İLKOKULA HAZIRLIK “OKUL OLGUNLUĞU” NEDİR?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Advertisements

İLKÖĞRETİME BAŞLARKEN ÇOCUĞUMUZA NASIL YARDIM EDEBİLİRİZ?
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
Öğrenci davranışlarını etkileyen etmenler
ANA BABA VE ERGENLİK.
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
TARTIŞMA YÖNTEMİ.
Farklı Yaşlarda İletişim Özellikleri ve Çocukla İletişim Doç. Dr. Alev Önder.
REHBERLİK.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
3-6 Yaş Çocuğunun Gelişim Özellikleri ve Çocukla Etkili İletişim
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ANNE BABANIN ROLÜ
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
ÇOCUGUNUZU YAŞ GRUPLARINA GÖRE TANIYOR MUSUNUZ?
3-4 Yaş Gelişim Özellikleri
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
7 YAŞ DÖNEMİ ÇOCUKLARI.  Harflerin her birini, tüm sesleri doğru olarak çıkarabilir.  Kendine sorulan sorulara cevaplar verebilir.  Kendisiyle göz.
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
KONU: OKUMA ALIŞKANLIĞI
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
BURHAN ŞENOL PSİKOLOJİK DANIŞMAN. Okul öncesi dönem Çocukların çoğuna kıyasla daha geç konuşmaya başlaması Telaffuzla ilgili sorunlar yaşaması Sözcük.
ZEYNEP YILMAZ PSİKOLOJİK DANIŞMAN
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
Eğİtİcİ Oyuncaklar Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
Okul Öncesi Dönemde Rehberlik Hizmetinin Özellikleri
DİĞER TUTUMLAR.
ICF Aylık Üye Toplantısı 11 Aralık 2012 Didem Şen Pamuk.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
EĞİTİM KAVRAMI VE AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
ÖZEL EĞİTİMDE KAYNAŞTIRMA UYGULAMARI
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
ÜSTÜN ZEKALI VE DAHİ ÇOCUKLAR
RAKAM NEDİR? Rakamlar sayı sembolleridir. Her rakam bir miktarı, yani verilmek istenilen nesnenin ne kadar olduğunu belirtir.
DUYUŞSAL GELİŞİME YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
ÇOCUKLARIN DİL GELİŞİMİNE YÖNELİK ETKİNLİKLER PLANLAMA
12. Ders Bilişsel becerilere hazırlık öğretimi
AZE216 KÜÇÜK ADIMLAR ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
OKUL ÖNCESİ GELİŞİMİN ÖNEMİ
ANA BABA VE ERGENLİK.
Ders 5 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
OKUL ÖNCESİ GELİŞİMİN ÖNEMİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
EBEVEYNLERİN ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMESİ
ORTAOKUL BEŞİNCİ SINIF OKULA UYUM PROGRAMI
YAŞ ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
ENGELLİLERE YÖNELİK TUTUMLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
Okul Psikolojik Danışmanı ve Rehber Öğretmen
Sağlık Bilimleri Fakültesi
1 /A Sınıfı Veli Toplantısına HOŞGELDİNİZ Ramazan SERİNOĞLU
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı AOÖ-207 Çocukta Oyun Gelişimi
Sunum transkripti:

İLKOKULA HAZIRLIK “OKUL OLGUNLUĞU” NEDİR? BETÜL KURTOĞLU GÜZELYALI ORTAOKULU PSİKOLOJİK DANIŞMANI

OKUL OLGUNLUĞU Çocukların okula başlaması aileler için her zaman heyecan vericidir. Ancak bu sene ilk kez 4+4+4 yeni eğitim modelinin uygulamaya girmesiyle 66 aylık minikler de okula başladı ve ailelerin de kafasında pek çok soru işareti oluştu. Okula küçük yaşta başlayan minikler okullarına, öğretmen ve arkadaşlarına alışmaya çalışırken, yeni bir kavram da ortaya çıktı; ‘’Okul Olgunluğu’’.

Anaokulu eğitimi almış olsa da çocuğun özellikle öğrenme süreci ile ilk tanışması, ilk deneyimlerini yaşadığı 1.sınıf onun bütün okul hayatı boyunca “okul ve eğitim/öğretim” kavramlarını nasıl algılayacağını belirlemektedir.

OKUL OLGUNLUĞU ; çocuğun fiziksel, zihinsel, sosyal ve duygusal gelişimi açısından belirli bir düzeye gelmesi ve okulda kendisinden beklenilenleri başarılı bir şekilde yerine getirmeye hazır olmasıdır.

Okula başlama, zihinsel, bedensel, duygusal ve sosyal açıdan bir “hazır oluşluk” gerektirir. Bunun anlamı, çocuğun herhangi bir duygusal zorluğa uğramadan, kolayca ve yeterli bir şekilde öğrenebileceği dönem olarak tanımlanır.Okula başlamak yalnızca okuma-yazma öğrenmek demek değildir.

Yapılan Bir Araştırmada   Okula yeni başlamış farklı çocuklara sorulan “Okulda ne yapmak isterdin?” sorusuna verdikleri yanıtlar bu süreçte yaşanan duygularla ilgili bilgi vermektedir:  Ders sırasında sınıfta koşmak, top gelir ve camlar kırılırsa, kimsenin kızmaması,derste okulda herşeyi yapmak,dağıtmak, ders yapmamak,okuldan kaçmak (hep geçiriyorum aklımdan,okulda bir arkadaşım denemiş, bacağını kırmış).

