Kobi Tanımı 150 kişiden daha az çalışanı olan kurumlar Türkiyedeki firmaların yaklaşık %99.5 İstihdamın %61.1 Katma değerin %27.7’si
Yeni etmenler Globalizasyon R&D faaliyetlerinin artması Bilgi Teknolojilerinin önemi Kalitenin ve standartlarının önemi Rekabetin artması İş yaşam ve yerindeki değişiklikler (SOHO) Yönetim ve etkilerdeki değişiklikler
Anket içeriği Kobi’lerde Internet kullanımı Kobilerin Internet’ten beklentileri Kobi’lerin e-ticaret beklentileri Kobi’lerin Internet ve teknolojilerinde adaptasyon sorunları Internet ve e-ticaret’in Kobi’lere etkisi
Anket bilgileri Gönderilen firma sayısı yaklaşık 5.000 Analiz edilen anket sayısı 340 Web, e-mail, fax, elden anket gönderimi Toplam 39 soru (18’i analiz edildi) Mükerrer anketler analiz edilmedi Katılım Marmara, Ege ve Akdeniz
Anket Analizi Katılımcı Profili: Ankete katılan firma büyüklükleri: %36.6 iş sahibi %28.9 yönetici Ankete katılan firma büyüklükleri: 1- 9 çalışanı %32.2 1- 49 çalışanı %67.5 1-149 çalışanı %85.9
Sektörel dağılım: Textil ve makina %12.7, Gıda %10.6 Sanayi odaları ve ticaret odaları kat. Bilgisayar sek. katılım yüksek değil. Ürün ve servis Internet’e en uygun Internet’e açılımı çok kolay Personel ve iş süreci açısından uygun Turizm ve ulaşım çok düşük Hizmet sektörü olarak en avantajlıları
Firma yaşı Yeni firmalarda daha az e-posta adresi bulunuyor. Yeni pazarlar aramak Rekabet üstünlüğünü kaybetmemek Teknolojik alt yapıları daha iyi Kurumsallaşma daha yüksek
Firma Pazarı Uluslararası firmaların e-posta İthalat-ihracat amacı yüksek Uluslarası firmalarda web ve e-posta sahipliği yüksek Özellikle web sitesi sahipliği 1/2
Cirolar: En yüksek katılım 200.000- 500.000$ (%16,6) En düşük katılım 50 milyon$ üstü (%1,4) 1.5 milyon$ cirolu firmalarda e-posta trafiği yüksek 1.5 milyon$ cirolu firmaların %53’ünde web site. Ciro azalıdıkça web site oranı düşüyor Az cirolu firmalarda maliyet web sitesi açmama nedeni
E-posta sahipliği Firmalarda genel e-posta sahipliği %65.8 Sektörlere göre dağilımda en yüksekler Bilgisayar %92.9 Diğer sanayi kolları %85.4 Turizm %83 Elekrik-Elektronik % 83 En düşük oranlar: İnşaat %30.8 Tarım %37.5
Web sitesi sahipliği Firmalar arasında web sitesi sahipliği %38 Sektörel web sitesi sahipliği Bilgisayar %52 Sanayi %51.3 Turizm %50 Tekstil’de %19 Web sitesi/ e-posta oranı Bilgisayar 1/2 Elektrik 1/2 Tekstil 1/3 İnşaat 1/8
Bilgi İşlem Sahipliği Firmaların %59.2 oranında B.I.B B.I.B. ile e-posta arasında %79 B.I.B. ile web sitesi %47.7 Sektörel dağılım Bilgisayar %89 Makina %73.2 İnşaat %23.2
E-Posta trafiği Ortalama günlük e-posta sayısı 1-10 Firmaların %60’ının trafiği 1-10 arasında Firmaların %40’ının tarfiği 10 adetten fazla E-posta trafiği en yüksek bilgisayar E-Posta trafiği en düşük elektronik
E-posta kullanımı
Internet Kitlesi Firmaların %75’ine göre Internet yeterli, E-posta sahibi olanların %25’I Internet’in yetersiz, E-posta sahibi olanların%7’si Internet’in çok yetersiz, bir kitleye seslendiği
E-ticaret Teşvikleri Firmaların %95.5’i e-ticaret konusunda destek beklemektedir.
Reklam faaliyetleri Internet’in reklam amacıyla kullanımı %37 Sergi, brosür, dergi ve gazete en yüksek oranlarda
Web sitesi sahipliği Web sitesi sahipliği %36.4 Firmaların %80’i web sayfası açmayı düşünüyor. Firmaların %40’i 1 sene içinde web sayfası açmayı düşünüyor.
Sonuçlar Kosgeb ve benzeri kuruluşları daha aktif olmalı Büyük şirketler ve kuruluşlar Kobi’lere Internet kullanımında destek vermesi Devletin Internet kullanımında destek vermesi Internet ve teknolojilerinin Medyada öneminin geniş olarak yer verilmesi Türkiye’de Kobi’lerle ilgili daha geniş kapsamlı araştırmaların yapılması
Internet’in Yeterince kitleye erişememe ilişkileri
E-posta sahipliği ilişkileri Firmaların E-posta sahipliği ile Uluslarası olmaları, B.I.B. olması, web sayfası açma zamanları, Internet’in seslendiği kitle görüşleri ve ciroları arasında anlamlı bir ilişki vardır.
Web Sayfası sahipliği ilişkileri Firma büyüklüğü ve cirosu ile web sayfası sahipliği arasında bir ilişki vardır Uluslararası firmalarda, web sayfası sahipliği yüksektir Bilgi İşlem Birimi olan firmalarda, web sayfası sahipliği yüksektir.
E-posta kullanım önem farklılıkları