AHMET YÜCEL ODABAŞI 2009-2010.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KARAR TEORİSİ.
Advertisements

TS EN ISO 9001:2008 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
LİSANSSIZ ELEKTRİK ÜRETİMİ
TEMEL LOJİSTİK Doç. Dr. Murat ERDAL muraterdal.com.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
MAKİNE MÜHENDİSLİĞİ 1 Genel İsim: İlyas Toktaş
Enerji Performans Uygulamaları,
BİLGİSAYARLI MUHASEBE I
SAMSUNPORT.
AB Hukuki Çerçevesi (REACH/CLP) REACH Kimyasal Risk ve Güvenlik değerlendirme rehberi Nisan 2010, Türkiye.
İTÜ DENİZCİLİK FAKÜLTESİ Gemi Teçhizatı Test Merkezi
Enerji Sektöründe Lojistiğin Yeri ve Önemi
TÜRKİYE’DE BORU TAŞIMACILIĞI VE PROJELER
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
Petrol Sektöründe Tehlikeli Madde Taşımacılığı ve “ADR” Uyum Süreci
HASTA ODAKLI KALİTE YÖNETİM STANDARTLARI VE HİZMET KALİTE STANDARTLARI İLİŞKİSİ Yrd. Doç. Dr. Ufuk Cebeci İTÜ Sağlık İşletmeleri Sertifika Program Koordinatörü.
SAVAŞ GEMİLERİ DİZAYNI PROJESİ KARAKOL BOTU DİZAYNI Mehmet Akman
DENİZ LİMANLARI TERMİNOLOJİSİ
Metin Kalkavan İMEAK DENİZ TİCARET ODASI 9 Mayıs 2012
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
Ulaştırma ve Lojistik Terminolojisi Yrd. Doç. Dr. Gültekin ALTUNTAŞ
Bölüm 1 Mühendislik Ekonomisi Kararları
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ
ENERJİDE VERİMLİLİK AHMET SEFEROĞLU KAYSERİ OSB ELEKTRİK DANIŞMANI
LİMANLAR Prof.Dr.Sedat KABDAŞLI.
Sunum İçeriği Küresel sorunlar ve çağımızda Kimya Mühendislerinin sorumlulukları. Çıktı esaslı eğitim programı MÜDEK ve akreditasyon süreci Mezun kazanımları.
Doktor Doktor öncelikle insanların sağlığını koruma, meydana gelmiş hastalıkların ve sakatlıkların tedavi edilmesini sağlamak, sağlık durumunun geliştirilmesini.
Prof.Dr.Mustafa İnsel Eko Gemiler Prof.Dr.Mustafa İnsel
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ
GEMİ KONSTRÜKSİYONU Prof. Mustafa İNSEL Yard. Doç
YÖN339 Ders - II Taşımacılık Yönetimine Giriş
SEMİH ÖZÇAKIR MAKİNA MÜHENDİSİ İŞ MÜFETTİŞİ
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Malzeme Devinimi Maliyet Giderleri ve İşyeri Tasarımı
İşletmeyi neden kurarız ?
İstanbul Teknik Üniversitesi, teknik öğretimde 239 yılı aşan parlak geçmişi, çağdaş eğitim ortamı, güçlü akademik kadrosuyla Türkiye'de mühendislik,
Endüstriyel Otomasyon Dr. Kadir ERKAN Mekatronik Mühendisliği Bölümü Bahar : 2013 Endüstriyel Otomasyon.
ADVANCED MARINE VEHICLES Assoc.Prof.Dr. Mustafa İNSEL.
ENDÜSTRİYEL MUTFAK VE ÇAMAŞIRHANE E-KİTAP
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
T.C. BAŞBAKANLIK TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU Yöntem Araştırmaları Daire Başkanlığı Sınıflamalar ve Standartlar Grubu 5 Şubat FOET 1999 Eğitim ve Öğretim.
ISL 448-Optimizasyon Modelleri ve Uygulamaları Kuruluş Yeri Problemleri.
Kurumsal ve Gelişmiş Stratejik Planlama Çözümü.
Dökme sıvı yük taşımacılığı konusunda faaliyet göstermekte olan şirketimiz, yeni nesil, ‘’Çok Katlı’’, tek kullanımlık flexitank ile ‘’Flexitank Operatörlüğü’’
MARMARA DENİZİNDE RİSK YÖNETİMİ VE ACİL MÜDAHALENİN PLANLANMASI
İSTANBUL LİMAN BAŞKANLIĞI
Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL
ÖN DİZAYNDA AĞIRLIK HESABI. Her türlü geminin dizaynında gemiyi oluşturan ağırlıkların ön dizayn aşamasında doğru olarak hesaplanması geminin tekno-ekonomik.
Gemiler kullanılış amaçlarına göre aşağıda belirtilen sınıflara ayrılır. Ancak bu sınıflandırma kesin olmayıp gelişen teknolojiler yeni sınıfları veya.
Depo Elleçleme Personel Eğitimi
TYPE OF TANKERS TANKER TİPLERİ.
Kaptan Gemi ve Kabotaj Hakkı
YOLCU GEMİLERİ KALABALIK YÖNETİM VE TEDBİRLER
GEMİ ÇEŞİTLERİ GEMİ SİCİLİ GEMİ BANDIRASI BATUHAN TÜRK 25 11/B.
GEMİLERDE DİP YAPISI TEK DİPLİ GEMİLER ÇİFT DİPLİ GEMİLER.
PETROL TANKERLERİ VE KAZALARI
OMURGA Lama Omurga Levha Omurga Kutu Omurga Yalpa Omurga 2/21/2018.
ÜRETİM ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
DENİZDE ÇATIŞMAYI ÖNLEME TÜZÜĞÜ
D.Ç.Ö.T.Devamı Denizde trafiği düzenlemek ve seyir güvenliğini sağlamak için.
DEN 322 Gemi Sevk Makinaları.
Bölüm 1 Mühendislik Ekonomisi Kararları
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
EĞİTİM YERLEŞKELERİNDE MEKANİK TESİSAT
Bölüm 12. İşletmecilik İşletme, ürün piyasalarındaki ekonomik birim olup, üretim faaliyeti için üretim faktörleri bir araya getirilir. İşletmelerde örgütsel.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ turizm mevzuatı
SEMİH ÖZÇAKIR MAKİNA MÜHENDİSİ İŞ MÜFETTİŞİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

