TANZİMAT EDEBİYATI (1860-1895) www.edebiyatogretmeni.net.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AKIN DOĞAN
Advertisements

SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
NAMIK KEMAL ( ).
Türklerin tarih içinde karşılaştıkları üç farklı medeniyetin son halkası Batı medeniyetidir.
TANZİMAT EDEBİYATI.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI (EDEBİYAT-I CEDİDE)
TANZİMAT EDEBİYATI.
TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI ( ) (EDEBİYAT-I CEDİDE)
Tarafından yayınlanmaktadır.
TANZİMAT EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ
Edebiyatımızdaki İlkler
TANZİMAT EDEBİYATI 3 Kasım 1839’da ilan edilen Tanzimat Fermanı ile hem siyasi hem de edebiyat yaşamımızda yeni bir dönem başlamıştır. Tanzimat hareketi.
SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİ.
ŞİNASİ ( ) 1860'dan sonra gelişen edebiyatımız ise bütün istikametlerde Şinasi'nin başlattığı yollardan yürümüştür.
Öykü ( Hikaye ).
SERVET-İ FÜNÛN EDEBİYATI
TÜRK EDEBİYATINDA ROMAN
KIZILCAHAMAM ANADOLU LİSESİ
FECR-İ ATİ EDEBİYATI(1909)
TANZİMAT EDEBİYATI ( ) Tanzimat ve ondan sonra gelen yeniliklerle edebi ve fikir hayatımız, Batı ile tanıştı yılında Tercüman-ı Ahval gazetesi.
BATI ETKİSİNDE GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATINDA ŞİİR
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
NAMIK KEMAL HAYATI VE ESERLERİ
Döneme adını veren Tanzimat Fermanı’nın 1839 da ilan edilmesine rağmen Tanzimat Edebiyatı neden 1860 yılında başlar ??
TANZİMAT EDEBİYATI
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
Ahmet Şuayip’ in Biyografisi
TANZİMAT EDEBİYATI ( ) FETHİYE MEHMET ERDOĞAN ANADOLU LİSESİ MÜCAHİD SERÇEK TÜRK ED. ÖĞRT.
EDEBİYATIMIZDA İLKLER
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
Servet-i Fünun Dönemi Türk Edebiyatı
HALİT ZİYA UŞAKLIGİL
TANZİMAT EDEBİYATI ÇIKMIŞ SORULAR.
TANZİMAT EDEBİYATI I. GİRİŞ II. OLUŞUMU III. ÖZELLİKLERİ
Tanzimat dönemi öğretici metinler
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN ( )
BESNİ ANADOLU İMAM HATİP VE İMAM HATİP LİSESİ TURK DİLİ VE EDEBİYAT DERSİ ÖĞRETMENİN ADI SOYADI:AHMET KURT HAZIRLAYANLAR; SEYDİ EMRE MEHMET SEVİNDİ.
TANZİMAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
TANZİMAT EDEBİYATI.
Servet-i Fünun Dönemi ( ) Siyasi, Sosyal Ve Kültürel Durum
NAMIK KEMAL.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
TANZİMAT EDEBİYATI 1. DÖNEM
SELÇUK TÜREYEN SELÇUK TÜREYEN DERİNCE 19 MAYIS ANADOLU LİSESİ UZMAN TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI ÖĞRETMENİ.
TANZİMAT EDEBİYATI 2. DÖNEM
HÜSEYİN RAHMİ GÜRPINAR ( ) Naturalizm’in temsilcisidir. Ahmet Mithat geleneğini sürdürür. Dili sadedir. Kahramanlarını çevrelerinin.
Servet-İ fünun edebİyatI
FECR-İ ATİ DÖNEMİ (GELECEĞİN IŞIĞI)
Garipçiler (1. Yeniçiler) Geleneksel şiir anlayışına tepki olarak doğdu Garip atıl kitapta görüşlerini ortaya koymuştur Şiirde her kurala karşı çıkmışlardır.
HAZIRLAYAN: NİSANUR AKINCI 11-E 266
Aruzu ustaca kullandığı , ulusal duyguları ön plana çıkardığı vatan millet konuları şiirleri ile ün yapmıştır. Milli Edebiyat akımının ilkelerini benimseyen.
İBRAHİM ŞİNASİ HAYATI VE ESERLERİ
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
Hikaye.
TANZİMAT EDEBİYATI II. DÖNEM
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER DENEME. GENEL ÖZELLİKLER 1.Öğretici metinle bakımından Cumhuriyet döneminde büyük ilerlemeler kaydedilmiştir 2.Cumhuriyet.
SÜLEYMAN NAZİF ( ).
Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat, Tanzimat Edebiyatı'nın birçok türünde eserler vermiş yazarlarından Şemsettin Sami tarafından kaleme alınmış bir romandır.
EDEBİ KİŞİLİĞİ ve ESERLERİ
İBRAHİM ŞİNASİ.
Ziya Paşa (1825 – 1880).
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
HÜSEYİN SUAT YALÇIN. ■Hüseyin Cahit Yalçın'ın ağabeyi. Tıbbiye'yi bitirdikten sonra (1886), bir süre Midilli ve İstanbul'da hekimlik yaptı. Uzmanlık.
TANZİMAT EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ. TANZİMAT EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ Divan edebiyatına bir tepki kişiliğinde doğan Tanzimat edebiyatı;Divan.
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
FECR – İ ÂTİ TOPLULUĞU ( 1909 – 1912)
10edebiyat.net. Tanzimat'tan önce roman kavramına yabancı olan toplumumuzda hikâye kavramı, halk hikâyeleri ve mesnevilerle bir tutulmuş, bir bakıma halk.
Sunum transkripti:

TANZİMAT EDEBİYATI (1860-1895) www.edebiyatogretmeni.net

TANZİMAT DÖNEMİ EDEBİYATI: -BU DÖNEM 2 BÖLÜME AYRILIR. -BU DÖNEMDE EDEBİYATIMIZ BATIYA YAKINLIK GÖSTERMİŞTİR. -ÖZELLİKLE FRANSIZ EDEBİYATI ÖRNEK ALINMIŞTIR. -BU DÖNEM BİR ‘’İLKLER EDEBİYATI’’DIR. -BU DÖNEM SANATÇILARINDA GENELLİKLE ‘’İKİLİK’’ GÖRÜLÜR. -‘’TOPLUM İÇİN SANAT’’ ANLAYIŞI HAKİMDİR. -BU DÖNEMİN SANATÇILARI İDARECİ, YÖNETİCİ OLARAK ÇALIŞMIŞLAR; TOPLUMSAL SORUNLARA DEĞİNMİŞLERDİR.

