1/21 Genel Değerlendirme A B C D Aşağıdaki cümlelerin hangisinde, “eser” sözcüğü yapıt anlamında kullanılmıştır? Yeryüzünde, o eski güzellikten hiçbir eser kalmamış. Okuduğu eserin onu bu kadar etkileyeceğini düşünmemiştim. Çocuk, arabanın altında kalmaktan şans eseri kurtuldu. O kadar olanağa sahip olmasına karşın yüzünde mutluluktan eser yoktu.
2/21 Genel Değerlendirme A B C D Aşağıdaki cümlelerin hangisi, anlamca olumludur? Düşünceleri seninki gibi olumsuz değil. O artık senin bildiğin o eski Ali değil. Yaşamdan beklediği yalnız mutluluk değil. Bütün istediği bir kenara çekilip okumak değil.
3/21 Genel Değerlendirme A B C D Aşağıdaki cümlelerin hangisinde “etmek” sözcüğü yardımcı eylem olarak kullanılmıştır? Bu yardımlarından dolayı teşekkür ettim. O kadar eziyet etti ki anlatamam. Şu elbise o kadar eder mi sanıyorsun? Beni o kadar çok üzdü ki adeta hasta etti.
4/21 Genel Değerlendirme A B C D Aşağıdaki cümlelerin hangisinde soru anlamı bir zamirle sağlanmıştır? Bu öneriye hangi bilim adamı karşı çıktı? Biliyor musun şimdiye kadar kaç arkadaş edinmiş? Size başaramadığını mı söyledi? Bunların içinde hangisi iyi kalitededir?
5/21 Genel Değerlendirme A B C D deniz – balık kestirme – kaygı gözlem – tutku karınca – iyi Aşağıdakilerden hangisinde iki türemiş sözcük bir araya getirilmiştir?
6/21 Genel Değerlendirme A B C D Aşağıdakilerin hangisinde iki türemiş sözcük bir araya getirilmiştir? Şu karşıdan gelen meğer babammış. Bana kalırsa, hem okumuş, hem yazmış. Serçeler çok ince dallara konarmış. Ne bileyim, dümeni o yana kurmuşmuş.
7/21 Genel Değerlendirme A B C D Aşağıdaki cümlelerin hangisinde, yüklem olan sözcük ekeylem (ekfiil) almıştır? Ali dün beni okulda aradı mı? Ali okulda dün beni mi aradı? Dün beni okulda Ali mi aradı? Ali dün beni, okulda mı aradı?
8/21 Genel Değerlendirme A B C D Aşağıdaki cümlelerden hangisinde özne – yüklem uygunluğu yoktur? Verilen sözler hemen unutulmuştu. O soğukta ellerim titremeye başladılar. Çocuklar torbalarını ellerine aldılar. Bizler ne zamandır sevmeyi unuttuk.
9/21 Genel Değerlendirme A B C D Hızla gelen otobüs tam kavşakta o adamı ezdi. Elmaları toplayan çocuğu şu adam azarladı. Kırılan odunları teker teker bu çuvala doldur. Kırık kısrık işleri beni neredeyse çıldırtacak. Eylemden etkilenen varlığı özellikle belirmek istediğinizde aşağıdaki cümlelerden hangisi örneklik edebilir?
10/21 Genel Değerlendirme A B C D Aşağıdakilerden hangisi birleşik zamanlı eylem cümlesine örnektir? Keşke bir kerecik göreydim. Dün arkadaşlarla çok tartıştık. Onu görür görmez tanıdım. İşlerimi zamanında bitirdim.
11/21 Genel Değerlendirme A B C D Aslında birden çok kişinin öznesi olması. Özne bir kişi olduğu halde cümlenin öfke bildirmesidir. Cümlede birden çok öznenin iç burukluğunu anlatılması. Öznenin bir kişi olmasına karşın cümlenin alçak gönüllülük bildirmesi. “ O kadar kızıp köpürmenize gerek yok. Ne de olsa biz cahil sayılırız size göre!” ikinci cümledeki özne -yüklem uygunluğunu yaratan neden aşağıdakilerden hangisidir?
12/21 Genel Değerlendirme A B C D Yağmur damlaları irileşince evlere kaçıştık. Aşağıdaki cümlelerden hangisinde nesne almış işteş eylem vardır? Takım sekiz yıl sonra özlemle kucaklaştık. O şakacı çocuk içeri girince gülüştük. Arkadaşlar, büfeden aldıkları tostu bölüştüler.
13/21 Genel Değerlendirme A B C D Askerler, karşı dağı aştılar. “ Cansız varlıkların ya da soyut kavramların çoğulları özne olduğunda bunların yüklemleri tekil olur.” Aşağıdakilerden hangisinde bu kurala uyulmamıştır? İçimizdeki korkular, yok olup gittiler. Nehirler, yaylada derin vadilerde akıyormuş. Otomobiller, orta çizgiyi izliyor.
14/21 Genel Değerlendirme A B C D İşimiz biter bitmez arkadaşlara gideceğiz. Oyunu yakından tanımak için tiyatroya gideceğiz. Mutlaka kentin kültür merkezine de gideceğiz. Dediğin gibi, birkaç saat sonra sinemaya gideceğiz. Aşağıdaki cümlelerden hangisinde, aslında “ eylemin yapılması gerekliliği” belirtilmektedir?
15/21 Genel Değerlendirme A B C D Aşağıdakilerden hangisinde, “- de” bağlacı neden – sonuç ilişkisi katıyor? Canı istemesine ister de söylemez. Kazansın da nasıl kazanırsa kazansın, diyor. Gördü de görmezlikten geldi. Şemsiyesizmiş de ıslanmış.
16/21 Genel Değerlendirme A B C D Aşağıdaki cümlelerden hangisinde, bitişik yazılması gereken “ – de ” ayrı yazılmıştır? Öyle anlaşılıyor ki düşüncelerimiz de değişen bir şey yok. Pencerenin de kapatılması gerektiğini düşünmeliydin. Benim de kendime göre bir hesabım var elbet. Kendisinin de arkadaşının da bize bir yararı dokunmadı.
17/21 Genel Değerlendirme A B C D Zayıf bir ışıkta ders çalışmanın gözlerini bozacağını biliyordu. Yaşam zayıf insanlara hiç acımıyor. Derslerin zayıf olduğunu annesine söylemedi. Zayıf, esmer bir adam kapıyı çaldı. Aşağıdaki tümcelerin hangisinde, “ zayıf ” sözcüğü, görevi yönünden diğer dördünden farklıdır?
18/21 Genel Değerlendirme A B C D I. Senin koltuğunda kaç yıl yaşayıp gideceğim böyle. II. Ne iri karpuzlar var öyle, koltuğuma güç sığıyor. III. Koltuklarını şöyle açarak yürümesi yok mu….. IV. Yeni aldığımız oymalı koltuklar taşınırken yıprandı. V. Herkes koltuk peşinde koştururken sen nerelerdeydin? 18. soruyu paragrafa göre yanıtlayınız.
19/21 Genel Değerlendirme A B C D Okuduğunuz paragrafın hangisinde “koltuk” sözcüğü sırasıyla temel, yan, mecaz anlamıyla kullanılmıştır? III - V - I IV - V - II II - IV - I I - IV - III
20/21 Genel Değerlendirme A B C D Aşağıdakilerden hangisi, isim cümlesidir? Sanatların en ulusal olanı şiirdir. Onların çevresinde yalnız sanat tartışmaları yapılıyor. Her zaman, Türk Sanat müziğine hayran olduğunu söyler. Resim sanatının doruklarına tırmanıyor.
21/21 Genel Değerlendirme A B C D Aşağıdaki cümlelerin hangisinde, eylem hiç yapılmamıştır? Bu günlerde kendisiyle hiç konuşmadık. İyi ilişkilerimiz olmasına karşın sık sık görüşemiyoruz. Bu konuyu onunla hiç tartışmadık. Hasta olduğundan beri yemek yemeyi bıraktı.