Özel Gereksinimi Olan Çocuklar ve Özel Eğitim

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Özel eğitim nedir? Özel eğitimin farklı açılardan farklı tanımları yapılmaktadır. Özel eğitim büyük ölçüde öğretimle ilgilidir. O halde; Özel eğitimi özel.
Advertisements

İşbirliğine Dayalı Öğrenme
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE BEP
EĞİTİM PSİKOLOJİSİ EĞİTİM PSİKOLOJİSİ.
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI.
ÖZEL EĞİTİMİN GEREKLİLİĞİ VE ÖNEMİ
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİM Eğitimdir ki, bir milleti ya özgür, bağımsız, şanlı, yüksek bir topluluk halinde yaşatır; ya da esaret ve sefalete terk eder.
TIBBİ TANILAMA EĞİTSEL TANILAMA
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
ÖZEL EĞİTİM NEDİR?.
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
ÖZEL EĞİTİMDE TANILAMA
ÜSTÜN YETENEKLİLER EĞİTİM MERKEZİ. Misyonumuz Hedef kitlesindeki öğrencilerden zeka, yaratıcılık, sanat, liderlik kapasiteleri veya özel akademik alanlarda.
ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Çoğunluktan farklı ve özel gereksinimli çocuklara sunulan, üstün özellikleri olanları yetenekleri doğrultusunda kapasitelerinin en üst.
Patnos Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Hizmetleri Bölüm Başkanlığı KAYNAŞTIRMA BEP.
DESTEK EĞİTİM ODASI VE ÖZEL EĞİTİM SINIFLARI AÇILMA SÜRECİ VE BU SINIFLARDA DERSE GİRECEK ÖĞRETMENLER Destek eğitim odası: Kaynaştırma uygulamaları yoluyla.
Erken Eğitim Şeyda Altuntaş
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
Özel Eğitime Giriş Şeyda Demir.
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
ÖZEL EĞİTİM HİZMET İÇİ EĞİTİM PROGRAMI
KONU BAŞLIKLARI Özel eğitimin tanımı ve önemi
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR
ÖZEL EGİTİMİN TANIMI: Özel eğitimin tanımına geçmeden bazı kavramların anlamını vermek, yapacağımız tanımların anlaşılmasını kolaylaştıracaktır.
KARESİ REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ
YÜKSEKOVA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
«Okulöncesi ve İlköğretim Dönemi Öğrencilerinin Tanılanması Öncesinde Okulları Tarafından Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi» Mustafa AYRAL, Şadan.
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
ÖZEL EĞİTİMDE TANILAMA
BEYİN ve BİLİŞSEL GELİŞİM
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
BE P BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI. BEP ; özel eğitim gereksinimi olan her birey için yazılı olarak geliştirilmiş ve özel eğitim gereksinimi olan.
KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI VE BEP SEMİNERİ
BÖLÜM 12 KAYGI VE İLİŞKİLİ BOZUKLUKLAR KAYGI BOZUKLUKLARI Kaygı ve kaygıyla ilişkili bozuklukları tartışmak için gruplandırmak sorunlu bir iştir çünkü.
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
BÖLÜM 5 OKUL. BÖLÜM 5 OKUL Okulun DDB’ye yol açmadaki rolü özellikle eğitimciler OKUL İLE İLGİLİ ETMENLERİN NEDENSEL AÇIKLAMALAR OLARAK ELE ALINMASI.
ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLAR VE ÖZEL EĞİTİM
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI.
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Özel eğitime ilişkin devlet ve akademisyenler tarafından yapılan çeşitli tanımlar mevcuttur. Özel eğitime ilişkin M.E.B. tarafından.
TANILAMA.
ENGELLİLERİN EĞİTİMİNDE KULLANILAN MATERYALLER
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
Özel Gereksinimli Çocuklar
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ KAYNAŞTIRMA.
Necmettin GÜNEY.
ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR
İŞİTME YETERSİZLİĞİNE SAHİP ÇOCUKLAR
BE BEP NEDİR ?.
ENGELLİLERE YÖNELİK TUTUMLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLAR
* ZEDELENME : Bireylerin psikoloji fizyolojik ya da anatomik özelliklerinde geçici yada kalıcı işleyiş bozukluğudur. Vücudun bir parçasının olmayışı.
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK
Özel EĞİTİM Doç. Dr. Necati HIRÇA.
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE TANILAMA
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

Özel Gereksinimi Olan Çocuklar ve Özel Eğitim Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği’nde özel gereksinimi olan çocuklar “özel eğitim gerektiren birey” terimi altında “Çeşitli nedenlerle, bireysel özellikleri ve eğitim yeterlikleri açısından akranlarından beklenilen düzeyden anlamlı farklılık gösteren birey” olarak tanımlanmaktadır.

YETERSİZLİK Özel gereksinimi olan çocukların çoğu çeşitli yetersizlikler gösterir. Yetersizlik, bir şeyi yapmada yeterli olmamayı, belirli bir şekilde davranmada sınırlı kapasiteyi tanımlamaktadır. Daha kısa bir deyişle yetersizlik, bireyin işlevlerini yerine getirememesi durumudur. Birey, yetersizliğine bağlı olarak çoğu kimsenin duyduğu gibi duymayabilir, gördüğü gibi görmeyebilir, öğrendiği gibi öğrenmeyebilir. Yetersizliği olan çocuklar terimi, üstün zekalı ya da yetenekli olan çocukları kapsamamaktadır. Bu yönüyle özel gereksinimi olan çocuklar teriminden daha sınırlı bir anlam taşımaktadır.

