Prof. Dr. S. Tamer CavusgilBorn Global CompaniesMart 2014
Born Global Companies Prof. Dr. S. Tamer Cavuşgil
Prof. Dr. S. Tamer CavusgilBorn Global CompaniesMart 2014 Kuruluştan itibaren kararlı bir biçimde dış pazarlara yönelik ürün/hizmet farklılığına sahip olan genç ve girişimci firmalar Uluslararası olmak artık büyük firmaların tekelinde değil! Girişimci, yenilikçi, geniş bir vizyona sahip ‘niş’ işletmeler BORN GLOBAL COMPANIES KÜRESEL DOĞAN İŞLETMELER
Prof. Dr. S. Tamer CavusgilBorn Global CompaniesMart 2014 Küresel Doğan Firmalar Stratejileri Risk alarak büyüme Dış pazarlarda sıkı iş bağlantıları İnternet teknolojilerinden faydalanma Şirket bütçeleri İlk 3 senede yabancı pazarlardan elde edilen kar, toplam karın en az yüzde 25’i. Uzmanlık alanları Bilim, teknoloji, mühendislik Odaklandıkları pazarlar Büyük firmaların ihmal ettiği ‘niş’ segmentler Yenilikçi ürün ve hizmetler
Prof. Dr. S. Tamer CavusgilBorn Global CompaniesMart 2014 Rekabet avantajı Müşteriye yakınlık Global yaklaşım Odaklanma Yenilik Derinlik Yüksek verimliliğe sahip çalışanlar Üstün liderlik vasfı İddialı hedefler Küresel Doğan Firmaların Özellikleri
Prof. Dr. S. Tamer CavusgilBorn Global CompaniesMart 2014 Kolaylaştırıcı Faktörler Küreselleşme - talebin ve teknik çözümlerin yaygınlaşması. İnternet teknolojileri sayesinde pazar, tüketici ve rekabet bilgilerine kolaylıkla ulaşabilme. İletişim, nakliye, pazar araştırması gibi maliyetlerin büyük ölçüde azalması. İç piyasalar daralırken, dış piyasaların büyüme cazibesi. Yerli-yabancı üretici ayırt etmeden taleplerinin karşılanmasına razı tüketiciler.
Prof. Dr. S. Tamer CavusgilBorn Global CompaniesMart 2014
Experimental Exporters Third parties Active Exporters Local partners Committed Exporters Longterm partnerships Born Globals Acquisitions Innovation in business model ??? New models & practices Strategy People Cost Risk mitigation Phase 5: 2020 Phase 4: Phase 3: Phase 2: Phase 1: © Cavusgil/Kardes 2014
Prof. Dr. S. Tamer CavusgilBorn Global CompaniesMart 2014
Rekabet Dinamikleri ‘Disintermediation’ – Markalar; Amazon, eBay, Alibaba gibi aracı platformlar nedeniyle değer kaybetmekte. Yeni markaların oluşması – Özellikle hızlı gelişen ülke firmalarının başarısı dikkat çekmektedir. (LG, Samsung, Kia, Tata, Lenovo, Grupo Bimbo, Cemex …) Hızla büyüyen varlıklı ve orta sınıf tüketicilerinin tercihleri marka, kalite ve yenilik yönünde oluyor.
