Ortadoğu’da Neo-kolonyalizm: Arkeoloji, Bilgi ve İktidar

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Google Görüntülü Ağ’da Video Reklamları
Advertisements

TARİHÎ MEZARTAŞLARI NEDEN TAHRİP VE YOK EDİLİYOR?
HABER YAZILARI.
Web 2.0 Nedir Eğitimde Nasıl Kullanılır?
Yrd.Doç.Dr.Mustafa EVREN OMÜ Fen Bilimleri Enstitüsü
Atatürk’ün 29 Ekim 1933 günü, Cumhuriyet’in 10
Halit Yıldırım
Web 2.0 AraçlarI OĞUZ TEKE
13 Mart 2009 itibarıyla Facebook'un yeni arayüzü tüm hesaplarda kullanılmaya başlamıştır. Ancak bu arayüz, kullanıcılar arasında ikilik yaratmıştır.
Post-kolonyalizm Ali Balcı
IRAK TÜRKLERİ VE İNSAN HAKLARI
POMPEI Cem Yurtsev
SOSYAL MEDYA VE GÜVENLİĞİ
ASKERLİĞİMİZİ YAPTIK MI ?
Bilimsel Araştırmada Etik Bilim Nasıl Etik Olur?
PARAGRAFTA ANLAM. Soru 1 Aşağıdaki cümlelerde bir paragraf oluşturulursa hangisi ilk cümle olur? A)Hatta halk arasında hikâye denilince masal akla gelir.
Uygarlık nedir? Uygarlık ve Çağdaşlık Bilgilendirme
ANI Öykü Özfırat 11D.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE PROJE HAZIRLAMA SÜRECİ
Bilimsel Araştırma Yapıyorum
SOSYAL PAYLAŞIM SİTELERİ VE HUKUKSAL SORUNLAR
ULUSLARARASI HUKUKTA İNSANİ MÜDAHALE
HLC GRUP A.Ş. BAYİ EĞİTİMİ.
KÖRFEZ’DE SAVAŞ.
KSB: Geçmiş ve Bugün Yardımcı Doçent Doktor Cenk Aygül.
Kısa özet yazımı Dr. Oğuz Reşat Sipahi
TELİF HAKLARI VE BİLİŞİM HUKUKU
Doç. Dr. Atilla SANDIKLI & Bilgehan EMEKLİER
SOĞUK SAVAŞ DÖNEMİ SONRASINDA TÜRK DIŞ POLİTİKASI
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
İLETİŞİM MODELLERİ LASWELL MODELİ.
ATATÜRK ve İLKELERİ Cumhuriyetçilik:
BEN BİR KÜÇÜK KİLİMİM.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük II. DÜNYA SAVAŞI SONRASI DÜNYA
Medya ve Kültür Emperyalizmi Kuramları
İNTERNET PROGRAMLAMA - 1
- 1 Web 2.0 Teknolojileri ve Uygulamaları Çalıştayı, 4 Aralık 2009, Beytepe-Ankara Umut Al Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
ETKİNLİKLER Orta Doğu ve Türkiye Paneli: BİLGESAM ve Haliç Üniversitesi işbirliği ile hazırlanan panel, 25 Aralık 2014 tarihinde Haliç Üniversitesi Kâğıthane.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM UZAK DOĞU ÇATIŞMALARI ( ) Avrupa’da NATO’nun ve dolayısı ile Doğu ve Batı blokları arasında dengenin kurulması üzerine, bu iki blok.
Rıdvan Gezici  Web 2.0 nedir ?  Web 2.0 araçları  Eğitimde web 2.0 ‘nin kullanımı  Web 2.0 Araçlarının Tanıtımı.
TOPKAPI SARAYI. TOPKAPI SARAYI Osmanlı sultanlarının ikametgahı, devletin yönetim ve eğitim merkezidir. Fatih Sultan Mehmed Han tarafından
MELİKE KARACA FİZİKOKİMYA.
Tanzimat dönemi öğretici metinler
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAPLARI
WEB2.0 ARAÇLARI Gökçe Hanım EMİR K ONULAR : ajax, rss, css, vidcast, podcast podcast.
Türk-İslam Arkeolojisi
WEB 2.0 KAVRAMI TEKNOLOJİLERİ ARAÇLARI
HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY Veri Tabanları (Uluslararası) Nazan Özenç Uçak Güz.
YENİ DİJİTAL ÇAĞ Giriş.
KÜLTÜREL MİRASIN ÖNEMİ VE RESTORASYON SORUNLARI
TÜRKİYE ORTADOĞU İLİŞKİLERİ VE SURİYE KRİZİ
HAYATI,ESERLERİ,KİŞİLİĞİ…
SOĞUK SAVAŞ DÖNEMİ.
EĞİTİMİN POLİTİK TEMELLERİ
Sosyal Medya ve Türleri
BBY 467 Bilimsel ve Kültürel Mirasın Dijitalleştirilmesi Ders 1: Giriş ve Kültürel Miras Arş. Gör. Tolga Çakmak.
MED 167. Frekanslı Serilerde Standart Sapma Örnek XfX.fX-Xbarf.(X-Xbar) ,1259, ,1171, ,1510, ,1453, ,184,05.
Tarihin Belirleyicisi Olarak Ulusların Karekterinin Rolü
SİSTEM ANALİZİ VE TASARIMI
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
1. DÜNYA SAVAŞI VE SONUÇLARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Şirket Broşürünüz Burası misyon bildirimi için uygun bir yer
Sunum transkripti:

