Sayısal Uçurum Üzerine Karşılaştırılmalı Bir İnceleme

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
Advertisements

KAYSERİ İLİ İMALAT SANAYİ DURUM TESPİTİ ANKET ÇALIŞMASI BULGULARI KAYSO, HAZİRAN 2008.
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
Kobi Tanımı 150 kişiden daha az çalışanı olan kurumlar
FAKÜLTE/BÖLÜM/ YÜKSEKOKUL ADI STRATEJİK PLANLAMA SUNUMU Not:Süreçler değişebilir…
-Demografik- Nüfus Analizi
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
Erzurum Masa Tenisi İl Temsilciliği Faaliyet Sunumu
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
Diferansiyel Denklemler
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
İZMİR EKONOMİ ÜNİVERSİTESİ TEKNİK ve İDARİ İŞLER MÜDÜRLÜĞÜ (T.İ.İ.M) “HİZMET MEMNUNİYETİ ÇALIŞMASI” Temmuz, 2010.
Sayısal Uçurumun Önlenmesinde Eğitimin İşlevi ve Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Bu Süreçteki Rolü Hatice YILDIZ Doç. Dr. S. Sadi SEFEROĞLU Hacettepe.
Orta Öğretimden Üniversiteye Gelen Öğrencilerin Temel Bilgisayar Bilgilerinin İl ve Bölge Bazında İncelenmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Uygulaması.
Yönetim Bilgi Sistemleri Şubat TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
SON EKONOMİK GELİŞMELER
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
HİSTOGRAM OLUŞTURMA VE YORUMLAMA
ETİK ve İTİBAR YÖNETİMİ
Soruya geri dön
“Dünyada ve Türkiye’de Pamuk Piyasaları ile İlgili Gelişmeler”
“ AKT İ F YA Ş LANMA VE KU Ş AKLARARASI DAYANI Ş MA” Prof. Dr. Emine ÖZMETE AVRUPA B İ RL İĞİ BAKANLI Ğ I KASIM, 2012 Gaziantep.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
MERSİN ÜNİVERSİTESİ DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEKOKULU AKADEMİK DEĞERLENDİRME ve KALİTE GELİŞTİRME TOPLANTISI NİSAN 2010.
YASED BAROMETRE 2006 AĞUSTOS.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
 Demet Cengiz, “Bilişim Teknolojilerinin Öğrenciler Tarafından Kullanılmasını Sağlayacak Unsurların Belirlenmesi,” TBD Bilişim Kurultayı, Ankara, Eylül.
İL KOORDİNASYON KURULU I.NCİ DÖNEM TOPLANTISI
Süt Pazar Durumu Brüksel, 19 Ocak Pazar Durumu– 19 Ocak AB Üretimleri AB-27 Tedarik/Üretim Gelişmeleri Ocak-Ekim 2011 ile Ocak-Ekim 2010 kıyaslaması.
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
22 Eylül 2006 TBB BANKACILIK ALT ÇALIŞMA GRUBU Nurhan Aydoğdu
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
Türkiye’de Kayıt Dışılık
Hatice YILDIZ Doç. Dr. S. Sadi SEFEROĞLU
YAZAR: Aylin TUTGUN ÜNAL
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Tüketici Trend Araştırması Aralık 2009 Sosyal Telefon.
E-Ticaret (Rakamlarla Giriş)
E-Ticaret (Rakamlarla Giriş) Sunu İçerik Kaynağı: İyiler, Z. (2009). Elektronik Ticaret ve Pazarlama, T.C. BAŞBAKANLIK Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracatı.
Diferansiyel Denklemler
1 DEĞİŞMEYİN !!!
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ
SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 16 MAYIS AB TOPLAM SIĞIR HAYVANCILIK ARALIK ANKETİ HAYVANCILIK ARALIK ANKETİ ARALIK-TOPLAM ÇİFTLİK HAYVANLARI SIĞIR.
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
1 2 3 GÜVENLİK İÇİN ÖNCELİKLE RİSKİ YOK EDİLMELİDİR. RİSKİ YOK EDEMIYORSANIZ KORUNUN KKD; SİZİ KAZALARDAN KORUMAZ, SADECE KAZANIN ŞİDDETİNİ AZALTIR.
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
1-1-2 Türkiye genelinde Acil Sağlık Hizmetlerine erişim numaraları ile yapılmaktadır. Ambulans içinde Doktor,Hemşire,Sağlık Memuru,AABT,ATT, Şoför.
1 (2009 OCAK-ARALIK) TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI. 2 VERGİ GELİRLERİ TOPLAMIDA TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI ( OCAK-ARLIK/2009 )
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
ÇEKOİST IŞIL ÖZBAYIR NİLAY SEVİL ATICI
-MUHAMMED ETOVSKI SALİH ÜSTÜNDAĞ PES’12 DİJİTAL BÖLÜNME.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
SLAYT 1BBY220 OCLC WorldCat Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/ BBY220 Bilgi Erişim İlkeleri.
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
Diferansiyel Denklemler
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Sunum transkripti:

Sayısal Uçurum Üzerine Karşılaştırılmalı Bir İnceleme Hatice YILDIZ Doç. Dr. S. Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Beytepe-Ankara

GİRİŞ

Sayısal Uçurum(1) 20. yüzyılda önemli teknolojik gelişmeler, en değerli güç olan bilgi ile birleşince bilişim teknolojileri doğmuştur. Günümüzde bilişim teknolojileri kullanımı toplumların gelişmişlik düzeylerini belirleyen en önemli unsur haline gelmiştir. Öte yandan bilişim teknolojilerinin kullanımı açısından gelişmiş ülkeler ile gelişmekte olan ülkeler arasındaki bir uçurum ortaya çıkmıştır.

Sayısal Uçurum(2) Söz konusu uçurum yaşamın her alanına yansımaktadır. Bu uçurum için alanyazında, sayısal uçurum, sayısal bölünme, sayısal eşitsizlik gibi kavramların kullanıldığı görülmektedir.

Sayısal Uçurum(3) Sayısal uçurum, cinsiyet, anne, babanın eğitim durumu, aylık gelir, yaşanılan yerleşim birimi ve yaşanılan coğrafi bölge şeklindeki demografik değişkenlerine göre bireylerin, BİT’e erişimde ve BİT okuryazarlığında yaşadığı eşitsizliği ifade eden bir kavramdır.

Bu çalışma çerçevesinde Türkiye’de mevcut sayısal uçurumu belirlemeye yönelik veriler incelenmiştir. Ayrıca diğer ülkelerde sayısal uçurumun göstergesi olabilecek durumlar incelenerek sayısal uçurum üzerine karşılaştırılmalı bir inceleme yapılmıştır.

Sayısal Uçurumun Önlenmesi(1) Günümüzde gelişen teknolojilerle birlikte ortaya çıkan bir tehdit olan sayısal uçurum kavramı ve önlenmesi konusu yoğun olarak araştırılmaktadır. Sayısal uçurumun önlenmesinin neden önemli olduğuna ilişkin çeşitli görüşler bulunmaktadır.

Sayısal Uçurumun Önlenmesi(2) sosyal alanda insanlara kolaylık, eğitimde ise fırsat eşitliği sağlayacaktır. Ayrıca vatandaşların görüşlerini bilişim teknolojileri aracılığıyla çok daha kolay paylaşması, demokrasi anlamında olumlu gelişmeler yaratacaktır. Sayısal uçurumun önlenmesine yönelik politikalar, ekonomik büyümenin de önünü açacaktır. Bu ve bunun gibi sebeplerden dolayı sayısal uçurumun önlenmesi ülkelerce önemli görülmektedir.

Sayısal Uçurum Üzerine Karşılaştırmalar Önlenmesi ülkelerce önemli görülen sayısal uçurumun göstergelerinden erişim ve kullanım ile ilgili verilere ulaşılabilirken, BİT okuryazarlığı göstergesi ile ilgili veriye ulaşma konusunda sıkıntı olduğu görülmektedir.

Türkiye’de sayısal uçurum ile ilgili var olan durumu ortaya koymak için Türkiye İstatistik Kurumu (2012) “Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Anketi” ve Devlet Planlama Teşkilatı (2011) “Bilgi Toplumu İstatistikleri” raporundaki verilerden yaralanılmıştır.

Hanelerde İnternet Erişimi (TÜİK, 2012)

TÜİK tarafından 2012 yılı içerisinde gerçekleştirilen Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması sonuçlarına göre hanelerin Bilgisayar ve İnternet kullanım oranları 16-74 yaş grubundaki erkeklerde %59 ve %58,1 iken, kadınlarda %38,5 ve %37’dir. Bilgisayar ve İnternet kullanımı kentsel yerlerde %57,8 ve %56,6, kırsal yerlerde ise %27,6 ve %26,4’tür. Ayrıca bilgisayar ve İnternet kullanım oranlarının en yüksek olduğu yaş grubu 16-24’tür. Bu grup eğitimde ortaöğretim ve üniversite dönemindeki bireyleri işaret etmektedir. Öte yandan bilgisayar ve İnternet kullanımı tüm yaş gruplarında erkeklerde daha yüksektir.