ŞİMDİ GELELİM TANZİMAT EDEBİYATININ BİRİNCİ DÖNEMİNE: 1.DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATI GENEL ÖZELLİKLERİ: -‘’TOPLUM İÇİN SANAT’’ANLAYIŞI HAKİMDİR. -BİRÇOK ALANDA İLKLER YAŞANMIŞTIR. -‘’HAK, ADALET, ÖZGÜRLÜK’’ GİBİ KAVRAMLAR İLK DEFA KULLANILMIŞ, VE İLK DEFA KONU OLARAK İŞLENMİŞTİR. -TİYATROLAR, YAZILAR, ROMANLAR, … HEPSİ HALKI BİLİNÇLENDİRMEK İÇİN KULLANILMIŞTIR. -BİREYSEL KONULAR DEĞİL HALKIN GENEL SORUNLARI İŞLENMİŞTİR.

1.DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATI SANATÇILARI: ŞİNASİ(1828-1871) -TANZİMAT DÖNEMİNİN KURUCUSU VE ÖNCÜSÜ OLARAK KABUL EDİLİR. -İSTANBUL’DA EĞİTİMİNİ TAMAMLAMIŞ, SONRA DEVLET MEMURU OLMUŞTUR. DAHA SONRA MALİYE EĞİTİMİ GÖRMEK İÇİN FRANSA’YA GİTMİŞTİR. -ÜLKESİNE DÖNDÜKTEN SONRA BU DÖNEMİN PAŞALARINDAN MUSTAFA REŞİT PAŞA TARAFINDAN SÜREKLİ KORUNMUŞTUR. -SANATÇI REŞİT PAŞA İÇİN DE BİR KASİDE YAZMIŞTIR. -BU SANATÇI ŞAİRLİK YÖNÜNDEN PEK GÜÇLÜ DEĞİLDİR. -ŞİİRLERİNDE ‘’HAK, KANUN, MEŞRUTİ DEVLET, MEDENİYET, AKIL, ADALET, REİS-İ CUMHUR, ÖZGÜRLÜK, EŞİTLİK, VATAN VE MİLLET’’ KAVRAMLARINI İŞLEMİŞTİR. -KLASİZM AKIMINDAN ETKİLENMİŞTİR.

ESERLERİ: ŞİİR: -MÜNTEHABAT-I EŞ’AR-> (KENDİ YAZDIĞI ŞİİRLER) -TERCEME-İ MANZUME-> (ÇEVİRİ ŞİİR) TİYATRO: -ŞAİR EVLENMESİ-> (İLK YAZILAN TİYATRO) DÜZYAZI: -MÜNTEHABAT-I TASVİR-İ EFKAR ŞİNASİ’NİN İLKLERİ: İLK ÖZEL GAZETE-> AGAH EFENDİ İLE BERABER ‘’TERCÜMAN-I AHVAL’’ GAZETESİDİR. İLK ÇEVİRİ ŞİİR-> RACİNE, FENELON, LAMARTİNE’DEN YAPMIŞTIR. BUNLARI ‘’TERCÜMEİ-İ MANZUME’DE YAYIMLAMIŞTIR. İLK FABL ÇEVİRİSİ-> LA FONTAİNE’DEN YAPMIŞTIR. İLK NOKTALAMA İŞARETLERİ-> ‘’MUKADDİME’’ ADLI MAKALESİNDE KULLANMIŞTIR. İLK MAKALE ÖRNEĞİ-> ‘’MUKADDİME’’ DİR.

ZİYA PAŞA(1825-1880) -TANZİMAT DÖNEMİ’NİN EN ÖNEMLİ SANATÇILARINDANDIR. -TOPLUMCU BİR ŞAİRDİR. -FRANSIZ İHTİLALİ’NDEN ETKİLENMİŞTİR. -YENİLİKÇİ OLARAK TANINSADA DİVAN ŞİİRİNDEN KOPAMAZ. -EN ÇOK ‘’İKİLİK’’ YAŞAYAN ŞAİRLERDEN BİRİDİR. -PADİŞAHA VE REŞİD PAŞA’YA KASİDELER YAZMIŞTIR. -‘’ŞİİR VE İNŞA’’ ADLI MAKALESİNDE GERÇEK TÜRK EDEBİYATININ HALK EDEBİYATI OLDUĞUNU SÖYLER. -FAKAT ALTI YIL SONRA YAŞADIĞI İKİLİK NEDENİ İLE ‘’HARABAT’’IN ÖNSÖZÜNDE BU GÖRÜŞÜNDEN VAZGEÇEREK HALK EDEBİYATINI KÖTÜLEYİP DİVAN EDEBİYATINI YÜCELTİR. -ŞİİRLERİNDE ARAPÇA, FARSÇA TAMLAMALAR KULLANIR.

ESERLERİ: ŞİİR: -ZAFERNAME -HARABAT -EŞ’AR-I ZİYA -TERCİ-İ BEND -TERKİB-İ BEND MÜLAKAT: RÜYA ANI: -DEFTER-İ AMAL ÇEVİRİ: -ENGİSİZYON TARİHİ -ENDÜLÜS TARİHİ -EMİL ZİYA PAŞA’NIN ESERLERİNİN ÖZELLİKLERİ İLK ANTOLOJİ ÖRNEĞİ-> HARABAT

NAMIK KEMAL(1840-1888) -TÜRK EDEBİYATININ EN BÜYÜK ŞAİR- LERİNDENDİR. -‘’VATAN ŞAİRİ’’ OLARAK BİLİNİR. -O SANATI HALKI BİLGİLENDİRMEKTE BİR ARAÇ OLARAK GÖRÜR. -ŞİİRLERİNDE BİÇİM OLARAK ESKİYE BAĞLI KALSADA KONU BAKIMDAN YENİLİKÇİDİR. -ŞİİRLERİNDE ‘’VATAN, MİLLET, HAK, ADALET, HÜRRİYET’’ KONULARINI İŞLEMİŞTİR. -DİLDE SADELEŞMEYİ AMAÇLAMIŞTIR. -ARUZ ÖLÇÜSÜNE KARŞI HECE ÖLÇÜSÜNÜ SAVUNMUŞTUR. AMA ESERLERİNDE HECE ÖLÇÜSÜNÜ ÇOK AZ KULLANMIŞ, ARUZ ÖLÇÜSÜNÜ DAHA ÇOK KULLANMIŞTIR. -TİYATROYU ÇOK ÖNEMSEMİŞTİR. -TİYATROYU ‘’TİYATRO, BİR EĞLENCEDİR, FAKAT EĞLENCELERİN EN FAYDALISIDIR.’’ DEMİŞTİR. -GAZETEDE YAYIMLAMIŞTIR. -GAZETEDE BEŞ YÜZE YAKIN MAKALE YAZMIŞTIR

ESERLERİ ROMAN: -İNTİBAH -CEZMİ TİYATRO: -VATAN YAHUT SİLİSTRE -ZAVALLI ÇOCUK -GÜLNİHAL -AKİF BEY -CELALEDDİN HARZEMŞAH -KARA BELA ELEŞTİRİ: -TAHRİB-İ HARABAT -TAKİP -RENAN MÜDAFANAMESİ -MUKADDEM-İ CELAL -EDEBİYATIMIZ HAKKINDA BAZI MÜLAHAZATI ŞAMİLDİR DÜZYAZI: -DEVİR-İ İSTİLA -BARİKA-İ ZAFER -EVRAK-I PERİŞAN -KANİJE -SİLİSTİRE MUHASARASI(TARİHİ ESER) ESERLERİN ÖZELLİKLERİ: İLK ELEŞTİRİ YAZISI-> EDEBİYATIMIZ HAKKINDA BAZI MÜLAHAZATI ŞAMİLDİR SAHNEYE KONULAN İLK TİYATRO-> VATAN YAHUT SİLİSTRE İLK EDEBİ ROMAN-> İNTİBAH İLK TARİHİ ROMAN-> CEZMİ İLK ELEŞTİRİ-> TAHRİB-İ HARABAT

AHMET MİTHAT EFENDİ(1840-1913) -‘’TOPLUM İÇİN SANAT’’ DÜŞÜN -CESİNİ GERÇEKLEŞTİREN SANAT- ÇIDIR. -SANATI HALKI EĞİTMEK İÇİN KUL- LANMIŞTIR. -BİRÇOK KONUDA ESER VERMİŞTİR. -‘’YAZI MAKİNESİ’’ OLARAK DA TANINIR. -ROMANLARINDA SIK SIK ARAYA GİREREK BİLGİ VERMİŞTİR. -ESERLERİNDE EDEBİLİK ENDİŞESİ YOKTUR. -HALK ÖĞRETMENİ DE DENİR(HACE-İ EVVEL) -HALKA OKUMA ZEVKİNİ AŞILAMIŞTIR.

ESERLERİ: ÖYKÜ: -KISSADAN HİSSE -LETAİF-İ RİVAYAT ROMAN: -HASAN MELLAH -HÜSEYİN FELLAH -DÜNYAYA İKİNCİ GELİŞ -AHMET METİN VE ŞİRZAT -FELATUN BEY’LE RAKIM EFENDİ -HENÜZ ON YEDİ YAŞINDA -ACAİB-İ ALEM -AMERİKA DOKTORLARI -SÜLEYMAN MUSULİ -MÜŞAHEDAT -DİPLOMALI KIZ -KARI KOCA MASALI -PARİS’TE BİR TÜRK -KARNAVAL -CELLAD -VAH -HAYDUT MONTARİ -DEMİR BEY -GÖNÜLLÜ -JÖN TÜRK -GÜRCÜ KIZI -HAYAL VE HAKİKAT TİYATRO: -AÇIKBAŞ -AVRUPA’NIN ESKİ MEDENİYETİ -ÇENGİ yahut DANİŞ ÇELEBİ -SİYAVUŞ -ÇERKES ÖZDENLER -EYVAH TARİHİ ROMAN: -KAİNAT -MUFASSAL (OSMANLI TARİHİ ÜZERİNE)-> (3 CİLT) -ÜSS-İ İNKILAB (TANZİMAT DEVRİ ÜZERİNE)-> (2 CİLT) ANI: -MENFA GEZİ YAZISI: -AVRUPA’DA BİR CEVELAN AHMET MİTHAT EFENDİ’NİN ESERLERİNİN ÖZELLİKLERİ İLK ÖYKÜ-> LETAİF-İ RİVAYET

AHMET VEFİK PAŞA(1813-1891) -TÜRK MİLLİYETÇİSİ OLARAK BİLİNİR. -TİYATROYA YAPTIĞI BÜYÜK HİZMETLER YAPMIŞTIR. -FRANSIZ MOLİERE’NİN ÇOK YAPITINI YA ÇEVİRDİ, YA DA TÜRK YAŞANTISINA ADAPTE ETMİŞTİR. -BURSA’DA VALİLİK YAPARKEN TİYATRO BİNASI YAPTIRMIŞTIR.

ESERLERİ: DİL İNCELEMELERİ: -SALNAME-İ DUR’UB-I EMSAL -LEHÇE-İ OSMANİ -ŞECERE-İ TÜRK ÇEVİRİ VE UYARLAMA: -ZOR NİKAH -ZORAKİ TABİP -TABİB-İ AŞK -DEKBAZLIK -MERAKİ -AZARYA -YORGAKİ DANDİNİ -SAVRUK -DUDUKUŞLARI -ADAMCIL -KOCALAR MEKTEBİ -KADINLAR MEKTEBİ -TARTÜFTE -OKUMUŞ KADINLAR AHMET VEFİK PAŞA’NIN ESERLERİNİN ÖZELLİKLERİ: İLK ATASÖZLERİ DERLEMESİ-> MÜNTEHEBAT-I DUR’UB-I EMSAL İLK TİYATRO ÇEVİRİLERİ-> FRANSIZ MOLİERE’DEN YAPMIŞTIR.

ŞEMSEDDİN SAMİ(1850-1904) -ROMAN TARZINI İLK DENEYEN YAZARDIR. -DİL VE SÖZLÜK ALANINDA ÇALIŞMALAR YAPMIŞTIR. -ÇEVİRİLER YAPMIŞTIR. -TİYATRO DA YAZMIŞTIR. -GAZETE DE YAYIMLAMIŞTIR. -ORHUN YAZITLARI ÜZERİNE DE ÇALIŞMALAR YAPMIŞTIR.

ESERLERİ: ROMAN: -TAAŞŞUK-I TALAT VE FİTNAT OYUN: -SEYYİD YAHYA -BESA yahut AHDE VEFA -GAVE SÖZLÜK: -KAMUS-İ TÜRKİ (2 CİLT) -KAMUS-I TÜRKİ ANSİKLOPEDİ: -KAMUSÜ’L ALAM (6 CİLT) ÇEVİRİ: -ROBİNSON -SEFİLLER DİL İNCELEMELERİ: -KUTADGU BİLİG -ORHUN YAZITLARI ŞEMSEDDİN SAMİ’NİN ESERLERİNİN ÖZELLİKLERİ: İLK YAYIMLANAN ROMAN-> TAAŞŞUK-I TALAT VE FİTNAT İLK GERÇEK ANSİKLOPEDİSİ-> KAMÜS’ÜL ALAM

DİREKTÖR ALİ BEY(1844-1899) -SON GÖREVİ ‘’DUYUN-I UMUMİYE DİREKTÖRLÜĞÜ’’ OLDUĞU İÇİN DİREKTÖR ALİ BEY OLARAK ANILIR. -TİYATROYA ÇOK BÜYÜK EMEK VERMİŞTİR. -MİZAH YAZILARI DA ÖNEMLİDİR. -MOLİERE’DEN UYARLAMALAR YAPMIŞTIR. -DİYOJEN DERGİSİNDE DE YAZMIŞTIR. -MİZAHİ SÖZLÜK YAZMIŞTIR. -GÜNLÜK YAZMIŞTIR.

ESERLERİ: TİYATRO: -KOKONA YATIYOR -AYYAR HAMZA -MİSAFİR-İ İSTİSKAL MİZAHİ SÖZLÜK: -LEHÇETÜ’L HAKAYIK GÜNLÜK: SEYAHAT JURNALİ DİREKTÖR ALİ BEY’İN ESERLERİNİN ÖZELLİKLERİ: İLK MİZAHİ SÖZLÜK-> LETÇETÜ’L HAKAYIK BATILI ANLAMDA İLK GÜNLÜK: -SEYAHAT JURNALİ

ŞİMDİ DE SIRA TANZİMAT DÖNEMİ’NİN İKİNCİ DÖNEMİNE; 2. DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATI GENEL ÖZELLİKLERİ: -‘’SANAT İÇİN SANAT’’ GÖRÜŞÜ BENİMSENMİŞTİR. -SANATÇILAR BİREYSEL KONULARDAN UZAKLAŞMIŞLARDIR.BUNDA YÖNETİCİLERİN YOĞUN BASKISI DA ETKİLİ OLMUŞTUR. -SADELEŞME DÜŞÜNCESİ TERK EDİLMİŞTİR. 1. DÖNEM SANATÇILARINA GÖRE ÇOK DAHA AĞIR BİR DİL KULLANILMIŞTIR. -ŞİİRİN KONUSU BU DÖNEMDE DAHA DA GENİŞLEMİŞTİR. -BU DÖNEM SANATÇILARINDA ROMANTİZM, REALİZM VE NATÜRALİZM AKIMLARI ETKİSİNİ GÖSTERMİŞTİR.

2.DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATI SANATÇILARI: RECAİZADE MAHMUT EKREM(1847-191) -BATICI VE YENİLİKÇİ BİR SANATÇIDIR. -ŞİİRLERİNE YOĞUN BİR DUYGU YÜKLER. -‘’HER GÜZEL ŞEY ŞİİRDİR’’ İ GÖRÜŞÜNÜ SAVUNMUŞTUR. -MUALLİM NACİ İLE ESKİ-YENİ ÇATIŞMASI KONUSUNDA TARTIŞMIŞLARDIR. -SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATÇILARINI ETKİLEMİŞTİR. -‘’KULAK İÇİN KAFİYE’’ İLKESİNİ BENİMSEMİŞTİR. -FRANSIZ EDEBİYATININ ROMANTİK ŞAİRLERİNDEN ÇEVİRİLER YAPMIŞTIR.

ESERLERİ: ŞİİR: -NAĞME-İ SEHER -YADİGAR-I ŞEBAP -ZEMZEME ROMAN: -ARABA SEVDASI TİYATRO: -MUHSİN BEY -AFİFE ANJELİK -VUSLAT -ÇOK BİLEN ÇOK YANILIR EDEBİ BİLGİLER KİTABI: -TALİM-İ EDEBİYAT RECAİZADE MAHMUT EKREM’İN ESERLERİNİN ÖZELLİKLERİ: İLK REALİST ROMAN (BATILI ANLAMDA)-> ARABA SEVDASI

SAMİ PAŞAZADE SEZAİ(1860-1936) -ROMAN VE ÖYKÜ YAZARIDIR. -SERGÜZEŞT ADLI ROMANI ROMANTİZMDEN REALİZME GEÇİŞİN BAŞARILI BİR ÖRNEĞİDİR. -ROMANLARINDA BAŞARILI BİR TEKNİK KULLANMIŞTIR.

ESERLERİ: ROMAN: -SERGÜZEŞT ÖYKÜ: -KÜÇÜK ŞEYLER -ŞİR EDEBİYAT KAVRAMLARI KİTABI: -RUMUZU’L EDEB SAMİ PAŞAZADE SEZAİ’NİN ESERLERİNİN ÖZELLİKLERİ: İLK ÖYKÜ (BATILI ANLAMDA)-> KÜÇÜK ŞEYLER

NABİZADE NAZIM(1862-1893) -İLK KÖY ROMANININ YAZARIDIR. -ROMAN VE HİKEYELERİ BAŞARILIDIR. -ESERLERİNDE YALIN VE ANLAŞILIR BİR DİL KULLANMIŞTIR.

ESERLERİ: ROMAN: -KARABİBİK -ZEHRA HİKAYE: -ZAVALLI KIZ -BİR HATIRA -YADİGARLARIM -SEVDA -HALA GÜZEL NABİZADE NAZIM’IN ESERLERİNİN ÖZELLİKLERİ: İLK KÖY KONULU ROMAN-> KARABİBİK

ABDÜLHAK HAMİT TARHAN(1852-1937) -ŞAİR-İ AZAM OLARAK DA BİLİ- NİR. -DİVAN ŞİİRİNİN BİÇİMSEL KALIPLARINI KIRMIŞTIR. -DİVAN EDEBİYATININ NAZIM TÜRLERİNİ KULLANMAMIŞTIR. -TİYATROLARINI OYNANMAK İÇİN DEĞİL OKUNMAK İÇİN YAZMIŞTIR. -ŞİİRLERİNDE LİRİZMİN ETKİSİ GÖRÜLÜR. -TEZATLI SÖYLEYİŞİ EN BÜYÜK ÖZELLİĞİDİR. -METAFİZİK, TABİAT, HAYAT, ÖLÜM, İNSANLIK GİBİ KONULARI İŞLEMİŞTİR.

ESERLERİ: ŞİİR: -SAHRA -DİVANELİKLERİM yahut BELDE -HACLE -MAKBER TİYATRO: -MACERA-YI AŞK -SABR Ü SEDAT -İÇLİ KIZ -DUHTER-İ HİNDU -NAZİFE -TEZER -EŞBER -NESTEREN -FİNTEN ABDÜLHAK HAMİT TARHAN’IN ESERLERİNİN ÖZELLİKLERİ: HECEYLE YAZILAN İLK MANZUM TİYATRO-> NESTEREN ARUZLA YAZILAN İLK MANZUM TİYATRO-> EŞBER

MUALLİM NACİ(1850-1893) -MAHMUT EKREM’E KARŞI ESKİ EDEBİYATI SAVUNMUŞTUR. -BATI ANLAYIŞINA UYGUN, SADE DİLLE ŞİİR YAZMIŞTIR. -ARAPÇA, FARSÇA, FRANSIZCADAN KIRKA YAKIN ÇEVİRİ YAPMIŞTIR. -TÜRKÇEYİ BAŞARILI BİR ŞEKİLDE KULLANMIŞTIR.

ESERLERİ: ŞİİR: -ATEŞPARE -ŞERARE -FÜRUZAN ELEŞTİRİ: -MUALLİM -DEMDEME TİYATRO: -HEDER SÖZLÜK: -LÜGAT-I NACİ

SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI (1896-1901)

SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI:

-BU DÖNEMDEKİ SANATÇILAR SERVET-İ FÜNUN DERGİSİNİN ETRAFINDA TOPLANARAK BU EDEBİYAT HAMLESİNİ YAPMIŞLARDIR. -BU EDEBİYAT DÖNEMİNDE EDEBİYATIMIZ TAMAMEN BATIYA YÖNELİR. -BU EDEBİYAT DÖNEMİNE EDEBİYAT-I CEDİDE’DE DENİR. -BU DERGİ ÖNCELERİNDE FEN VE BİLİM DERGİSİ OLARAK AHMET İHSAN TOKGÖZ YÖNETİMİNDEYDİ. -SONRA BU DERGİNİN BAŞINA TEVFİK FİKRET GEÇTİKTEN SONRA BU DERGİ BİR EDEBİYAT DERGİSİ OLMUŞ VE BU EDEBİYAT DÖNEMİNE EV SAHİPLİĞİ YAPMIŞTIR. -BÖYLECE BU DERGİYE YENİ BİR HEYECAN KATMIŞTIR. -BU HEYECAN O KADAR BÜYÜKTÜR Kİ BU DÖNEM SONA ERDİKTEN SONRA BU DERGİ ÇIKMAYA DEVAM ETMİŞTİR. -BU DÖNEM EN ÇOK FRANSIZ EDEBİYATINDAN ETKİLENMİŞTİR. -BU DÖNEM SANATÇILARI İYİ BİR EĞİTİM GÖRMÜŞ VE İYİ OKULLARDA ÖĞRENİM GÖRMÜŞLERDİR. -BU EDEBİYATIN SANATÇILARI TOPLUM VE MEMLEKET SORUNLARINDAN UZAKTIR. -BUNDA 2. ABDÜLHAMİT’İN BASKICI YÖNETİMİ ETKİLİ OLMUŞTUR. -2. ABDÜLHAMİT’TEN NEFRET EDERLER. -İKTİDARA YÖNELİK ELEŞTİRİLERİN YASAKLANMASI, BASKICI YÖNETİM VE YAYIN HAYATINA UYGULANAN SANSÜR YAZARLARI KARAMSARLIĞA VE BUNALIMA İTMİŞ, KENDİ İÇ DÜNYALARINA YÖNELMELERİNE NEDEN OLMUŞTUR. -‘’SANAT SANAT İÇİNDİR’’ İLKESİNİ BENİMSENMİŞTİR. -BU DÖNEMİN SANATÇILARI ÜZERİNDE R. MAHMUT EKREM’İN BÜYÜK ETİKSİ VARDIR. -DİVAN EDEBİYATINI ARUZ ÖLÇÜSÜ DIŞINDA DİVAM EDEBİYATINI REDDETMİŞLERDİR. -ŞİİRDE SEMBOLİZM VE PARSNASİZM, ROMAN VE HİKAYEDE İSE REALİZM VE NATÜRALİZM’İN ETKİSİ GÖRÜLÜR. -DİLLERİ ÇOK AĞIRDIR. -DAHA ÖNCE KULLANILMAMIŞ İFADELERE ULAŞMAYI AMAÇLAMIŞLARDIR. -BU DÖNEMDE NAZIM-NESİRE YAKLAŞMIŞTIR.BUNA ‘’ANJANBUMAN[ULANTI]’’ ADI VERİLİR. -BU EDEBİYAT DÖNEMİ 1901’DE HÜSEYİN CAHİT YALÇIN’IN FRANSIZ ÇEVİRİSİ OLAN ‘’EDEBİYAT VE HUKUK’’ ESERİ YÜZÜNDEN KAPATILMIŞTIR.

TEVFİK FİKRET(1867-1915) -SERVET-İ FÜNUN’UN EN BÜYÜK ŞAİRİDİR. -GALATASARAY LİSESİ’NDE MUALLİM NACİ VE R. MAHMUT EKREM GİBİ HOCALARDAN GERS GÖRDÜ. -TÜRK ŞİİRİNİN BATI KİMLİĞİ KAZANMASINDA EMEĞİ BÜYÜKTÜR. -İLK ÖNCELERİNDE ABDÜLHAK HAMİT TARHAN’I TAKLİT ETMİŞTİR.DAHA SONRA PARNASYEN ŞAİR COPPEE’Yİ TANIMIŞ VE KENDİNE ÖZGÜ BİR DİL VE ÜSLUP OLUŞTURMUŞTUR. -FRANSIZ ŞİİRİNDEN ALINAN ‘’SONE’’Yİ SIKÇA KULLANMIŞTIR. -ARUZ ÖLÇÜSÜNÜ TÜRKÇE’YE EN BAŞARILI UYGULAYAN ŞAİRDİR. -NAZMI NESRE YAKLAŞTIRMIŞTIR. -DİLİ OLDUKÇA AĞIRDIR. -ÇOCUKLAR İÇİN HECEYLE ŞİİR YAZMIŞTIR.

ESERLERİ: ŞİİR: -RÜBAB-I ŞİKESTE -HALUK’UN DEFTERİ -ŞERMİN -TARİH-İ KADİM -RÜBABIN CEVABI

CENAP ŞAHABETTİN(1871-1934) -TIPTA UZMANLIK İÇİN GİTTİĞİ FRANSA’DA BATI EDEBİYATINI YAKINDAN TANIMA FIRSATI BULDU. -PARNASİZM’İ EDEBİYATIMIZA TANIT- MIŞTIR. -EDEBİYATIMIZDA SEMBOLİZMİN ÖNCÜSÜ OLMUŞTUR. -SONE VE SERBEST MÜSTEZATI BAŞARIYLA KULLANMIŞTIR. -ŞİİRLERİNDE BU GÜNE KADAR HİÇ DUYULMAMIŞ MECAZLAR, TEŞBİH VE İSTİARELER YER ALIR. -TABİAT ONUN İÇİN AYRI BİR YERE SAHİPTİR.TABİAT ONUN İÇİN GERÇEKLERDEN KAÇIP HAYALLERE SIĞINILAN BİR YERDİR. -ŞİİRLERİNDE AHENGE ÖNEM VERDİ. -DUYGU YÖNÜ GÜÇLÜ ŞİİRLER YAZDI. -DÜZYAZILARI OLDUKÇA BAŞARILIDIR. -ANLATIMI OLDUKÇA SÜSLÜDÜR.

