1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği 2 Koç Üniversitesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Nefize Gökmen, Ömer Deniz, Ayşe Yıldız
Advertisements

Cinsel Dokunulmazlığa Karşı Olaylarda Mağdurların Ruh Sağlığı Boyutu
Finansal Eğitim Merkezi ve Eğitim Teknolojileri 2012 – 2013 Dönemi Değerlendirmesi Mesleki Gelişim ve Kurumsal İletişim Grup Başkanlığı Temmuz 2013.
TÜRK HALKI, VEREMİ VE VEREMLE SAVAŞI DOĞRU BİLİYOR MU?
BAŞLIK METNİ ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN 25. DÜNYA ÜNİVERSİTELER KIŞ OYUNLARI ERZURUM 2011 VE BRANŞLARI HAKKINDAKİ.
KADEM KIBRIS TÜRK TABİPLER BİRLİĞİ HEKİM ÇALIŞMA KOŞULLARI, SORUNLAR VE ÖNERİLER ARAŞTIRMASI MART 2010.
Amaç: Amaç: Tıp Fakültesi öğrencilerinin üniversiteye giriş başarısının dönem içerisindeki başarısıyla orantılı olup olmadığı her zaman bir soru işareti.
Okuldan İşe Geçiş – Son Eğilimler
HEMŞİRELERİN SÜREKLİ EĞİTİM ETKİNLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Gülşen Güner Üzel* , Resmiye Özdilek**,Nihal Öztürk***, Sevim Ulupınar Alıcı****
KADIN ve SOSYAL YAŞAM Prof.Dr. Gönül BUDAK Dokuz Eylül Üniversitesi
MADDE BAĞIMLILIĞINDA BİZE DÜŞENLER
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
ÇOCUK İSTİSMARINA BÜTÜNCÜL YAKLAŞIM
İNFERTİLİTE TEDAVİSİ İÇİN BAŞVURAN ERKEK HASTALARDA TAMAMLAYICI VE ALTERNATİF TIP YÖNTEMLERİ KULLANIMI H.Volkan ACAR, Aydın KENDİRCİ, Kubilay VİCDAN,
Nurhak Merkez Sağlık Ocağına Başvuranlarda Proteinüri Risk Faktörleri
TBB Eğitim Merkezi Seminerleri Ekim Haziran 2005 Dönemi Değerlendirmesi Eğitim ve Tanıtım Grubu.
Prof. Dr. Akile Sarıoğlu-Büke*, Doç Dr. Osman Özdel**,
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği, 2 Koç Üniversitesi
YIKICI DAVRANIM BOZUKLUĞU BELİRTİLERİ OLAN ÇOCUKLARDA RİSK FAKTÖRLERİNİN CİNSİYETE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI YIKICI DAVRANIM BOZUKLUĞU BELİRTİLERİ OLAN ÇOCUKLARDA.
Türk Hipertansiyon Prevalans Çalışması PatenT2
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme 1 İDARECİ EĞİTİMİ.
NEDEN TIP FAKÜLTESİ. Derya SEZEN. , Aysun KELEŞOĞLU. , Emine KARAHAN
 Demet Cengiz, “Bilişim Teknolojilerinin Öğrenciler Tarafından Kullanılmasını Sağlayacak Unsurların Belirlenmesi,” TBD Bilişim Kurultayı, Ankara, Eylül.
Tıp Fakültesi 1 ve 4. Sınıflar Arasında Gözlük/Lens Kullanımı ve Öğrencilerin Lazer Göz Ameliyatına Bakış Açısı Hazırlayanlar*; Hatice Hancı, İsmail Tarduş,
Başiskele Anadolu Öğretmen Lisesi Rehberlik Servisi
Türkiye’de Kayıt Dışılık
DOĞUM VE SAĞLIK: DOĞUM SAYISI SAĞLIK DURUMUNU ETKİLİYOR MU ? Amaç Annelik kadının varoluşunda ona bahşedilen bir duygudur. Anneliğin birçok getirisi olduğu.
KADIN ve SOSYAL YAŞAM Prof. Dr. Gönül BUDAK Dokuz Eylül Üniversitesi
Amaç: Organ yetmezliği insidansı (toplumdaki hastalık sayısı oranı) tüm dünyada artmakta olup, organ nakli olmayı bekleyen hastalar da uygun organ beklerken.
OKULLARDA SUÇ VE ŞİDDETİ ÖNLEME
1 Van Kadın Derneği 2008 Yılı Verileri. sınıflandırma Yüzyüze ve/veya telefonla 805 başvuru 1262 neden 350 Türkiyeli Kadın 525 nedenle 455 Sığınmacı ve.
Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) Nöroloji Kliniği Multiple Skleroz Polikliniğinde Başağrısı Sıklığı ( Headache Frequency in Multiple Sclerosis Outpatient.
Tutuklu ve Hükümlü Ergenlerde Madde Kullanımı Özellikleri
Çocuk Psikiyatrisinde acil durumlar
Yeterli ve Dengeli Beslenme
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARISINDA
HANGİ ÖĞRENİM SİSTEMİ DAHA MEMNUN EDİCİ?
DEZAVANTAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR?NASIL TESPİT EDİLİR?
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNDE DEPRESYON BELİRTİLERİ TAŞIMA DURUMU
GİRİŞ BULGULAR YÖNTEM SONUÇ

AKRAN BASKISI Çocukluktan yetişkinliğe geçiş sürecinde, ergenlik döneminde gençler akranlarıyla daha fazla vakit geçirmeye başlar ve akranlarının kendilerini.
GRUP SEMPTOM Konu : Kocaeli Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesine Başvuran Hasta ve Hasta Yakınlarının Sağlık Hizmetleri Hakkındaki Bilgi ve Yararlanma.
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
YusufAlpaydın AEP Formatör Eğitimi İstanbul, 30 Kasım-06 Aralık 2012 Eğitim Materyallerini Yerelleştirme Prof. Dr. Halil EKŞİ
TIP ÖĞRENCİLERİNDE DERSLERE KATILIMI ETKİLEYEN FAKTÖRLER İnsan hayatının yegâne bekçisi olan doktorların şüphesiz ki nitelikli bir eğitim almaları hem.
AİLE VE ERGEN HAYATIN İÇİNDEN PSİKOTERAPİ MERKEZİ.
ÇOCUK VE GENÇLERDE İNTERNET BAĞIMLILIĞI
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
ORTAK SINAVLAR ÖĞRENCİ ANKETİ DEĞERLENDİRME RAPORU SINAV YÖNETİMİ, MORAL MOTİVASYON VE REHBERLİK DAİRE BAŞKANLIĞI OCAK 2015.
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUKLARINDA OKUL İÇİ ŞİDDETİN İRDELENMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI Sözen S 1, Baysal SU 2, Ekizoğlu O 1, Tüzün B 1, Tüzün Ü 3 1 İstanbul Üniversitesi.
YEME BOZUKLUKLARI.
TRİATLON SPORCULARININ DOPİNGİN KULLANIM NEDENLERİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER IŞIĞINDA DEĞERLENDİRİLMESİ Cemal GÜNDOĞDU* Evrim ÇELEBİ**
BÖLÜM 6 CİNSELLİK. BÖLÜM 6 CİNSELLİK CİNSELLİK Ergen Cinselliğini Keşfetmek Cinsel Tutum ve Davranışlar Ergen Gelişiminin Normal Bir Parçası Cinsellik.
Grup Kaygısızlar Fevzi Yeni Ahmet Karamermer. LİTERATÜR Melikşah Üniversitesi orta anadoluda olduğu için bu çevredeki öğrenciler genelde üniversite hayatında.
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
Adem Göleç Doç.Dr. Katılımcılar: Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Senato Üyeleri 2015 KTMÜ ÖSYM Sınavı Aday Değerlendirme Anketi Sonuçları.
ERGENLİK DÖNEMİ YAŞ BİLİŞSEL GELİŞİM * * Soyut işlemler dönemidir. * Tartışmaları sever, düşüncelerini ifade etmek isterler. * Mantık üzerinde.
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
Uzm.Dr.Sevil ARABACI Dr.Canan ... Adölesan Merkezi
Lefkoşa Bölgesi Madde Kullanımı Yaygınlığı ve Tutum Araştırması
ÖZÜRLÜLERİN SOSYO DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ (Ankara, 2004)
ABİDE Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi.
İDARECİ EĞİTİMİ.
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİMDE FIRSAT VE OLANAK EŞİTLİĞİ - EŞİTSİZLİĞİ
Sunum transkripti:

1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği 2 Koç Üniversitesi İstanbul’da Lise İki Öğrencileri Arasında Madde Kullanımı ve Cinsel Davranışlar Psk. F.Nazlı Erdoğan1 , Doç. Dr. Kültegin Ögel1 , Uzm. Psk. Ceyda Y. Eke1 , Uzm. Psk. Dan. Sevil Taner2 1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği 2 Koç Üniversitesi Günümüzde riskli cinsel davranış ve madde kullanımı özellikle ergenlik dönemindeki gençlerin hayatını risk altına sokan iki temel faktör olarak karşımıza çıkmaktadır (Mullan ve ark., 2002). Yurt dışında madde kullanımı ve riskli cinsel davranış arasındaki ilişki birçok araştırmaya konu olurken, Türkiye’de bu alanda yapılan çalışmalar yok denecek kadar azdır. Bu araştırmanın amacı İstanbul’da Lise İki öğrencilerinde cinsel davranış sıklığı ve madde kullanımı arasındaki ilişkiyi saptamaktır. Yöntem   Bu amaçla Ögel ve ark.’nın (2004) yürüttüğü “İstanbul’da öğrenciler arasında riskli davranışlar araştırması (GAR)” kapsamında toplanan verilerdeki cinsellikle ilgili bilgiler ile poster çalışması hazırlanmıştır. Söz konusu araştırma 15 ilçeden seçilen, 43 okul ve 104 sınıftaki 10. sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. Araştırmaya 1562 tanesi kız, 1870 