Görsel Tasarım, Görsel Göstergeler ve Anlam Resimleri Okumak Görsel Tasarım, Görsel Göstergeler ve Anlam
Resim bir görsel anlatım tekniğidir. Her resmin bir dili vardır. Bir resmin biçimsel tasarımı çizgilerin, biçimlerin, renklerin, ton ve dokusal özelliklerin belli bir düzen içinde bir araya getirilmesiyle oluşur. Tarih boyunca duvarlara, taşa, tahtaya, deriye, metale, kumaşa, kanvasa, here tür kağıda, cama, sentetik malzemelere resim yapılmıştır.
Resmi okumak→ -Resmin biçim ve içerik açılarından çözümlenmesi (Resmin yapısal özelliklerini ve aktardığı anlamı bulmak) -Resmi anlamak -Resmi oluşturan plastik ögeleri bulmak -Resmin dilini çözmek
Resmin Biçimsel Çözümlemesi 1. Resmin Betimlenmesi (Resmin kimliğinin ortaya çıkarılması) Resmi Yapan Sanatçı (İmzası...) Resmin Yapılış Tarihi (Dönemi, Okulu...) Resmin Adı (Resmin Sanatçı Tarafından Tanımlanması – Anlam Aktarımında Önemli Bir Öge) Resmin Tekniği (Yağlı boya, gravür, sulu boya, karakalem...) Resmin Boyutu Resmin bulunduğu yer (Müze, Koleksiyon...) Resmin türü - konusu (Figüratif, Portre, Natürmort , Soyut, Nü, Tarihi, Peyzaj, Graffiti, ...)
Otoportre – Rembrandt - 1606 Portre – Mona Lisa (Da Vinci) – 1503-1505-Louvre Otoportre – Rembrandt - 1606
Peyzaj – Paysage orageux avec Pyrame et Thisbé - Nicolas Poussin - 1651 Natürmort - Nature morte avec une corbeille de fruits – Paul Cézanne -
2.Resmin Teknik Yapısı (Plastik Ögeler) Resmin Kompozisyonu (Düzenlenmesi) Açık (Resmin dışında da devamlılık izlenimi veren kompozisyon- devamı izleyicinin hayal dünyasına bırakılır) Kapalı (Okuyana bitmiş, tamamlanmış yapıt izlenimi veren) kompozisyon Resmin Çizgisel Kurgusu (Okuma Yönü, Dikkat Çeken Nokta) Resimdeki Görsel Tasarım Ögeleri (Yatay/Dikey Yuvarlak Çizgiler, Denge, Bütünlük, Süreklilik, Simetri, Oran/Orantı, Perspektif algısı...) Renk Kullanımı Işık Kullanımı
KAPALI KOMPOZİSYON AçIk kompozisyon NİCOLAS POUSSİN -INSPİRATİON DU POÊTE AçIk kompozisyon Holbein - Elçiler
Arcimboldo Giuseppe 1573 Yaz Resim -Haz Kaynağı -Yaratı -Görsel bir nesne -Görsel bir metin -Görsel imgelerden oluşmuş bir bütün.
“Masum göz” ≠”Bilen göz” Önbilginin önemi. Çokboyutlu okuma Çok anlamlılık
Johannes (Jan) Vermeer--Hollanda Milkmaid (1658-1660) Officer and a laughing girl-1657-1659 Pencere ve ışık kullanımı Işık-Gölge Işığın kaynağına yöneliş Sarı Kullanımı Günlük yaşamdan kesit Pencereden gelen ışık ve kişinin aydınlanması
René Magritte 1933 -İnsan Yazgısı Pencere: -dış dünyayı simgeler -fiziksel nesne -dışa açılma arzusunun simgesi Rönesans resimlerinde sık rastlanıyor. Dikdörtgen biçim Çerçeve etkisi
Vittore Carpacio, Saint Augustin dans son cabinet,1502.
Pencere açıklık≠kapalılık = .oda .kapalı mekan Dört duvar arası izlenimi .2 duvar .1 izleyen . 1 pencere Resim içinde resim izlenimi
Matisse Henri 1908 Akşam Sofrası
Eyck Jan Van 1434 Arnolfini’nin Evliliği
Altın Oran Altın oran 1,618033…. olarak devam eden ondalık sayıdır. Altın orana “göz nizamının oranı” diyebiliriz. M.Ö. 500’lü yıllarda yaşamış olan tüm zamanların en büyük matematikçilerinden biri olan Pisagor’a göre altın oran: “Bir insanın tüm vücudu ile göbeğine kadar olan yüksekliğinin oranı, bir pentagramın uzun ve kısa kenarlarının oranı, bir dikdörtgenin uzun ve kısa kenarlarının oranı, hepsi aynıdır. Çünkü tüm parçanın büyük parçaya oranı, büyük parçanın küçük parçaya oranına eşittir.”
Altın oranın gizeminde Fibonacci olarak tanınan İtalyan matematikçinin bulduğu bir dizi sayı vardır. Fibonacci sayıları olarak da bilinen sayıların özelliği, dizideki sayılardan her birinin, kendisinden önce gelen iki sayının toplamından oluşmasıdır. Fibonacci Sayıları: 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610, 987, 1597, 2584,… ALTIN ORAN = 1,618 233 / 144 = 1,618
Fotoğrafta Altın Oran Kullanımı http://www.ugursamsa.com/fotografta-kompozisyon/
Doğada birçok şeyde Fibonacci sayılarının gizemini görebiliriz Doğada birçok şeyde Fibonacci sayılarının gizemini görebiliriz. Örneğin papatyalar büyürlerken her dal Fibonacci serisine uyarak yükselmektedir. Ya da bir salyangoz kabuğunda.
Özellikle fotoğrafta da Altın Oran’dan yararlanılmaktadır. Bunun için yapmamız gereken kadrajımızı 9 eşit dikdörtgene bölerek, ilgi noktasını ortada yeralan kesişim noktalarından birine yakın yerleştirmek. Tam bir Altın Oran olmasa bile bu işimizi görecek ilke 1/3 kuralı olarak bilinir.