ESERLERİ: GEZİ: -HAC YOLUNDA -AVRUPA MEKTUPLARI MAKALE: -EVRAK-I EYVVAM TİYATRO: -YALAN -KÖREBE MİZAHİ SÖZLÜK: -TİRYAKİ SÖZLERİ TEVFİK FİKRET’İN ESERLERİNİN ÖZELLİKLERİ: İLK ÇOCUK ŞİİRLERİ-> ŞERMİN

HALİT ZİYA UŞAKLIGİL(1866-1945) -SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİNİN DÜZ YAZI USTASIDIR. -BATIYA UYGUN ÖYKÜ VE ROMANLARA SAHİPTİR. -BETİMLEMEYİ BİR SÜS OLMAKTAN ÇIKARMIŞTIR. -ESERLERİNDE İSTANBUL VE ÇEVRESİNİ İŞLEMİŞTİR. -ROMANLARINDA AYDIN TABAKAYI, ÖYKÜLERİNDE İSE KÖYLÜ TABAKAYI İŞLEMİŞTİR. -ROMANLARINDA ÇOK AĞIR, ÖYKÜDE İSE SADE BİR DİL KULLANMIŞTIR. -HALİT ZİYA’NIN CÜMLE YAPISI DİĞER SANATÇILARDAN FARKLIDIR. -ONUN CÜMLE YAPISI; BİLEŞİK ZAMANLI FİİLLER, EKSİLTİLİ CÜMLELER VE FARKLI TAMLAMALARDAN OLUŞUR. -DİLİ İLK BAŞTA AĞIRDIR FAKAT DAHA SONRA DİLİNİ SADELEŞTİRMİŞTİR. -ONUN ESERLERİNİN BAŞLIKLARI O ESERİN KONUSU HAKKINDA BİLGİ VERİR NİTELİKTEDİR. -ÖRNEĞİN; AŞK-I MEMNU[YASAK AŞK], KIRIK HAYATLAR… -TÜRK EDEBİYATINDA MENSUR ŞİİRİN İLK ÖRNEKLERİNİ VERMİŞTİR.

ESERLERİ: ROMAN: -NEMİDE -BİR ÖLÜNÜN DEFTERİ -FERDİ VE ŞÜKERASI -MAİ VE SİYAH -AŞK-I MEMNU -KIRIK HAYATLAR ÖYKÜ: -BİR YAZIN TARİHİ -SOLGUN DEMET -BİR Şİ’R-İ HAYAL -SEPETTE BULUNMUŞ -BİR HİKAYE-İ SEVDA -HEPSİNDEN ACI -AŞKA DAİR -ONU BEKLERKEN -İHTİYAR DOST -KADIN PENÇESİ -İZMİR HİKAYELERİ TİYATRO: -KABUS ANI: -KIRK YIL -SARAY VE ÖTESİ -BİR ACI HİKAYE DENEME: -SANATA DAİR HALİT ZİYA UŞAKLIGİL’İN ESERLERİNİN ÖZELLİKLERİ: İLK MENSUR ŞİİR ÖRNEKLERİ->MENSUR ŞİİRLER İLK MODERN ROMAN-> MAİ VE SİYAH-AŞK-I MEMNU

MEHMET RAUF(1875-1931) -BİRÇOK TÜRDE ESER VERMİŞTİR. -HALİT ZİYA’NIN ETKİSİNDE KALMIŞTIR. -ROMAN VE HİKAYELERİNDE KENDİNDEN DE BİR ŞEYLER KATMIŞTIR. -ROMANLARININ VE HİKAYELERİNİN BAŞLICA TEMALARI;İHTİRASLI AŞKLAR, HÜZÜN, KAVUŞAMAMA, KARAMSARLIKTIR. -İLK PSİKOLOJİK ROMAN OLAN ZEHRA’YI YAZMIŞTIR.

ESERLERİ: ROMAN: -EYLÜL -FERDA-YI GARAM -GENÇ KIZ KALBİ -KARANFİL VE YASEMİN -SON YILDIZ HİKAYE: -İHTİZAR -AŞIKANE -SON EMEL -HANIMAR ARASINDA -BİR AŞKIN TARİHİ TİYATRO: -PENÇE -CİDAL -SANSAR MENSUR ŞİİR: -SİYAH İNCİLER MEHMET RAUF’UN ESERLERİNİN ÖZELLİKLERİ: İLK PSİKOLOJİK ROMAN-> EYLÜL

HÜSEYİN CAHİT YALÇIN(1874-1957) -DAHA ÇOK GAZETECİLİKLE TANINMIŞTIR. -2. MEŞRUTİYET’İN İLANINDAN SONRA TANİN GAZETESİNDEKİ MAKALELERİYLE EN ŞÖHRETLİ GAZETECİLERDEN BİRİ OLMUŞTUR. -BÜTÜN BİLGİ BİRİKİMİNİ FRANSIZ EDEBİYATINA BORÇLU OLDUĞUNU SÖYLER. -FRANSIZCA’DAN ÇEVİRİP SERVET-İ FÜNUN’DA YAYINLADIĞI ‘’EDEBİYAT VE HUKUK’’ MAKALESİ YÜZÜNDEN SERVET-İ FÜNUN DERGİSİ KAPATILMIŞTIR.

ESERLERİ: ROMAN: -NADİDE -HAYAL İÇİNDE ÖYKÜ: -HAYAT-I MUHAYYEL -HAYAT- HAKİKİYE SAHNELERİ -NİÇİN ALDATIRLARMIŞ ELEŞTİRİ: -KAVGALARIM

SÜLEYMAN NAZİF(1870-1927) -ÖZEL BİR EĞİTİM GÖRMÜŞ- TÜR. -DOĞU VE BATI EDEBİYATINI ÇOK İYİ BİLİR. -NAMIK KEMAL GİBİ VATAN, MİLLET TEMALARINI İŞLEMİŞTİR. -İSTANBUL’UN İŞGALİ ÜZERİNE ‘’KARA BİR GÜN’’ ADLI YAZISINDA İŞGALİ PROTESTO ETMİŞTİR. -BU YÜZDEN MALATYA’YA SÜRGÜNE YOLLAMIŞTIR. -OSMANLI’NIN KÖTÜ GÜNLERİNDE CESUR TAVRI İLE HALKIN SÖZCÜSÜ OLMUŞTUR.

