DR. EMRE MÜEZZİN ULUSLARARASI KIBRIS ÜNİVERSİTESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
Advertisements

STRES YÖNETİMİ.
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
Şİddet Muhammet GÜLER.
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
Bilgin KALMIŞ Psikolojik Danışman
SINAV KAYGISIYLA BAŞAÇIKMA
Ş İ D D E T ŞEHİTKAMİL ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
ÖFKE VE BAŞETME YÖNTEMLERİ
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK
ÖFKE VE ÖFKE YÖNETİMİ.
AİLE TUTUMLARI VE ÇOCUĞU ANLAMAK REHBERLİK SERVİSİ
DİSİPLİN NEDİR ? Davranışı yönlendirmeyi amaçlayan bir eğitimdir
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÖFKEYLE BAŞ ETME PSİKOLOJİK DANIŞMAN.
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
ÖFKE KONTROL.
EVDEN KAYNAKLANAN DİSİPLİN SORUNLARI
AGİT IŞIK PSİKOLOJİK DANIŞMAN
ÇOCUKTA İSTENMEYEN DAVRANIŞLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
ÇOCUKLARDA ÖFKE VE SALDIRGANLIK
İhtiyaçlarımız.
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
Çocuklarda Tırnak Yeme Alışkanlığı
SINAV KAYGISI KAYGI KAYGI; üzüntü, sıkıntı, korku, başarısızlık duygusu, sonucu bilememe ve yargılanma gibi heyecanların birini veya çoğunu içerebilir.
SINAV KAYGISI SEMİNERİNE HOŞGELDİNİZ
AKRAN ZORBALIĞI.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
“Öfke”.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Psk.Birkan BUZOL İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
SINAV KAYGISI VE AİLE.
ERGENLE İLETİŞİM.
AİLE İÇİ ŞİDDET.
KARTAL ATATÜRK İLKOKULU DEĞERLER EĞİTİMİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
İLETİŞİM, ÖFKE KONTROLÜ VE ŞİDDET
ÖFKE YÖNETİMİ VE ÇATIŞMA ÇÖZME BECERİLERİ
ÖFKE YÖNETİMİ VE ÇATIŞMA ÇÖZME BECERİLERİ
ERGENLİK ve PROBLEMLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
ŞİDDET NEDİR???.
SINAV KAYGISI.
ÖFKE VE ŞİDDET SEMİNERİ
ANNE BABA TUTUMLARI VE OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ÖNEMİ
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
OKUL SEMİNERLERİ:2 ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN UYUM VE DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI.
Öfke Kontrolü ve Stresle Başa Çıkma Semineri
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
ÖFKE NEDİR? Bireyin haz alma dünyasını engelleyen herhangi bir durum, olay veya kişi ile karşılaştığında oluşan duygudur. İstediğini alamama, haksız davranışlara.
ÖFKEYLE BAŞ ETME BURCU PEZÜK PSİKOLOJİK DANIŞMAN.
AİLELERE ÖNERİLER Çocuklarımız Geleceğimizdir!!! Çocuklarımız Geleceğimizdir!!! Bizler anne babalar olarak kimi zaman bu değerli hazinenin farkında olamıyoruz.
NAGİHAN KAŞAR PSİKOLOJİK DANIŞMAN
"Bu proje T.C. Avrupa Birliği Bakanlığı, AB Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığınca (Ulusal Ajans, yürütülen Erasmus+
YATILI BÖLGE ORTAOKULU EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI
ÖFKE VE ÖFKE YÖNETİMİ.
ÖFKE NEDİR? Bireyin haz alma dünyasını engelleyen herhangi bir durum, olay veya kişi ile karşılaştığında oluşan duygudur.
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
ANA BABA VE ERGENLİK.
ÖFKEYLE BAŞ ETME PSİKOLOJİK DANIŞMAN RIFAT YUSUF BAHADIR.
ÖFKE ve KONTROLÜ.
PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK SERVİSİ
ÇOCUKLARDA DAVRANIŞ GELİŞİMİ
ÖFKEYLE BAŞETME.
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Sunum transkripti:

DR. EMRE MÜEZZİN ULUSLARARASI KIBRIS ÜNİVERSİTESİ SALDIRGANLIK ÖFKE DR. EMRE MÜEZZİN ULUSLARARASI KIBRIS ÜNİVERSİTESİ

ÖFKE Engellenme, saldırıya uğrama, tehdit edilme, yoksun bırakılma, kısıtlanma vb. gibi durumlarda hissedilen oldukça negatif bir duygudur.

SALDIRGANLIK Öfke, düşmanlık, rekabet, engellenme, korku gibi durumlardan kaynaklanan ve karşısındakine zarar vermeyi, onu durdurmayı, ona engel olmayı ya da kendini korumayı hedefleyen fiziksel, sözel veya sembolik her türlü davranıştır.

ÖFKE NEDİR? ÖFKE İstek ve İhtiyaçlarımız Karşılanmadığında Onaylanmaya Aşağılayıcı sözler Alay Kötü söylentiler Onaylanmaya Korunmaya Dikkat ve ilgi çekmeye Hayranlık uyandırmaya Sevme/sevilmeye Saygıya (önemli bulunmaya) Başarılı olmaya Güvende Olmaya Kendine güvenmeye Bağımlılığa Bağımsızlığa Fiziksel Saldırı Vurma, itme ÖFKE Kendine zarar verme Bastırma, İnkar Kabul etme bağışlama

1- Fizyolojik Tepkiler : Öfkemizi kontrol edemediğimizde olumsuz sonuçlarını görmeye başlarız. Bunlar; fizyolojik, düşünsel ve davranışsal boyutta yaşanır. 1- Fizyolojik Tepkiler : - Kan şekerinin yükselmesi - Nabzın ve kan basıncının artması - Sık sık ve zor nefes alma - Baş ağrısı - Kas ağrıları, sırt, boyun ağrıları gibi 5

2- Zihinsel Tepkiler : - Konsantrasyon bozukluğu - Düşük performans - Unutkanlık - Uykusuzluk - Dikkatsizlik

3- Davranışsal Tepkiler - Madde bağımlılığı - Huzursuzluk - Acelecilik - İlaç kullanımı - Aşırı yemek yeme - Saldırganlık

ÖFKE UYGUN ŞEKİLDE İFADE EDİLMEDİĞİNDE!!! Baş ağrısı Mide rahatsızlıkları Solunum problemleri Cilt problemleri Dolaşım problemleri Var olan fiziksel rahatsızlıkların kötüleşmesi Duygusal problemler

Öfke ile Birlikte…. ÖFKE KIZGINLIK HİDDET KAYGI NEFRET KİN İNTİKAM DÜŞMANLIK BAĞIRMA Duyguları yaşarız… ARDAHAN RAM 9

SALDIRGANLIK

Saldırganlık Saldırganlık, doğuştan beraberimizde getirdiğimiz bir içgüdümüzdür. İnsanda var olan saldırganlık yok olmaz veya tümüyle bastırılamaz, ancak biçim değiştirir. Kişinin eğitilmesi, bir bakıma yapısında var olan bu saldırganlığın yumuşatılması ve olumlu yollara aktarılması sağlanmalıdır.

SALDIRGANLIĞIN NEDENLERİ 1- Saldırgan davranışların ebeveynler tarafından ödüllendirilmesi Geleneksel kültürün erkek çocuğun saldırganlığını onaylaması (Ör: Parkta iki çocuk birbirini döver. Biri daha çok dayak yerse, annesinin çocuğunun kendisini savunamadığı düşüncesiyle üzülmesi)

2- Çocuğun yetişkinlerden katı ceza, anlayışsızlık ve yetersiz sevgi görmesi 3- Babanın uzun süreli yokluğunda, annenin sürekli çocuğun etrafında olmasıyla ortaya çıkan ortam

4- TV. ve kitle iletişim araçlarının olumsuz etkisi (örn. Kurtlar Vadisi) 5- Ana-baba tutumlarının olumsuzluğu, çocukla aralarındaki iletişimin iyi olmaması 6- Çocuğun ana-babasından dayak yemesi 7- Beyin zarı iltihabı, beyin zedelenmesi gibi fizyolojik sorunlar

HATALI ANNE BABA TUTUMLARI Çocuğun davranışını gereksiz yere engellemek      Çocuğun davranış ve isteklerini eleştirmek ve alay etmek       Çocuğu sık sık cezalandırmak

ERGENLİK DÖNEMİ (Öfke ve Saldırganlık) Davranım bozukluğu gösteren  gençler sosyal ve duygusal problemleri yoğun olarak yaşarlar. Öfke, saldırganlık, arkadaş ilişkilerinde problemler zaman zaman gözlemlenen davranışlardır.  Ancak bu davranışlar kısa sürelidir ve sıklıkla tekrar etmez. Bu durumu ergenlerin alışkanlık haline getirmemesi için bir uzmandan yardım almakta fayda vardır.      

