Sunumu Hazırlayan: Prof. Dr. Carl W. Ernst

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Avrupa Öğrenci Birliği Öğrenci Gözüyle Bologna Süreci Öğrencilere Yönelik Bölgesel Çalıştay İstanbul, Türkiye 13 Mayıs 2011 Magnus Malnes Akademik İlişkiler.
Advertisements

Koç Üniversitesi Tarih Bölümü
Spor Sosyolojisi Nedir? İlgili Temel Kavramlar
FAKÜLTE/BÖLÜM/ YÜKSEKOKUL ADI STRATEJİK PLANLAMA SUNUMU Not:Süreçler değişebilir…
ORYANTASYON 2002 TANITIM PROGRAMI. Amaç ve Faaliyetler SPIEOSA Öğrencilerin bilime olan ilgilerini arttırmak ve teknolojideki yeni gelişmeleri SPIE ve.
Post-kolonyalizm Ali Balcı

ERASMUS Nedir? Erasmus programı, yükseköğretim kurumlarının birbirleri ile işbirliği yapmalarını teşvik etmeye yönelik bir Avrupa Birliği programıdır.
eAvrupa, eAvrupa+ ve Türkiye
Erasmus+ Programı ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
ETİK ve İTİBAR YÖNETİMİ
GÜVENLİK SEKTÖRÜNÜN PARLAMENTER GÖZETİMİ: BELÇİKA SİSTEMİ Yapısal ve Yasal Çerçeve.
İLAHİYAT FAKÜLTESİ EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI GÜZ DÖNEMİ AKADEMİK GENEL KURUL.
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ İSTANBUL BARIŞ ÇALIŞMALARI ve UYGULAMALI ETİK ENSTİTÜSÜ KURULUŞ ÖNERİSİ Doç. Dr. Havva Kök Arslan.
1 BASINTOPLANTISI 5 Kasım 2012 İstanbul. 2 ALEXANDER KÜHNEL Hannover-Messe International Istanbul.
HOŞGELDİNİZ. HOŞGELDİNİZ Prof. Dr. Mehmet Zeki AYDIN Sivas CÜ İlâhiyat Fakültesi Prof. Dr. Mehmet Zeki AYDIN Sivas CÜ İlâhiyat.
Farabi ve Türk-İslam Sentezi İslamiyetİmanFarabiFelsefeMantık A Deep Approach to Turkish Teaching and Learning Wisconsin Center for Education Research,
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
KSB: Geçmiş ve Bugün Yardımcı Doçent Doktor Cenk Aygül.
Yerel ihtiyaçlara uygun kalite güvencesi:
Doç. Dr. Atilla SANDIKLI & Bilgehan EMEKLİER
FAALİYETLER 24 MAYIS 2013 – 15 KASIM 2013
Kafkas Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma Ve Uygulama Merkez Müdürlüğü Faaliyetleri Kafkas Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Öğr.Gör.Neriman.
İSRAİL MASONU BU SLAYT GÖSTERİSİNDE İSRAİL MASONU İLE İLGİLİ BİLGİLER YER ALMAKTADIR. BU BİLGİLER GERCEK BİR NİTELİK TAŞIMAMAKLA BİRLİKTE BİR İNTİKAM SAVAŞIDIR.
Kilis 7 Aralık Üniversitesi
Diploma Eki (DE) Diploma Supplement (DS)
AMBARGO Gerekçeleri ve Neticeleri.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük KÖRFEZ SAVAŞLARI ve DOĞAL KAYNAKLARIMIZ
Dünya dinleri.