Hanelerde BİT Ekipmanı ve İnternet’e Bağlılık Durumu, 2010 (DPT, 2011)

Hanelerin İnternet’e Erişim İçin Kullandıkları Donanım Türü, 2011 (DPT, 2011)

Ülke genelinde %87,6 olan yüksek cep telefonu sahipliği bu sahipliğin kentsel ve kırsal alanda (%89,6 ve %82,9) birbirine yakın değerde olması, cep telefonu sahipliğinin ülke genelinde yaygınlığını göstermekte ve cep telefonu üstünden birtakım hizmetlerin vatandaşlara sunumu için büyük fırsat yaratmaktadır.

Verilerle Uluslararası Karşılaştırmalar Sayısal uçurum, sadece ülkemizdeki farklı gruplar arasında değil ülkemiz ile ülkeler arasında da mevcuttur. Bu bağlamda ülkemizde genel itibarıyla BİT kullanımının artırılması ve bu yönden gelişmiş ülkeler ile aramızdaki farkın azaltılması gerekmektedir.

2007-2010 döneminde kaydedilen gelişmeye rağmen AB ülkeleri ile ülkemiz arasında BİT kullanımındaki fark devam etmektedir. Bu farkla ilgili olarak diğer ülkelerde sayısal uçurum ile ilgili var olan durumu ortaya koymak ve Türkiye ile karşılaştırmalar yapmak için ITU 2011 verilerinden yararlanılmıştır. Bu amaçla ilk olarak erişim göstergesi ile ilgili veriler incelenecektir.

BİT’e Erişim, 2000-2010 (ITU, 2010)

Bu durum mobil İnternet için büyük bir potansiyelin olduğunu göstermektedir. Ayrıca 2009 yılına gelindiğinde dünya nüfusunun yaklaşık %30’unun İnternet kullandığı görülmektedir.

2002’den 2011 yılına kadar geçen sürede Ülkelerin Gelişmişlik Durumuna Göre İnternet Erişimiyle İlgili Dağılımlar, 2002-2011 (%) (ITU, 2011) 2002’den 2011 yılına kadar geçen sürede gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde internete erişen hane oranında artış olduğu görülmektedir.

İnternet Erişimiyle İlgili Dağılımlar (%) (ITU, 2011)

AB ve Türkiye’de Düzenli İnternet Kullanım Oranları (DPT, 2011)

AB ve Türkiye’de Hanelerde İnternet Erişimi (DPT, 2011).

AB ve Türkiye’de Hanelerde Genişbant İnternet Sahipliği (DPT, 2011)

Şekillerdeki verilere göre (yapılan karşılaştırmalarda) Türkiye’nin Değerlendirilmesi gereken bir başka husus da hanelerde İnternet erişimi ve genişbant İnternet sahipliğidir. Türkiye’de 2007-2009 yılları arasında önemli sayılabilecek düzeyde bir artış gözlenmekle birlikte, İnternet kullanımına benzer şekilde ülkemiz ve AB ülkeleri arasında hanelerde İnternet erişimi ile genişbant İnternet sahipliği oranları açısından büyük fark olduğu anlaşılmaktadır. Şekillerdeki verilere göre (yapılan karşılaştırmalarda) Türkiye’nin bilgisayar, İnternet ve genişbant erişiminde son sıralarda yer aldığı görülmektedir. Bu duruma yol açan çok sayıda neden bulunmaktadır. Sayısal uçurum nedeniyle ortaya çıkan eşitsizliklerin önlenmesine yönelik olarak geliştirilebilecek politikaların ülke genelinde uygulanabilir politikalar olması gerektiği söylenebilir. Bu politikalar sayesinde bölgelerarası eşitsizlikler ortadan kaldırılabilir.

SONUÇLAR VE ÖNERİLER

Sonuçlar ve Öneriler(1) Bu çalışma çerçevesinde Türkiye’de mevcut sayısal uçurumu belirlemeye yönelik veriler incelenmiştir. Ayrıca diğer ülkelerde sayısal uçurumun göstergesi olabilecek durumlar incelenerek sayısal uçurum üzerine karşılaştırılmalı bir inceleme yapılmıştır. Ulaşılan sonuçlar aşağıdaki şekilde özetlenebilir.

