Stratejik Analiz (SWOT Analizi)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DÖNEMİ STRATEJİK PLAN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI.
Advertisements

HASSAS GÖREV Hakan YÜKSEL Mart.
GİRİŞİMCİLİK Mustafa Özhan KALAÇ.
Proje BaşlaNGICI Doç.Dr. Şirin Karadeniz.
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
KAMU İDARELERİ İÇİN STRATEJİK PLANLAMA
STRATEJİK PLANLAMA Dr. Yüksel VARDAR 30 Mart 2010, ANKARA.
Stratejik planlama sürecinde dikkat edilecek hususlar
STRATEJİK YÖNETİM STRATEJİK PLANLAMA
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PROJELER KOORDİNASYON MERKEZİ BAŞKANLIĞI
MESLEKİ EĞİTİM.
SWOT Nedir ? Nasıl yapılır ?
STRATEJİK PLANLAMA STRATEJİ GELİŞTİRME EĞİTİMİ
STRATEJİK YÖNLENDİRME
MERSİN ÜNİVERSİTESİ STRATEJİK PLANLAMA ÇALIŞMASI
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
STRATEJİK PLANLAMA GÜRCAN BANGER.
STRATEJİK PLANLAMA ERZURUM STK KAPASİTE GELİŞTİRME PROGRAMI II
STRATEJİK PLANLAMA SÜRECİ
ORTA ANADOLU KALKINMA AJANSI (ORAN) ABUDYK TOPLANTISI SUNUMU
Fatih Tuncer HATUNOĞLU İletişim Yazılım Genel Müdürü Mart, 2013 BURSA
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
Kurum misyon ve vizyonunu, net bir biçimde paydaşlara odaklanmış bir strateji ve bunu destekleyen uygun politikalar, planlar, amaçlar, hedefler ve süreçler.
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
KARAMANOĞLU MEHMETBEY ÜNİVERSİTESİ
SWOT ANALİZİ.
TR 07- FI- 02 İÇ KONTROL – temel düzey eğitim COSO RİSKLER HEDEFLER KONTROLLER Ocak 2010 AB Eşleştirme Projesi TR 07-FI-02.
STRATEJİK PLANLAMA Dr. Yüksel VARDAR 3 Kasım 2006, ANKARA.
STRATEJİK PLANLAMA Dr. Yüksel VARDAR 24 Ocak 2008, ANKARA.
Stratejik Yönetim Süreci
STRATEJİK PLANLAMA Dr. Yüksel VARDAR Aralık 2011, ANKARA.
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
STRATEJİK PLANLAMA SÜRECİ
1 ÇEVRE ANALİZİ Ocak-2007 T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI.
STRATEJİK PLANLAMA SABEK A.Ş.
Yrd.Doç.Dr. Arzu ÜLGEN AYDINLIK
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 1-2 MART 2003 ANTALYA.
Öğrenci Adı Soyadı/Numarası
ERK İSG&İK – –
-NE İŞE YARAR? -NASIL YAPILIR? -KURUMLARDA NASIL UYGULANIR?
12. Stratejik yönetim.
SWOT ANALİZİ NEDİR? -STRENGTHS?, WEAKNESS?, OPPORTUNITIES?, THREATS?
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
KEMALPAŞA BELEDİYESİ PAYDAŞ ANALİZİ ÇALIŞMASI Yunus Emre Özer İbrahim Güray Yontar DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ İİBF KAMU YÖNETİMİ BÖLÜMÜ.
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
Bilişim Teknolojileri
STRATEJİK YÖNETİM VE PLANLAMA
STRATEJİK PLANLAMA. Stratejik planın hazırlanmasına başlarken;  Güçlü bir planlama ekibi kurulmalı  Bu konu tüm kurum çalışanlarına duyurulmalı,  Kurum.
Stratejik Planlama Nedir?
Esra erarslan Kırklareli İl Milli Eğitim Müdürlüğü Ar-Ge Birimi
STRATEJİK PLANI Silivri İlçe MEM Stratejik Planı
ANLARA İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ KALİTE KOORDİNATÖRLÜĞÜ BİRİMİ
YENİKENT AHMET ÇİÇEK TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 2010 ANKARA Nihat BÜLBÜL.
STARTEJİK PLANLAMA SUNUMU ve İç PAYDAŞ ÇALIŞTAYI SULUOVA TİCARET VE SANAYİ ODASI ODA BORSA AKREDİTASYON SİSTEMİ KAPSAMINDA 1 18 HAZİRAN 2015.
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
Proje Yönetim Döngüsü: -Aşamaları -Rol ve Sorumluluklar
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
GEBZE TEKNİK ÜNİVERSİTESİ PAYDAŞ VE SWOT ANALİZİ ÇALIŞTAYI
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
GÜÇLÜ YANLAR, GELİŞTİRİLMESİ GEREKEN YANLAR, FIRSATLAR VE TEHDİTLER
Durum Analizi Sorun Analizi
Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
Strateji Geliştirme Başkanlığı SWOT ANALİZİ 2009 / ANKARA ATİLLA DURMAZ.
Konu : SWOT Analizi Sunan : Ali Doğan Aydöner Öğr. No. :
Konu 3 Kalite kontrolünün amaçları
Stratejik Plan Çalıştayı
STRATEJİK PLANLAMA.
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
SWOT ANALİZİ TÜRKER DURAN YATIRIM TEŞVİK DANIŞMANI.
Sunum transkripti:

Stratejik Analiz (SWOT Analizi)

Strengths (Güçlü Yönler) Weaknesses (Zayıflıklar) Opportunities (Fırsatlar) Threats (Tehditler)

SWOT Analizi, kısaca örgütte iç ve dış durum değerlendirilmesi yapılması demektir. Organizasyonda önce “iç durum analizi” yapılarak organizasyonun güçlü ve zayıf yönleri ortaya konulur. Daha sonra da “dış durum analizi” yapılarak organizasyonun rakip firmalar karşısındaki durumu, pazardaki fırsatlar ve tehditler tespit edilmeye çalışılır.

SWOT analizi , örgütün hem kendi iç durum değerlendirmesine , hem de örgüt dışındaki durumun analiz edilmesine imkan sağlar. Özetle, SWOT analizi iç ve dış durum analizini içeren bir stratejik yönetim tekniğidir.

Örgütlerde SWOT analizi yapılmasının başlıca iki yararı bulunmaktadır Örgütlerde SWOT analizi yapılmasının başlıca iki yararı bulunmaktadır. İlk olarak, SWOT analizi yapılarak örgütün mevcut durumu tespit edilir. Bu çerçevede güçlü ve zayıf yönler ile örgütün karşı karşıya bulunduğu fırsatlar ve tehdit unsurları ortaya konulmaya çalışılır. Bu anlamda SWOT bir “mevcut durum” analizidir.

SWOT aynı zamanda örgütün gelecekteki durumunun ne olacağını tespit ve tahmin etmeye yarayan bir analiz tekniğidir. Bu ikinci anlamda SWOT bir “gelecek durum” analizidir. Bu açıklamalar çerçevesinde SWOT analizini yakını ve uzağı görmemizi sağlayan bir gözlük olarak algılayabiliriz.

Paydaş Analizi Çevre Analizi Özdeğerlendirme (Kuruluşiçi Analiz) (Fırsatlar / Tehditler) Özdeğerlendirme (Kuruluşiçi Analiz) (Güçlü / Zayıf Yönler)

Paydaşlar, kuruluşun ürün ve hizmetleri ile ilgisi olan, kuruluştan doğrudan veya dolaylı, olumlu yada olumsuz yönde etkilenen veya kuruluşu etkileyen kişi, grup veya kurumlardır. Paydaşlar, iç ve dış paydaşlar ile yararlanıcılar/müşteriler olarak sınıflandırılabilir.

İç Paydaşlar: Kuruluştan etkilenen veya kuruluşu etkileyen kuruluş içindeki kişi, grup veya (varsa) ilgili/bağlı kuruluşlardır. Kuruluşun çalışanları, yöneticileri ve kuruluşun bağlı olduğu bakan, iç paydaşlara örnek olarak verilebilir.

Dış Paydaşlar: Kuruluştan etkilenen veya kuruluşu etkileyen kuruluş dışındaki kişi, grup veya kurumlardır. Kuruluş faaliyetleriyle ilişkisi olan diğer kamu ve özel sektör kuruluşları, kuruluşa girdi sağlayanlar, sendikalar, ilgili sektör birlikleri dış paydaşlara örnek olarak verilebilir.

Müşteriler (Yararlanıcılar): Kuruluşun ürettiği ürün ve hizmetleri alan, kullanan veya bunlardan yararlanan kişi, grup veya kurumlardır. Müşteriler dış paydaşların alt kümesidir.

