ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI Su Yönetimi Genel Müdürü

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ İZİN ve DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Advertisements

GÜNEŞ ENERJİ SİSTEMLERİ
Oktay ERBEY CRM & B2B Ürün Satış Hizmet Yöneticisi
GÜNEŞ ENERJİ SİSTEMLERİ
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Bürokrasinin Azaltılması ve Vatandaş Odaklı Hizmet Sunumu Çalışmaları
Milli Emlak Genel Müdürlüğü Performans Sözleşmesi
T SU SORUNU VE SU İHTİYACI E K S T İ L S E K T Ö R Ü
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
HASTA ODAKLI KALİTE YÖNETİM STANDARTLARI VE HİZMET KALİTE STANDARTLARI İLİŞKİSİ Yrd. Doç. Dr. Ufuk Cebeci İTÜ Sağlık İşletmeleri Sertifika Program Koordinatörü.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
YASED BAROMETRE 2006 AĞUSTOS.
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
Su ve Toprak Yönetimi Dairesi Arıtma Teknolojileri Şubesi
İL KOORDİNASYON KURULU I.NCİ DÖNEM TOPLANTISI
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
TSK TIBBİ KBRN SAVUNMASI Dr.Hv.Tbp.Bnb.Sermet SEZİGEN
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
Akıllı Şebekelerde Örnek Uygulamalar
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Performans ve performans ölçümü Belediyelerin Performanslarının İzlenmesi ve Değerlendirilmesi Çalıştayı Şubat 2006 Ankara.
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
ATIKSU YÖNETİMİ Çevre ve Orman Bakanlığı ÇYGM-Su ve Toprak Yönetimi
TEDAŞ TARAFINDAN YAPILAN KABUL İŞLEMLERİ
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Tüketici Trend Araştırması Aralık 2009 Sosyal Telefon.
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Sanayi Genel Müdürlüğü
MAHALLİ İDARELERİN MALİ ÖZERKLİĞİ
Ayhan TÖZER Bilişim Baş Uzmanı, BTK
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
1 2 3 GÜVENLİK İÇİN ÖNCELİKLE RİSKİ YOK EDİLMELİDİR. RİSKİ YOK EDEMIYORSANIZ KORUNUN KKD; SİZİ KAZALARDAN KORUMAZ, SADECE KAZANIN ŞİDDETİNİ AZALTIR.
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
ÇÖLLEŞME ve EROZYONLA MÜCADELE GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Modül 2: Su Bütçesi, Baskılar ve Etkiler, Önemli Su Yönetimi Konuları, İzleme, Karakterizasyon Raporu Türkiye’deki Yüzey ve Yeraltı Su Kaynakları Dengesi.
Modül 2: Su Bütçesi, Baskılar ve Etkiler, Önemli Su Yönetimi Konuları, İzleme, Karakterizasyon Raporu Karakterizasyon Raporu Senad Ploco.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
Diferansiyel Denklemler
İSG BİRİMLERİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
SUNUM PLANI YASAL YAPILANMA KURUMSAL YAPILANMA ANAYASA
Su Yönetimi Genel Müdürlüğü 04 Aralık 2013, Bursa İklim değişikliğinin su kaynaklarına etkisi ve uyum.
SU ÇERÇEVE DİREKTİFİNİN UYGULANMASI VE NEHİR HAVZA
İÇME SUYU TEMİN VE DAĞITIM SİSTEMLERİNDE SU KAYIPLARI
SUNUM İÇERİĞİ Şubenin Görevleri Mevzuat Çalışmaları Projeler.
ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
ORMAN ve SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
T.C. ORMAN ve SU İŞLERİ BAKANLIĞI
S U Ç ERÇEVE D IREKTIFI KAPSAMINDA ÇEVRESEL HEDEFLER VE ÖNLEMLER PROGRAMI Özge Hande SAHTİYANCI ÖZDEMİR Uluslararası 3. Su Kongresi Havza Yönetimi.
Nehir Havzaları Su Kaynakları Modelleme Çalışmaları
TÜRKİYE’DE BÜTÜNLEŞİK SU YÖNETİMİ Türkiye'de Kıyı Yönetimi: Son Gelişmeler Ulusal Çalıştayı Marmaris/Muğla, Nisan 2013 Aybala KOÇ Orman ve Su İşleri.
1. 2 Kuruluşu 4 Temmuz 2011 tarihli ve 645 sayılı KHK.
SU KALİTESİ KİMYASAL İZLEME EBRU DOĞANAY EYLÜL 2015 Daire İçi Eğitim.
1 ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TÜRKİYE’DE SU KALİTESİ İZLEME ÇALIŞMALARI Nermin ANUL Şube Müdürü 9 Ekim Sürdürülebilir.
Veysi GÜMÜŞ Jeoteknik Hizmetler ve Yeraltısuları Dairesi Başkanlığı Etüd ve Değerlendirme Şube Müdürü 09 – 11 Şubat /21 T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI.
SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ SU KAYIPLARI KONTROLÜ EĞİTİMİ 26 EYLÜL 2016 Hakan KÜTÜK Abone İşleri Daire Başkanı.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma Müdürü
İSU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ BELEDİYELERİN ATIKSU VE TEMİZ SU TESİSLERİNDE KULLANILAN ONLINE ÖLÇÜM CİHAZLARI Murat SÖNMEZ Mart 2019.
Sunum transkripti:

ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI Su Yönetimi Genel Müdürü T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU ÖLÇÜM SİSTEMLERİ Prof. Dr. Cumali KINACI Su Yönetimi Genel Müdürü 10 Mayıs 2012

İÇİNDEKİLER Su Yönetimi Genel Müdürlüğü Su Kaynaklarının Yönetiminde Temel Adımlar Su Kayıp ve Kaçaklarına İlişkin Bilgiler Su Kayıplarını Önlemek için Alınması Gereken Tedbirler Su Kayıp/Kaçaklarının Önlenmesi ile Elde Edilecek Kazanımlar Sayaç tanımlaması ve türleri Sayaçlarla İlgili Mevzuat İyi bir Sayaçta Olması Gereken Özellikler Sonuçlar

KURULUŞ 04.07.2011 tarihli ve 645 sayılı Kanun Hükmünde Kararname (KHK) uyarınca Bakanlık Merkez Teşkilatı bünyesinde Su Yönetimi Genel Müdürlüğü kurulmuştur. 08.08.2011 tarihli ve 648 Sayılı KHK ile de görevleri yeniden düzenlenmiştir.

SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ’NÜN GÖREVLERİ (1) Su Yönetimi Genel Müdürlüğü; Su kaynaklarının korunması, iyileştirilmesi ve kullanılmasına ilişkin politikaları belirlemek. Su yönetiminin ulusal ve uluslararası düzeyde koordinasyonunu sağlamak. Su kaynaklarının kıyı suları dahil olmak üzere havza bazında nehir havza yönetim planları hazırlamak.

SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ’NÜN GÖREVLERİ (2) Havza bazında kirliliğin önlenmesi ile ilgili tedbirleri belirlemek. Yer üstü ve yer altı sularının kalite ve miktarının korunmasına yönelik hedef, ilke ve alıcı ortam standartlarını belirlemek. Su kalitesini izlemek veya izletmek.

SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ’NÜN GÖREVLERİ (3) Su kirliliği açısından hassas alanları ve nitrata duyarlı hassas alanları tespit etmek ve izlemek. Sektörel bazda su kaynaklarının tahsislerine ilişkin gerekli koordinasyonu yapmak. Su kaynaklarının korunması ve yönetimi ile ilgili uluslararası sözleşmeler ve diğer mevzuattan kaynaklanan süreçleri takip etmek, sınır aşan ve sınır oluşturan sulara ilişkin işleri ilgili kurumlarla işbirliği içinde yürütmek.

SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ’NÜN GÖREVLERİ (4) Ulusal su bilgi sistemini oluşturmak. Taşkınlarla ve kuraklıkla ilgili strateji ve politikaları belirlemek, ilgili mevzuatı ve taşkın yönetim planlarını hazırlamak. İklim değişikliğinin su kaynaklarına etkisi ve uyum ile ilgili çalışmalar yapmak. Bakan tarafından verilen benzeri görevleri yapmak.

