RAVİLERİN SAYILARINA GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hüsn-ü Zan Su-i Zan.
Advertisements

Hz. İDRİS [a.s].
Ahmet YORDAM EVRENİN YARATILIŞI
V. ÜNİTE: HADİSLERİN TAHLİL VE TENKİDİ.
3.ÜNİTE FIKHÎ HÜKÜMLER VE KAYNAKLARI-2
MELEKLERE İMAN A) MELEKLERİN TARİFİ
KUR’AN-I KERİM Kur’anı Kerim son peygamber Hz. Muhammet (s.a.v.)e Allah tarafından Cebrail (a.s) aracılığı ile nazil olmuş mukaddes kitapların sonuncusudur.
BAKARA SÛRESİNDEN SON İKİ AYETİ
"Bacımın İffeti Batmakta Rezilin Gözüne.
HUKUK BİLGİSİNE GİRİŞ · Hak ve Hukuk tanımı
RAMAZAN AYI VE ORUÇ İslam dininde ramazan ayına niçin önem verilmektedir? İmsak, İftar, Sahur, Mukabele, Teravih namazı ve Fitre kavramlarının anlamlarını.
- Sevgi ve Merhamet Örneği: Hz. Yusuf
SENETTEKİ KOPUKLUĞA GÖRE ZAYIF HADİS ÇEŞİTLERİ
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ (6 Saat). Bu SEMİNERDE vaazlarda hadis seçimi ve kullanımına ilişkin esaslar ile bir konu ile ilgili hadislerin hangi kaynaklardan.
Evet, bildiniz: “Bismillahirrahmanirrahim” yazıyor.
GÜNLÜK NAMAZLAR (5 VAKİT NAMAZ)
Din Kavramı ve Gerçek Dinin Esasları
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
4. SINIF 1. ÜNİTE 1.5. SELAMLAŞMA
KURAN’I KERİMİN İÇ DÜZENİ
HADİS USULÜ 3-B SINIFI.
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI)
İSLAMİ TERİMLERİN AÇIKLAMALARI
SIHHATİNE GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
İSLAM’ DİNİNDE FIKHİ MEZHEPLERE NEDEN İHTİYAÇ DUYULDU?
KAZA VE KADERE İMAN.
Hazırlayan: Dr. Ali KUZUDİŞLİ
İLAHİ GÖREVLER.
HADİS ÇEŞİTLERİ.
HANBELİ MEZHEBİ İmam-ı Hanbel (Ahmed bin hanbel)'in kendi usulüne göre şer'i deliller çıkardığı hükümlere ve gösterdiği yola Hanbeli Mezhebi denir. Ehl-i.
HADİSLERİN TAHLİL VE TENKİDİ
HADİS ÇEŞİTLERİ/TÜRLERİ
HADİS İLMİ VE TEMEL KAVRAMLARI
MEZHEPLER.
Ramazan Ayı ve Oruç İle İlgili Kavramlar
Sıhhat Derecesine Göre
4. İYİLİĞİ EMREDİP KÖTÜLÜĞE ENGEL OLMALIYIZ
4. İbadetlere Devamlılığı
PEYGAMBERLERE ve İLAHİ KİTAPLARA İNANÇ
KIRAAT İLMİ Kur’ân-ı kerîmin nasıl okunacağını bildiren ilim. Kıraat ilmi, Kur’ân-ı kerîmin yazıldığı gibi okunmasından ve tevatür yâni sağlam ve güvenilir.
4. İyiliğe Karşılık Beklememek
Rivayet Dönemi Hicri Üçüncü Asır 4. Ders.
C – Tabiûn ve Tebeü’t-tabiîn Dönemi
Kur'an'da Bilgi Edinme Yolları
Nakil Dönemi 6. Ders.
Nakil Dönemi-devam 7. Ders 7. Ders.
IV.ÜNİTE HADİS ÇEŞİTLERİ.
Hazırlayan:Ömer Faruk Şahin
İnternet Okur Yazarlığı
Hadis Kaynaklarının Güvenilirliği Hakkındaki Oryantalistlerin İddiaları ve Eleştirisi 11. Ders.
Çalışırım, Allah’ın Yardımına Güvenirim ve Başarırım.
Haydar Akın Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
Hadis Tarihi Dersinin Konusu, Kaynakları ve Temel Terimleri
B- Ehl-i Bid’at 1. Mutezîle 2. Şia 3. Haricîyye 4. Mürcîe
- HADİS - 1- Peygamber Efendimizin söz, fiil ve takrirlerinin sözlü ifadesidir. 2- Peygamberimize izafe edilen söz, fiil, takrir ile yaradılış veya ahlaka.
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi II
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi
SÜNNETE ÇAĞDAŞÇI YAKLAŞIMIN TARİHİ ve FİKRİ ARKA PLANI
Zayıf Hadis Sahih ve Hasen hadis şartlarını taşımayan hadistir.
Sahih hadislerin anlaşılma problemi
HADİS USULÜ Hadis Usulü:kabul ve red yönünden ravi ile mervinin (rivayet edilen hadisin) durumunun bilinmesidir. Hadisler üç bakımdan ele alınırlar Ravi.
MANTIK - 7 Prof. Dr. Şadi Eren.
Birçok Ravinin Uydurma Olduğu İddiası
MANEVİ TEMİZLİK KALP TEMİZLİĞİ
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI) SEYMEN OKUR 10/A 307.
Merhaba arkadaşlar her ilim dalının olduğu gibi tefsir ilminin de kendine özgü kavramları vardır. Tefsir, te’vil , tercüme ve meal bu ilmin temel kavramlarıdır.
Diğergamlık nedir?. Kendisinin ihtiyacı olduğu halde başkasını kendi nefsine tercih etme duygusu, Cömertliğin bir üst derecesi ve hatta ondan da daha.
Oruç tutmakla yükümlü olmanın şartları nedir? İslam’a göre, bireyin sorumlu olmasının temel şartları müslüman, akıllı ve ergenlik çağına ulaşmış olmaktır.
Sunum transkripti:

RAVİLERİN SAYILARINA GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ

Sözleri ayrı olduğu halde aynı anlamı ifade eden rivayetlerdir MÜTEVATİR HADİSLER LAFZİ MÜTEVATİR Senedin başından Sonuna kadar her tabakada Bütün Ravilerin aynı lafızlarla Rivayet ettiği hadis MANEVİ MÜTEVATİR Sözleri ayrı olduğu halde aynı anlamı ifade eden rivayetlerdir

AHAD HADİSLER AZİZ HADİS MEŞHUR HADİS GARİB HADİS HERHANGİ BİR . AZİZ HADİS HERHANGİ BİR TABAKADAN EN AZ İKİ RAVİSİ BULUNAN HADİSLER GARİB HADİS HERHANGİ BİR TABAKADAN TEK RAVİSİ BULUNAN HADİSLER MEŞHUR HADİS HERHANGİ BİR TABAKADAN EN AZ ÜÇ RAVİSİ BULUNAN HADİSLER

MÜTEVATİR HADİS Mütevatir haber, yalan üzerine ittifak etmeleri aklen mümkün olamayacak kadar çok sayıda râviler topluluğunun, her nesilde, kendileri gibi bir topluluktan alıp naklettiği, mahsûsâtla (beş duyu ile) ilgili haberlere denir. Mütevâtir haber kesin bilgi ifâde eder. Tetkik ve tenkid dışıdırlar. Çünkü tevâtür yoluyla gelen haberin doğruluğundan hiç kimse şüphe edemez, aklen aksini düşünmek mümkün olmaz

Bunun en güzel örneği Kur'an-ı Kerîm'dir Bunun en güzel örneği Kur'an-ı Kerîm'dir. Binlerce yazılı nüsha ve ezberlerle ihtilafsız olarak zamanımıza ulaşmıştır. Bir kısım târihi hadîseleri bizzat yaşamasak bile, vukuu hususunda tereddüt etmeyiz. Mesela İstiklâl Savaşı böyledir. Oruç, beş vakit namaz, zekat gibi ibadetler mütevatir sünnete örnektir. Şu halde bu durumları, bâzı hadîslere de uygulama imkânı olunca, bu hadîslere mütevâtir hadîs denmektedir.

