SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ Konu 3
SPORTİF PERFORMANSIN ÖGELERİ Sportif performansın gerçekleştirmesini sağlayan başlıca 3 öğe: Kondisyon – Teknik ve Taktiktir. Kondisyon, enerji süreçlerine bağlı olup, tekniği belirleyen önemli unsur, koordinasyondur. Buna göre Motorsal Özellikler şu şekilde tasnif edilebilir:
YARDIMCI MOTORSAL ÖZELLİKLER TEMEL MOTORSAL ÖZELLİKLER Kondisyonel özellikler YARDIMCI MOTORSAL ÖZELLİKLER Koordinatif özellikler Genel koord. Ö. Özel koord. Ö. Dayanıklılık Kuvvet Sürat Çabuk Kuv Süratte Devamlılık Çabuk K. Dev. Kuvvette 1. Mot. Öğrenme yeteneği 2. Mot. Sevk ve idare yet. 3. Mot uyum ve durum değiştirme yeteneği - Beceriklilik - Elastizite - Kombinasyon - Zamanlama - Yaratıcılık - Oryantasyon - Ayrıştırma - Ritm - Denge - Reaksiyon yetileri E S N E K L İ K - Komplex Özellikler
MOTORSAL ÖĞRENME Motorsal becerilerin kavranması, düzeltilip pekiştirilmesi ve uygulanması süreci, motorsal öğrenme sürecidir. Öğrenme programı, çevre veya öğretici tarafından değişik şekillerde verilir. Gerek öğrenen kişi, gerekse öğreten kişi açısından motor öğrenmenin önemleri şu şekilde sayılabilir: Sporda öğrenmenin nasıl olduğu, sportif öğrenme sürecinin tanınması ve pratiğe geçirilmesi, Başarıya ulaşmak için bilimsel yollarla etkili yöntemlerin uygulanması, Başarılı olabilmek için en etkili ve en ekonomik yolların ve davranışların bilinmesi. Sporcunun, çabuk ve kalıcı olarak başarılı bir şekilde hareket yapımını nasıl öğrenebileceği. Kişiyi başkalarından farklı kılan en önemli unsurlardan biri, öğrenmedir. Öğrenme davranıştaki değişikliktir. (Olumlu-olumsuz, iyi-kötü) Tekrarla yada yaşantı sonucu gerçekleşir. Öğrenmeni olması için sürekli değişiklik olmalıdır. Motorsal öğrenmenin etkili olması için alıştırma şarttır. Motor becerilerde, çevre, bedensel iç uyarılar ve yapılacak iş arasında sürekli bir eşgüdüm yani koordinasyon vardır.
Öğrenmeye etki eden genel faktörler: Zeka, Yaş, Genel motivasyon, kaygı, Transfer(eski öğrenilenlerin aktarılması) olumlu olursa pozitif transfer, olumsuz olursa negatif transfer hiçbir etkisi olmazsa nötr transfer. Antrenman durumu. Yorgunluk. Çevresel faktörler(ısı ,ışık vs.) Kondisyonel düzey
Motorsal Öğrenme için Gerekli Koşullar Dış Koşullar Toplumsal çevre -Kişi, toplum tarafından sürekli bilinçlendirilir. -Toplum tarafından sağlanan heyecanlar uyarılar ve desteklemeler, kişiyi motor öğrenme açısından etkiler. -Toplumda, çevrede, kolektif öğrenme gerçekleşir. Dil - Bilgiler, sözel anlatımlarla kavranır. Geri bağlama -Feedbacak -Reafferenz Hareket tasarımı sonucu, hareketin olan değeri ile ideal değeri arasında bir karşılaştırma yapılır. Bu dışardan desteklendiği gibi, bunu, kişi bizzat yapabilir. İç Koşullar Motorsal başlangıç düzeyi - Kond. Yet. Koord. Yet. Entelektüel yet. Motivasyon Öğrenme aktivitesi Motorsal ödevin kavranması