Paydaş analizi ile; Planlama sürecinin ilk aşamalarında paydaşlarla etkili bir iletişim kurularak bu kesimlerin ilgi ve katkısının sağlanması, Paydaşların görüş ve beklentilerinin tespit edilmesi, Kuruluşun faaliyetlerinin etkin bir şekilde gerçekleştirilmesine engel oluşturabilecek unsurların saptanması ve bunların giderilmesi için stratejiler oluşturulması,

4. Paydaşların birbirleriyle olan ilişkilerinin ve olası çıkar çatışmalarının tespit edilmesi, 5. Paydaşların kuruluş hakkındaki görüşlerinin alınmasıyla kuruluşun güçlü ve zayıf yönleri hakkında fikir edinilmesi, 6. Paydaşların hangi aşamada katkı sağlayacağının tespit edilmesi, 7. Paydaşların görüş, öneri ve beklentilerinin stratejik planlama sürecine dahil edilmesiyle planın bu kesimlerce sahiplenilmesi ve planın uygulanma şansının artması amaçlanır.

Paydaş analizi aşağıda yer alan aşamalardan oluşur: Paydaşların tespiti Paydaşların önceliklendirilmesi Paydaşların değerlendirilmesi Görüş ve önerilerinin alınması ve değerlendirilmesi

Paydaşların Tespiti Kuruluşun faaliyetleri/hizmetleri ile ilgisi olanlar kimlerdir? Kuruluşun faaliyetlerini/hizmetlerini yönlendirenler kimlerdir? Kuruluşun faaliyetlerini/hizmetlerini kullananlar kimlerdir? Kuruluşun faaliyetlerinden/hizmetlerinden etkilenenler kimlerdir? Kuruluşun faaliyetlerini/hizmetlerini etkileyenler kimlerdir?

ÇEVRE ANALİZİ Çevre analizi, kuruluşun kontrolü dışındaki koşulların ve eğilimlerin incelenerek, kuruluş için kritik olan fırsat ve tehditlerin belirlenmesidir.

Fırsatlar, kuruluşun kontrolü dışında gerçekleşen ve kuruluşa avantaj sağlaması muhtemel olan etkenler ya da durumlardır. Tehditler ise, kuruluşun kontrolü dışında gerçekleşen, olumsuz etkilerinin engellenmesi veya sınırlandırılması gereken unsurlardır.

Çevre analizinde; kuruluşu etkileyebilecek dışsal değişimler ve eğilimler değerlendirilir. Analiz kapsamında, ekonomik, sosyal, demografik, kültürel, politik, çevresel, teknolojik ve rekabete yönelik etkenlerin belirlenmesi gerekir.

Çevre Analizinde Temel Etkenler Kuruluşun faaliyet alanında dünyadaki durum ve gelişmeler Kuruluşun faaliyet alanında ülkemizdeki durum ve gelişmeler Dünyada ve ülkemizdeki temel eğilimler ve sorunlar arasında kuruluşu yakından ilgilendiren kritik konular ve bu konuların kuruluşu nasıl ve ne yönde etkileyeceği

Çevre Analizinde Temel Etkenler… 4. Kuruluşun faaliyetleri ve alanıyla ilgili kalkınma planı, sektörel ve bölgesel plan ve programlarda yer alan amaç, ilke ve politikalar ve bunlar arasındaki uyum 5. Kuruluşun karşılaşabileceği riskler ve belirsizlikler

Özdeğerlendirme (Kuruluşiçi Analiz) Kuruluş içi analiz, kuruluşun mevcut durumunu ve geleceğini etkileyebilecek, iç ortamdan kaynaklanan ve kuruluşun kontrol edebildiği koşulların ve eğilimlerin incelenerek güçlü ve zayıf yönlerin belirlenmesi ve değerlendirilmesidir.

Güçlü yönler kuruluşun amaçlarına ulaşması için yararlanılabileceği olumlu hususlardır. Zayıf yönler ise kuruluşun başarılı olmasına engel teşkil edebilecek eksiklikler, diğer bir ifadeyle, aşılması gereken olumsuz hususlardır. Belirlenecek güçlü yönler kuruluşun hedeflerine, zayıf yönler ise kuruluşun alacağı tedbirlere ışık tutacaktır.

Güçlü ve zayıf yönler belirlenirken dikkate alınabilecek bazı hususlar aşağıda verilmiştir. Bu hususlarda salt verileri kapsayan, tanımlayıcı bir içerik taşımamalı; verilerin yanı sıra analitik değerlendirmelere ve sonuçlara yer verilmelidir.

Stratejik plan çalışmalarında kullanılan tek yöntem SWOT analizi değildir. Bunun yanı sıra aşağıdaki analizler de kullanılmaktadır: Pörtföy Analizleri Q- Sort Analizi Senaryo Analizi Vizyon/Mizyon Arama Konferansı Delphi Tekniği Nominal Grup Multivoting Açık Grup Kalite Çemberleri Fayda-Maliyet Risk Analizi