Onbir Genç Görme Engelli Yetişkinin Yardımcı Teknoloji kullanımı üzerine eğitimsel Tecrübeleri ve Sonuçlarına İlişkin Görüşleri Author: Önder İşlek, Department of Disability Inclusion and Special Needs, School of Education, University of Birmingham, Birmingham UK
Giriş ve Amaç Ben kimim? Genişletilmiş müfredat (Additional curriculum) nedir Doktora çalışmasının bir parçası Genişletilmiş müfredat ve ulusal müfredat arasındaki denge nedir ve bu dengenin bireylerın hayatını ve topluma katılımlarını nasıl etkilemektedir.
Genişletilmiş Müfredat Telafi edici ve işlevsel akademik beceriler Bağımsız hareket Sosyal beceriler Bağımsız yaşam becerileri Reakrasyon ve eğlence becerileri Kariyer Gelişimi Yardımcı teknoloji Duyuşsal Verimlilik becerileri Self-Determination
Method a) Katılımcılar 11 görme engelli genç yetişkin. Katilimci Okul çağında görme engelli olan ve farklı görme düzeyleri Farklı okul geçmişi olan b) Yüz yüze görüşmeler Yarı-geliştirilmiş görüşme soruları
Bulgular a) Yazılı metinlere erişim 1. Zevkıne veya bir ders için okumak Sadece bir kişi büyüteç kullanıyor ve 5 kişi ekran okuma programlarından bahsetti. 2. Gündelik hayatta okumak Sadece bir katılımcı büyüteçini kullandığını söylerken, geriye kalan tüm katılımcılar başkalrına okutturduklarını söylediler. 3. Okuldayken yazılı metinlere nasıl erişiliyordu Herhangi bir destek teknolojisi kullanan kimse yok.
Bulgular 4. Yazılı metinlere erişmek için ideal yöntem 3 katılımcı kabartma tercih ediyor fakat kabartma yazıcılara erişim neredeyse imkansız. 5 katılımcı çeşitli teknolojik araçlardan bahsettiler büyüteç veya cep telefonunda okuma özeliğinin olması. ve 3 kez sesli materayller ve 3 kezde ekran okuma programlarının tercih edileceği söylendi.
Bulgular b) Yardımcı teknoloji eğitimi ve okullar Görme engelliler okulları: Tek bir kişi bilgisayar kullanımından bahsetti. “Görme engelliler okulunda bilgisayar dersi aldık fakat bir bilgisayara iki öğrenci oturuyorduk hatta öğretmenimizde Jaws kullanmayı bilmiyordu”. Özlem Daktilo eğitimi ve bilgisayar kullanımına katkıları“ Normal okullar Normal okullarda hiç kimse böyle bir eğitimden bahsetmedi.
Bulgular c) Yardımcı teknoloji kullanımında şevk kıran unsurlar 1. Başarısız olma korkusu 2. Diğerlerinin tutumları 3. Dalga geçilmek 4. İstenilen sonuçlara ulaşamamak 5. Pahalı programlar ve cihazlar 6. Erişilebilir olmayan ürünler
Bulgular d) Yardımcı teknoloji kullanımını teşvik eden faktörler 1. Ailenin desteği 2. Mecburiyet 3. Arkadaş ve akran etkisi 4. Kişisel ilgiler 5. Başarının verdiği haz 6. Özel bilgisayar dersleri
Eğitim almamanın doğurduğu problemler 1. Düşük özgüven 2. Birilerine bağımlı hale gelmek 3. Izolasyon 4. Ulusal müfredata erişememe ve buna bağlı olarak düşük başarı 5. Engelliliğini reddetmek, gizlemeye çalışmak 6. İhtiyaç duydukarı halde yardım taleb etmemek. 7. Psikolojik sorunlar 8. Kendini gerçekleştırememe
Sonuç Eğitim verilmıyor Gerekli cihazlar temin edilmıyor Okullar bireyleri hayata hazırlayamıyor Katılımcılar bu işten memnun değil Akademik derslerden fedakarlık yapmadan, genişletilmiş müfredat öğretilmeli