Yöntemsel Kuşkuculuk ve Zorunlu Eğitim

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Felsefenin Neliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Advertisements

KONUMUZ : EPİSTEMOLOJİ
EPİSTEMOLOJİ (BİLGİ FELSEFESİ)
TEMEL KAVRAMLAR Sokrates ve platon.
BİR ÖYKÜMÜZ VAR.
SOSYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
- Bilgi Taassubu Önler BİLGİ TAASSUBU ÖNLER.
Felsefe Haftası.
KUR’AN AKLIMIZI KULLANMAMIZI İSTER
FELSEFİ BİLGİ NEDİR?.
2. ÜNİTE BİLGİ FELSEFESİ (Epistemoloji)
ÜNİTE 2: KILASİK MANTIK KONU KAVRAM ÇEŞİTLERİ.
AYDINLANMA ÇAĞI.
EMPİRİZM.
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
REALİZİM İDEALİZM.
FELSEFENİN ÇEŞİTLİ ALANLARLA
Natüralist eğitim felsefesi
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
KONUMUZ VARLIK FELSEFESİ.
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
FELSEFEYE GİRİŞ II An Introduction to Philosophy
FOTOĞRAF, GERÇEKLİK VE GERÇEĞİN TEMSİLİ
Felsefe Performans Ödevi

Hazırlayan:Ahmet DEMiR
I. ÜNİTE: DİN KAVRAMI VE İSLAM DİNİ
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
EĞİTİM FELSEFESİ Dr. Hasan Özder.
Epistemolojiye Genel Bakış
SOKRAT SEM İ NER İ. Yunan felsefecisi, filozofu ve düşünürü Sokrates, M.Ö. 470 yılında Atina’da do ğ muş ve M.Ö. 399 yılında Atina’da ölmüştür. SOKRATES.
BİLGİ FELSEFESİ (Epistemoloji)
BUGÜNKÜ TÜRKÇE ADLARIYLA ESERLERİ
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
DÜNYA FELSEFE GÜNÜ Burak YILDIRIM 9/D
1- Gündelik Bilgi 2- Dini Bilgi 3 - Teknik Bilgi 4- Sanat Bilgisi
DİL-DÜŞÜNCE-DUYGU İLİŞKİSİ

VARLIK FELSEFESİ Ünite III ONTOLOJİ.
, Eğitici Drama Nedir? Önceden belirlenmiş açık ve net eğitim amaçları olan, tüm çocukların kendi öğretmenleri ile birlikte, daha çok büyük motor hareketlerle.
Kritik ve Analitik Düşünebilir miyiz? Neden Olmasın! Biz insanız. Bizim işimiz bu! İşimizi iyi yapıyor muyuz? Yoksa başkalarına mı bırakıyoruz? Neden Olmasın!
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
ATEİZM – AGNOSTİSİZM. Tanrı’nın Varlığını Reddedenler Tanrının varlığını reddeden görüşlere ateizm, kişilere de ateist denir. Ateizm, inançsızlığı ve.
Pozitivizm A. Comte.
FELSEFİ DÜŞÜNCENİ N NİTELİKLERİ. İnsan için önemli olan yalnızca felsefe okumak ve felsefeyi bilmek değildir, felsefe yapmaktır, felsefi davranabilmek.
DERS : FELSEFE KONU: FELSEFENİN ALANI.
Collingwood.
Felsefe Ve Hikmet. Sorular: Görseldeki insan neler düşünüyor olabilir? CEVAP: Kendini düşünüyor olabilir. Bu soruya her ö ğ rencinin farklı cevabı olabilir.
Elealı Zenon Sofistler Septikler
SANAT FELSEFESİSANAT FELSEFESİ Sanatçı Sanat Eserinin Özellikleri Ve NitelikleriSanat Eserinin Özellikleri Ve Nitelikleri.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
AYDINLAnMA ÇA Ğ I. AYDINLATMA ÇA Ğ I Aydınlanma felsefesi ya da 18. yüzyıl felsefeleri genel olarak insanın kendisini, hayatını ve toplumsal yaşamın düzenlenmesini.
RASYONALİZM. Mantık ilkeleri ile düşünebilen insan doğru ve açıklayıcı bilgileri şüphe durmaksızın akıl ile kavrar. Rasyonalizme göre duyularımızla nesnelerin.
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ARGÜMANTASYON.
İnsanın duyumsanabilir veya düşünülebilir olanlara dair sezgi, gözlem veya akıl yürütme etkinlikleriyle ulaştığı betimlemeler veya yaptığı belirlemeler.
VARLIK FELSEFES İ 10.SINIF VARLIK FELSEFESİNİN KONUSU VE PROBLEMLERİ İnsan; ne olduğunu, nasıl olduğunu, nereden gelip nereye gittiğini, yerküreyi, güneşi,
B İ LG İ KURAMI. 1.ÜN İ TE: İ NSAN VE B İ LG İ 2.B İ LG İ N İ N DE Ğ ER İ, KAYNA Ğ I, DO Ğ RULU Ğ U 3.ÜN İ TE: B İ LG İ VE TOPLUMSAL HAYAT 4.ÜN İ TE:
B İ LG İ FELSEFES İ 10.s ı n ı f B İ LG İ FELSEFES İ N İ N KONUSU VE PROBLEMLER İ İnsanın duyumsanabilir veya düşünülebilir olanlara dair sezgi, gözlem.
Sunum transkripti:

Yöntemsel Kuşkuculuk ve Zorunlu Eğitim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıtık

“ Hiçbir şey yoktur, bir şey olsa bile bilinemez, bilinse bile başkalarına bildirilemez ” Gorgias

Epistemolojide temel problemlerden biri de “bilip bilemeyeceğimiz” sorusudur. Başka bir deyişle “nereye kadar bilebiliriz?” sorusudur.

Kuşkuculuk bu soruyla ilgili olarak ortaya çıkan akımlardan biridir Kuşkuculuk bu soruyla ilgili olarak ortaya çıkan akımlardan biridir. Kuşkuculuk bilginin imkansız olduğunu, hiçbir şeyin bilinemeyeceğini, insan zihninin kesin doğrulara ulaşamayacağını öne sürer.

Kuşkucular kendileri gibi düşünmeyen filozoflara dogmatik adını vermişlerdir. Dogmatizm, bilginin mümkün olduğunu ileri süren görüştür.

Antik çağ filozoflarından Protagoras tarihte ilk şüpheci (septik) düşünürdür. Protagoras “Her şeyin ölçüsü insandır. Her şey bana nasıl görünürse benim için öyledir. Üşüyen için rüzgar soğuk, üşümeyen için soğuk değildir. Her şey için birbirine tümüyle karşıt iki söz söylenebilir” diyerek tümel bir hakikatin var olmadığını belirtmiştir.

Bir başka şüpheci filozof olan Pyrrhon’a göre mutluluğa giden yol şöyledir: Nesnelerin gerçek yasası kavranamaz. Öyleyse nesnelere karşı tutumumuz yargıdan kaçınma olmalıdır. Ancak bu tutumla ruhsal dinginliğe ulaşılabilir.

Ortada bir sebep yokken kuşkucu görüşler belirmenin ne amaca hizmet edeceği sorusu akla gelebilir. Kuşkuculuğun az sayıda filozof tarafından yapılan boş bir etkinlik olduğu düşünülebilir.

Kuşkucu argümanların en eskisi “görüşlerin çelişmesiyle” ilgili argümandır. Bu argümanın kaynağında sofistler bulunmaktadır.

Sofistler kendi dönemlerinde ve kendilerinden önceki filozofların görüşlerini incelemişler ve görüşleri birbiri ile karşıt olmayan hatta çelişmeyen filozof olmadığını fark etmişlerdir.

Pythagorasçılar varlığın özünün sayılar olduğunu söylerken Thales varlığın özünde suyun olduğunu belirtmiştir. Empodokles ise varlığın özünde 4 maddenin olduğu görüşündedir. Sofistler bunun gibi örneklerden yola çıkarak tek ve değişmez evrensel bir hakikate ulaşılamayacağını öne sürmüşlerdir.

