BOLOGNA SÜRECCİNİN TÜKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ 2011-2013 Diploma Eki Eğitim Semineri 01.03.2013 İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ İşletme Fakültesi
BOLOGNA SÜRECİ Avrupa Yükseköğretim 2020 Vizyonu “Avrupa Yükseköğretimi, 2020’ye kadar olan 10 yıl içersinde, yüksek düzeyde yaratıcı ve yenilikçi bir Bilgi Avrupa’sı oluşturmak için hayati önem taşıyan bir katkıyı gerçekleştirmek durumundadır…. Avrupa, bu çabasında, ancak, tüm vatandaşlarının yetenek ve kapasitesini azami düzeyde arttırarak, yaşam boyu öğrenime tamamıyla katarak ve yükseköğretime katılımı genişleterek başarılı olabilir.” Leuven/Louvain-la-Neuve Communiqué, April 2009
BOLOGNA SÜRECİ Tarihçe Bologna Deklarasyonu, 1999 (29 ülke) Prag, 2001 (33 ülke Türkiye’nin katılımı) Berlin, 2003 (40 ülke) Bergen, 2005 (45 ülke) Londra, 2007 (46 ülke) Leuven, 2009 Budapeşte-Viyana, 2010 (47 ülke) Bükreş, 27-28 Nisan 2012 Erivan 2015, 2018 ve 2020
BOLOGNA SÜRECİ Bologna 1999 Bükreş 2012 Kolay anlaşılabilir ve karşılaştırılabilir bir akademik derece sistemi 2/3 kademeli (Lisans, Yüksek Lisans, Doktora) yükseköğretim sistemi Kademeler arası geçiş Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi Kalite güvencesi Dış Kalite Güvence Sisteminin gelişim düzeyi Öğrenci Katılımı Uluslararası Katılım Diplomaların ve Öğrenim Sürelerinin Denkliği Diploma eki Lisbon Tanıma Sözleşmesi AKTS Yaşam Boyu Öğrenme Önceki öğrenimin tanınması Ortak Dereceler Ortak derecelerin oluşturulması ve tanınması Sosyal Boyut
Bologna Süreci Şeffaflık Hesap verebilirlik Sürekli kalite iyileştirme Tanınırlık Hareketlilik-uluslararasılaşma İstihdam edilebilirlik
Avrupa Yükseköğretim Alanı için Yeterlilikler Çerçevesi Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi Alana Özgü Yeterlilikler Program Öğrenme Kazanımları/Çıktıları Ders Öğrenme Çıktıları İş yükü BÜTÜN BUNLARI BELGEYEN DİPLOMA EKİ