MÜTEVATİR HADİSİN HÜKMÜ Mütevâtir hadisler, Akâid konularında bile tek başına delil sayılırlar. Bu yüzden mütevâtir olan haber-i Rasûlü inkâr eden küfre girer. Çünkü böyle bir haberi inkâr etmek, Peygamberi inkâr demektir. O da şüphesiz küfürdür. Mütevatir hadisler, kesin sahih oldukları için yakin ifade ederler ve bu sebeple ravilerinden bahsetmeye, onları incelemeye gerek duyulmaksızın, mütevatir hadisle amel etmek vacip olur.

AHAD HADİSLER Vâhid (cemi âhâd) sözlükte "bir" demektir. haberi vâhid , "bir kişinin rivâyet ettiği hadîs" mânasına gelir. Ancak, hadîs ıstılahı olarak, "haber’i vâhid, mütevâtir olmayan haber” demektir. Hadislerin büyük bir bölümü tevatür şartlarını taşımayan ahad hadislerdir. Hadis kitaplarımızı dolduran hadislerin hemen hemen hepsi bu anlamda ahad hadislerdir.

MEŞHUR HADİSLER Meşhur, lügat yönünden şöhrete erişmiş haber veya hadîs manâsına gelirse de, hadîsçiler arasında, ıstılah olarak daha farklı bir manâda kullanılmış ve en az üç isnadla rivayet edilen, fakat tevatür derecesine erişmeyen hadîslere denilmiştir.

Meşhur Hadisin Hükmü   Haber’i meşhur, ekseriyete göre, tıpkı haberi vâhid'in a'ziz ve ferd çeşitlerinde olduğu üzere, ilmi zannî(Kesin Olmayan) ifâde eder. Bazıları yakîn (kesinlik) ifade eder demişlerdir. Netice olarak haberi meşhurla sâbit olan bir şeyin inkârı fısk olsa da Küfrü gerektirmez. 

Azîz Hadis Bu, her tabakada en az iki râvisi olan hadîsdir. Daha teknik tarifiyle başlangıçtan sonuna kadar râvisi ikiden az olmayan haberdir. Şu halde herhangi bir tabakada iki raviye sahipken diğer tabakalarda daha fazla râviye sâhip olsa hatta tevâtür sınırına ulaşsa o habere yine azîz denir.

Garîb (Ferd) Hadis Hangi tabakada olursa olsun tek bir şahsın rivâyette yalnız kaldığı hadistir. Esâsen garîb, sözlük olarak, "yalnız", "vatanından uzakta bulunan" kimse mânasına gelir. Böylece bir rivâyete, kendisine benzeyen bir başka rivayet bulunmadığı veya muhâlefet etmek sûretiyle emsâline katılmadığı için "yalnız kalmış" mânasına garîb denmiş olmaktadır.

Garîb (Ferd) Hadis İki Kısımdır c) Garîb (Ferd) Hadis: Hangi tabakada olursa olsun tek bir şahsın rivâyette yalnız kaldığı hadistir. 1- Ferd-i Mutlak: Eğer garâbet, senedin aslında yani Sahâbî'ye bakan cihetinde, Tâbiîde ise tek râvisi var, ikinci bir râvisi yok demektir 2- Ferd-i Nisbî: Yâni senedin herhangi bir yerinde bir şahsın rivâyette tek kaldığı hadîstir. Ferd-i nisbîye ıstılahda garîb de denir. Burada yanlızlık, hadîsi sahâbeden alan kimsede değil senedin ondan sonra gelen devamındadır. necdettopal8@gmail.com