Prof. Dr. S. Tamer CavusgilBorn Global CompaniesMart 2014 Kaynak: “Mongolia - The luxury frontier”. The Wall Street Journal, Haziran 2011
Prof. Dr. S. Tamer CavusgilBorn Global CompaniesMart 2014 Kaynak: The Wall Street Journal, Mayıs 2013 Ülke: MyanmarTarih: 4 Mayıs 2013Kitle: Gençler Durum: Piyasaya yeni sürülen Samsung Galaxy S4 satın almaya çalışmak
Prof. Dr. S. Tamer CavusgilBorn Global CompaniesMart 2014 Household Expenditure by Decile (Türkiye)
Prof. Dr. S. Tamer CavusgilBorn Global CompaniesMart 2014
AR=Argentina, BR=Brazil, CH=China, CHI=Chile, CO=Colombia, CR=Czech Republic, EG=Egypt, HU=Hungary, IN=India, INDO=Indonesia, MA=Malaysia, ME=Mexico, PA=Pakistan, PE=Peru, PH=Philippines, PO=Poland, RU=Russia, SA=South Africa, SK=South Korea, TR=Turkey, TA=Taiwan, TH=Thailand, VE=Venezuela, VI=Vietnam
Prof. Dr. S. Tamer CavusgilBorn Global CompaniesMart 2014 AR=Argentina, BR=Brazil, CH=China, CHI=Chile, CO=Colombia, CR=Czech Republic, EG=Egypt, HU=Hungary, IN=India, INDO=Indonesia, MA=Malaysia, ME=Mexico, PA=Pakistan, PE=Peru, PH=Philippines, PO=Poland, RU=Russia, SA=South Africa, SK=South Korea, TR=Turkey, TA=Taiwan, TH=Thailand, VE=Venezuela, VI=Vietnam
Prof. Dr. S. Tamer CavusgilBorn Global CompaniesMart 2014 Born Global Modeli Size Uyar mı? Türkiye dışındaki pazar potansiyeliniz nedir? Yurt dışından gelen talepler oluyor mu? İhracatta yabancı ülkeler tarafından uygulanan ticaret kısıtlamaları var mı? Nakliye ve lojistik masrafları makul mu? Yurt dışı tüketicisinin talepleri, beklentileri veya ürünü/hizmeti kullanma tarzları iç pazar müşterisinden çok farklı mı? Dış piyasada iş hacminizi büyütme beklentiniz nedir? Bünyenizde dış ticaretten sorumlu tecrübeli elemanlar bulunuyor mu?
Prof. Dr. S. Tamer CavusgilBorn Global CompaniesMart 2014 Düşündürücü noktalar… ‘Esnaf’ kökenli girişimciler marka yaratamıyorlar. Din çağrışımlı (bazen Arapça) isimlerin bölgesel veya küresel marka olma şansları düşük. ‘Outside in’ yaklaşımı ‘inside out’ yaklaşımından daha sağlıklı –> dış talebi göz önünde tutarak marka ve değer yaratabiliyor musunuz? Yabancı dilleri rahatlıkla kullanabiliyor musunuz? Alanınızda çalışan küresel firmalardan neler öğrenebilirsiniz?
Prof. Dr. S. Tamer CavusgilBorn Global CompaniesMart 2014 Öneriler Firma üstünlükleri ve değerleri açık bir şekilde belirlenmiş mi? İşletme ve yönetim süreçleri sağlıklı bir temele oturmuş mu? Büyümeye niyetli ve hazırlıklı mısınız? Vizyon, strateji ve uygulama birbirleriyle bağdaşıyor mu? Markanız ürüne bir kişilik kazandırıyor mu? Markaya özel bir ‘storyline’ yarattınız mı? Markanız, Türkiye imajı ile bağdaşıyor mu?
Prof. Dr. S. Tamer CavusgilBorn Global CompaniesMart 2014 McKinsey Global Institute Geleceğin Teknolojileri
Prof. Dr. S. Tamer CavusgilBorn Global CompaniesMart ough-technologies/2013/ MIT 2013 Big Data Cloud Mobile Broadband Smart phones Wearable Electronics Energy efficiency / Clean energy / storage Automation of knowledge work / deep learning /artificial intelligence Advanced robotics Next generation genomics 3D printing, aka additive manufacturing
Prof. Dr. S. Tamer CavusgilBorn Global CompaniesMart 2014 Geleceğin Teknolojileri 3D Printing Big Data Cloud CEM (Customer Experience Management) Marketing Analytics M2M, or Internet of Things Mobile Broadband Mobile Applications Mobile Devices Smart phones Tablets, etc. Wearable Electronics Batteries (Smart phones, cars etc )
Prof. Dr. S. Tamer CavusgilBorn Global CompaniesMart 2014