Sonuçlar ve Öneriler(2) Türkiye’de hanelerde İnternet erişim oranları 2004-2010 yılları arasında hızla artarak %7’den %41,6’ya çıkmıştır. Ancak İnternet erişimine sahip hane oranının Türkiye geneli, kent ve kır için sırasıyla farklılıklar gösterdiği görülmektedir. Bu sonuçtan hareketle Türkiye’de kır nüfusu ve kent nüfusu arasında erişim açısından sayısal uçurumun varlığından söz edilebilir. Bu durumun geliştirilecek politikalarda göz önünde bulundurulması gereklidir.

Sonuçlar ve Öneriler(3) Bir diğer sonuca göre Türkiye genelinde cep telefonu sahipliği oranı %87,6’dır. Yüksek sayılabilecek bir düzeyde olan bu sahipliğin kentsel ve kırsal alanda (%89,6 ve %82,9) birbirine yakın olduğu görülmektedir. Söz konusu değerlerin birbirine yakın olması, cep telefonu sahipliğinin ülke genelinde yaygınlığını göstermektedir. Bu yüzden mevcut uçurumların ortadan kaldırılması için cep telefonu üstünden birtakım hizmetlerin vatandaşlara sunumu büyük fırsatlar yaratabilir.

Sonuçlar ve Öneriler(4) Bilgisayar ve İnternet erişimi, kullanımı ve genişbant İnternet sahipliği ile ilgili verilerde ülkemiz ile AB ülkeleri arasında oranlar açısından büyük farklar bulunmaktadır. Bu farkın kapatılması için gerekli teknoloji politikaları özenle belirlenmeli ve uygulamaya sokulmalıdır. Bu süreçte eğitime özel bir önemin verilmesi gerektiği açıktır. Çünkü günümüzde ülkeler arasındaki teknolojiyi üretme, geliştirme ve teknolojiyi kullanma açısından rekabet gücü kazanmak BİT’e yönelik eğitim politikaları geliştirmekle mümkün görünmektedir.

Sonuçlar ve Öneriler(5) Bilgisayar ve İnternet erişimi ile kullanım konusunda ülkemizde tüm kesimlere fırsatlar yaratacak projeler geliştirilmelidir. Ancak bu projelerin, sağlam temeller üstüne oturtulması ve gerçekçi verilere dayalı olması da önemlidir. Bu noktada MEB tarafından 2010 yılında tanıtımı yapılan ve Şubat 2012’de 52 okulda pilot uygulamaları başlatılan FATİH (Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi) Projesine değinilebilir

Sonuçlar ve Öneriler(6) MEB’in FATİH projesinden büyük beklentileri bulunmaktadır. Ancak; beklentilerin karşılanması, projede hedeflenen noktalara ulaşılabilmesi için ihtiyaç analizlerinin iyi yapılmış olmasının hayati önem taşıdığı söylenebilir. Rakamsal anlamda ciddi yatırımların yapıldığı bu projenin etkili ve başarılı olabilmesi yapılan yatırımların donanım, yazılım, öğretim programları, öğrenci ve öğretmen gibi unsurlar arasında dengenin gözetildiği bir şekilde yapılması gerekir.

Sonuçlar ve Öneriler(7) Örneğin; öğretmen, öğrenci, yönetici ve diğer paydaşların BİT kullanım becerilerini geliştirmeye yönelik çalışmaların yapılması ve sağlanan desteğin süreklilik göstermesi gerekmektedir.

Sonuçlar ve Öneriler(8) Ayrıca, öğretmenlerin teknolojiyi öğretim programlarıyla başarılı bir şekilde kaynaştırabilmeleri (entegrasyon) için göstermelik hizmet-içi eğitimler vermek yerine öncelikle gerçek ihtiyaçlar belirlenmeli ve saptanan ihtiyaçları karşılamaya yönelik eğitimler verilmelidir. Yine bu amaçla öğretmen yetiştiren kurumlarla da işbirliğine gidilmelidir.

Teşekkürler.. Yıldız, H. ve Seferoğlu, S. S. (2012). Sayısal uçurum üzerine karşılaştırmalı bir inceleme. 29. Ulusal Bilişim Kurultayı (Bilişim’2012), 21-23 Kasım 2012, JW Marriott Hotel, Ankara.   Yıldız, H. ve Seferoğlu, S. S. (2012). An examination on digital divide (in Turkish). 29th National Informatics Convention, (Bilisim’2012), November 21-23, 2012, JW Marriott Hotel, Ankara.