ORGANİZASYON ŞEMASI

SU MİKTARININ ÖLÇÜLMESİ SU MİKTARI NEDEN ÖLÇÜLMELİ? Su kaynaklarının aşırı kullanımının önlenmesi (tasarruf), Su kayıp ve kaçaklarının önlenerek su kıtlığının önüne geçilmesi, Su temininde ekonomik kaybın önüne geçilerek su fiyatlarının düşürülmesi, Belediye gelirlerinin arttırılması,

Genel Kayıp-Kaçak Kavramı

Su Kayıpları Belediye Su Yönetimi İçin Ekonomik Bir Kayıptır İLLER SU KAYBI ORANI MERSİN % 65 ANKARA % 50-58 İSTANBUL % 30-35 İZMİR % 44

Gelişmişlik ve Su Kaybı İlişkisi Uluslararası Su Servisi Birliginin (IWSA) 1991 yılında yaptıgı bir çalısmaya göre; GELİŞMİŞLİK DURUMU SU KAYBI ORANI GELİŞMİŞ ÜLKELERDE % 8-24 YENİ SANAYİLEŞEN ÜLKELERDE % 15-24 GELİŞMEKTE OLAN ÜLKELERDE %24–45 SU KAYBI İÇİN KABUL EDİLEBİLİR SINIR DEĞER % 10

AB’ye Üye Ülkelerin Durumu

Bazı Asya Şehirlerinde Durum

Almanya’nın Leigzip Şehrinde Şebeke Sistemindeki İyileşme Gelişmesi

ÜLKEMİZDEKİ DURUM (1) Türkiye’de her yıl içme suyu şebeke sistemine 6,5 milyar ton arıtılmış su verilmektedir. Bu suyun %51’i fiziki ve fiziki olmayan usullerde şebeke sisteminde kaybolmaktadır. Şebeke sistemine yılda verilen içme suyu miktarı yaklaşık 6,5 milyar m3 iken bunun en fazla 3,2 milyar m3’ü tüketiciler tarafından kullanılabilmektedir. Ülkemizde şebeke sistemlerinden her yıl yaklaşık olarak 3,3 milyar m3 arıtılmış su nihai tüketiciye ulaşmadan kaybolmaktadır.

ÜLKEMİZDEKİ DURUM (2) Arıtılmış suyun sadece %49’ unun nihai tüketiciye ulaşması su bedelini yükseltmektedir. Sistemde eksilen su miktarını belirleme, kullanımları ve su kaçak ve kayıplarını ortaya koyma maksadıyla ölçüm sistemlerine ihtiyaç duyulmaktadır.

Büyükşehir Belediyelerindeki Şebeke Sisteminde Su Kaybı (2007)

İllerdeki Şebeke Sisteminde Kaçak Kayıp Oranı (500.000–100.000 nüfus)

İlerdeki Şebeke Sisteminde Kaçak Kayıp Oranı (nüfusu 100.000 küçük)

SU KAYIPLARINI ÖNLEMEK İCİN ALINMASI GEREKEN TEDBİRLER Şebeke sistemindeki su kaybını önlemek için alınması gereken tedbirler sırasıyla: Teknik personel uluslararası normlarda eğitilmeli, Kaçak su kullanımı önlenmeli, kaçak kullanım cezalandırılmalı, Kullanım ömrünü tamamlayan sayaçlar ve borular yenilenmeli, Şebeke sürekli kontrol ve denetim altında tutularak kayıplar önlenmeli, Eskiyen şebeke boruları belli bir program çerçevesinde değiştirilmeli,

SU KAYIP/KAÇAKLARININ ÖNLENMESİ İLE ELDE EDİLECEK KAZANIMLAR Su arıtım ve iletim maliyetinin düşürülmesi, Fiziki olan ve fiziki olmayan kayıpların azaltılması, Su satışından elde edilen gelirin sadece su alanında kullanılması, Dağıtım sisteminin büyütülmesi ve yatırım projeleri maliyetlerinin ertelenmesi Su yönetimi giderlerinin azaltılarak halka en iyi hizmetin sunulması

SAYAÇ NEDİR?

Sayaç Nedir? “İçinden geçen suyun miktarını ölçen su aracı, su saati” (TDK) “Ölçme işleminde mekanik yöntem olarak, hareket edebilir separatörlü ölçme hücrelerinin veya dönen bir elemanın (türbinler, pervane vb.) üzerine su hızının etkimesi prensibine göre çalışan ölçü aleti ” (75/33/AT) “Ölçme şartlarında, ölçüm çeviricisinden geçen suyun hacminin ölçülmesi, hafızaya alınması ve görüntülenmesi için tasarımlanan ölçü aleti ” (2004/22/AT) “Tanımlı çalışma koşulları aralığında, içinden geçen suyun hacmini sürekli olarak ölçmek, hafızaya almak ve göstermek üzere tasarlanmış bir cihaz” (TS EN 14154-1) “Abonenin kullandığı suyu ölçmeye yarayan aygıt” (Tarifeler Yönetmeliği)

Sayaçlarla İlgili Mevzuat Ölçüler ve Ayar Kanunu Ölçü ve Ölçü Aletleri Muayene Yönetmeliği Soğuk Su Sayaçları Yönetmeliği (75/33/AT) Sıcak Su Sayaçları Yönetmeliği (79/830/AT) 2004/22/AT Ölçü Aletleri Yönetmeliği Yetki Belgesi Yönetmeliği Ölçü ve Ölçü Aletleri Damga Yönetmeliği Ölçü ve Ölçü Aletleri Tip Onay Yönetmeliği Ayar İstasyonları Tebliği Türk Standartları TS EN 14154-1/2/313 167 sayılı "Yeraltısuları Hakkında Kanun'un" 8. Maddesi gereğince su temini maksadıyla 10 metreden derin sondaj kuyuları ile her türlü galeri ve tüneller için Devlet Su İşleri’nden belge alınması zorunludur. Bu zorunluluk nedeniyle, 6111 sayılı “Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ve Diğer Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” un 126 ncı maddesi ile 167 sayılı Yeraltısuları hakkında Kanunun 10 uncu maddesinin ikinci fıkrasına “Kuyu, galeri, tünel ve benzerlerine çekilecek yeraltı suyu miktarının tespitini sağlayacak ölçüm sistemleri kurulmadan, kullanma belgesi verilemez. Bu ölçüm sisteminin özellikleri yönetmelikle belirlenir.” ifadesi ve aynı Kanunun 127 nci maddesi ile de 167 sayılı Kanuna Geçici 2 nci madde ile “10 uncu maddenin ikinci fıkrasında öngörülen yönetmelik, üç ay içinde hazırlanarak Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün bağlı olduğu Bakanlık tarafından yürürlüğe konulur.” ifadesi ve Geçici 3 öncü madde ile de “Bu maddenin yayımı tarihinden önce yeraltı suyu temini maksadıyla kuyu, galeri, tünel ve benzerleri için kullanma belgesi alınış olan kimseler, iki yıl içerisinde 10 uncu maddenin ikinci fıkrasında öngörülen ölçüm sistemini kurar. Bu süre içerisinde ölçüm sistemi kurmayanların kullanma belgeleri Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından iptal edilir ve belgeye konu yer kapatılarak kapatma masrafları sahibinden alınır.” ifadeleri ilave edilmiştir. 167 sayılı Kanuna ilave edilen Geçici 2 inci maddede belirtilen ölçüm sistemlerinin ve özelliklerinin tespitine ilişkin yönetmelik, 07.06.2011 tarih ve 27957 sayılı Resmi Gazete’de “DSİ Yeraltısuyu Ölçüm Sistemleri Yönetmeliği” adı altında yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. “Yeraltı Sularının Kirlenmeye ve Bozulmaya Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik” 07.04.2012 tarih ve 28257 sayılı RG.de yayımlanarak yürürlüğe girmiş olup söz konusu yönetmelikte de yer altı sularının miktar açısından korunmasına ilişkin yer almakta ve ilk kez miktar ile kalitenin eş zamanlı yönetiminden bahsedilmektedir. Bilindiği üzere “Taslak Su Kanunu’nun da da su miktarının korunmasına ilişkin temel unsurlara yer verilmiştir.

ÖLÇÜM PRENSİBİNE GÖRE SAYAÇ TÜRLERİ

Suyun Kalitesi ve Tesisat Durumuna Göre Sayaç Türü Seçimi

İYİ BİR SAYAÇTA OLMASI GEREKEN ÖZELLİKLER Hassas Ölçüm ve Güvenilirlik Uzun Kullanım Süresi Endeks Okuma Kolaylığı Montaj Kolaylığı Donma ve Müdahaleye Dayanıklı Olması Düşük Basınç Kaybı Uzaktan okumaya uygun olması (Gerekli donanım)

ÖNEMLİ HUSUSLAR Araştırmalara göre; iyi kalitede üretilmiş bir su sayacı; Yeni kullanılmaya başlandığında - % 5 + % 2 3 yaşına geldiğinde - % 5 - % 2 10 yaşına geldiğinde - % 11 - % 7 hata ile çalışabilir.

