Öğrenen Gruplar Olarak Sınıflar
Düşünelim - Tartışalım Gözlerinizi kapatın ve şu ana kadar parçası olduğunuz sınıfları düşünün. İlkokulda, lisede, üniversitede... Bazıları öğretmen merkezliydi, bazıları ise öğrencilerin aktif ve istekli olduğu ortamlardı. Bazıları düzensiz ve öğretimi etkileyen faktörler içeriyordu. Özel Öğretim Yöntemleri I Dr. Yasemin Gülbahar
Düşünelim - Tartışalım Şimdi iki ayrı liste yapın. Biri öğretimi olumlu etkilediğini düşündüğünüz özellikler olsun. Diğeride olumsuz etkilediğini düşündüğünüz özellikleri içersin. Şimdi listenizi analiz edin ve öğretmenlerin bu sınıfları bu duruma getirmek için neler yaptığını düşünün. Öğrenci özellikleri, sınıfın fiziksel durumu vb. Özel Öğretim Yöntemleri I Dr. Yasemin Gülbahar
Teorik Destek Motivasyon Destek Teorisi İhtiyaçlar Teorisi Bilişsel Teori Sosyal Öğrenme Teorisi Özel Öğretim Yöntemleri I Dr. Yasemin Gülbahar
Motivasyon Motivasyon (Nasıl davranacağımızı belirleyen süreçler) İÇSEL Kendi ilgi ve merakımız veya sadece yaşayacağımız deneyimden duyacağımız mutluluk ile oluşan motivasyon Ör: Gün batımını seyretmek DIŞSAL Dış etkenler veya çevresel faktörler nedeni ile oluşan motivasyon Ör: ödül, ceza, sosyal baskı Özel Öğretim Yöntemleri I Dr. Yasemin Gülbahar
Motivasyon (İçsel ve Dışsal) Özel Öğretim Yöntemleri I Dr. Yasemin Gülbahar
Destek Teorisi (Skinner) Pozitif Destek: Gösterilen davranışın tekrarlanmasını teşvik edici yönde tepkiler Negatif Destek: Gösterilen davranışın tekrar edilmemesi yönünde tepkiler Özel Öğretim Yöntemleri I Dr. Yasemin Gülbahar
İhtiyaçlar Teorisi (Maslow) Özel Öğretim Yöntemleri I Dr. Yasemin Gülbahar
Motivasyona Yaklaşımlar Teori Teorisyen Ana Fikir Destek Skinner Bireyler dışarıdan gelen destek ve çevre olaylarına tepki verirler. İhtiyaçlar Maslow Bireyler güven, karar verme, başarı ve etkileşim gibi ihtiyaçlarını karşılama eğilimdedirler. Bilişsel Weiner Bireyin davranışları, başarı ve başarısızlık durumları ile belirlenen inanç ve özelliklerinden etkilenir. Sosyal Öğrenme Bandura Bireyin davranışları, başarı için beklentileri ve değer taşıyan amaçlarından etkilenir. Özel Öğretim Yöntemleri I Dr. Yasemin Gülbahar
Öğrenen Grupların Özellikleri Sınıf Özellikleri Çok yönlülük Eşzamanlılık Anında çözülmesi gereken durumlar Tahmin edilemez durumlar Sürekli gözlenme durumu Tarihsel süreçlerle edinilen deneyim, değer ve olaylar Özel Öğretim Yöntemleri I Dr. Yasemin Gülbahar
Öğrenen Grupların Özellikleri Sınıf Süreçleri Beklentiler Liderlik Dikkat çekme Değerler İletişim Tutarlılık Özel Öğretim Yöntemleri I Dr. Yasemin Gülbahar
Öğrenen Grupların Özellikleri Sınıf Yapıları Sınıf İşlem Yapıları Amaç ve Ödül Yapıları Katılım/Etkileşim Yapıları Sosyo-Kültürel Perspektif Özel Öğretim Yöntemleri I Dr. Yasemin Gülbahar
3 Farklı Amaç Yapısı Özel Öğretim Yöntemleri I Dr. Yasemin Gülbahar
Sınıfın 3 Boyutu Sınıf Özellikleri Sınıf Yapıları Sınıf ve Öğrenciler Sınıf Süreçleri Özel Öğretim Yöntemleri I Dr. Yasemin Gülbahar
3 Tür Sınıf Yapısı İşlem Özellikleri Amaç ve Ödüller Ders ve Etkinlikler Katılım Yapıları Özel Öğretim Yöntemleri I Dr. Yasemin Gülbahar
3 Tür Eğitmen OTORİTER DEMOKRATİK MAX-MODERN Cezalandırıcı Rahat Cezalandırıcı Kusur Arayıcı Talepkar Yargılayıcı Eleştirisel Baskıcı Zorlayıcı Korkutucu Baskın Arkadaşça Tutarlı Cesaretlendirici Yardım edici Yol Gösterici Sıcak İlgili Adil Etkileyici Rahat Tam özgürlükten yana Kural koyamayan Özel Öğretim Yöntemleri I Dr. Yasemin Gülbahar
Motivasyon ve Öğrenen Gruplara İlişkin Araştırmalar Sınıf ortamı ve motivasyon arasındaki ilişki Liderlik ve öğrenme süreci arasındaki ilişki Öğrenci davranışlarının birbirleri ve öğretmen üzerindeki etkileri Özel Öğretim Yöntemleri I Dr. Yasemin Gülbahar
Dışsal motivasyonu gereğinden fazla vurgulamayın Öğrenen Grupları Üretken Hale Getirmek ve Motive Edebilmek için Stratejiler Öğrencilerinizin yeteneklerine inanın ve değiştirebileceğiniz faktörlerle ilgilenin Dışsal motivasyonu gereğinden fazla vurgulamayın Öğrenme durumları için pozitif ortamlar oluşturun Öğrencinin ilgisi ve içsel motivasyon değerlerine göre davranın Özel Öğretim Yöntemleri I Dr. Yasemin Gülbahar
Öğrenme etkinliklerini akıcılığı sağlayacak şekilde yapılandırın Öğrenen Grupları Üretken Hale Getirmek ve Motive Edebilmek için Stratejiler (devam) Öğrenme etkinliklerini akıcılığı sağlayacak şekilde yapılandırın Dönüt verin ve hataları gözardı etmeyin Öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarına yönelin Öğretim amaçları ile öğretim işlemlerinin güçlüğü konularına özen gösterin Grup dinamiği oluşturmaya çalışın Özel Öğretim Yöntemleri I Dr. Yasemin Gülbahar
Ne Kadar Anladık? Motivasyona ilişkin 4 teoriyi karşılaştırın, teorilerin her birinin öğretmene nasıl yardımcı olduğunu tartışın. İçsel ve dışsal motivasyon arasındaki fark nedir? Sınıf özellikleri ile sınıfta yaşanan süreçleri karşılaştırın. Özel Öğretim Yöntemleri I Dr. Yasemin Gülbahar
Ne Kadar Anladık? Hangi liderlik stili öğrenci başarısını olumlu yönde etkilemektedir? Öğrenci davranışları diğer öğrencilerin ve öğretmenin davranışını ne şekilde etkilemektedir? Özel Öğretim Yöntemleri I Dr. Yasemin Gülbahar
Düşünelim - Tartışalım Öğretmenler motivasyonu yükseltmeye çalışırken neden kontrol edebildikleri faktörlere odaklanmalıdır? Hangi durumlarda öğretmenler öğrencilerin sınıf planlamasına katılmasına izin vermelidir? Bu durum öğrenci motivasyonunu nasıl etkiler? Özel Öğretim Yöntemleri I Dr. Yasemin Gülbahar
Öğrenen Gruplar Olarak Sınıflar Arends, R. I. (2000). Learning to Teach (5th Ed.). USA: McGraw-Hill Companies, Inc.