ÖFKEYİ YÖNETİMİ

ÖFKEYİ YÖNETME GEVŞEME EĞİTİMİ Derin Nefes Alma Alıştırmaları Aşamalı Kas Gevşemesi Rahatlatıcı Görsel Hayaller Dikkati Kaydırma

ÖFKELİ İSENİZ… DERİN NEFES ALIN ÖFKE TEPKİSİ VERMEDEN ÖNCE EN AZ 10 DEFA DERİN NEFES ALIP VERİN, SONRA TEPKİ VERİN…

ÇATIŞMA ORTAMINDAN BİR SÜRE UZAKLAŞIN…

TARTIŞMAYI ERTELEYİN…

KOŞUN… ENERJİNİZİ BOŞALTIN…

İŞİ KOMİKLİĞE VURUN, GÜLÜN,KAHKAHA ATIN… FİLM İZLEYİN…

BİR MEŞGULİYET BULUN…

ÖFKELENMEYİN!... AFFEDİN!... İntikam alıp da sonunda pişman olmaktansa, affedip de pişman olmak daha iyidir. Affetmek güçlüyü daha güçlü yapar.

SALDIRGAN DAVRANIŞLARI ÖNLEME

1- Her şeyden önce ana-baba çocuğa saldırganlık modeli olmamalıdır. (Evde dayak yiyen bir çocuk varsa kardeşini dövüyor. Kardeşi yoksa okulda en ufak bir sorunda arkadaşına vuruyor. Yada hayvanlara eziyet ediyor.) Çünkü dayak herkes için olumsuz duygular yaratır.

2- Çok fazla saldırgan davranışlara tolerans gösterilmemelidir. Saldırgan davranışlar ödüllendirilmemeli ve onun bu davranışının istenmeyen bir davranış olduğu hemen gösterilmelidir.

3- Saldırgan davranışlar kesinlikle dayakla cezalandırılmamalıdır. Ana-babanın ilgisi sevgisi azaldığında ve fiziksel cezalar uzun süre devam ettiğinde, çocukta saldırgan, asi, sorumsuz davranışlar gelişir. Saldırgan davranışlar ortaya çıktığında, yetişkinler sakin davranmalı, anormal duygusal tepkiler yerine ben dilini kullanmalıdır. (Böyle davrandığın için üzüldüm) Dayak saldırgan davranışın hemen bitiminde uygulandığı zaman, onun hemen kesilmesini sağlayabilir ancak, çocukta düşmanca duygular geliştirir.

4- Çocuk gergin ve sinirliyken onunla tartışmamalı, sakinleşmesini beklemeli ve daha sonra davranışı ile ilgili konuşulmalıdır. 5- Çocuğa sosyal olgunluğuna uygun çeşitli sorumluluklar verilmeli, başarabileceği kadarıyla bir çok şeyleri başlatıp, bitirmesi sağlanmalıdır. Çocuk başarma duygusunu yaşamalıdır.

6- Çocuğa bu davranışın dezavantajları gösterilmelidir 6- Çocuğa bu davranışın dezavantajları gösterilmelidir. Saldırgan davranışları ile isteklerini elde edemeyeceğini, istediği şeyleri kaybettiğini görmeli ve yaşamalıdır.

7- Olumlu davranışı pekiştirme: Ana-baba ve diğer yetişkinler çocuğun olumlu davranışını görüp, olumsuz davranışı görmezlikten gelmelidir. Çocuk bu davranışı yapmadığında sözel olarak ödüllendirilmelidir. 8- Çocuğun dışarıda oynamasına izin verme, bu çocuğun gerilimini azaltır ve enerjisini boşaltma imkanı sağlar. 9- Saldırgan davranış diğer çocukların güvenliğini ciddi bir şekilde tehdit etmedikçe bu davranışın üstünde durmamak gerekir.

10- Kendi kendine konuşma: Çocuk oldukça dürtüsel davranıyorsa ve onun bu yönünü kontrol etmede güçlük yaşanıyorsa; çocuğa başkalarına vuracağı zaman, kendi kendini engelleyici cümleler söylemesi öğretilebilir. Örn: 10 a kadar say ve ona vurma gibi. 11- TV, bilgisayar ve sosyal medyadaki şiddet içeren programları seyretmesi engellenmelidir.

12- Kızgınlıktan kurtulmak için alternatifler bulunabilir. Örn. Yumruklanabilen kil, çakılabilen çiviler, resim çizme, boyama çocuğun kızgınlık duygularını kontrol altına almayı sağlayabilir. Ayrıca futbol, basketbol gibi sporlar kabul gören çıkış yollarıdır. 13- Her yaş ve dönemde çocuğun temel ihtiyaçları zamanında yerine getirilmelidir.

PEKİ YA BİZ !!!

SÜREKLİ ÖFKE ÖLÇEĞİ ve ÖFKE İFADE TARZI ÖLÇEĞİ

ULUSLARARASI KIBRIS ÜNİVERSİTESİ SALDIRGANLIK ÖFKE DR. EMRE MÜEZZİN Teşekkür ederim…. ULUSLARARASI KIBRIS ÜNİVERSİTESİ emuezzin@ciu.edu.tr