Yeraltı Sularının Kalite veya Miktarına İlişkin Mevzuat Durumu “Su Kanunu Taslağı” 167 sayılı "Yeraltısuları Hakkında Kanun” “Yeraltı Sularının Kirlenmeye ve Bozulmaya Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik” “DSİ Yeraltısuyu Ölçüm Sistemleri Yönetmeliği” - yeraltı suyu miktarı ölçüm sistemleri - kullanılacak ölçüm sistemleri - her kuyuya belge sahibinin ölçüm sistemi takılması, 167 sayılı "Yeraltısuları Hakkında Kanun'un" 8. Maddesi gereğince su temini maksadıyla 10 metreden derin sondaj kuyuları ile her türlü galeri ve tüneller için Devlet Su İşleri’nden belge alınması zorunludur. Bu zorunluluk nedeniyle, 6111 sayılı “Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ve Diğer Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” un 126 ncı maddesi ile 167 sayılı Yeraltısuları hakkında Kanunun 10 uncu maddesinin ikinci fıkrasına “Kuyu, galeri, tünel ve benzerlerine çekilecek yeraltı suyu miktarının tespitini sağlayacak ölçüm sistemleri kurulmadan, kullanma belgesi verilemez. Bu ölçüm sisteminin özellikleri yönetmelikle belirlenir.” ifadesi ve aynı Kanunun 127 nci maddesi ile de 167 sayılı Kanuna Geçici 2 nci madde ile “10 uncu maddenin ikinci fıkrasında öngörülen yönetmelik, üç ay içinde hazırlanarak Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün bağlı olduğu Bakanlık tarafından yürürlüğe konulur.” ifadesi ve Geçici 3 öncü madde ile de “Bu maddenin yayımı tarihinden önce yeraltı suyu temini maksadıyla kuyu, galeri, tünel ve benzerleri için kullanma belgesi alınış olan kimseler, iki yıl içerisinde 10 uncu maddenin ikinci fıkrasında öngörülen ölçüm sistemini kurar. Bu süre içerisinde ölçüm sistemi kurmayanların kullanma belgeleri Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından iptal edilir ve belgeye konu yer kapatılarak kapatma masrafları sahibinden alınır.” ifadeleri ilave edilmiştir. 167 sayılı Kanuna ilave edilen Geçici 2 inci maddede belirtilen ölçüm sistemlerinin ve özelliklerinin tespitine ilişkin yönetmelik, 07.06.2011 tarih ve 27957 sayılı Resmi Gazete’de “DSİ Yeraltısuyu Ölçüm Sistemleri Yönetmeliği” adı altında yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. “Yeraltı Sularının Kirlenmeye ve Bozulmaya Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik” 07.04.2012 tarih ve 28257 sayılı RG.de yayımlanarak yürürlüğe girmiş olup söz konusu yönetmelikte de yer altı sularının miktar açısından korunmasına ilişkin yer almakta ve ilk kez miktar ile kalitenin eş zamanlı yönetiminden bahsedilmektedir. Bilindiği üzere “Taslak Su Kanunu’nun da da su miktarının korunmasına ilişkin temel unsurlara yer verilmiştir.

SU KALİTESİNİN ONLINE İZLENMESİ Su Kalitesinin sürekli deneysel olarak izlenmesi zahmetli ve masraflıdır. Günümüzde sıcaklık, iletkenlik, çözünmüş oksijen, toplam organik karbon gibi fizikokimyasal parametreler başta olmak üzere bazı kirleticileri anında uzaktan izlemek mümkün olabilmektedir. Su arıtma tesisleri girişine ve su şebekelerinde stratejik noktalara konulan ve bir sistemle merkeze bağlanan sensörler vasıtasıyla sabotajlara zamanında müdahale edilebilme imkanı vardır. Sanayi arıtma tesisleri başta olmak üzere atıksu arıtma tesislerini online olarak sürekli denetlemek mümkün olabilmektedir.

SANAYİCİLERİMİZE ÖNERİLER Mevzuattaki bütün kimyasal parametreler ve biyolojik göstergeler için sensörler ve online izleme sistemleri geliştirilebilir. Ölçüm sistemleri referans bir su kalitesine ayarlanarak ve kirletici unsurların ışık yansıtma, titreşim, ses dalga boyu ve benzeri özelliklerini kullanarak yeni kalite izleme sistemleri geliştirilebilir. Yerinde denetim çok zaman, emek ve masrafa yol açmaktadır. Günümüzde minimum maliyetle maksimum verim elde edecek kalite izleme ve denetim sistemlerine ihtiyaç vardır. Su ölçüm ve online izleme sistemlerinin ihracaat potansiyeli yüksektir.

TEŞEKKÜR EDERİM