ANLATIM BOZUKLUKLARI Ali Burak YOLAŞAN.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Advertisements

Ahmet YAVAŞ Türkçe Öğretmenliği TÖP
ZAMİRLER.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
Anlatim Bozukluklari.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ADILLAR(ZAMİRLER) Bunu siz mi aldınız? Burası çok sıcak.
Cümle Türleri.
Hazırlayan: İsmail KEPEK Numara:
CÜMLENİN YAPISI (SIRALI CÜMLE)
ANLATIM BOZUKLUKLARI Duygu ve düşüncelerin dil aracılığıyla anlatılmasına ANLATIM denir. Dil ve düşünce arasında iyi bir bağın kurulamaması, anlatım gücünü.
Köylü ulusun efendisidir.
CÜMLE TÜRLERİ.
CÜMLENİN ÖGELERİ.
ZAMİRLER.
ADI:TUĞBA NUR SOYADI:KÖKTEN SINIF:6/B NUMARA:1101
*Kulağıma eğilerek alçak sesle bir şeyler fısıldadı. Geçmişteki hatıralardan bir şikayetim yok diye fısıldadı. *Sana söyleyeceğim bu gizli sırlarımı.
ZAMİR NEDİR? İsmin yerini tutabilen,isim gibi kullanılabilen,isim soylu kelimelerle bazı eklere zamir denir. Ahmet’ten öğrendim. > Ondan öğrendim. Kitabı.
CÜMLENİN ÖGELERİ NECİP YAĞCI GAZİANTEP VEHBİ DİNÇERLER FEN LİSESİ
ANLATIM BOZUKLUKLARI Turkcecim.com.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
CÜMLENİN ÖGELERİ.
Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları
Anlatım Bozuklukları-1
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI ÖMÜRGÜL AYTAÇ.
CÜMLENİN ÖĞELERİ ……………….
HAZIRLAYAN: KISMET YAŞAR 8-A ÖĞRETMEN : SELMA ERASLAN
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
FİİLİMSİLER (EYLEMSİLER)
Hazırlayan Aysun BİLGİÇ Türkçe Öğretmeni
YAPISAL ANLATIM BOZUKLUKLARI
CÜMLENİN ÖGELERİ YÜKLEM ÖZNE
YÜKLEMİN YERİNE GÖRE CÜMLELER (ÖGELERİN DİZİLİŞİNE GÖRE CÜMLELER)
Cümlenin Öğeleri Yüklem Özne Tümleç.
DİLBİLGİSİ BAKIMINDAN ANLATIM BOZUKLUKLARI MUSTAFA BULUT.
Mustafa AKBAŞ Malatya-2014
ANLATIM BOZUKLUKLARI Duygu ve düşüncelerin dil aracılığıyla anlatılmasına ANLATIM denir. Dil ve düşünce arasında iyi bir bağın kurulamaması, anlatım gücünü.
TÜRKÇE Anlatım Bozuklukları
ZAMİRLER.
ANLATIM BOZUKLUKLARI ANLAM YÖNÜNDEN BOZUKLUKLAR
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUĞU İnsanların anlaşma aracı dildir. Anlaşmanın sağlam olması için dilin kurallarına güre kullanılması gerekir. Kullandığımız.
DİLBİLGİSİ BAKIMINDAN ANLATIM BOZUKLUKLARI-2
ANLATIM BOZUKLUKLARI Sözcük Düzeyinde Cümle Düzeyinde
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
ÖZNE YÜKLEM UYGUNLUĞU.
 Sözün, cümlede genel anlatıma aykırı olması. Bu hastalığa yakalananların küçük bir kısmının ölüm şansı vardı.  Yakın anlamlı ya da öyle görünen kelimelerin.
CÜMLENİN ÖGELERİ.
Adnan Menderes Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi Doğru Anlatımın Önemi Dil, insanlar arasında iletişimi sağlayan bir araçtır. Dolayısıyla insanlar arası.
ZAMİR (ADIL).
-Hey çocuklar! Bakın Kermit’in Türkçe defterini buldum.Bazı notlar almış. -Anlatım bozuklukları var mı içinde? -Tabi ki vardır, İbo… -Sanırım bize.
 Adların yerini çeşitli yönlerden tutan sözcüklerdir. İzmir’de doğdum; ama yıllardır oraya gitmedim. Bu cümlede, “İzmir” adını tekrar etmemek için, bu.
TÜRKÇE ANLATI SLAYTI EV İ N KAYAHAN. CÜMLE, BIR DÜŞÜNCEYI, BIR DILE Ğ I, BIR HABERI YA DA DUYGUYU TAM OLARAK ANLATAN, BIR VEYA BIRDEN ÇOK SÖZCÜKTEN.
ANLATIM BOZUKLUKLARI. Dilin kurallara ve anlatım ilkelerine aykırı kullanılmasından kaynaklanan bozukluklara anlatım bozukluğu denir. İkiye ayrılır: A.Sözcük.
Kelime Grupları. KELİME GRUPLARI Birden çok sözcükten oluşan,aralarında anlamca bağ kurulduğu için cümlede sadece bir öğe olarak ele alınan dil birliklerine.
1)Gereksiz Sözcük Kullanma: Bir cümlede anlamları aynı olan veya anlamca biri diğerini içeren sözcüklerin birlikte kullanılması anlatım bozukluğuna.
KIZILDERE ÖĞRETİM OKULU ANLATIM BOZUKLUKLARI HAZIRLAYAN: MURAT COŞGUN.
Anlatım Bozuklukları-1 KURAL DİKİCİ TÜRKÇE EĞİTİMİ BÖLÜMÜ.
ADILLAR (ZAMİRLER).
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Cümlenin Ögeleri İsim:EyüpCan Soy İsim :Aydemir Sınıf : 8-D No : 352.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XII
Hazırlayan:Süleyman Duman s_4
Anlatım Bozuklukları.
Sunum transkripti:

ANLATIM BOZUKLUKLARI Ali Burak YOLAŞAN

ANLATIM BOZUKLUKLARI Anlatım bozuklukları bazı dilbilgisi kurallarının iyi bilinmemesinden yada gözardı edilmesinden kaynaklanır.

ANLATIM BOZUKLUKLARI ANLAM YÖNÜNDEN YAPI YÖNÜNDEN Tamlama yanlışlıkları Eklerin yanlış kullanılması Özne-yüklem uyumsuzluğu Öğe eksiklikleri Ek fiil, yardımcı fiil, fiilimsi, Noktalama eksikliği Gereksiz sözcük kullanılması Sözcüğün yanlış yerde kullanılması Sözcüğün yanlış anlamda kullanılması Anlamca çelişen sözcüklerin kullanılması Deyim yanlışlıkları Mantık hataları

ANLAM YÖNÜNDEN ANLATIM BOZUKLUKLARI

GEREKSİZ SÖZCÜK KULLANILMASI Bir cümlede aynı anlamda birden fazla sözcük kullanılmasından ortaya çıkar. Yaptıklarını kendi ağzıyla itiraf etmişti. Türklere ait bu uydu üç ay boyunca uzayda kalmıştı.

SÖZCÜĞÜN YANLIŞ YERDE KULLANILMASI Cümlede olması gereken bir sözcüğün bulunduğu yer doğru olmayabilir.Bu da anlatım bozukluğuna yol açar. Alınan bu karar, savaşta askerin daha çok ölmesine yol açtı. Alınan bu karar, savaşta daha çok askerin ölmesine yol açtı.

SÖZCÜĞÜN YANLIŞ ANLAMDA KULLANILMASI Bazı kelimeler anlamları karıştırıldığı için birbirinin yerine kullanılır. Birçok kimyasal madde içeren tarım ilaçlarının su ve toprak kirlenmesinde önemli bir katkısı vardır. Katkı:Bir işin gerçekleşmesine emek, para veya bilgi ile yardım etmektir.Yani olumsuz durumlar için kullanılamaz. Onun yerine payı,etkisi gibi sözcükler seçilmeliydi.

ANLAMCA ÇELİŞEN SÖZCÜKLERİN KULLANILMASI Bir cümlede anlamca çelişen sözcüklerin kullanılması okuyucuyu şaşırtır ve anlatımın açıklığını bozar. Eminim bu şahane evi yaptırmak için etek dolusu para harcadı belki de. “Eminim” ile “belki de” birbiriyle uyuşmaz. Çünkü bir durum hem “eminim” hem de “belki” yargısıyla değerlendirilemez.

DEYİM YANLIŞLIKLARI Deyimler karşıladığı anlamla cümlede kullanılmalıdır. Bu sınavı kazanabilmek için bütün zorlukları gözden çıkardım. Bu sınavı kazanabilmek için bütün zorlukları göze aldım.

MANTIK HATALARI Mantığa aykırı olan cümlelerdir. Bu yazıyı değil okumak, anlamak bile imkansız. Bu yazıyı değil anlamak,okumak bile imkansız. İnsan önce okur,sonra anlar.

YAPI YÖNÜNDEN ANLATIM BOZUKLUKLARI

TAMLAMA YANLIŞLIKLARI Sıfat ve isim tamlamalarının aynı tamlanana bağlanması anlatım bozukluğuna yol açar. Çünkü isim tamlamalarında tamlanan iyelik eki alırken, sıfat tamlamalarında tamlanan iyelik eki almaz. Yurdumuza ayakkabı ve domates salçası ihraç ediliyor.(Ayakkabı salçası anlamı çıkıyor.) Yurdumuza domates salçası ve ayakkabı ihraç ediliyor.

EKLERİN YANLIŞ KULLANILMASI Cümlede eklerin eksik veya yanlış kullanılması anlamı bozduğundan anlatım bozukluğu oluşur. Okuma sevgisi konusunda çocuklar en çok anne ve babalarını örnek aldığı unutulmamalıdır. Kimin örnek aldığı unutulmamalıdır” diye sorarsak “çocukların” cevabını alırız.O halde “çocuklar” kelimesine “-in” ilgi eki eklenmelidir

ÖZNE-YÜKLEM UYUMSUZLUĞU İyi bir cümlede tekillik-çoğulluk, olumluluk-olumsuzluk ve şahıs bakımından özne ile yüklem arasında bir uyumun olması gerekir. İnsan için özne tekil ise yüklem tekil olur. Özne çoğulsa yüklem tekil de çoğul da olabilir. Ahmet bize gelecek. Çocuklar oyun oynuyorlar Öğrenciler gecikti.

İnsan dışındaki varlıklarda özne, tekil durumda da çoğul durumda da tekil yüklem alır. Martılar uçuşuyor. Bulutlar belirdi. Türkçe'de bazı özneler olumlu bazıları olumsuz anlamlar verdiği için bu cümlelerin yüklemleri özneye göre şekillenir. Eğer özne “kimse,hiçbiri,hiç kimse” gibi kelimelerden biriyse yüklem olumsuz olmalıdır.Özne “hepsi,herkes” gibi kelimelerden biriyse yüklem olumsuz olmalıdır. Herkes onu seviyor,üzmüyordu.(Doğrusu “Herkes onu seviyor,kimse üzmüyordu.” olmalıydı.)

Kardeşim ve ben bir kez bile kavga etmedik. Özne-yüklem arasında şahıs bakımından da uygunluk bulunmalıdır. Özne 1.tekil şahsın yanında herhangi bir şahıssa yüklem 1.çoğul şahsa göre çekimlenir. Kardeşim ve ben bir kez bile kavga etmedik. Bazen de özneyle yüklem arasındaki uyumsuzluk öznenin anlamından kaynaklanır. Bu tür dergilerin sayısı gittikçe azalıyor,okunmaz oluyor.(“okunmaz olan ne?” sorusuna aldığımız cevap “bu tür dergiler” olur.Dolayısıyla birinci cümlenin öznesi ikinci cümle için geçerli olmadığından bir anlatım bozukluğu oluşur.

ÖGE EKSİKLİKLERİ Bu tür anlatım bozukluğu, daha çok dolaylı tümleç,nesne,özne gibi öğelerden birinin söylenmemesinden kaynaklanır. Yükleme sorular sorarak öğelerin doğru bir şekilde bağlanıp bağlanmadığını anlarız. Düşüncelerinden dolayı ona saygı duyuyor,gerçekten seviyorum. (Doğrusu “düşüncelerinden dolayı ona saygı duyuyor,onu gerçekten seviyorum” olmalıydı.)

EK FİİL,YARDIMCI FİİL,FİİLİMSİ,FİİL EKSİKLERİ Sıralı isim cümlelerinde ek fiil,fiilimsi,fiil veya yardımcı fiilden birinin kullanılmaması anlatım bozukluğuna yol açar. Boyu kısa,bedeni de pek biçimli değildi. (Doğrusu “Boyu kısa idi,bedeni de pek biçimli değildi.” olmalıydı.)

NOKTALAMA EKSİKLİĞİ Bu anlatım bozukluğu virgülün yerinde kullanılmamasından veya virgülün eksik kullanılmasından kaynaklanır. İhtiyar dilenciye seslendi. (Seslenen ihtiyar mı,başkası mı belli değil.Bu yüzden “ihtiyar” sözcüğünden sonra virgül getirilmelidir.)

BİTTİ