ESERLERİ: ŞİİR: -GİZLİ FİGANLAR -FİRAK-İ IRAK -MALTA GECELERİ DÜZYAZI: -BATARYA İLE ATEŞ -MAKALE: -ÇAL ÇOBAN ÇAL -TARİHİN YILAN HİKAYESİ

HÜSEYİN SUAT(1867-1942) -KURTULUŞ SAVAŞI’NDA DOKTOR OLARAK GÖREV ALMIŞTIR. -YAZDIĞI VE ÇEVİRDİĞİ YİRMİYE YAKIN OYUN VARDIR.

ESERLERİ: ŞİİR: -LANE-İ MELAL -GAVE DESTANI OYUN: -KİRLİ ÇAMAŞIRLAR -YAMALAR -ÇİFTELİ MİHRAPLAR -KAYSERİ GÜLLERİ -TAYYARE

HÜSEYİN SİRET(1872-1939) -BİREYSEL KONULARDA; AŞK, KADIN, DOĞA, AİLE, GURBET ÜZERİNE YAZMIŞTIR. -ŞİİRLERİ LİRİKTİR. -SON ZAMANLARDA YAZDIĞI ŞİİRLERİ HECE ÖLÇÜSÜ İLE YAZMIŞTIR.

ESERLERİ: ŞİİR: -LEYAL-İ GİRİZAN -BAĞBOZUMU -KIVILCIMLI KÜL -ÜSTADIN ŞAİRİ -KAVGALAR -İKİ KASİDE

ALİ EKREM(1867-1937) -1908’DEN ÖNCE BİREYSEL KONULARI İŞLEMİŞTİR. -1908’DEN SONRA HECE ÖLÇÜSÜ İLE TOPLUMSAL SORUNLARI İŞLEMİŞTİR. -EDEBİYAT TARİHİ ÜZERİNE İNCELEMELER YAPTI.

ESERLERİ: ŞİİR: -RUH-İ KEMAL -ZİLAL-İ İLHAM -ÇOCUK ŞİİRLERİ -ŞİİR DEMETİ -VİCDAN ALEVLERİ TİYATRO: -BARİA İNCELEME: -TARİH-İ EDEBİYAT OSMANİYE -LİSAN-I EDEBİYAT

FAİK ALİ(1875-1950) -HAYRANI OLDUĞU ABDÜLHAK HAMİT TARHAN’IN VE TEVFİK FİKRET’İN ETKİSİNDE KALMIŞTIR. -KADIN, AŞK, DOĞA KONULARINDA HAYAL VE DUYGU DOLU ŞİİRLER YAZDI.

ESERLERİ: ŞİİR: -MALAZGİRT DESTANI -FOLKLOR ARAŞTIRMALARI

CELAL SAHİR(1863-1935) -KADIN ŞAİRİ, AŞK ŞAİRİ, FEMİNİST ŞAİR OLARAK TANINDI. -ULUSAL EDEBİYAT AKIMININ ETKİSİYLE HECE VE SERBEST ÖLÇÜYLE YAZDIĞI ŞİİRLERİNDE SADE DİL KULLANDI.

ESERLERİ: ŞİİR: -BEYAZ GÖLGELER -BUHRAN -SİYAH KİTAP

AHMET HİKMET(1870-1927) -ULUSAL EDEBİYAT AKIMINA KATILMIŞTIR. -ULUSAL KONULARDA YAZDI. -SADE BİR DİL KULLANDI.

ESERLERİ: ÖYKÜ: -HARİSTAN VE GÜLİSTAN -ÇAĞLAYANLAR ROMAN: -GÖNÜL HANIM

SAFFETİ ZİYA(1875-1929) -ROMAN VE ÖYKÜ YAZMIŞTIR. -BU ROMAN VE ÖYKÜLERİNDE SOSYETE HAYATINI, BEYOĞLU’NUN EĞLENCE HAYATINI ANLATMIŞTIR.

ESERLERİ: ROMAN: -SALON KÖŞELERİNDE ÖYKÜ: -BİR SAFHA-İ KALP -HANIM MEKTUPLARI -KADIN RUHU -SİLİNMİŞ ÇEHRELER

SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİNDE YAŞAYIPTA BU HAREKETİN DIŞINDA KALAN SANATÇILAR:

HÜSEYİN RAHMİ GÜRPINAR(1864-1944) -TANZİMAT YAZARLARINDAN AHMET MİTHAT EFENDİ’NİN ‘’HALK İÇİN EDEBİYAT’’ ANLAYIŞINI DEVAM ETTİRDİ. -YAZIYI KESİP AHMET MİTHAT EFENDİ GİBİ ARADA BİLGİ VERİR. -ROMANLARDA KAHRAMANLAR GÜNLÜK KONUŞMA DİLİYLE KONUŞTURULUR. -BİR DİYALOG USTASI OLARAK BİLİNİR. -SOKAK KAVRAMINI TÜRK EDEBİYATINA SOKAN YAZAR OLDU. -BAĞIMSIZ BİR SANATÇIDIR.

ESERLERİ: ROMAN: -ŞIK -MÜREBBİYE -METRES -TESADÜF -NİMETŞİNAS -ŞIPSEVDİ -KUYRUKLU YILDIZ ALTINDA -GULYABANİ -CADI -SEVDA PEŞİNDE -HAKKA SIĞINDIK -TORAMAN -HAYATTAN SAYFALAR -SON ARZU -CEHENNEMLİK -EFSUNCU BABA -BEN DELİ MİYİM? -TUTULMUŞ GÖNÜLLER -KAYNANAM NASIL KUDURDU? -MEZARINDAN KALKAN ŞEHİT -UTANMAZ ADAM -EŞKIYA İNİNDE -KESİK BAŞ -DELİ FİLOZOF HİKAYE: -KADINLAR VALİZİ -KATİL BUSE -İKİ HÖDÜĞÜN SEYAHATİ

AHMET RASİM(1865-1932) -İSTANBUL HALKININ YAŞAMINI CANLI BİR DİLLE ANLATTI. -BİRÇOK ALANDA YAZMIŞTIR. -KONUŞMA DİLİNİ YAZİ DİLİ HALİNE GETİRDİ. -BAĞIMSIZ BİR ÇİZGİ SÜRDÜ.