Ortadoğu’da Neo-kolonyalizm: Arkeoloji, Bilgi ve İktidar Ali Balcı, Sakarya Üniversitesi

NATO 29 Kasım 2011 tarihinde Facebook’taki resmi sayfasında Youtube’a yüklediği bir videoyu takipçileriyle paylaştı. “NATO ve Libya: Kargaşa Zamanlarında Kültürel Miras” başlığını taşıyan bu Youtube videosu, Facebook sayfasında “Libya’nın kültürel mirasının son çatışmada nasıl etkilendiğine ve onu korumaya çalışma noktasında atılan adımlara bir bakın” yorumuyla duyuruldu. Videonun içeriğinde iç savaşta ve daha öncesindeki Kaddafi döneminde Libya’nın tarihsel mirasının nasıl yıkıma uğradığı ve NATO operasyonu ile birlikte bu mirasın nasıl koruma altına alındığı temel konu olarak işleniyor. Yine 4 Ocak 2012 tarihinde NATO, resmi web sayfasında “Libya’nın Mirasını Korumak” başlıklı bir haber yayınladı ve Libya müdahalesinin bu ülkedeki hiçbir tarihsel mirasa zarar vermediğini iki uzman arkeoloğun ağızından aktardı. Yazının sonunda ise şu yorum yer aldı: “NATO Libya’daki misyonunu örgütün tarihindeki en başarılı hava operasyonlarından birini yaparak 31 Ekim 2011’de sona erdirdi. Ayrıca bu operasyonun Libya’nın eski tarihsel miras alanlarına hiç zarar vermeksizin tamamlanması da büyük bir başarıdır”.

Youtube videosunun içinde geçen konuşmalar ile diğer haberin metninde geçen bazı ifadeleri birleştirerek kullandığımızda ortaya şu resim çıkıyor: “Libya’daki çatışmalar sırasında füzelerin ve Kaddafi yanlısı askerlerin Leptis Manga antik kentinde saklandıkları ve Kaddafi’nin burayı bir arkeolojik kalkan olarak kullandığı söyleniyor” …. “Libya, Irak Savaşı’nın ardından kültürel bir yağmalama ve vandalizmin ucundan dönmüş gözüküyor”. Spikerin burada bahsettiği savaş, 2003 Amerika’nın Irak’ı işgali ve daha da önemlisi yağmalamanın savaşın ardından Iraklılar tarafından gerçekleştirildiğine özel bir vurgu söz konusu. Bu görme biçimi tesadüfi ve sadece habere ve videoya özgü bir şey olsaydı kolayca geçiştirilebilirdi. Fakat söz konusu ifadeler birkaç yüzyıldır biriken Batı’nın Doğu’yu görme biçiminin (Şarkiyatçılık) bir uzantısı olduğu kadar, bu görme biçiminin Doğu’ya müdahaleyi nasıl meşrulaştırdığını da açık bir şekilde ortaya koymaktadır: Doğu kendi tarihsel mirasını koruyamaz, bu miras Doğu için Batı tarafından korunmalıdır.

