1. BASAMAKTA MADDE ALKOL KULLANIMINA YAKLAŞIM Dr.Çiğdem CERİT Kırklareli Sağlık Müdürlüğü Antalya,2007.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

C HILDHOOD N ONSPECIFIC A BDOMINAL P AIN IN F AMILY P RACTICE I NCIDENCE, A SSOCIATED F ACTORS, AND M ANAGEMENT M ARIEKE J. G IETELING, MD; Y VONNE L ISMAN.
HEMODİYALİZDE KALİTE ANKETİ Kriter belirleme ve mevcut durum
İLKNUR ERDEM HEMŞİRE TSK ETİMESGUT ASKER HASTANESİ
Artan Endovasküler Tecrübe İlyak Arter Oklüzyonu Tedavisinde Fark Oluşturur mu? BAŞKENT ÜNİVERSİTESİ ADANA UYGULAMA VE ARAŞTIRMA HASTANESİ RADYOLOJİ.
BAŞLIK METNİ ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN 25. DÜNYA ÜNİVERSİTELER KIŞ OYUNLARI ERZURUM 2011 VE BRANŞLARI HAKKINDAKİ.
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Acil Olguya İlk Yaklaşım
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
İnternet ve BİT Kullanım Kuralları
GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMI
İKİNCİ BASAMAK SAĞLIK KURULUŞLARINDA ACİL SERVİSLERİN GÜNCEL DURUMU
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Bağımlı Kişinin Sağaltım İçerisinde Tutulabilmesi
ÖZKIYIM HASTASINA YAKLAŞIM
Diferansiyel Denklemler
HASTANELER ARASI NAKİLLER
SAĞLIK BAKANLIĞI EVDE SAĞLIK HİZMETLERİ
AİLE HEKİMLİĞİNDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
İNFERTİLİTE TEDAVİSİ İÇİN BAŞVURAN ERKEK HASTALARDA TAMAMLAYICI VE ALTERNATİF TIP YÖNTEMLERİ KULLANIMI H.Volkan ACAR, Aydın KENDİRCİ, Kubilay VİCDAN,
Yeni yasal düzenlemelere göre mesleki astımın takibi ve maluliyet
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Merkezi Randevu Sistemi
Tahir Atik, Caner Turan, E.Ulaş Saz
CAN Özel Güvenlik Eğt. Hizmetleri canozelguvenlik.com.tr.
“Dünyada ve Türkiye’de Pamuk Piyasaları ile İlgili Gelişmeler”
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
ORHAN EREN İLKOKULU 1-A.
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
TÜRKİYE HALK SAĞLIĞI KURUMU BAŞKANLIĞI 0-6 Yaş Çocuğun Psikososyal Gelişimini Destekleme Programı (ÇPGD)
KETEM’İN TUNCELİ HALKI TARAFINDAN TANINIRLIĞINDA ETKİLİ OLAN FAKTÖRLER
Hastalık ve Mortaliteyi Azaltmada Genel Sağlık Kontrolleri Dr. Mustafa Kürşat ŞAHİN Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı.
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
2008’ in Sağlık Ortamında Üniversite Hastaneleri Dr. Zafer SINIK.
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ AFET TIBBI UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Saldırgan/Psikiyatrik Hastada Triyaj
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
Tüketici Trend Araştırması Aralık 2009 Sosyal Telefon.
ACİL PSİKİYATRİ; YASAL İLKELER, GÜVENLİK VE HEKİMİN GENEL TUTUMU
ERGENLİK: FIRTINALI DÖNEM AMA KİMİN İÇİN? Dr. Gülden AYKANAT İzmir Tepecik Eğitim ve Araştırma Hastanesi Gençlik Danışmanlık ve Sağlık Hizmet Merkezi.
MURAT ŞEN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ Üçgenler.
HÜTKOM Hacettepe Üniversitesi Tütün Kontrol, Eğitim, Vergilendirme Uygulama ve Araştırma Merkezi, 20 Haziran 2012 tarih ve sayılı Resmi Gazete'de.
BİR ORGAN BİR HAYAT.
Test : 2 Konu: Çarpanlar ve Katlar
Dünyada ve Türkiye’de Aile Hekimliği
Etkili İletişim Yrd. Doç. Dr. Kenan TAŞTAN
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
BİRBİRİMİZİ FARKLI ANLADIĞIMIZ KİŞİYLE NASIL İLETİŞİM KURALIM Kocaeli Üniversitesi Toplum Ruh Sağlığı Birimi ve Psikiyatri Anabilim Dalı sunuyor Kocaeli.
EVDE SAĞLIK HİZMETLERİ: NEDEN VE NASIL? Çankaya Belediyesi Örneği
__________Mehlika –Emir Altay Anaokulu Okul Kuralları
Diferansiyel Denklemler
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
ÇOCUĞUMA NASIL YARDIMCI OLURUM?.
G R U P ANGE R D.
Hekim-Hasta İletişimi
Fatih İlkokulu Rehberlik Servisi
1 CANSAN İLKÖĞRETİM OKULU. 2 “Dünyanın en güzel insanlarına” Sevgili anneme ve babama mektup.
Çocukların Güvenli İnternet Kullanımı ile ilgili Ebeveynlere öneriler
Etkili İletişim Beden Dili Yrd. Doç. Dr. Kenan TAŞTAN
İnternet Okur Yazarlığı
Dr. Tuncay Ergene Eğitim Fakültesi Hacettepe Üniversitesi
ZOR HASTAYLA İLETİŞİM Prof Dr Süheyla Ünal.
Görüşme Teknikleri Bağımlılıkla Mücadele Eğitim Programı.
İZLEME 4. TEKRAR GÖRÜŞMEYE ÇAĞIRIN VE İZLEYİN Koyduğunuz hedeflere uyup uymadığını araştırın Size geldiği sürece kişi kullandığı maddeyi bırakma konusunda.
Sigara, Alkol ve Madde Bağımlılığı Rehberlik ve Tarama Programı Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Alkol ve Madde Kullanımına Yönelik KISA MÜDAHALE.
Tütün Kontrolünde Aile Hekiminin Rutindeki Rolü Dr Zeynep Ayfer Aytemur İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Göğüs Hastalıkları AD Malatya.
GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMI
GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMI
Sunum transkripti:

1. BASAMAKTA MADDE ALKOL KULLANIMINA YAKLAŞIM Dr.Çiğdem CERİT Kırklareli Sağlık Müdürlüğü Antalya,2007

2 ÜLKEMİZDE ALKOL VE MADDE KULLANMA Bazı ülkelere göre daha düşük orandadır. HAYAT BOYU 1 KEZ ESRAR KULLANIM ORANI, Lise Öğrencileri, İSTANBUL Alkol ve madde kullanımı ile bağımlılık sorunu Türkiye'nin gündemine girmiştir. Bu sorunun büyümesini engelleme ve sorunla başa çıkmada hekimlerin yeri önemlidir.

3

4 ALKOL VE MADDE KULLANIM BOZUKLUKLARININ TEDAVİSİNDE HEKİMİN YERİ Birçok hekim alkol ve madde kullanım bozukluklarının kendisini ilgilendirmediğini ve bu konunun psikiyatri uzmanlarının alanı olduğunu düşünür. Oysa gerçek bu değildir. Alkol madde intoksikasyonunda veya yoksunluğunda hastaya acil yaklaşımın bilinmesi yaşam kurtarıcı olmaktadır. Alkol ya da madde kullanımının doğurduğu birçok tıbbi sorun ile psikiyatri dışı hekimler karşılaşmaktadır.

5 Ülkemizde tüm hekimlere önemli görevler düşmektedir: Pratisyen hekim erken tanı danışmanlıkacil hizmetler koruyucu çalışmalar Dahiliye uzmanlarıKHD hekimleri Çocuk hast. uzmanları Cerrrahi branşlar

6 Bağımlılığın tedavisinin zorluğu ve maliyetinin yüksekliği, erken tanı ve tedavide bulunmanın önemini ortaya koymaktadır. Araştırmalar, bağımlıların önemli bir bölümünün daha önce yoğun alkol kullanan “ağır içiciler” olduğunu ve bu aşamada hekimin yapacağı kısa bir girişimle bağımlılığın önlenebileceğini göstermiştir. Hekimlerin önerileri ve topluma (okul, işyeri vb) verecekleri mesajlar bu sorunun yaygınlaşmasını önleyici bir etkendir.