ESERLERİ: FIKRA-ANI: -GECELERİM -ŞEHİR MEKTUPLARI -İKİ HATIRA ÜÇ ŞAHSİYET -EŞKAL-İ ZAMAN -FUHŞ-İ ATİK -GÜLÜP AĞLADIKLARIM -FALAKA -MUHARRİR BU YA -RAMAZAN SOHBETLERİ -RESİMLİ VE HARİTALI OSMANLI TARİHİ HİKAYE: -GÜZEL ELENİ -MEYL-İ DİL -SEVDA-YI SERMEDİ -ÜLFET -İKİ GÜNAHKAR

EBUBEKİR HAZIM TEPEYRAN(1864-1947) -NABİZADE NAZIM’IN KARABİBİK ESERİNDEN SONRA KÖYÜ NESNEL VE GERÇEK ÇİZGİLERİYLE ANLATAN İKİNCİ ROMAN OLAN KÜÇÜK PAŞA’NIN YAZARIDIR. -SERVET-İ FÜNUN TOPLULUĞUNA KATILMAMIŞTIR.

ESERLERİ: ROMAN: -KÜÇÜK PAŞA HİKAYE: -ESKİ ŞEYLER ANI: -ZALİMANE BİR İDAM HÜKMÜ -CANLI TARİHLER

RIZA TEVFİK(1869-1949) -1913’TEN SONRA SAZ VE TEKKE ŞİİRİ GELENEĞİNDEN YARARLANARAK DUYGULU, İÇTEN KOŞMA, NEFES VE DİVANLAR YAZDI. -ŞİİRLERİ LİRİZM VE AHENK YÖNÜNDEN GÜÇLÜDÜR.

ESERLERİ: ŞİİR: -SERAB-I ÖMRÜM

FECR-İ ATİ EDEBİYATI (1909-1912)

FECR-İ ATİ EDEBİYATI: -1909’DA İLK BİLDİRİLERİNİ YAYIMLAMIŞLARDIR. -SANATA VE SANATÇIYA HİZMET VERMEK İÇİN ESER VERMİŞLERDİR. -‘’SANAT, ŞAHSİ VE MUHTEREMDİR.’’ İLKESİNİ BENİMSEMİŞLERDİR. -FRANSIZ EDEBİYATINI KENDİLERİNE ÖRNEK ALMIŞLARDIR. -EDEBİYATIN ÖNEMİNİ HALKA ANLATMAYA ÇALIŞMIŞLARDIR. -ŞİİRLERİNİ ARUZ ÖLÇÜSÜYLE YAZMIŞLAR, SERBEST MÜSTEZATI GELİŞTİREREK KULLANMIŞLARDIR. -DAHA ÇOK AŞK VE DOĞA TEMALARINI İŞLEMİŞLERDİR. -AĞIR VE SÜSLÜ BİR DİLLERİ VARDIR. -SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATINA TEPKİ OLARAK DOĞMUŞTUR. -AMA ORTAYA BİR YENİLİK KOYAMADILAR. -VE BÖYLECE SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATININ DEVAMI GİBİ OLDULAR. -BU TOPLULUK ‘’FECR-İ ATİ ENCÜMEN-İ EDEBİSİ’’BİLDİRİSİ YAYIMLAMIŞLARDIR. -BU BİLDİRİ İLK EDEBİ BİLDİRİ NİTELİĞİ TAŞIR. -BU DÖNEMİN SANATÇILARI TANZİMAT VEYA SERVET-İ FÜNUN SANATÇILARI GİBİ BİRLİKTE DEĞİL DAHA ÇOK BİREYSEL HAREKET ETMİŞLERDİR. -BU TOPLULUĞUN TEK TEMSİLCİSİ OLARAK AHMET HAŞİM’İ GÖSTEREBİLİRİZ. -BU TOPLULUK BİR KÖPRÜ GÖREVİNDEDİR. -YANİ SERVET-İ FÜNUN’LA MİLLİ EDEBİYAT ARASINDA BİR KÖPRÜ GÖREVİ GÖRMÜŞTÜR. -1912’DE DAĞILAN BU TOPLULUĞUN SANATÇILARININ ÇOĞU MİLLİ EDEBİYAT AKIMINDA YER ALMIŞTIR. -BAZILARIDA BAĞIMSIZ OLARAK YAZMIŞLARDIR.

FECR-İ ATİ DÖNEMİ EDEBİYATI’NIN SANATÇILARI:

AHMET HAŞİM(1884-1933) -BİRÇOK KONUDA ESER VERMİŞTİR. -ŞİİRLERİNİN SAYISI AZ AMA ŞİİRLERİ ÇOK BAŞARILIDIR. -LİRİK ŞİİRLER YAZMIŞTIR. -ŞİİRLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİ PİYALE ADLI ŞİİR KİTABININ ÖNSÖZÜNDE YAZMIŞTIR. -ONA GÖRE ŞİİR, ANLAŞILMAK İÇİN DEĞİL, HİSSEDİLMEK İÇİN YAZILIR. -‘’BİZE GÖRE’’ ADLI YAZISI TÜRK EDEBİYATI’NDA İLK DENEME ÖRNEĞİ SAYILIR. -BİR DÜZYAZI USTASIDIR.

ESERLERİ: ŞİİR: -GÖL SAATLERİ -PİYALE FIKRA: -BİZE GÖRE -GURABAHANE-İ LAKLAKAN GEZİ YAZISI: -FRANKURT SEYAHATNAMESİ

FECR-İ ATİ TOPLULUĞUNA KATILMAYAN SANATÇILAR:

MEHMET AKİF(1873-1936) -İSLAMCILIK AKIMININ EDEBİYATTAKİ TEMSİLCİSİDİR. -DİN, AHLAK, VATAN KONULARINDAKİ ŞİİRLERİYLE ÜNLÜDÜR. -ARUZU USTACA KULLANMIŞTIR. -NAZIMI NESRE YAKLAŞTIRMIŞTIR.

ESERLERİ: ŞİİR: -SAFAHAT

YAHYA KEMAL BEYATLI(1884-1958) -DİVAN ŞİİRİ İLE BATI ŞİİRİNİ BİRBİRİNE YAKLAŞTIRARAK ÖZGÜN BİR TARZ ORTAYA KOYMAYA ÇALIŞMIŞTIR. -ARUZ ÖLÇÜSÜNÜ TÜRKÇE’YE USTALIKLA UYGULAMIŞTIR. -İŞLEDİĞİ TEMALAR;AŞK, ÖLÜM, TARİH, SONSUZLUK DUYGUSU GİBİ KONULARDIR. -‘’OK’’ ADLI ŞİİRİNİ HECE ÖLÇÜSÜYLE YAZMIŞTIR.

ESERLERİ: ŞİİR: -KENDİ GÖKKUBBEMİZ -ESKİ ŞİİRİN RÜZGARIYLA -RUBAİLER DÜZYAZI: -AZİZ İSTANBUL -EĞİL DAĞLAR -EDEBİ YAZILAR -SİYASİ VE EDEBİ PORTRELER -SİYASİ HİKAYELER