AHMET YÜCEL ODABAŞI 2009-2010

GEMİ MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ Mustafa İnsel Şebnem Helvacıoğlu 2009-2010

GEMİ DİZAYNINDA GÖREV TANIMI VE GÖREV ANALİZİ

4 SENE BOYUNCA NELER YAPACAĞIZ? I. DÖNEM : Gemi Mühendisliğine Giriş II. DÖNEM : Teknik Resim, Statik III. DÖNEM : Gemi Geometrisi, Malzeme, Mukavemet I IV. DÖNEM : Akışkanlar, Mukavemet II, İmal Usulleri, Gemi Yapı Elemanları V. DÖNEM : Gemi Makinaları I, Gemi Teorisi, Gemi İşletmeciliği, Ship Hydrodynamics VI. DÖNEM : Gemi Mukavemeti, Gemi Yardımcı Makinaları, Ship Design VII. DÖNEM : Proje I VIII. DÖNEM : Proje II, Shipyard Organization

NEDEN KEÇİ BOYNUZU ÇİĞNİYORUZ?

NEDEN KEÇİ BOYNUZU ÇİĞNİYORUZ?

NEDEN GEMİ DİZAYNINA VE İNŞASINA İHTİYAÇ VARDIR? Gemiler belli bir faaliyeti yerine getirmek üzere dizayn edilen ve üretilen endüstriyel yapılardır Neden gemi dizaynına ve inşasına ihtiyaç duyulur? Yaşlanmış veya teknolojik olarak çağını doldurmuş gemilerin yenilenmesi veya tadilatı. Mevcut bir ticari rotada filo büyütme veya gemi tadilatı ile ticari kazanç arttırma. Mevcut bir ticari rotada yeni servis veya değişik yük taşıyarak pazar payını büyütmek. Değişen jeopolitik ve ekonomik şartlarda yeni bir rota veya taşıma türü sunarak yeni pazarlar açmak. Açık denizde mevcut kaynaklardan yararlanmak veya endüstriyel faaliyetleri gerçekleştirmek. Ticari-endüstriyel faaliyet gösteren gemi ve yapıların destek gereksinimini karşılamak. Ülke deniz savunma ihtiyaçlarına cevap vermek.

GEMİ DİZAYNINDA GÖREV TANIMI VE GÖREV ANALİZİ Gemileri görev tanımlarına göre 4 grup içinde toplamak mümkündür. Ticaret Gemileri: Ana görevleri yük ve yolcu taşımak olan gemiler. Endüstriyel Gemiler: Denizdeki kaynakların incelenmesi veya değerlendirilmesi için dizayn edilmiş gemilerdir. Servis Gemileri: Ticari ve endüstriyel gemilerin çalışmalarını destekleyen gemiler ile denizde can ve mal güvenliği sağlayan gemilerdir. Savaş Gemileri: Ülkenin savunma ihtiyaçlarını karşılayan silahlandırılmış gemilerle ülke savaş filosunu destekleyen gemiler bu gruba girer.  

Ticaret Gemileri Endüstriyel Gemiler Servis Gemileri Savaş Gemileri   Ticaret Gemileri   Endüstriyel Gemiler   Servis Gemileri   Savaş Gemileri Genel yük gemileri (General cargo ship) Konteyner gemileri (Container ship) Ham petrol tankerleri (Crude oil carrier) OBO taşıyıcı gemiler (Cevher/Dökme/Petrol) (Oil/Bulk/Oil) Feriler (Ferry) Roll-on Roll-off gemiler (Ro-Ro) Yolcu gemileri (Passenger ship) LNG/LPG tankerleri (LPG/LNG tanker) Yük şatları (barge) ve entegre şat-itici sistemler (Integrated tug-barge system) Kimyasal tankerler (Chemical tankers)         Tarak gemileri (Dredger)    Sondaj gemileri (Drill ship)     Incinirator gemileri (Incinerator ship) Balıkçı fabrika gemileri (Fish factory trawler)    Araştırma gemileri (Research vessel)    Balıkçılık (Fishing)    Oseonografik (Oceanograpic)    Hidrografik (Hydrographic)    Sismik (Sysmic)   ·   Romorkörler (Tugs) ·  Dalış destek gemileri (Diving suppont ships) ·   Yangın gemileri (Fire – fighters) ·    Pilot botları (Pilot boats) ·    Mürettebat taşıma gemileri (Crew Tenders) · Temin edici gemiler (Supply boats) · Deniz ambulansları (Sea ambulance) · Kaçakçı takip botları (Drug interdiction patrol boats) · Denizde yağ toplama gemileri (Oil skimmer) ·   Avcı botları (Patrol boat) ·  Hücüm botları (Fast attack boat) ·  Firkateynler (Frigate) ·  Destroyerler (Destroyer) ·  Denizaltılar (Submarine) ·  Mayın gemileri (Mine counter measures or mine hunter) ·  Çıkarma gemileri (Landing craft) · Çıkarma destek gemileri (Landing support ships) ·Akaryakıt destek gemileri (Naval oiler ship) ·Cephane destek gemileri (Naval Supply ships) ·  Özel harekat botları (Special operation boats)   Bu tabloda verilen gemilerin büyüklük, görünüş ve aranjman yönünden çok büyük değişiklikler gösterdiği göze çarpar. Bu değişikliğin temel sebebi ise geminin görev tanımıdır. Örneğin; Ticaret gemilerinde ana gaye yük (veya yolcu) taşımak olduğundan, taşınacak yükün karakteristikleri dizaynı yönlendirir. Dolayısıyla başarılı bir gemi dizaynı için ilk şartı “görev veya gereksinim tanımı”nın doğru ve anlaşılır olmasıdır.

GEMİLERDE GÖREV ANALİZİ Görev analizinin temelini: Gemi sahibi istekleri ve Kısıtların belirlenmesi oluşturur. Bunu bir tekno-ekonomik analiz ve bu analizin gerçekçi bir şekilde değerlendirilmesi izler. Bu kapsamda ticaret gemisi dizaynında düşünülmesi gereken unsurlar , en basit bir anlayışla, aşağıdaki şekilde sıralanabilir: A - Ekonomik Unsurlar Filo yapısı ve dizaynı düşünülen gemi sayısı. Düşünülen ticari rota ve rotalar (tonaj ve servis hızı). Düşünülen çalışma ve yük profili (sıa, belirleyici yük tanımı, servis hızı). Yük özellikleri ve kapasite tanımları (birden fazla yük dahil). Yükleme-boşaltma ve diğer kargo sistemleri için alternatiflerin belirlenmesi ve seçim kurallarının tanımı. Gemi sevk sistemi alternatiflerinin ve seçim kurallarının tanımı. Gemide uygulanması düşünülen otomasyon seviyesi ve personel politikası (mürettebat sayısı). Ana gaye dışı kullanım olasılığı. Yatırım veya ilk maliyet sınırlamaları. Tahmin edilen navlun oranları ve navlun dalgalanmaları. Finansman paketi şartları (faiz, ödemesiz süre, toplam ödeme süresi, komisyonlar).

GEMİLERDE GÖREV ANALİZİ B -  Sınırlamalar (kısıtlamalar) O Kullanılacak liman, rıhtım ve kanalların gerektirdiği boy, genişlik, su çekimi, hava draftı gibi boyut sınırlamaları. O Liman yükleme-boşaltma tesislerinin kapasite, hız ve yükseklikleri. O Havuzlama tesisleri dolayısıyle sınırlamalar. O Çalışılan limanlardaki gel-git özellikleri. O Gemiden istenen denizcilik özellikleri ve çalışılacak denizler. O Uygulanacak klas kuruluşu kuralları. O Bağlı bulunacağı liman ve bayrak devleti talepleri. O Uluslararası kural, konvansiyon ve kaideler. -   Tonaj ve fribord kuralları. -  Stabilite standartları -  Yaralı stabilite ve bölmeleme gereksinimleri. -  Titreşim ve gürültü sınırları. - Deniz kirlenmesini engelleme kuralları -  Tehlikeli ve patlayıcı yük taşıma ile ilgili sınırlamalar. -  Denizde haberleşme ile ilgili tüzükler. -   Mürettebat ve yolcu yaşam mahalleri ile ilgili kurallar. vs. Bu veya daha kapsamlı bir listedeki unsurlar kavram dizaynı (=concept design) denilen bir yaklaşım içerisinde parametrik bir modelleme yöntemiyle sistematik bir değerlendirmeye tabi tutulur.

GÖREV AÇISINDAN GEMİLERİN SINIFLANDIRILMASI

Muhtelif tipte gemiler

Şekil: dökme yük gemisi görülmektedir.

Şekil: 18000 DWT’luk dökme yük gemisi gösterilmiştir .

Şekil: ham petrol taşıyan bir tankeri göstermektedir .

Şekil ’de ham petrol taşıyan bir tanker gösterilmiştir .

Şekil ’de petrol ürünü taşıyan gemi gösterilmiştir .

Şekil ’de LNG (sıvı doğal gaz) taşıyan geminin resmi gösterilmiştir .

Şekil ’de kargo gemisini göstermektedir .

Şekil ’de yüksek hızlı konteyner gemisinin resmi gösterilmiştir .

Şekil’de Zehra Kıran isimli konteyner gemisinin resmi gösterilmiştir .

Şekil 28’de Türkiye de inşaa edilmiş bir tanker gösterilmiştir

Şekil: Ro-Ro gemisi gösterilmiştir .

Şekil 19’da yük şatları taşıyan geminin resmi gösterilmiştir.

Şekil 14’te genel yük gemisinin resmi gösterilmiştir .

Şekil 8 , The RMS Queen Mary 2 yolcu gemisini göstermektedir .

Şekil 9 M/S Freedom of the Seas yolcu gemisini göstermektedir

Şekil 10’da 1020’ boyunda yolcu gemisi gösterilmiştir

Şekil 5’de SWATH tipi tekne gösterilmiştir .

Şekil 2’deki resim Türk Donanmasına ait PGM 71 sınıfı avcı botunu (gunboat) göstermektedir

Şekil 3 Şekil 3’deki resim 53 ton ağırlığında 43 knota çıkabilen kayıcı tekne tipinde hücum botu (patrol boat) göstermektedir .

Şekil 4’te Amerikan Deniz kuvvetlerinde kullanılan SES (surface effect ship) tipi tekne gösterilmiştir .

Şekil 7’de 50 yolcu kapasiteli 35 knot hıza çıkabilen hava yastıklı (hover craft) tekne gösterilmiştir

Şekil 1 American donanmasına ait uçak gemisi (USS John C Şekil 1 American donanmasına ait uçak gemisi (USS John C. Stennis (CVN-74) ) ve Typhoon sınıfı denizaltı (late Cold War ballistic missile carrying submarine )

Şekil 22’de bir romorkör gösterilmiştir .

Şekil 27’de buz sınıfı bir romorkör gösterilmiştir .

Şekil 20’de şat – itici sistemin resmi gösterilmiştir .

Şekil 24’de nehir tipi çekme gemisi gösterilmiştir .

Şekil 21’de 143 m. boyundaki bir sondaj gemisinin resmi gösterilmiştir Şekil 21’de 143 m. boyundaki bir sondaj gemisinin resmi gösterilmiştir . Kule uzunluğu 61.5 m dir

Şekil ’de Transocean Sedco Forex şirketine ait Discoverer Enterprise isimli sondaj gemisinin gösterilmiştir .

Şekil ’da Petrobras-08 üretim platformu gösterilmiştir .

Şekil ’de temin edici gemi gösterilmiştir .

Şekil ’de kıyı aşırı giden temin edici gemi gösterilmiştir .

Şekil: katamaran tipi araştırma gemisi gösterilmiştir .

Şekil: sismik araştırma gemisi gösterilmiştir .

Şekil: yarışlarda kullanılan yüksek hızlı kayıcı tekne gösterilmiştir .

Şekil: h386 tipi bir yelkenli tekne gösterilmiştir .

Şekil: Zehra Kıran isimli geminin kaptan köşkü gösterilmiştir .

Şekil: 18000 DWT’luk dökme yük gemisinin genel resmi gösterilmiştir .

Şekil: 3000 TEU’luk konteyner gemisinin genel yerleşim planı gösterilmiştir .

Şekil 3000 TEU’luk konteyner gemisinin orta kesiti gösterilmiştir .

Şekil: hatvesi kontrol edilebilir pervene gösterilmiştir .

Şekil: pervane güç sistemi gösterilmiştir .