Amerika’nın 2003 yılında Irak’ı işgali sırasında bu ülkedeki çok sayıda tarihsel miras yağmalanıp zarar görürken, Amerika’daki profesyonel arkeologları bir araya getiren en geniş çatı kuruluş Amerikan Arkeoloji Topluluğu dönemin ABD Başkanı George W. Bush’a bir mektup göndermişti. Mektup şu ifadelerle sona eriyordu: “Yıkılan zalim (inhuman) Irak rejiminin aksine, Birleşik Devletler özgürlük, demokrasi, tarafsızlık ve hukukun üstünlüğü sayesinde insan potansiyelinin tam olarak gerçekleştirilmesine kendini adamış iyiliksever bir ulustur. Bizim ülkemizde bir zamanlar zengin tarihsel mirasımızın doğup büyüdüğü binlerce mekâna saygı duyar ve koruruz. Bu miras ulusal kimliğimizin temelinde yatar ve sürekli bir esin kaynağıdır. Umuyoruz ki, aynı hak Irak halkına da sağlanacak ve dolaylı olarak da Irak’ın eski hazinelerini kendinin gören bizim ülkemizin ve dünyanın insanlarına da sunulacaktır”. Mektup Irak Ulusal Müzesi’nin enkaza dönüşmesinden kısa bir süre sonra gönderilmişti ve içinde şu ifadeyi barındırıyordu: “eğer bu süreç kontrol altına alınmaksızın devam ederse, felaket getiren yıkım diğer bölgelere ve diğer eserlere de yayılacaktır… size (yani Amerikan başkanına) talanı durdurmak ve kültürel alanları korumak için tüm araçları kullanma çağrısında bulunuyoruz”.

Fakat biliyoruz ki, Irak Ulusal Müzesi 12 Nisan 2003’te yani Amerikan işgal güçlerinin Bağdat’a girişinden sadece 2 gün sonra yağmalanmış ve onarılamaz bir hasar görmüştür. Yukarıdaki sunma biçimlerinde yer alamayan ve ısrarla görmezden gelinen şey ise şu: Amerika’nın Bağdat’ı işgal ediyor oluşu ve yağmanın işgal koşulları altında gerçekleştiği. Bu görmezden gelmenin bugün elimizde bıraktığı tek ‘geçerli’ ve onunla yaşamak zorunda olduğumuz şey ise Batı’nın yeniden restore edip inşa ettiği böylelikle de 2009 yılından itibaren Irak halkının ve dünyanın diğer insanlarının hizmetine sunduğu Irak Ulusal Müzesi. Diğer bir ifadeyle Doğulu halkları bekleyen pratik, ‘Batılı beyaz adamın’ Doğu’daki iyilikseverliğini temsil eden bu yeni inşa edilmiş binaya alışmak ve onunla yaşamaktır. Bu durumda Irak Ulusal Müzesi’nin temel fonksiyonu Batı’nın yıkımdaki rolünün üstünü örtmek ve bunun yerine iyilikseverliğini ikame etmektir.

Söz konusu iki yakın örnek, Batı’nın Doğu’yu görme ve bilme biçimlerini detaylı incelemeye tabi tutan Edward Said’in Şarkiyatçılık başlıklı çalışmasında bize açık bir şekilde gösterdiği üç önemli noktanın hala geçerliliğini koruduğunu gösteriyor. Birincisi, arkeologların yani Batı’nın Doğu üzerindeki iktidarı ile doğrudan bir bağı yokmuş gibi gözüken uzman ve bilim adamlarının aslında son tahlilde nasıl bu iktidarın imkânını kurdukları meselesidir. NATO’nun ilgili haberinde ve videosunda iki arkeolojik kurumun ve iki arkeoloğun isimleri geçiyor: Blue Shield Committee ve onun başkanı Karl Von Habsburg ile The International Military Cultural Resources Work Group ve başkanı Dr. Joris Kila. Her iki isim de gerek videoda gerekse haber metninde konuşarak, NATO’nun Libya’daki tarihsel mirasa hiçbir zarar vermediğini onaylayan iki uzman isim görevini üstleniyorlar. Üstelik bunlara göre, NATO Gaddafi güçlerini bu tarihsel mirasa zarar vermekten engelleyen bir işlev de üstlenmiştir.

