TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE YAZMA ETKİNLİKLERİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Balık Pasaportu Hatice Kütük 2008
Advertisements

PARAGRAFIN ANLATIM YÖNÜ
1/20 Yazı Türleri “Seçilmiş bir konu üzerinde, yapılan araştırma ve incelemelerin sonucunu bildiren yazılara denir.” Yukarıda hangi türün tanımı yapılmıştır.
SES BİLGİSİ (ÜNSÜZ BENZEŞMESİ)
DÜZYAZI TÜRLERİ MAKALE DENEME SOHBET FIKRA
ÜST DÜZEY DÜŞÜNME BECERİLERİNE GÖRE TÜRKÇE DERSİ
YAZILI ANLATIM ÜRÜNLERİ
1) Gazetelerin ya da dergilerin belli sütunlarında gündelik konuları bir görüş ve düşünceye bağlayarak yorumlayan yazlılardır. Bu türde, yazar ele aldığı.
NOKTALAMA VE YAZIM KURALLARI
Sıralı Resimlerle Türkçe Dersi
“a" sesinin verilmesi Canlandırma, tekerleme, şarkı, hikaye vb. etkinliklerle “a” sesi hissettirilmelidir. (Örneğin Karga ile Tilki adlı tekerlemeden yararlanılır,
İsmail ÖZELBAŞ Vaiz FONETİK ve DİKSİYON.
YAZMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç Dr. Ş. Dilek BELET.
VELİ ORYANTASYON ÇALIŞMASI ( EKİM 2012) DİYARBAKIR
PARAGRAF.
ÖĞRENCİLERE ÖNCELİKLE KONU GİRİŞİNDE VERİLEN ANAHTAR KAVRAMLARLA İLGİLİ BİLDİKLERİ SORULUR.ANCAK YANLIŞ YA DA EKSİK İFADELER DÜZELTİLMEZ.
5. SINIF TÜRKÇE KONU ANLATIMI
Doç.Dr. Şirin Karadeniz ÖĞRETİM MESAJI TASARIMI. ÖĞRETİM TASARIMI MODELİ.
Görsel / Uzaysal Zeka.
OKUMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç. Dr. Dilek BELET.
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
GÖRSEL OKUMA GÖRSEL SUNU
4+4+4 Kesintili Eğitim Yasasının yürürlüğe girmesiyle birlikte , Eğitim ve Öğretim yılından itibaren, ilköğretim kurumlarında okutulacak haftalık.
Öz et.
SEVGİ BÖCÜKLERİ HEPİNİZE EYÜ DERSLER
GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETİMİ
Hazırlayan: Çağlar KÜPELİ
“l" sesinin verilmesi 1- Canlandırma, tekerleme, şarkı, hikaye vb. etkinliklerle “l” sesi hissettirilmelidir. (Örneğin Bir dünya bırakın şarkısı söylenirken.
PARAGRAF Hüdayi Can Çankırı, 2015.
TASARRUF NE GÜZELDİR.
CÜMLEDE ANLAM.
Kaynak Bilgisi Çizer belirtilmemiş Çeviren bilgisi yok Gönül Yayıncılık Yayın tarihi belirtilmiş.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI DERS KİTAPLARI VE EĞİTİM ARAÇLARI YÖNETMELİĞİ.
HAZIRLAYAN:AYSEL BAŞKURT 9/B 255
ÖĞRETİM PROGRAMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ
Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN
GÖRSEL OKUMA GÖRSEL SUNU Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
CÜMLE Bir duyguyu, düşünceyi, isteği, haberi, durumu, olayı vb. ifade etmek için kurulan ve kendi içinde anlam ve yargı bütünlüğü olan sözcüğe veya söz.
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
SES BİLGİSİ.
DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ Yrd. Doç Dr. Ş. Dilek BELET.
NOT TUTMANIN PÜF NOKTALARI
SES TEMELLİ CÜMLE YÖNTEMİYLE OKUMA-YAZMA ÖĞRETİMİ
Hazırlayan:Görkem TOPAL Hazırlık-B
SÖYLEYİŞ ( TELAFFUZ).
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
NOT TUTMA.
TRAFİK İŞARETLERİNİN ANLAMI
ANLATIM YÖNTEMİ BELİRLEME
Ek Olan de’nin Yazılışı Bağlaç Olan de’nin Yazılışı
Anlatmaya Bağlı Metinler
PARÇADA ANLAM Parçada anlam şiir ve paragraftan oluşur.
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
LA FONTEN ORMAN MAHKEMESİNDE
KOMPOZİSYON TANIMI:  Farklı parçaları, uyumlu ve düzenli şekilde bir araya getirmeye Kompozisyon denir.
BRAİLLE YAZI SİSTEMİNDE KULLANILAN ARAÇ VE GEREÇLER
NOKTALAMA İŞARETLERİNİ TANIYALIM
FABL TÜRÜNÜN ÖZELLİKLERİ HAZIRLAYAN: Özgür AKKAYA
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
ARAŞTIRMA NASIL YAPILIR Araştırma Sürecindeki Aşamalar
ÖZEL EĞİTİM İHTİAYACI OLAN ÖĞRENCİLERE OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ
Konu : DÜZYAZI TÜRLERİNDEN MASAL – ANI – HİKAYE - ROMAN
ÇOCUKLARIN DİL GELİŞİMİNE YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
Programın Karşılaştırılması Sunusu
TÜRKÇE DERSİ İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar
YAZIM KURALLARI FAHRİYE ŞAHİN 9/C NO:134 BÜNYAN ANADOLU LİSESİ.
ADI: ECE SOYADI:ARSLAN SINIFI-NO:6/K   Dilimizde 8 tane ünlü harf vardır. Bunlar ;  A,e,ı,i,o,ö,u,ü ÜNLÜ HARFLER.
Balık Pasaportu Hatice Kütük 2008
Zihin Haritalama Tekniği. 1.Kavramı merkeze yerleştirin.
Sunum transkripti:

TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE YAZMA ETKİNLİKLERİ

Müzik dinleme Yazılacak konu/tema ile ilgili sözsüz müzik dinlenir.

Beyin fırtınası Konuyla ilgili düşünceler, hiçbir sınırlamaya tâbi tutulmadan not edilir. Alınan notlardan yararlanılarak bir yazı oluşturulur

Serbest kürsü Öğrencilerin olaylara farklı açılardan bakabilmelerini sağlamak amacıyla yazma öncesi konu hakkında sınıf içi tartışma yapılır.

“Bir hikâyem var!” Konuyla ilgili hikâye, fıkra, hatıra vb. anlatılır.

Soru hazırlama Konuyu açıklığa kavuşturmak için yazıda cevabı verilecek sorular hazırlanır.

Zihin haritası oluşturma Konunun ana başlığı veya konuyu çağrıştıracak bir simge veya kavram kağıdın ortasına yazılır. Anahtar kelimeler saat yönünde devam edilerek ilâve edilir. Gerekli görülen başlıkların yanına, o başlığı en güzel şekilde ifade edecek sembol, resim, şekil vb. çizilir. Temel başlıkları destekleyici alt başlıklar yazılır. Temel ve alt başlıklar gözden geçirilerek birbirleriyle ilgili olanlar farklı renkte kalemle çizilir

İnceleme Okunan bir kitap veya basılı bir materyal incelenir.

Anlaşalım Her öğrenci velisi ile belirledikleri konulara uyacaklarına dair bir anlaşma imzalar. Her iki tarafa verilmek üzere iki nüsha hazırlanır. Anlaşma, taraflar tarafından imzalanır.

“Yönergelere Dikkat!” Örnek formlar oluşturularak doldurulur.

Eşleştirme Kullanılan Türkçe kelimelerin listesi yapılarak bunlar Ana Dildeki karşılıklarıyla eşleştirilir.

“Adını Sen Koy!” Sınıfta yazılan yazılara başlık bulunur.

Sınıf içi yönetmelik Sınıf içi davranışları düzenleyen kararlar, yönetmelik hâline getirilir.

Bulmaca Kazandırılacak kelime, kavram, atasözü ve deyimlerle ilgili bulmaca oluşturulur ve çözülür.

“Çengel Bulmaca” Verilen resimdeki duruma uygun atasözü veya deyim bulunur.

“Denemeler” Öğrencilere bir konu verilir. Bu konuyla ilgili çağrışım yapan kelimeler listelenir. Bu kelimelerden birbiriyle ilişkili olanlar eşleştirilir. Konuyla ilgili bilgiler gözden geçirilir. Yazdıklarının taslağını yanlarındaki arkadaşlarına okutarak görüşlerini alırlar. Gerekli düzeltmeleri yaparak yazılarına son hâlini verirler.

“Geçmişe Yolculuk” Seçilen bir anı ile ilgili zihin haritası oluşturulur. Hatırlananlar resimlenir ve bu resimlere uygun diyaloglar konuşma baloncuklarına yerleştirilir.

İzlenimler Özel günler ve bayramlarla ilgili izlenimler yazılır.

“Ben olsaydım...” Kalıp ifadesinden yola çıkılarak duygu ve düşünceler yazılır.

Rüyalar Rüyalar yazılır.

Tasvir etme Yakın çevredeki bir yerin veya kişinin tasviri yapılır.

“Dilek Kutusu” Sınıfta veya okulda dilek kutusu oluşturularak derslerin işlenişine ya da etkinliklere yönelik düşünce, istek ve eleştiriler yazılır.

“Bir Elin Nesi Var İki Elin Sesi Var” “Bir elin nesi var iki elin sesi var.” atasözü tahtaya yazılır. Öğrencilere ne anlama geldiği sorulur. Öğrenciler, atasözünde anlatılana benzer bir durumla karşılaşıp karşılaşmadıkları hakkında konuşurlar. Sınıf iki gruba ayrılarak bildikleri atasözlerini yazarlar. Yazdıkları atasözlerinden birini seçerek 3-5 paragraflık bir metin oluştururlar.

“Farklı Olasılıklar” Farklı olasılıklar düşünülerek “Eğer... olsaydı/olmasaydı ne olurdu?” sorularına cevap aranır.

Hikâye yazma: Bir amaca yönelik olarak verilen kelimeler kullanılarak yazılır. Verilen mekândan hareketle yazılır. Verilen kişilerden hareketle yazılır. Sonucu ya da başlangıcı verilen bir olaya yönelik kurgular yapılır.

“Bir Gazete Anlatıyor” Gazetenin dilinden bir ağacın nasıl gazete hâline getirildiğinin hikâyesi anlatılır.

Fabl yazma Kahramanı hayvan, bitki veya cansızlardan seçilen bir olay yazısı yazılır.

Diyalog yazma Arkadaşla kurulan bir diyalog yazılır.

Masal yazma Okunan veya dinlenen/ izlenen bir masal kahramanının hayal edilen yeni bir macerası yazılır.

Senaryolaştırma Bir Nasrettin Hoca fıkrası senaryolaştırılır.

“Yuvarlak Masa Yazarlığı” Öğrenciler gruplara ayrılır. Her gruba farklı bir cümle verilir. Verilen cümleler hikâyelerin giriş cümlesi olarak kullanılır. Öğrencilere 2 dakika süre verilir. Öğrenciler bu sürenin sonunda cümleleri bitmemiş bile olsa yazmayı bırakırlar. Her öğrenci kâğıdını sağındaki arkadaşına verir. Bir sonraki öğrencinin yazma süresi artırılır. Son turda metinler, ilk yazan öğrenciye döner ve o öğrenci hikâye tamamlanmamışsa hikâyeyi sonlandırır. Her grup yazdıkları hikâyeler arasından en beğendiklerini seçerek sınıfla paylaşır.

“Ben Bir Şairim” Öğrencilerden bir şiir yazmaları ve yazdıkları şiire bir ezgi bulmaları istenir.

Akrostiş Şiir Akrostiş oluşturacak şekilde şiir yazılır. Örn: Mona Roza, Sezai Karakoç “MUAZZEZ AKKAYA”

Ezberle Beğenilen şiirler, maniler, türküler ezberlenir; bunlara benzer şiir denemeleri yapılır.

Konuşan resimler Resimlerle ilgili diyaloglar kurulur.

Drama Atasözleri ve deyimlerin bazıları oyunlaştırılır.

Boşluk doldurma Noktalama işaretleri kullanılmamış bir metne uygun noktalama işaretleri konur. Bir karikatürde boş bırakılan konuşma balonları doldurularak diyaloglar oluşturulur.

Altını çizme Ünlü ve ünsüzlerin özelliklerine göre altları çizilir.

Düzeltme Hecelerine yanlış ayrılmış kelimeler düzeltilir.

Gruplandırma Kelimeler büyük ünlü uyumuna uyup uymamasına göre gruplandırılır

Örneklendirme Büyük ünlü uyumuna uymayan kelime ve ekler örneklendirilir.

Tamamlama Ünlü uyumuna göre kelimelere farklı ekler getirilir.

Düzeltme: Ünsüz uyumuna uyulmayan kullanımların doğrusu yazılır/söylenir