tanesi ise erkek olmak üzere toplam 3483 lise II. sınıf öğrencisi katılmıştır. Araştırmada kullanılan anket formu 21 bölümden ve toplam 238 sorudan oluşmaktadır. Ankette demografik bilgiler, gençlerin ilgilendiği aktiviteler, aile, arkadaş ve çevre özellikleri, okul yaşantısı ile ilgili sorunlar, cinsellik, sokakta çalışma, evden kaçma, kendine zarar verme davranışı, öfke, şiddet davranışı ve eğilimi, suç ve madde kullanımı, ihmal ve istismar, hastalıklar, intihar, travma ve sağlık alanlarına dair sorular yer almaktadır. Bu araştırmada GAR çalışmasının sadece cinsellik ve madde kullanımıyla ilgili bölümleri alınmıştır. Ankette, 7 adet cinsel davranışla ve 7 adet madde kullanımıyla ilişkili soru bulunmaktadır. Araştırma 2004 yılının Mart ve Mayıs ayları arasında uygulanmıştır. Anketler, her ilçede anketör olarak görevlendirilen ve özel olarak eğitilen rehber öğretmenler aracılığıyla yapılmıştır. Toplam 28 rehber öğretmen anketör olarak çalışmıştır. Bulgular Katılımcıların % 61,4’ü 16 yaş ve üzerindedir. Katılımcıların % 28’i sosyoekonomik düzeyi düşük (600 milyon altı hane geliri) ailelerden geldiklerini belirtirken, %35,2’si sosyoekonomik düzeylerini bilmediğini belirtmiştir. Öğrencilerin % 12,3’ü madde kullandığını belirtmiştir.   Madde kullanımına göre karşılaştırıldığında madde kullanan gençlerin cinsel ilişkide bulunma oranı kullanmayanlara göre 4.8 kat fazladır. Yine madde kullanan gençlerin hamile kalma ve bırakma oranları madde kullanmayanlara oranla 6.4 kat fazladır. Madde kullanımı ve cinsel davranış arasındaki ilişki Tablo 1’de daha ayrıntılı olarak yer almaktadır. Cinsel ilişkiye girdiğini belirtenlerin dörtte biri ilk cinsel deneyimini 13 yaşında ya da daha önce yaşadığını belirtmiştir. İlk cinsel deneyim yaşı ağırlıklı olarak 14-15 yaşlar arasındadır. Cinsiyetlere göre karşılaştırıldığında erkeklerin karşı cinsten arkadaş edinme, birisiyle çıkma, mastürbasyon yapma ve cinsel ilişkiye girme olasılığı kızlara göre daha yüksektir. Bunun yanında erkekler kızlara göre daha erken yaşta cinsel ilişkiye girmekte fakat daha çok korunma yöntemi kullanmaktadır. Erkeklerin karşı cinsten arkadaş edinme ve birisi ile çıkma olasılığı kızlara göre yaklaşık 1.5 kat fazladır. Erkeklerin karşı cinsle cinsel ilişkiye girme olasılığı 11.7 kat, mastürbasyon yapma olasılığı ise 63.1 kat daha fazladır. Kız öğrencilerin sadece %11’i mastürbasyon yaptığını söylerken bu oran erkeklerde %88.6’dır. Erkeklerin madde kullanımı kızlardan 1.7 kat daha fazladır. Bunun yanında okulda başarısı iyi olan erkekler kızlardan 3 kat daha fazladır. Tablo 2 ‘de cinsiyete göre farklar daha ayrıntılı olarak yer almaktadır. Tablo 1: Karşı cinsten arkadaş edinme, birisiyle çıkma, mastürbasyon yapma ve cinsel ilişkiye girme oranlarının madde kullanımına göre karşılaştırılması Tablo 2: Karşı cinsten arkadaş edinme, birisiyle çıkma, mastürbasyon yapma ve cinsel ilişkiye girme oranlarının cinsiyete göre karşılaştırılması Tartışma   Araştırma sonuçlarına bakıldığında, İstanbul’da Lise ikinci sınıf öğrencilerin arasında madde kullanan gençlerin cinsel davranışlarının madde kullanmayanlara oranla daha yüksek olduğu gözlenmiştir. Bunun yanında erkeklerin cinsel davranışta bulunma oranlarının kızlara oranla daha yüksek olduğu gözlenmiştir. Bu da erkeklerin özellikle cinsel davranış açısında risk altında olduğunu göstermektedir. Tüm bu veriler göz önünde bulundurulduğunda madde kullanan gençlere yönelik olarak cinsel davranış konularında daha fazla bilinçlendirme çalışması ve etkinliğin yapılması gerektiğine inanıyoruz. Kaynaklar   Mullan HK, Duncan GJ ve Boisjoly J (2002). Evaluating the role of “Nothing to lose” attitudes on risky behavior in adolescence. Social Forces, 80 (3): 1005-1039. Ögel K, Eke CY ve Taner S (2004). İstanbul’da öğrenciler arasında riskli davranışlar araştırması: “Araştırma raporu”, www.yeniden.org.tr. İletişim: nazli@yeniden.org.tr