Uzmanlık Eğitiminde Tüberküloz: Nasıl Olmalı?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Program Geliştirme “uzmanlık eğitimi”
Advertisements

8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
HEMODİYALİZDE KALİTE ANKETİ Kriter belirleme ve mevcut durum
Enfeksiyöz Hastalıkların Tedavisinde Eczacının Rolü
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
VEREM SAVAŞI DAİRESİ BAŞKANLIĞI
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
FAKÜLTE/BÖLÜM/ YÜKSEKOKUL ADI STRATEJİK PLANLAMA SUNUMU Not:Süreçler değişebilir…
1 2 HE in General …………… EM…………… EM Projects …………….. VenueVenue MEU KYK Info on EM in General Yüksek Lisans ve Doktora Programları İçin Hareketlilik.
ÇOCUK YOĞUN BAKIM Yrd Doç Dr Yasin BULUT
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Diferansiyel Denklemler
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
TÜRK TORAKS DERNEĞİ 1.
TÜRKİYE’DE VEREM SAVAŞI 2009 RAPORU. Yöntem Türkiye’de Verem Savaşı 2009 Raporu’nda Nüfus olarak 2007 yılında yapılan adrese dayalı nüfus sayımı rakamları.
Türkiye’de verem savaşı dispanserlerine 2006’da kayıt edilen hasta sayıları Toplam hasta: –Olgu hızı: 28 / nüfus Yeni olgular: Tedavi.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Merkezi Randevu Sistemi
ETİK ve İTİBAR YÖNETİMİ
Prof. Dr. Leyla Küçükahmet
Hastane Çalışanlarında Tüberküloz Bilgi Düzeyi ve Risk Algılanması
17. DÖNEM AKUPUNKTUR EĞİTİM PROGRAMINDA TEDAVİYE ALINAN 130 HASTANIN DEMOGRAFİK, KLİNİK ÖZELLİKLERİ VE TEDAVİ SONUÇLARI Dr. Derya Özmen ALPTEKİN Fiziksel.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
TIPTA UZMANLIK EĞİTİMİ ve YETERLİK KURULLARI
ARALARINDA ASAL SAYILAR
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
TÜRKİYE’DE VEREM SAVAŞI 2010 RAPORU. Ülkemizde “24 Mart Dünya Tüberküloz Günü” etkinlikleri kapsamında 2007 yılından itibaren her yıl Daire Başkanlığımızca.
ASİSTAN ANKETİ Dr. Ahmet Fazıl NOHUTÇU Oftalmolojide Eğitim Buluşması
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
Dr. Eyüp Sabri Uçan Türk Toraks Derneği Genel Başkanı
Toplum Kökenli Pnömoniler
2008’ in Sağlık Ortamında Üniversite Hastaneleri Dr. Zafer SINIK.
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ AFET TIBBI UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
06-12 OCAK VEREM HAFTASI HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
“Akademik Bilişim ’02” 6-8 Şubat 2002, Konya Y.T. Türkçe Arama Motorlarında Performans Değerlendirme Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi
EĞİTİCİ GÖZÜYLE ZİYARET SÜRECİ
4 X x X X X
Mukavemet II Strength of Materials II
Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü C ++ Nesne.
ISTC International Standarts for TB Care TB-UBS TB’da Uluslararası Bakım Standartları 1 Bütün TB hastaları ve TB’dan şüphelenilen hastalar için uygulanması.
Enfeksiyöz Hastalıkların Tedavisinde Eczacının Rolü Doç.Dr. Kutay Demirkan Hacettepe Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Klinik Eczacılık Anabilim Dalı Başkanı.
Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalığı Tedavisi
Diferansiyel Denklemler
HÜTKOM Hacettepe Üniversitesi Tütün Kontrol, Eğitim, Vergilendirme Uygulama ve Araştırma Merkezi, 20 Haziran 2012 tarih ve sayılı Resmi Gazete'de.
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
Asistan ve Öğretim Üyesi İhtiyacı Açısından Gelecekte Aile Hekimliği
VERİ İŞLEME VERİ İŞLEME-4.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
1-1-2 Türkiye genelinde Acil Sağlık Hizmetlerine erişim numaraları ile yapılmaktadır. Ambulans içinde Doktor,Hemşire,Sağlık Memuru,AABT,ATT, Şoför.
1 (2009 OCAK-ARALIK) TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI. 2 VERGİ GELİRLERİ TOPLAMIDA TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI ( OCAK-ARLIK/2009 )
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
Diferansiyel Denklemler
HEMŞİRE NE YAPAR?.
Doğrudan Gözetimli Tedavi
/ 181 Zekeriya Aktürk, Prof. Dr. Şifa Üniversitesi Tıp Fakültesi, Aile Hekimliği AD , İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Asistan ve Öğretim Üyesi.
DÜNYA’DA VE TÜRKİYE’DE ÇOCUK SAĞLIĞININ DURUMU ÇOCUK HEMŞİRELİĞİ
Sunum transkripti:

Uzmanlık Eğitiminde Tüberküloz: Nasıl Olmalı? Dr. Haluk C.Çalışır

Uzmanlık eğitiminde tüberküloz Göğüs Hastalıkları Halk Sağlığı Mikrobiyoloji İç hastalıkları Pediatri Enfeksiyon Hastalıkları Çalışma Grubu bulunan dernekler Türk Toraks Derneği KLİMİK

Tüberküloz Eğitimi Hasta bakımı Seminerler Literatür Konferanslar Kurslar Kongreler Araştırmalar

Göğüs Hastalıkları Eğitimi Türk Göğüs Hastalıkları Yeterlilik Kurulu Bilgi: Akciğer hastalıklarının tanısı, korunması ve tedavisi konusunda bilgi ve deneyim edinmelerine olanak sağlamak… Tüberküloz ve Kontrolu Beceri: Solunumsal sekresyonların mikrobiyolojik değerlendirilmesi hakkında bilgi ve deneyim edinilmesi. Topluma dayalı Tıp, Sağlık Politikaları, Sağlık Çalışanlarının Meslek Hastalıkları http://www.toraks.org.tr/board/prog_taslak.php

Göğüs Hastalıkları Eğitimi Türk Göğüs Hastalıkları Yeterlilik Kurulu Göğüs hastalıkları anabilim dalında iç rotasyonlar (35 ay) Solunumsal Yoğun Bakım (3 ay) Uyku Laboratuarı (1 ay) Allerji (3 ay) Klinik ve poliklinik çalışmaları (28 ay) Tüberküloz (3 ay) Klinik (2 ay) VSD 1 ay) http://www.toraks.org.tr/board/prog_taslak.php

Göğüs Hastalıkları Uzmanı (UEMS) UNION EUROPÉENNE DES MÉDECINS SPÉCIALISTES Uzmanlık eğitimi sırasında solunum sistemi hastalıkları ve akciğerleri etkileyen koşullar hakkında geniş teorik ve bilimsel bilgi yanında geniş bir klinik deneyim kazanmalıdır. www.uems.net

Göğüs Hastalıkları Uzmanı (UEMS) UNION EUROPÉENNE DES MÉDECINS SPÉCIALISTES Akciğer ve akciğer dışı tüberkülozun epidemiyolojisi, korunma ve yönetimi konusunda yetkinlik kazanılması. www.uems.net

Dünyada Tanı Tedavi ve yönetimi İmmunsupresif hastalarda tüberküloz Latent tüberküloz enfeksiyonu tedavisi Enfeksiyon kontrolü

Tuberculosis Control and Medical Schools WHO/TB/98.236 Report of a WHO Workshop Rome, Italy 29-31 October 1997

WHO/CDS/TB/2002.301 Distribution: General Original: English

Sağlık Bakanlığı Verem Savaşı Daire Başkanlığı 620 Pratisyen 70 Uzman 1303 Sağlık hizmetleri sınıfı 343 İdari 355 Hizmetli 2691 Toplam

Türk Göğüs Hastalıkları Yeterlilik Kurulu Anketi (Kocabaş A, İtil O.) 41 Üniversite Hastanesi 9 Eğitim Hastanesi

2004 yılında Üniversite hastanesinden 59 kişi uzman olmuş 2’si VSD de çalışıyor. Eğitim hastanelerinden 35 kişi uzman olmuş 6’sı VSD de çalışıyor.

Tüberküloz servisi bulunan bir kliniğe rotasyona gönderme durumu Perifer üniversite %26.7 Merkez üniversite %45.5 Eğitim hastanesi %22.2

Verem Savaş Dispanserine rotasyon Perifer üniversite % 10 3 (0-3) ay Merkez üniversite % 90.9 1 ay Eğitim hastanesi % 0 0

Rotasyon Tüberküloz servisi bulunan bir göğüs hastanesine Üniversite (41) 13 (%31.7) Ort:1.3 ay Verem Savaş Dispanserine Üniversite 4(%9.8) Ort:15 gün Tüberküloz servisi bulunan bir göğüs hastanesine Eğitim Hastanesi (9) 2 (%22.2) Ort: 3 ay Verem Savaş Dispanserine Eğitim Hastanesi

İhtisas boyunca yapılan işlem Üniversite ARB Ort: 72 (0-500) Tüberkülin Testi Ort: 82 Eğitim Hastanesi ARB Ort: 99 (0-400) Tüberkülin Testi Ort:54 (0-150)

Tüberküloz Yatağı (2004) 16 üniversite kliniğinde ortalama 11.2 yatak Toplam: 180 yatak 5 eğitim hastanesinde Ortalama 155,4 yatak Toplam 777

Yatan Tüberküloz Hasta sayısı (2004) Üniversite (13) Ortalama 122,8 (2-916) Toplam: 1591 Ortalama Yatış süresi: 21 gün (10-33) ARB: 532 Eğitim Hastanesi (5) Ortalama: 1785 (20-3748) Toplam: 8926 Ortalama Yatış süresi:25 (17-35) ARB: 27333

2004 yılında üçüncü basamakta tedavi edilen hasta Üniversite hastanesi: 1591 Eğitim Hastanesi: 8926 Toplam: 10517 Türkiye’deki TB hastaları: yaklaşık 16000 Oran : %65

Uzmanlar ve Tüberküloz Kontrolü* Uzmanlar standart olmayan rejimleri kullanabilirler. Uzmanlar tedavinin gözetimli yapılması konusuna yeterince önem vermeyebilirler. Uzmanlar complice olmayan yayma (+) hastaların tedavisinde rol almamalıdırlar. Uzmanlar, komplike vakaların tedavisinde, rehberin hazırlanmasında, UKP ye danışmanlık yapmada rol alabilirler. *Caminero. JA. Is the DOTS strategy sufficient to achieve tuberculosis control in low and middle income countries?2.Need for interventions among private physicians, medical specialists and scientific societies. INT J TUBERC LUNG DIS 7(7):623-30

…genel anlamda bireyde davranış değiştirme sürecidir… Eğitim …genel anlamda bireyde davranış değiştirme sürecidir… İnayet Aydın. Eğitim ve Öğretimde Etik. Pegem Yayıncılık. Kasım 2003,5

Neyi değiştirmek istiyoruz? Tüberküloz tanısı Tedavisi Yan etki ile mücadele Korunma Enfeksiyon kontrolü Tüberküloz kontrolu Tüberküloz epidemiyolojisi Ülkenin tüberküloz politikası

Sorular Uzmanların tüberküloz kontrolündeki rolü nedir? TB Türkiye için neden önemli? Hangi gösterge bu TB konusunun uzmanlık eğitimi içinde yer alması ile daha iyi anlaşılacak / değerlendirilecek veya değişecek? TB konusunun uzmanlık eğitimi içinde yer almasının sağlık hizmetleri açısından önemi nedir? TB konusunun uzmanlık eğitimi içinde yer alması asistana ne katacak (bilgi ve beceri bakımından) asistanlarda neyin değişmesi hedefleniyor bu eğitim ile?

Türkiye’de Neden Tüberküloz Önemli? Epidemiyolojik sonuçları nedeniyle, tüberküloz bir halk sağlığı önceliğidir. Genç nüfus arasında yaygın Tanı Tedavinin yönetimi Vaka Bulma Morbidite, mortalite İlaç direnci sorunu Kaynakların verimsiz kullanımı

Eğitim programlarında tüberkülozun yer almasıyla hangi göstergeler değişecek? Ulusal kontrol programı ile gerçekçi ve sürekli işbirliği. Araştırma Danışma Hasta bakımı UKP a eğitimler konusunda destek

WHO IUATLD KNCV ATS CDC www.nationaltbcenter.edu/international

Tüberkülozun Uluslar arası Bakım Standartları (IUTCI)* Tüberküloz tedavi eden her doktor yada sağlık görevlisinin çok önemli halk sağlığı sorumluluğu olduğu kabul edilmelidir. Bu sorumluluğu yerine getirmek için, sadece reçete uygun tedaviyi düzenlemek değil, hastanın tedaviye uyumunu değerlendirecek ve eğer uyumsuzluk olursa nasıl baş edeceğini bilmesi beklenmektedir. Böylece tedavi tamamlana kadar uyumdan emin olmalıdır. *Tuberculosis Coalition for Technical Assistance. International Standarts for Tuberculosis Care (ISTC). The Hague: Tuberculosis Coalition for Technical Assistance. 2006

Sonuç Hastaların %65-75’ine 2 ve 3. basamakta tedavi başlanmakta. Komplike ve komplike olmayan tüberküloz yönetimi. Tüberküloz kontrolü eğitimi (?) Tüberküloz, birinci basamakta tedavi edilebilen bir hastalık Birinci basamak çalışanlarına (doktor,hemşire, sağlık memuru, laborant v.b) yönelik sistemik eğitim yok.

Öneriler Geniş bir konsensus ile ülke gerçekleri göz önüne alınarak Ulusal tüberküloz kontrol programı ve öncelikleri belirlenmeli. Bu önceliklere göre insan kaynakları planlaması yapılmalı. Uzmanlık eğitiminde, klinik tüberküloz dışında, hastalığın epidemiyolojisi, kontrolü ve ulusal kontrol programının öncelikleri konusuna da yer verilmeli.

Uzmanlık eğitiminde tüberküloz Kinik Tüberküloz Patogenez Tanı Tedavi Tüberküloz Kontrolü Epidemiyoloji Hastalık Kontrolü İstatistik Ulusal Kontrol Programı Operasyonel araştırmalar

Teşekkür Prof. Dr. Ali Kocabaş Prof.Dr.Oya İtil Yrd. Doç. Dr. Hatice Şahin