7 ALKOL YA DA MADDE KONUSUNDA PRATİSYEN HEKİMLERİN GÖREVLERİ 1.Rutin tarama 2.Koruyucu hizmet 3.Erken tanı 4.Danışmanlık 5.Tedaviye yönlendirme 6. Komplikasyonların tedavisi 7. Acil müdahale 8. Entoksikasyon tedavisi 9. Yoksunluk tedavisi 10. İzleme

8 PRATİSYEN HEKİM HANGİ KONULARDA EĞİTİLMELİDİR? 1-Hekimleri genel olarak bilgilendirmek 2-Olguları erken dönemde tanımalarını sağlamak ve alkol madde kullanan olgulara ve yakınlarına öneri ve danışmanlık yapabilecek yetileri kazandırmak, 3-Acil durumlarda (entoksikasyon, yoksunluk, ajitasyon vb) tedavi ve hasta idaresi yetilerini kazandırmak, 4-Birincil önleme çalışmalarına katılabilecek bilgi ve yetiyi kazandırmak.

9 Hastaya bir şey söylemek yerine onu dinleyin ve onu dinlediğinizi gösterin. Dinlerken karşınızdakinin yüzüne bakın. Gereken yerlerde konuya açıklama getirmesini isteyin. Dinlerken kendi yanıtınızı hazırlamakla uğraşmayın. Ne söylediğine ve bunu nasıl ifade ettiğine dikkat edin. ALKOL YA DA MADDE KULLANANLARLA GÖRÜŞME-1

10 Sözleriniz ve yüz hareketlerinizle onu anladığınızı belirtin. Söylediği önemli sözleri, onun ardından yorumsuz bir şekilde tekrarlayın. Onun söylediklerini farklı bir şekilde ona tekrar anlatın. Tam olarak ifade edilmeyen, yarım kalmış cümlelere dikkat edin. Konuşurken aralarda sessizliğe izin verin. Sıkıntısını göstermesine ya da ağlamasına izin verin. Konuştuklarınızı belli aralıklarla özetleyin. ALKOL YA DA MADDE KULLANANLARLA GÖRÜŞME-2

11 YAPILMAMASI GEREKENLER Emretmek, yönetmeye kalkmak Tehdit etmek ya da uyarmak Mantıkla iknaya kalkmak ya da ders vermek Ahlakla açıklamak, öğüt vermek Yargılamak, eleştirmek ya da suçlamak Hak vermek, onaylamak ya da övmek Utandırmak, saçma bulmak Yorumlamak, analiz etmek Rahatlatmak, teselli etmek ya da şefkat göstermek Sorgulamak, araştırmak Dikkati başka yöne çevirmek, konuyu değiştirmek ya da uzaklaşmak

12 ISRARLA İLAÇ TALEP EDEN BAĞIMLI İLE GÖRÜŞME-1 Onunla ilgilendiğinizi gösterin ve kendinize güvenli davranın. Kendinize güvenmezseniz onu da ikna edemezsiniz. İlaçları kullanmasını gerektiren fiziksel ya da ruhsal bir rahatsızlığı yoksa, bunları kullanmasının gerekli olmadığını belirtin. Başka ne tür maddeler kullandığını soruşturun. Neden ısrarla bu ilaçları talep ettiğini sorun. Talep ettiği ilaçların bağımlılık yaptığını hatırlatın. --Aaa bu bağımlılık yapar!!

13 ISRARLA İLAÇ TALEP EDEN BAĞIMLI İLE GÖRÜŞME-2 İsterse, yeşil ya da kırmızı reçeteye bağlı olmayan anksiyolitik ilaçlar yazabileceğinizi söyleyin. Eğer bırakmayı isterse kendisine yardımcı olabileceğinizi anlatın. Sınırlarınızı koyun. Neler yapıp, neler yapamayacağınızı açıkça söyleyin. Sınırlarınızı net olarak koyduğunuz taktirde, ısrar azalacaktır. Tehditlerini sakin ve güvenli biçimde yanıtlayın. Tehdit olarak söylediği her şeyi yapabileceğini, ona “yapamazsın” demediğinizi, ancak sizin elinizden gelen başka bir şey olmadığını söyleyin. Öfkelenmeyin. Öfkelenmek size hiçbir şey kazandırmaz, aksine kontrolü kaybetmenize yol açabilir.

14 ÖFKELİ YA DA SALDIRGAN HASTA İLE GÖRÜŞME-1 Bağıran, tehditler savuran, duvarlara vuran öfkeli bir hasta söz konusu olduğunda;  Kendinize güvenli davranın. Sakin olun. Telaşlansanız, korksanız dahi belli etmeyin. -”Dağıtırım burayı” -”Tabi dağıtırsın, yapabilirsin.”

15 ÖFKELİ YA DA SALDIRGAN HASTA İLE GÖRÜŞME-2  Bedeninizle kendinize olan güveninizi ortaya koyun. Dik durun. Ancak kendinize güveniniz ona meydan okuma tarzında olmasın.  Kişiye dokunmayın. Kararlı, tutarlı olun.  Kişiyle doğrudan göz kontağı kurmayın. Bunu meydan okuma olarak görebilir. Bu nedenle hemen gözlerinin altına, iki göz arasına, alnına bakabilirsiniz.  Kendisiyle konuşmak istediğinizi söyleyin, sorunun ne olduğunu anlatmasını isteyin. Hatta neden bağırdığını sorun.  Arada masa vb bariyer bulundurun. Mesaj açık ve net olmalıdır.

16 Tıbbi müdahale gerektiren hallerde ne yapacağınızı 3-4 kez tekrar ederek açıklayın. Çünkü algılamazlar. Bozuk pilak taktiği uygulayın. Her sorusuna yanıt vermeyin. -”Ne yapıyorsun? Sen de kimsin?” -”Birkaç dikiş atmak lazım.” -”Uzmanı yok mu bunun?” -”Evet dikiş atmak lazım.” -”Sen dikiş atmayı nerede öğrendin?” -”Dikiş atılmalı.” ÖFKELİ YA DA SALDIRGAN HASTA İLE GÖRÜŞME-3

17 BAĞIMLILIK YAPICI İLAÇLARIN YAZILMASINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR: Endikasyon doğru konduğunda hekimler bu tür ilaçları yazmaktan kaçınmamalıdır. İlaç eczacının anlayabileceği bir şekilde reçeteye yazılmalıdır. Fazla miktarda ilaç yazılmamalıdır. Hekim imzası ile ilaç arasında fazla açıklık bırakmamalıdır. Tanıdık bile olsa hasta baskısı ile ilaç yazılmamalıdır. Hastanın aynı ilacı birkaç hekimden alıp almadığı kontrol edilmelidir.

18 SEVK NASIL OLMALIDIR? Tüm madde alkol bağımlı tedavi merkezleri randevu ile çalışır. Bu randevuyu aile ve sağlık personeli işbirliği yaparak almalıdır. Sevk mesai saatleri içinde olmalıdır. Alkol yoksunluk sendromu, deliryum, alkol intoksikasyonu AMATEM’e değil, Acil, Dahiliye, Nöroloji hekimlerince görülmelidir.

19 ADANA Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hastanesi, Tel: ANKARA Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi, Psikiyatri Bölümü, Tel: Numune Hastanesi, Psikiyatri Kliniği, Tel: Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi, Psikiyatri Bölümü, Tel: Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi, Psikiyatri Bölümü, Tel: DENİZLİ Devlet Hastanesi, Psikiyatri Kliniği, Tel: ELAZIĞ Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hastanesi, Tel: İSTANBUL Bakırköy Ruh ve Sinir Hastalıkları Hastanesi, AMATEM, Tel: / 588 veya İZMİR Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi, Psikiyatri bölümü, MANİSA Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hastanesi, Tel: SAMSUN Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hastanesi, Tel: ADSIZ ALKOLİKLER (AA) Ankara İstanbul İzmir Bursa Tekirdağ Başvuru Merkezleri

20 Teşekkürler

21

22 AMATEM’E ULAŞMA YOLLARI ÇALIŞMASI (1996) AMATEM’e başvuranların %58’i daha önce başvurdukları hekime alkol ya da madde kullanımı ile bir sorunları olduğunu belirtmemiştir. Daha önce başvurdukları hekim tarafından alkol ya da madde kullanımı için önerilerde bulunulanların oranı sadece %34’tür. AMATEM’e başvuran bağımlıların sadece %39’u hekimler tarafından gönderilmiştir.