaşlarımızın gelir.
EU EU (PROGRAMLAR-BÖLGESEL TARİFLER) FEDERAL HÜKÜMET (FEDERAL TANIMLAR-BÖLGESEL TANIMLAR) EYALET HÜKÜMETİ EYALET EKONOMİ BAKANLIĞI-KALKINMA ŞİRKETLERİ.
TURİZMDE YENİ DESTİNASYONLAR
ÜLKEMİZDE NÜFUS Rasitgokhansucu.com.
Çevre Sorunları “Ayamama Felaketi”nin acı biçimde gösterdiği gibi çevre sorunları, artık yaşamımızda istisna olmaktan çıkmış, gündelik yaşamın bir parçası.
KONU:TÜRKİYE’DE NÜFUS
Kentleşme, Konut ve Afet Yasal Düzenlemeler ve Uygulamalarla
Türkiye’nin Küresel Çevre Fonu(GEF)’na Yaklaşımları ve Beklentileri
Ülkemizde Uygulanan Ekonomik Politikaların Temel Amacı -Doğal ve beşeri kaynakları en iyi şekilde değerlendirebilmek.
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
Belediye Ortaklık Ağları Projesi TUSENET – Türk –İsveç Belediye Ortaklık Ağları / Turkish – Swedish Municipal Network.
KENTSEL TOPRAK.
Yerel Aktörler; Bütünleşme ve Ayrışma A.Faruk GÖKSU ULI-GYODER ISOCARP KONGRESİ BÜTÜNLEŞME.
ÜLKEMİZDE NÜFUS ÖZGÜR GÜVERCİN 7.Sınıf SOSYAL BİLGİLER.
ÜLKEMİZDE NÜFUS.
7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi
ÜLKEMİZDE NÜFUS.
TARIMSAL YAPILAR VE SULAMA DERSİ
TÜRKİYE’DE ULAŞIM:.
T. C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
NÜFUS : Belli bir yerde yaşayan insan sayısına denir.
Bu Sunu En İyi Ofis 2010 Yüklü Bilgisayarlarda Görüntülenir
VESTEL YEREL MEDYA SUNUMU
KUTLU OLSUN TUTUM ve YATIRIM HAFTASI TÜRK MALLARI.
KENTSEL SİYASET-2. KENTSEL SİYASET-2 Kentsel Siyaset-4 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
Kalkınma Bakanlığı, 2011’de kurulan ilk olarak 61. Türkiye Cumhuriyeti Hükûmeti’nde yer almış bakanlıktır. Önceki hükümette bulunan DevletPlanma Teşkilatı’nın.
TÜRKİYE’DE GÖRÜLEN BAŞLICA İKLİM TİPLERİ
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma Müdürü
SAĞLIK TURİZMİ DAİRE BAŞKANLIĞI
EĞİTİM KOORDİNATÖRLÜĞÜ
ÜLKEMİZDE NÜFUS / Nüfusumuzun Dağılışı
TÜRKİYE’DE KIRSAL KALKINMA POLİTİKALARI VE UYGULAMALAR
KÜRESELLEŞME VE BÖLGESEL POLİTİKALAR.
ÖZET GİRİŞ MATERYAL VE METOT BULGULAR TARTIŞMA VE SONUÇ KAYNAKLAR
Aracı Şehirler MEWA Bölgesel Forumu 22/09/2017 Nevşehir
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Bu Sunu En İyi Ofis 2010 Yüklü Bilgisayarlarda Görüntülenir
GECEKONDU OLGUSU VE GECEKONDU KÜLTÜRÜ
YEREL YÖNETİMLER PAYLAR
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Deprem öncesi yapılması gerekenler Deprem çantası hazırlanmalı Raflar duvarlara sabitlenmeli Ağır cisimler raflarda altlara yerleştirilmeli Duvardaki lamba,
YHGP: YEŞİLIRMAK HAVZASI GELİŞİM PROJESİ ÖDEVİ ŞÜHEDA NUR ARISOY 11TM/A 266 İYİ SEYİRLER…
TÜİK MAYIS İHRACAT RAKAMLARI
TÜİK NİSAN İHRACAT RAKAMLARI
Sunum transkripti:

BÖLGE PLANLAMA POLİTİKASI

Bölge kavramı Bir ülkenin doğal özellikleri, nüfus yapısı, kaynakları, çıkarları açısından türdeşlik gösteren, bir bütün ol. Planlanmasında yarar görülen bölümü.

Bölge Planlaması Bir kentten daha geniş ama ülkeden daha küçük bir alan için başlıca iktisadi etkinliklerin mekanda rasyonel biçimde dağılımlarını sağlamak üzere, bunlara uygun bir yerleşme yapısı oluşturmak, aralarındaki iletişimi kurmak ve gerekli açık ve yeşil alanları bırakmak amacıyla, kent işlevleriyle iktisadi etkinliklerin uzun dönemli planlara konu yapılmasını içeren eylem türü

BP’nın İçeriği Kentten daha geniş kapsamlılık(Kalk. Plan.>BP>İP) İktisadi etkinliklerin mekanda dağılımı Etkinliklerin birbiriyle irtibatının kurulması (yan yana olması gerekenler/uzak olması gerekenler) Bölgede yaşayacak ve çalışacak insanların açık ve yeşil alan ihtiyaçlarına da cevap verecek nitelikte olması Kalk. Plan. Süresi>BP Süresi>İP Süresi

BP’nın Dayandığı Nedenler 1. İnsan doğasının çeşitliliği 2. Ülke üzerinde doğal farklılıklar: Doğa ve çevre potansiyelinin farklılığı=Bölgeler arası dengesizlikler

Bölge Planı Türleri Metropoliten Plan Azgelişmiş Bölge Planı Kaynakları Zengin Böl. İçin Haz. Pl.

Metropoliten Planlama Metropol/anakent/büyükşehir=bir ülkenin ya da bölgenin, çevresindeki tüm kentsel ve kırsal topluluklara iktisadi ve toplumsal yönlerden egemen bulunan ve gen. Ülkenin başka ülkelerle olan her türlü ilişkilerinin sağlandığı en büyük kenti.

Metropolün Özellikleri 2 boyutlu: - Çevredeki tüm kentsel ve kırsal toplumlara hem ikt. Hem de toplumsal açıdan egemenlik kurulması(iç boyut) -İçinde yer aldığı daha geniş bütünün (ülkenin) dış dünyayla irtibatını sağlaması (dış boyut)

Her ülkede sınırlı sayıda metropol olması Metropoller arası hiyerarşi (Newyork=ABD, Londra=İng. İstanbul=Türkiye) İstanbul ve Türkiye=Nüfusun %20’si. Ankara, İzmir, Bursa, Adana, Diyarbakır, Antalya, Samsun, Erzurum, Eskişehir, Gaziantep, Konya, Kocaeli, Kayseri, …. Denizli, Mardin….bölgesel merkezler

Metropol plan. Kentlerin planl. Farklıdır Metropol plan. Kentlerin planl. Farklıdır. Kent daha mütevazı, metropol daha çok boyutlu hedeflere göre (iç-dış din.) planlanır. Metropol Planlama = metropollerin kentsel işlevlerini daha iyi görebilmeleri, bulundukları ülkenin gelişmesine daha çok katkıda bulunabilmeleri, buna karşılık ona her yönden daha az yük olması için toprak kull, iktisadi ve toplumsal etkinliklerin belirli süreler için planlara konu yapılmasıdır.

Azgelişmiş BP Gelişmişlik nedir? Eğitim, sağlık, ulaşım, adalet, çevre standartları, istihdam olanakları vd. Kapitalist modelde kentler ve bölgeler arası gelişme farkları bulunur. Nedeni: Girişimcilerin kar maksimizasyonu ve bunun için üretim maliyetlerini oluşturan ulaşım, hammadde, işgücü gibi faktörlerin elverişliliği ve bölgelerin bu elverişliliğe göre tercihi. Bölgeler arası gel. Fark. Çeşitli ülkelerde geçerlidir: İtalya, Türkiye, Rusya, ABD, Belçika.

Türkiye’de Bölgesel Farklılıklar DPT’nin çalışmasına göre ilçeler arası gelişmişlik farkları. DPT’nin gelişmişlik ölçütleri için bkz. (Kentli Hakları ve Türkiye). Azgelişmiş Bölge Planı= ülkenin değişik bölgeleri kalkınma ölçütleri bakımından kıyaslandığında görece daha düşük değerlere sahip bir bölgenin gelişmiş bölgelerle farkını kapatmasına yönelik tedbirleri içeren plan. İstihdamı geliştirmek, konut yapımını, okullaşmayı artıracak tedbirler, sağlık hizmetlerinde iyileşme vd. politikalar.

Kaynakları Zengin Böl. İçin Haz. Pl. Zengin kayn. Olmakla birlikte bunları kullanamamış bölgelerin kalkındırılması için haz. BP. Büyük nehirlerin enerji ve sulama olanaklarından yararlanarak, nehir havzasının gelişmesini sağlama ya da onu çevreleyen azgelişmiş bir bölgeyi kalkındırmaya yönelmiş plan. Türkiye’de Keban Bölgesi (Elazıg, Malatya, Bingöl, Malatya, Tunceli için ) P. Sulama olanakları için yapılmakla birlikte,i bölgedeki büyük kent sorunl. Yönelik olan Çukurova Bölge P. Güneydoğunun tarımsal gel. Sağla. Yönelik GAP

Türkiye’de Bölgesel Kalkınma Sakıncalı sözcük: “Bölge”. 1960 öncesi: Umumi Müfettişlik (47 fiilen, 52 resmen lağvedildi). Muadili: Yöre (1960:DPT) AB süreci: önce “Bölge Kalkınma Ajansları” sonra “Kalkınma Ajansları”: OKA 1960 sonrası: Planlı Kalkınma

1960’tan bu yana Bölgesel Gelişme Araçları 1. Bölge planları -Doğu Marmara Planlama Projesi -Antalya Projesi -Çukurova Bölgesi Projesi -Güneydoğu Anadolu Projesi (GAP) -Zonguldak-Bartın-Karabük Bölgesel Gelişme Projesi -Doğu Anadolu Projesi (DAP) Doğu Karadeniz bölgesel Gelişme Planı (DOKAP)

2. KÖY Mali önlemler yeterli gelmediğinden (-). 3. BYKP döneminde gündeme geldi. Gelişmiş illere göre geri illerin bazı ayrıcalıklardan yararalanması esasına dayalı. Siyasi iktidarlara göre bu iller değişmiş be çoğalmıştır. Özellikle doğu ve G.doğu böl. Uygulamalarında bir iyileşme sağlamadığı görülmüştür.

3. İl Gelişme Planları Mali kısıtlar yüzünden sınırlı sayıda ilde uygulanabildi. Yeterli kaynak ve zaman boyutu planlaması yapılamadığından

4. Diğer Kalkınma Pol. Bölgesel Boyutu OSB’ler KOBİ’ler Her ile üniversite kurulması Komşularla sıfır problem politikası

Kalkınma Ajansları AB, üye olmak isteyen ülkelerde istatistik toplama işini standartlara bağlamıştır. Buna göre her ülkede 5 düzeyli istatistiksel bölge tanımlanmaktadır (2001 yılında yasayla bu bizde de vardır) Düzey II ol. Belirlenmiş olan alanlarda Kalkınma Ajansları oluşturulmuştur. 2006 yılında kabul edilen kanunla ülkede 26 adet kalkınma ajansı kuruldu. KA Amacı= Kamu kesimi, özel kesim ve STO arasındaki işbirliğini geliştirmek, kaynakların yerinde ve etkin kullanımını sağlamak ve yerel potansiyeli harekete geçirmek suretiyle, ulusal kal. Planı ve prog. Öngörülen ilkel ve pol. Uyumlu olarak, bölgesel gelişmeyi hızlandırmak, sürdürülebilirliği sağlamak, bölgeler arası ve bölge içi gelişmişlik farklarını azaltmak.

Büyükşehirler İçin Planlama ve Yönetim

BŞ Nedenleri Hızlı kentleşme BŞ çevresinde yer alan küçük yerleşmeler Bunlar için; -Hizmet gerekleri -Yasal düzenlemeler (yetki ve görevler) 1971’de BK Kararı: Hizmetlerin çeşitli belediyeler ve , bl. Şubeleri araında bölünmesi nedeniyle, ortak hizmetlerin sunulmasında karşılaşılan güçlükler Bu nedenle Ankara, İstanbul, İzmir vb. Bölgelerde metropol idarelerin kurulması

2561 Say. Yasa 1980’de Sıkıyönetim Böl.de bazı belediye ve köylerin bağlanmasında tek biçimlik sağlanması amacı Amaç: «Enerji, içme ve kull. Suyu, kanaliz., ulaşım, toplu taşıma ve imar gibi temel bel. Hizm. Birbirleriyle uyumlu ve bütünleştirici bir planlama içinde, yeterli ölçüde ve verimli biç. De yerine get. Sağlamak» Yasa uygulaması ile İst. 31 bel.nin 23 ‘ü kaldırıldı.

Nüfusu 300 bini geçen bel. Çevresindeki bel. Ve köyler ÖLÇÜTLER: 1.uzaklık 2. Olanaklar 3. Hizmet götürme olanağı 4. birleşebilme kolaylığı 1984’teki BŞ’e yönelik yeni düzenleme ile kalktı.

İSKİ 1981’de İstanbul’da kuruldu. BŞ Yönetim modellerinden biri olan «özel amaçlı öegütlere» örnektir. Bağımsız bütçeli ve kamu tüz. Kişiliğine sahip bir öz. Amaç. Kur. Hizmet alanı iatanbul Bel. Sınırları ile sınırlıdır. Başlıca görevleri (kitapta).

Boğaziçi Alanında Planlama Görevi 1983’te 2960 say. Boğaziçi Yasası Yasa, Boğaziçi alanında koruma ve planlama görevini İB’ne değil, Boğaziçi İmar Müd.ne. Boğaziçi alan.da imar uygulamaları ile onay ve denetim amacıyla Boğaziçi İmar Yüksek Kurulu, Boğaziçi İmar Müd. Ve Boğaziçi İmar Yön. Kurulu oluşmuştur. bu uygulama da özel amaçlı bir BŞ model örneğidir.