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
18 Mart Yalova.  22 Mayıs 2008 tarih ve 5765 sayılı kanun ile kurulmuş olan Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Öğretim.
Prof. Dr. Mübeccel GÖNEN Merkez Müdürü
Koordinatörler Toplantısı - 14 Mayıs 2009 Hayatboyu Öğrenme Programı-Erasmus Desteklenen Faaliyetler: Yoğun Programlar (IP) ve Diğer Proje Faaliyetleri.
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dekanlığı
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM UZAK DOĞU ÇATIŞMALARI ( ) Avrupa’da NATO’nun ve dolayısı ile Doğu ve Batı blokları arasında dengenin kurulması üzerine, bu iki blok.
BAĞIMSIZLIKLARININ 20. YILINDA TÜRK CUMHURİYETLERİ TÜRK CUMHURİYETLERİ ARASINDA EĞİTİM VE BİLİM ALANINDAKİ İLİŞKİLER: DEĞERLENDİRME, SORUNLAR VE ÖNERİLER.
TİKA: Türkiye’nin Küresel Dış Politika Enstrümanı
‘’……eski dönemin hurafelerinden ve doğuştan var olan özelliklerimizle hiç de ilişkisi olmayan yabancı fikirlerden, doğudan ve batıdan gelebilen etkilerden.
İkinci Dil Olarak Türkçe Öğretimi
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ STRATEJİK ARAŞTIRMALAR MERKEZİ SENATO SUNUMU
MELİKE KARACA FİZİKOKİMYA.
Araştırma Yöntemleri-12 Mevcut Verilere Dayalı Araştırmalar - II Mevcut istatistiklerin incelenmesi.
Atılım’da Bir Kitap - Bir Konu Programı Etkinliği 28 Mayıs 2013 Hasan U. Akay Provost.
En Çok Müslümanın Yaşadığı 10 Ülke
TÜRKİYE ORTADOĞU İLİŞKİLERİ VE SURİYE KRİZİ
KÜRESELLEŞMENİN BEYİN GÖÇÜNE ETKİSİ VE TÜRKİYE
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
Hadis Kaynaklarının Güvenilirliği Hakkındaki Oryantalistlerin İddiaları ve Eleştirisi 11. Ders.
Tükiyenin Dış Ticareti. Ülkelere, bölgelere ve mal grupuna göre dağılımı.
Yeni İletişim Teknolojileri ve Etik
TÜRK İSLÂM DEVLETLERİ Türklerin İslam'la Tanışma Süreçleri
Öğretmenlik Mesleğine Giriş
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
(E)Tuğg.Doç.Dr. Oktay Bingöl
OKUL ÖNCESİ EĞİTİME TEMEL OLAN GÖRÜŞLER - DEWEY
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ BÖLÜMÜ TEMMUZ 2017
UZAKTAKİ ARKADAŞLARIM
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Karşılaştırmalı Eğitim
Hıristiyan Mezhepleri
KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM
OKUL ÖNCESİ EĞİTİME TEMEL OLAN GÖRÜŞLER - DEWEY
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SOS407 – Kadın Çalışmaları
2018/2019 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI YIL SONU SEMİNERLERİ
Sunum transkripti:

Amerikan Üniversitelerinde İslâmî Araştırmalara Yaklaşımlardaki Değişiklik Sunumu Hazırlayan: Prof. Dr. Carl W. Ernst Türkçeye Çeviren: Dr. Cangüzel Zülfikar

Konunun Anahatları Akademik üniteler: 1. Oryantalist 2. Bölge Çalışmaları 3. Dinî Çalışmalar 4. Millî Araştırma Teşkilâtları 5. Post-Oryantalist İslâmî Araştırmalar 6. Amerikalı Müslüman İlim Adamlarının Rolü ve Siyâsî Sorunlar 7. İslâmî Araştırmalarda Yeni Şekillenmeler

Oryantalist Üslûpta Çalışmalar Akademik Üniteler Oryantalist Üslûpta Çalışmalar Yakın Doğu Dilleri ve Medeniyetleri Bölümleri, Öncülüğünü Harvard, Yale gibi okulların yaptığı 20’ye yakın okul bulunabilir. Lisan hocalarının derme çatma toplandığı merkezler olarak çalışmışlardır.

Oryantalist Varsayımlar “Mistik Doğu” bilim ehli Batı’ya karşıt Irkçı teori ve ırkçılık Kültürün özü olarak lisan

Oryantalizm ve Koloniyalizm Edward Said’in 1978’de çıkan meşhur Oryantalizm kitabı Bu kitapta Said, Oryantalist bilginin sömürgeci güçlerin emrinde/hizmetinde olduğunu açıkça dile getirir. Sömürgeci siyasal güçler için Oryantalist bakış açısı mistik olup geri kalmakla itham ettikleri Doğuyu işgal ve kaynaklarını sömürmek için bir bahanedir.

Oryantalizm ve Özcülük (essentialism) Oryantalizm esenşiyalizmi yani özcülük görüşünü vurgular ve bu görüş sebebiyle dini somutlaştırma/nesnelleştirme ile onu bir maddî şey haline dönüştürür. Din bu bakış açısından tarihsiz bir öz olarak algılanır ve çalışılır. Dini sadece mukaddes metinlerden-kutsal kitaptan anlamanın mümkün olduğu iddiasındadır.

Akademik Üniteler 2. Bölge Çalışmaları Amerikan Üniversitelerinde toplam 18 tane Orta Doğu Çalışmaları merkezi vardır. Amerikan Eğitim Bakanlığının lisansüstü öğrencilerine temin ettiği yabancı dil çalışmaları bursları ile desteklenirler. Daha çok çağdaş idare konularını tartışmaya yöneliktirler.

Tercih edilen terimle ilgili bir not: Orta Doğu Bu terimi 1900’lerde Hindistan ve Fars topraklarında görevli bir İngiliz sömürge valisi ortaya çıkartmıştır. Orta Doğu yine 1940’larda Merkezî İstihbarat Teşkilâtının (CIA) (veya eski adıyla (OSS) Office of Strategic Services) soğuk savaş dönemi mantığının bir örneği olarak kullanılmaya başlanmış bir terimdir.

Akademik Üniteler 3. Dinî Çalışmalar Üniversite ve Yüksek Okullarda 1400’den fazla Dinî Araştırmalara tahsis edilmiş akademik bölüm vardır. Bunlar aslında sadece İncil ve Protestan İlâhiyatı öğretmek üzere kurulmuş bölümlerdir.

Amerikan Üniversitelerinde Adem-i Merkeziyet ABD Eğitim Bakanlığı Üniversitelerin müfredatını/ders programını kontrol etmez. 50 eyâletteki bütün devlet ve özel üniversiteler bölgesel denklik Kurumları aracılığıyla onaylanırlar. Üniversitelerde çoğunlukla hoca kadrosu müfredâta/derslere karar verir. Siyasî ve dinî kontrolden uzak, akademik bağımsızlık çok güçlü bir şekilde savunulan bir değerdir. (Üniversite Profesörlerinin Amerika Birliği (AAUP) bunu destekler.)

Amerika’da Dinî Araştırmalar Bu bölüm özel olarak kurulmuş yüksek okul ve üniversitelerde normalde bulunur, bazı devlet okullarında da bunlar vardır. Dinî Çalışmalar bölümü dinî çoğulculuğa, mahkeme kararlarına ve Kiliseyle devletin legal ayrımına bir cevaptır.

Amerika’da Dinî Çalışmalar Amerika’da dinî çalışmalar bölümleri tanımlayıcı ve analitiktirler, kurallar koyan ve otoriter yaklaşımdan uzaktırlar. Üniversitede Din’ler hakkında bilgi vermek/öğretim söz konusudur. Din öğretimi ise farklı dinî topluluklarda yapılır.

Amerika’da Dinî Çalışmalar Amerika’da Dinî Çalışmalar bölümleri 1960’larda Mûsevîlik, Katoliklik ve diğer Doğu dinlerini de öğretim programına/müfredata almak üzere genişlemeye başlamıştır. Tüm Dinî Çalışmalar bölümlerinin hâlihazırda ancak %15’inde İslâmî Araştırmalar bölümü bulunabilir.

Amerika’da Dinî Araştırmalar Dinî Çalışmalar/Araştırmalar Bölümlerinin Doktora Programlarının 34’ünden 17’si İslâmî Araştırmalarda doktora/uzmanlık verir. Üniversite ve Yüksek Okulların Din bölümlerinin profesyonel amacı hocalık ve araştırmacılıktır.

4. Millî Araştırma Teşkilâtları Bunların başında 2600 üyesi, 60 kuruluş ve 39 bağlı örgüt, yayınladıkları hakemli dergi ve yıllık toplantısı ile Orta Doğu Araştırmaları Derneği (MESA) gelir. Bu kuruluşun fizikî mekânı Arizona’da The University of Arizona’dadır. http://fp.arizona.edu/mesassoc/

Millî Araştırma Teşkilâtları Amerikan Din Akademisi (AAR) 8000 üyeli AAR ise dergisi, yıllık toplantısı, 100’den fazla sunumlu yıllık konferansı ile çalışmalarını sürdürür. *Burada İslâm Çalışması Bölümü ve İslâm Tasavvufu Grubu da yer alırlar.

Millî Araştırma Teşkilâtları Amerikan Denizaşırı Araştırma Merkezleri Konseyi (CAORC) http://www.caorc.org/ Bu araştırma merkezleri uluslararası hoca değişimleri, doktora öncesi veya daha ileri seviyedeki çalışanların-araştırmacıların öncelikle desteklendiği bağımsız araştırma yapmaya kaynak oluşturacak şekilde yapılanmıştır. Amaç: Bilgilenmek ve yabancı kültürleri anlamayı artırmaktır.

Amerikan Denizaşırı Araştırma Merkezlerine Ev Sahipliği Yapan Ülkeler Senegal 6. Türkiye 11. İran Tunus 7. Kıbrıs 12. Pakistan İtalya 8. İsrail 13. Hindistan Yunanistan 9. Ürdün 14. Bangladeş Mısır 10. Yemen 15. Sri Lanka Kamboçya, Meksika, West Bank’te yeni merkezler vardır. Afganistan, Irak ve Moğolistan’da ise merkez kurma çalışmaları sürmektedir.

Millî Araştırma Teşkilâtları Uluslararası Araştırma ve Değişim Komisyonu (IREX), Eski Sovyet Cumhuriyetlerinde/Orta Asya ve Kafkaslarda araştırma yapmak isteyenlere hizmet verir. Dışişleri Bakanlığının Eğitim ve Kültür İşleri Dairesinin oluşturduğu Fulbright Programı ise Uluslararası Eğitim Değişimi Programı ile dünya çevresinde araştırma, çalışma ve hocalık yapmak üzere destek temin eder.

Post-Oryantalist İslâmî Çalışmalar -Müslüman ve gayrimüslimlerin yakın tarihini inceleyip, araştırmayı -Sömürgeci bağlamdaki kalıpları ve olumsuz sunumlara karşı durmayı benimseyen, -İslâm ve Müslümanlar hakkındaki medya sunumlarını inceleyip araştırmayı, -Feminist ve toplumsal cinsiyet çalışmaları -Etnografik ve antropolojik çalışmalar -Fundamentalist, Selefi ve Vahabi hareketleri çalışanlar -Cihad yanlısı hareketleri çalışanlar

5. Post-Oryantalist Çalışmalar -Avrupa ve Amerika’da İslâm -Batı ve İslâm arasındaki karşıtlığı bitirmek isteği; zira bu bakış açısına göre ayrı bir “Müslüman dünyası” bulunmamaktadır, ayrı ise “Batı” nerededir? -Diğer dinî geleneklerle karşılaştırmalı çalışmalara yer verilmektedir. -Bölgesel ve bölgeler arası çalışmalar -Edebî teori

6. Amerika’lı Müslüman İlim Kadını ve Adamlarının Rolü Adalet, Toplumsal Cinsiyet ve Çoğulculuk Üzerine İlerici/Yenilikçi Müslümanlar, (OneWorld, 2003) kitabı Omid Safi tarafından derlenmiştir. -Müslüman ve gayrimüslimlerin faaliyetleri hususunda ahlâkî standartlar -Bağnazlıktan kaçınma -Herkes için adalet arayışı

Siyâsî Sorunlar -11 Eylül 2001 sonrası İslâm korkusunun ortaya çıkarttığı problemler -Radikal Hıristiyanların İslâm karşıtlığı ve Müslümanlara saldırıları -UNC-Chapel Hill’in 2002 Yaz okuması tercihi Michael Sells’in Kur’an’a Yaklaşım kitabı idi. Bazı muhitler üniversite aleyhine bu tercih sebebiyle dava açtılar. Büyük bir sosyal anlaşmazlık yaşandı.

Bu konuya uluslararası çapta ilgi gösterildi. BBC Arapça haberlerinde konu gündeme getirildi.

Siyâsî Sorunlar İslâm karşıtı özel “beyin takımları” oluşturuldu: -Orta Doğu Forumu Edward Said’in müridleri olarak itham edilen MESA’ya (Orta Doğu Araştırmaları Derneği) karşı bu forumu kurdular. MESA’ya karşı yaptırım gücü geliştirmek için politik kontrolü ele geçirme çabasına kalkıştılar. -Kampüs Gözetimi http://www.campus-watch.org/ İsrail karşıtı veya başka türlü Amerikan vatanını sevmediklerini düşündükleri görüşleri dile getiren hocaları ihbar etmek üzere öğrencileri harekete geçmeye davet eden siteler oluşturuldu. -Cihad Gözetimi http://www.jihadwatch.org/ Cihad gözlemi yapmak iddiasıyla örgütlendiler.

Siyâsî Sorunların Kaynakları -Neoconservative (Yeni muhafazakâr/bağnaz) Amerikan milliyetçileri -Hıristiyan aşırı uçları/Hıristiyan Siyonistleri İncil’e göre İsrail topraklarının kıyamet koptuğundaki önemi üzerine yürütülen imanla bağlantılı bir tartışma “Geride Kalmak” (Left Behind) adlı roman 50 milyon nüsha sattı -Başka Siyonist Örgütler (Amerikan-İsrail Siyâsî Faaliyet Komitesi AIPAC) Anti-Siyonist Mûsevîler bu yapılanlara karşı çıktılar.

Mevcut Durum Olumlu: İslâm, Arapça ve benzeri konulara öğrencilerin ve kamuoyunun ilgisi arttı. Olumsuz: Artan/Yoğunlaşan bir İslâm korkusu ve Müslüman karşıtı duygular

7. İslâmî Çalışmalarda Yeni Şekiller -Münakaşa/Tartışma veya din değiştirmek yerine anlamak çabası -Amerikalıların ve diğer ülkelerin âlimleri (ilim kadınları ve adamları) arasında iletişim ve değişim (mübâdele) ihtiyacı ortaya çıkmıştır.

İslâmî Çalışmalarda Yeni Şekiller Üniversitemizin İslâm Medeniyeti ve Müslüman İletişim Ağları Yayın Serisi Üniversitenin yayıncısı (UNC Press) tarafından 2003 yılından beri hizmetlerine devam etmektedir.

Carl Ernst ve Richard Martin’in derledikleri İslâmî Çalışmaları Yeniden Düşünmek: Oryantalizmden Kozmopolitanizme (University of South Carolina Press, 2010) isimli kitap bu sene içinde çıkacaktır. Bu kitapta İslâm araştırmalarının yeni hallerinin örnekleri kıdemli ve daha genç hocaların yazılarıyla sunulmaktadır.

Suggested Links: University of North Carolina at Chapel Hill Carolina Center for the Study of the Middle East and Muslim Civilizations http://www.unc.edu/mideast/index.shtml Duke-UNC Consortium for Middle East Studies http://www.unc.edu/mideast/consortium/Home.html http://www.unc.edu/~cernst