ENGEL Engel, yetersizliği ya da özürü olan bireyin çevreyle etkileşiminde karşılaştığı problemi tanımlamaktadır. Yetersizlik bazı ortamlarda engele yol açabilir, bazı ortamlarda yol açmayabilir. Bir bacağında protez olan çocuk spor ya da oyun alanında problem yaşarken, sınıfında hiçbir problemle karşılaşmayabilir. Zeka geriliği (yetersizliği) gösteren bir çocuk okulda akademik çalışmalarda ciddi problemlerle karşılaşırken okul dışında önemli bir problemle karşılaşmayabilir.

SÜREÇ ZEDELENME / SAPMA Görme/İşitme organında , MSS’de ya da vücudun bir organında YETERSİZLİK Duyusal analiz-algılama-anlamlandırma-çözümleme-fiziksel yetersizlikler ÇEVREYLE ETKİLEŞİM Okuma yazmaya ilişkin etkileşime girme ÇEVRENİN BEKLENTİLERİ Çevrenin sunduğu yazılı materyallerin anlamlandırılması iletişim kurma gereksinimi BEKLENTİLERİ KARŞILAYAMAMA Çevrenin sunduğu yazılı materyalleri anlamdıramama- çözümleyememe-iletişim kuramama

Yetersizliğin engele dönüşmesi önlenebilir mi? Evet önlenebilir. Bunun başlıca iki yolu vardır: Özel eğitim yoluyla yetersizliği olan çocuğa bilgi ve beceri kazandırılması. Çevrenin yetersizliği olan çocuğun yaşayabileceği hale getirilmesi.

SINIFLANDIRMA Zeka geriliği Öğrenme güçlükleri Duygu ve davranış bozuklukları İleri derecede ve çoklu yetersizlikler İşitme güçlükleri İletişim bozuklukları Görme yetersizlikleri Beden ve sağlıkla ilgili yetersizlikler Üstün zekalı ve üstün yetenekliler

Ne kadar özel gereksinimi olan çocuk vardır? Dünya Sağlık Örgütü’ne göre özel gereksinimi olan bireylerin genel nüfus içerisindeki oranı, gelişmiş ülkelerde %10 gelişmekte olan ülkelerde %12’dir. Okul çağı dikkate alındığında, okulla ilgili problemler nedeniyle bu oranların daha yüksek olması beklenmektedir. Nitekim İngiltere’de okul çağı nüfusuna ilişkin yapılan tahminler %20’ye, Amerika’da %28’lere ulaşmaktadır.

TANILAMA – DEĞERLENDİRME TANILAMA: Bireyin özürüne ad koyma, derecesini ve bireyin bundan etkilenme durumunu belirlemektir. Bunları ortaya çıkarmak için bir süreç içinde yapılacak etkinlikleri içerir.Ö.E.M.Ç.’ların Ö.E. hizmetlerinden faydalanmalarının önkoşulunu oluşturur, ayrıca Ö.E. hizmetlerinin niteliğini belirler. DEĞERLENDİRME: Özel eğitim açısından daha kapsımlı bir süreçtir. Ö.Ç. için bir karar verme amacıyla ilgili bilgilerin toplanması, biraraya getirilmesi, mevcut durumun ortaya çıkarılması, bireyin uygun bir programa yerleştirilmesi, uygun öğretim amaçlarının belirlenmesi ve bu amaçların değerlendirilmesine ilişkin var olan süreçlerin tümüdür. Dolayısıyla gerek SINIFLAMA gerekse TANILAMA Ö.E.’de “değerlendirme”nin işlevleri arasında yer alır.

Değerlendirme sürecinde kimler yer almalıdır? GENEL VE ÖZEL EĞT. ÖĞRETMENİ- OKUL PSİKOLOĞU- UZMANLAR- TERAPİSTLER VE ÖĞRENCİNİN EĞT. PROG. İLE İLGİLİ TÜM BİREYLERİ KAPSAMALIDIR. KESİN BİR AMACI OLMALI ve EĞT. STRATEJİLERİNİN ELVERDİĞİ ÖLÇÜDE BİREYSEL OLMALIDIR. Tanıma Modelleri : 1- TIBBİ TANIMA MODELİ, (Psikometrik) 2- EĞİTSEL TANIMA MODELİ.

ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Özel gereksinimi olan bireylerin bağımsız yaşama olasılığını en üst düzeye çıkarmayı hedefleyen bireysel olarak planlanan, sistematik olarak uygulanan ve dikkatli bir biçimde değerlendirilen öğretim hizmetlerinin bütünüdür.

Özel Gereksinimi Olan Öğrencilerin Eğitim Gördükleri Ortamlar

Özel eğitimin bir müdahale olarak işlevleri nelerdir? Önleyici: Olası problemlerin ciddi bir yetersizliğe dönüşmesinin kontrol altına alınması. İyileştirici: Yetersizliğin öğretim ya da eğitim yoluyla üstesinden gelinmesi. Ödünleyici: Bireye yetersizliğiyle baş etmede yeni yolların sunulması.

Özel eğitimin günümüzdeki öncelikli konuları nelerdir? En az kısıtlayıcı ortamlar. Erken Müdahale. Yetişkinliğe Geçiş. Özel eğitim-genel eğitim ilişkisi.