İkincisi, klasik Şarkiyatçı metinlerin sürekli tekrarladığı Doğu ve Batı arasındaki keskin ayrım kendisini yeni örnekler bağlamında tekrar etmeye devam ediyor: zalim Doğulu hükümdarlar ve iyiliksever Batılı uluslar. Dolayısıyla bu ikilik kendini tekrarlamaya devam ettiğinde Said’in dikkatimizi çektiği üçüncü olgu devreye giriyor: Batı’nın Doğu’yu içine battığı zulümden kurtaran tarihsel misyonu. Kısacası, Batı Doğu’ya Doğu ile arasındaki hiçbir şekilde aşılmaz farkın Doğu için yıkıcı sonuçlarını engellemek için geliyor. Diğer bir ifadeyle iyiliksever Batı, Doğulu insanın kendi zalim hükümdarı karşısında kaybettiği özgürlüğünü ona geri vermek misyonuyla Doğu’yu işgal etme hakkını kazanıyor. Bütün bunları da arkeolojiden siyaset bilimine kadar uzanan geniş bir yelpazedeki uzmanların meşrulaştırıcı yorumlarının zırhına bürünerek yapıyor.

NATO’nun Libya müdahalesinin hemen ardından Nature dergisinde çıkan konuyla ilgili bir haberin giriş cümlesi dikkate değer: “Libya’da arkeoloji nihayet yeşerme şansına erişti. Bilim adamlarına göre, Kaddafi rejiminin on yıllar süren ihmalinden sonra ülkenin zengin kültürel mirasına ilişkin araştırmalar devrimin ardından genişleyebilecek”. Yine aynı tarihte (18 Kasım 2011) Science dergisinde çıkan bir haber analiz yazısı da Libyalı bir yerbilimcinin dilinden aktardığı şu cümlelerle bitiyordu: “Kaddafi güvenliği çok fazla önemsedi ama bilim ve eğitimi ihmal etti… ama Libya sonunda doğru yolda ilerlemeye başladı. Fakat yardıma ihtiyacı olmaya devam edecek. Umarım sizler bizi yalnız bırakmayacaksınız”.

Bu ve benzeri yorumlar birçok Batılı (ve hatta yerli) haber sitesinde yapıldı ve tekrarlandı. Fakat tam bu noktada ıskalanmaması gereken şey, bu söylemler ve tekrarların gazete yazılarından akademik analizlere, politikacı yorumlarından popüler kültüre kadar uzanan daha büyük bir söylemin içinde olup bittiğidir. Diğer bir ifadeyle, yukarıda örnekleri sunulan arkeolojideki bu görme biçimleri Batı’nın Doğu’yu birkaç yüzyıldır içine hapsettiği Şarkiyatçı görme biçiminden ve bunun beraberinde getirdiği Batı’nın Doğu üzerindeki iktidarından bağımsız değildir.

Ek Okuma Edward W. Said, Şarkiyatçılık: Batı'nın Şark Anlayışları, Çev. Berna Ülner, İstanbul: Metis Yayınları, 2003. Yannis Hamilakis, "The ‘War on Terror’ and the Military–Archaeology Complex: Iraq, Ethics, and Neo-Colonialism«, Archaeologies, 5.1 (2009): ss. 39-65. Gemma Smith, "Archaeologists, propaganda and the military: Libya’s cultural heritage and the role of archaeologists in a political crisis", The Post Hole, 27 (2013): ss. 7-16. PowerPoint metni daha önce şurada yayımlandı; Ali Balcı, "Batılı Beyaz Adamın Hafiflemeyen Yükü", Ortadoğu Analiz, No. 62, Temmuz 2014