Düşünce tarihinin en ünlü kuşkucularından biri de Descartes’tir Düşünce tarihinin en ünlü kuşkucularından biri de Descartes’tir. Descartes’in kuşkuculuğu genel bir kuşkuculuktan çok yöntemsel bir kuşkuculuktur.

Descartes’e göre göre kesin bilgi mevcuttur Descartes’e göre göre kesin bilgi mevcuttur. Şüphecilik ise bir yöntemdir.

Descartes gibi düşünürlerin kuşkuculuğunu soyut bir akıl oyunundan ibaret görmek haksızlık olur. Descartes’in düşünmesini daha iyi anlayabilmek için onun içinde bulunduğu tarihsel koşulları incelemek gerekmektedir.

Descartes’in yaşadığı yıllar Avrupa insanının Ortaçağ kilise baskısından kurtulduğu yıllardır. Bilindiği gibi Ortaçağ’da tüm düşünceler büyük baskı altına alınmıştı. O dönemlerde bağımsız ve özgür biçimde düşünmek ve akıl yürütmek zordu.

Descartes gibi modern dönem düşünürleri ise insan aklına ve keşfetme becerisine büyük güven duyuyorlardı. Tanrı’nın yarattığına inandıkları bu karmaşık evrenin yapısını dinsel kabullerden ziyade matematik ve fiziğin öncülüğünde anlayabileceklerini düşünüyorlardı.

Descartes aldığı eğitimin ve eleştirmeden kabullendiği düşünceler sonucu düşünce dünyasının güvenirlikten uzak olduğunu ifade etmiştir. Doğruluğuna inandığı önermeler arasında ne kadar çok yanlış önermelerin bulunduğunu fark eden Descartes, düşünmeye yönelmiştir.

Bu rahatsız edici durum karşısında Descartes’in bulduğu çözüm önceden mutlak doğru olarak kabul ettiği tüm düşüncelerin hiçbirini kabul etmeden sistematik bir biçimde ilerleyerek sağlam epistemolojik temeller oluşturmaktı.

Descartes bu sorgulamaya algıdan başlamıştır Descartes bu sorgulamaya algıdan başlamıştır. Çünkü edindiği bilginin büyük kısmını algıları yoluyla edinmiştir. Ancak algılarımız bizi ciddi düzeylerde yanıltabilirler.

Hatta kesin doğru olarak kabul ettiğimiz çıkarımlarımız bile doğru olmayabilir. Kötü niyetli üstün güçler bizim düşünmemizi etkiliyor olabilir.

Tüm bilgi kaynaklarından şüphe duyan Descartes, felsefi sorgulamasını ünlü “düşünüyorum o halde varım” çıkarımıyla sonlandırmıştır.

Kuşkuculuk epistemolojik bir görüş olsa da, şüphe edebilme becerisi ya da açık fikirli olma özelliği genel bir felsefi meziyet olarak görülebilir.

Zorunlu eğitim sistemi, yakın geçmişte uygulamaya geçirilmiştir Zorunlu eğitim sistemi, yakın geçmişte uygulamaya geçirilmiştir. Önceleri zorunlu olmayan eğitim daha çok seçkinlere ve din adamlarına yönelik olarak verilmekteydi.

Zamanla ihtiyaç duyulan işgücünün karşılanmasında eğitim kurumları birer araç olarak kullanılmaya başlandı.

Aydınlanma düşüncesi ve ulus devletlerin doğuşu ile de eğitim kurumları “aydın” yurttaş yetiştiren yerler olarak görülmeye başlandı.

Uygulama 1 Zorunlu eğitimle ilgili şüpheci bir konuşma hazırlayınız.

Uygulama 2 Eğitim karşıtı görüşleri inceleyiniz Uygulama 2 Eğitim karşıtı görüşleri inceleyiniz. Eğitim karşıtı görüşlerle ilgili en az 3 yazı bulunuz. Günümüzde uygulanmakta olan zorunlu eğitim sistemini kuşkucu bir tutumla en temelinden sorgulayan bir yazı kaleme alınız.