Okul olgunluğuna erişmiş bir çocuk ondan beklentileri rahatlıkla yerine getirebildiği için okula karşı olumlu duygular ve olumlu bir tutum geliştirecektir. Okul olgunluğuna erişmemiş bir çocuk ise 1.sınıfa başladığında çok zorlanacak, beklentileri yerine getiremeyecek, okula karşı ve kendine yönelik olumsuz duygular oluşmaya başlayacak ve öğrenme motivasyonu kırılmış olacaktır. Dengeli, duygusal ve toplumsal etkileşimin güçlü olduğu aile ortamında yetişen çocuk anne ve babasının desteğiyle pek çok yeteneği kazanabilir ve aile ortamında yeterli olgunluğa ulaşabilir.

ÇOCUĞUN OKUL OLGUNLUĞUNA ERİŞİP - ERİŞMEDİĞİ NASIL ANLAŞILIR? ZİHİNSEL GELİŞİM SOSYAL VE DUYGUSAL GELİŞİM MOTOR GELİŞİM DİL GELİŞİMİ DİKKAT VE EL-GÖZ KOORDİNASYONU

ZİHİNSEL GELİŞİM Görsel ve işitsel algılama yeteneği, algıladıklarını hafızada tutabilme, mantıklı düşünebilme, neden sonuç ilişkisini kurabilme ve yeterli kavram bilgisine sahip olmasıdır. Düşünce ve konuşma birbiriyle bağlantılıdır. Bunun için yönergeleri anlayabilmeli ve düşüncelerini ifade edebilmelidir. Okumayı yazmayı ve matematiği öğrenmesi istenen çocuğun, duyu organlarının yeterli şekilde gelişmiş olması gerekir. Buna ilaveten detayları da kavrayabilmelidir. Hem görsel hem işitsel ayırt edebilme yeteneği göstermelidir.

Bir çocuğun sayıları sayabiliyor olması, harfleri tanıyor hatta bazılarını yazıyor olması onun okul olgunluğuna geldiğini göstermemektedir. Bu unsurlar önemli olmalarına rağmen tek başına yeterli değildir. Sosyal-duygusal gelişim burada çok daha fazla ön plana çıkmaktadır.

SOSYAL VE DUYGUSAL GELİŞİM 6 yaşında okula başlayacak olan çocuğun öncelikle yeterli özgüvene sahip olması gereklidir. Bunun için anne baba ile güvenli ilişki kurmuş olması ve güvenli bir ayrılığı başarabiliyor olması gerekmektedir. Sorumluluk alabilmesi, yaşıtlarıyla rahat sosyal ilişkiler kurabilmesi ve bu ilişkiyi sağlıklı bir şekilde sürdürebilmesi gereklidir. Çocuk; kendi başına hareket edebilme, kendini ifade edebilme ve sosyal problemleri çözebilme becerilerine sahip olmalıdır.

MOTOR GELİŞİM Bedenini rahat kullanabiliyor ve bedensel koordinasyonunu sağlayabiliyor olması gerekmektedir. Vücut hareketlerine hakim olması ve gösterilen hareketleri yapabiliyor olması beklenmektedir. Çocuk kalemi tutup yazabilecek ince kas gelişimine sahip olmalıdır.

DİL GELİŞİMİ Okuma yazmaya hazırlık için en önemli beceridir. Çocuklar okuma yazmaya başlamadan önce konuşma ve dinlemeyi öğrenmektedirler. Olayları kronolojik sırayla anlatabiliyor olması, yeterli kelime hazinesine sahip olması, zıt kavramları biliyor olması, bir konuşmayı aktarabiliyor olması gerekmektedir. Çocuğun O’na anlatılanları dinliyor olması ve yönergeleri anlıyor olması gerekmektedir. Akıcı bir konuşmaya sahip olması beklenmektedir.

DİKKAT VE EL-GÖZ KOORDİNASYONU DİKKAT: Bir şeyi anlamanın veya bir şeyi başarmak için organizmanın uyanık ve hazır duruma geçmesidir. Grupla yapılan etkinliklerde sakin bir şekilde oturma, dinleme ve yönergeleri uygulayabilme bu yeteneğin geliştiğine ait başlıca belirtidir. Resimli kitapları ilgiyle inceleyebiliyor olması, makası rahatlıkla kullanabiliyor olması, ona verilen bir resmi çizgileri taşırmadan boyayabiliyor olması, sınırlı alanlarda çizebiliyor olması, 20-25 dakika tek başına bir etkinlikte veya oyunda yoğunlaşabilmesi beklenmektedir.

ÇOCUKLARIMIZIN OKUL OLGUNLUĞUNA ULAŞMALARINI DESTEKLEMEK İÇİN; Bol bol resimli hikaye kitapları okumalıyız. İfade edici dili geliştirmek için, çocuğun iletişime geçebileceği, kendi duygu ve düşüncelerini ifade edebileceği uygun ortamlar hazırlanmalıdır. Çeşitli konularda sohbetler edip, kelime hazinesinin ve dil becerisinin gelişmesini sağlamalıyız.

Hikaye oluşturma ve hikaye tamamlama oyunları oynayabiliriz. Çeşitli konular vererek resimler yapması, düşüncelerini resimlerle de ifade etmeleri için yönlendirmeliyiz. Sınırlı boyamalar yapmasını sağlayabiliriz. Nesneler arasında benzerlik ve farklılıkları bulma oyunları oynayabiliriz.

Yaşıtlarıyla sosyal ilişkilere girebileceği ortamlara girmesi için fırsatlar yaratabiliriz. Kendi ihtiyaçlarını karşılayabilmesi için fırsatlar verilmeli kişisel sorumluluklarını yerine getirmesi sağlanmalıdır. İhtiyaçlarını erteleyebilme becerisini ve sabrını geliştirmeliyiz. 

KATILIMINIZ VE İLGİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER