TEMEL KAVRAMLAR Sokrates ve platon.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÜÇ FİLTRE SOKRATES. ÜÇ FİLTRE SOKRATES SOKRATES (M.Ö ) “Kendi kendini tanı" özdeyişinin felsefesinin temel kuralı olduğuna inanmış, “Hiç bir.
Advertisements

Felsefenin Neliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
DÜNYA FELSEFE GÜNÜ.
KONUMUZ : EPİSTEMOLOJİ
EPİSTEMOLOJİ (BİLGİ FELSEFESİ)
BİLGİ FELSEFESİ (EPİSTEMOLOJİ)
AHLAK FELSEFESİ.
VARLIK FELSEFESİ (ONTOLOJİ)
Yöntemsel Kuşkuculuk ve Zorunlu Eğitim
FİLOZOFLAR ALBÜMÜ SOCRATES Bilmek, hatırlamaktır.
HEMŞİRELİK FELSEFESİ HATİCE OLTULUOĞLU.
ÜNİTE 2: KILASİK MANTIK KONU KAVRAM ÇEŞİTLERİ.
EMPİRİZM.
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
İdealist Eğitim Felsefesi
REALİZİM İDEALİZM.
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?
KONUMUZ VARLIK FELSEFESİ.
FOTOĞRAF, GERÇEKLİK VE GERÇEĞİN TEMSİLİ
İDEALİZM NEDİR ?.
Felsefe Nedir?.
İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü

EĞİTİM FELSEFESİ Dr. Hasan Özder.
Epistemolojiye Genel Bakış
VARLIK FELSEFESİ ( ONTOLOJİ )
SANAT(ESTETİK)FELSEFESİ
Evrensel Ahlak Yasasının Varlığını Kabul Edenler
BİLGİ FELSEFESİ (Epistemoloji)
ESTETİK VE SANAT FELSEFESİ
SANAT FELSEFESİ Sercan KALKAN Felsefe Öğretmeni.
SANATTA GÜZELLİK ANLAYIŞI
II.ÜNİTE BİLGİ FELSEFESİ
EĞİTİMİN FELSEFİ TEMELLERİ
1- Gündelik Bilgi 2- Dini Bilgi 3 - Teknik Bilgi 4- Sanat Bilgisi
KELİMEDE ANLAM VE KAVRAM. Sözcükler, farklı anlamları, anlam birimlerini içinde barındıran bir yapıdır. Bunlar sırasıyla şöyledir: Kavram: Bir varlığın.
IMMANUEL KANT Immanuel Kant, 22 Nisan 1724 Doğu Prusya’nın Königsberg kasabasında doğmuştur. Ünlü alman filozofudur. 12 Şubat 1804 Königsberg ‘de vefat.
AHLAK FELSEFESİ (ETİK).

Beyşehir Mesleki Teknik ve Anadolu Lisesi
VARLIK FELSEFESİ Ünite III ONTOLOJİ.
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
ÜNİTE4. AHLAK FELSEFESİ YAZILIYA HAZIRLIK.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
SANAT FELSEFESİ.
ATEİZM – AGNOSTİSİZM. Tanrı’nın Varlığını Reddedenler Tanrının varlığını reddeden görüşlere ateizm, kişilere de ateist denir. Ateizm, inançsızlığı ve.
BİLGİ FELSEFESİ  BİLGİNİN OLUŞUM SÜRECİ  BİLGİ TÜRLERİ.
Sanat Felsefesi Sanata felsefi bakış. Sanat nedir?
İDEALİZM VE EĞİTİMİ SOKRATES,PLATON Halise Kader Zengin.
DERS : FELSEFE KONU: FELSEFENİN ALANI.
Felsefe Ve Hikmet. Sorular: Görseldeki insan neler düşünüyor olabilir? CEVAP: Kendini düşünüyor olabilir. Bu soruya her ö ğ rencinin farklı cevabı olabilir.
Elealı Zenon Sofistler Septikler
SANAT FELSEFESİSANAT FELSEFESİ Sanatçı Sanat Eserinin Özellikleri Ve NitelikleriSanat Eserinin Özellikleri Ve Nitelikleri.
RASYONALİZM (AKILSALCILIK)
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
RASYONALİZM. Mantık ilkeleri ile düşünebilen insan doğru ve açıklayıcı bilgileri şüphe durmaksızın akıl ile kavrar. Rasyonalizme göre duyularımızla nesnelerin.
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
V. Ünite Sanat Felsefesi ESTETİK.
Varlığı iki başlıkta inceleyebiliriz: Varlık Felsefesinin alanları:
İnsanın duyumsanabilir veya düşünülebilir olanlara dair sezgi, gözlem veya akıl yürütme etkinlikleriyle ulaştığı betimlemeler veya yaptığı belirlemeler.
VARLIK FELSEFES İ 10.SINIF VARLIK FELSEFESİNİN KONUSU VE PROBLEMLERİ İnsan; ne olduğunu, nasıl olduğunu, nereden gelip nereye gittiğini, yerküreyi, güneşi,
B İ LG İ KURAMI. 1.ÜN İ TE: İ NSAN VE B İ LG İ 2.B İ LG İ N İ N DE Ğ ER İ, KAYNA Ğ I, DO Ğ RULU Ğ U 3.ÜN İ TE: B İ LG İ VE TOPLUMSAL HAYAT 4.ÜN İ TE:
Sunum transkripti:

TEMEL KAVRAMLAR Sokrates ve platon

SOKRATES MÖ 469 - MÖ 399

Nasil yaşamaliyim? Evrenin değişmez doğası nedir sorusuna cevap aramak yerine Nasıl Yaşamalıyım sorusunu felsefenin gündemine sokmuştur. İyilik, güzellik, erdem gibi değerler alanına ait kavramların üzerine eğilen ilk filozoftur. Sokrates sonrası felsefe, ontoloji ve epistemolojinin yanında aksiyoloji (değerler felsefesi) alanındaki sorunlara da eğilmeye başlamıştır. Bu yüzden kimi zaman batı felsefesinin babası olarak ta anılır.

Objektİf bİLGİ Yazılı bir eser bırakmadı. Görüşlerini, başta Platon olmak üzere izleyicileri tarafından yazılan eserler yoluyla biliyoruz. Sofistlerin objektif bilginin olamayacağı iddiasına karşı çıkarak, Gerçek ve Yanılmaz bilginin mümkün olduğunu iddia eder. Bilgi, somut nesnelerin bilgisinde değil, nesneler hakkındaki soyut çıkarımlarımızda, onların evrensel tanımlarında aranmalıdır. Örneğin, güzel bir çiçek solabilir, yok olabilir; ancak güzellik kavramı hakkında hala konuşabiliriz

Sokratİk Yöntem Sokrates’e göre güvenilir bilgiyi elde etmek için izlenmesi gereken yöntem entelektüel bir tartışmadır. Ortaya atılan iddia sürekli yeni sorularla sorgulanarak, evrensel tanımlara ulaşılmaya çalışılır. Bu yüzden Sokrates’in izlediği yönteme kimi zaman Doğurtma Yöntemi de denir. Bu yöntem, felsefi bir kavram olan Diyalektik veya Elenchus ile karşılanabilir.

HANGİ KAVRAMLAR İNCELENDİ? Evrensel Tanım Diyalektik

Jacques-Louis David 1787 Giambettino Cignaroli

PLATON MÖ 427 – MÖ 347

PLATON ÖNCESİ FELSEFE Dış dünyanın nesneleri sürekli değişimden etkilenir; sürekli oluş halindedir (Heraklitos) Varlık, ya mutlak olarak vardır ya da tamamıyla yoktur. Var olmak basitçe var olmaktır (Parmenides). Duyu nesnelerine ait algılarımız mutlak değil görelidir (Protagoras).

GÖRÜNüş VE GERÇEKLİK Platon (1) dış dünyanın değişimden etkilendiğini ve oluş halinde olduğunu, (2) dış dünyadan edindiğimiz duyuların göreli olduğunu, (3) gerçek bilginin, ancak varlığı mutlak olan, değişmeyen nesnelere ait bilgi olduğunu Kabul eder !

DUYUlur DÜNYA – düşünülür DÜNYA Değişimin var olduğu, duyularımızla hakkında fikir edindiğimiz dış dünyanın varlığı mutlak olamaz. Varlığı mutlak olmayan nesnenin bilgisi de mutlak olamaz. Platon’a göre hem gerçeklik hem de gerçek bilgi mutlak olmalıdır. Mutlak gerçekliğin bilgisi ancak kavranarak elde edilir, algılarımızla değil diyalektik ile ulaşırız.

Duyulur dünya NOT: (1) ve (2) bilgi değildir, yalnızca sanı veya inançtır. Yani (1) ve (2) hakkındaki yargılarımız ancak DOXA olabilir Platon bilinebilecek nesneleri dörde ayırır ve her biri için farklı bir bilme biçiminin varlığından bahseder. (1) İmajlar: Hayal gücünün yardımıyla elde edilir (2) Tikel nesneler: Algılarımız yardımıyla bu nesnelerin farkına varırız.

MATEMATİK NESNELERİ (3) Matematik Nesneleri ve Soyut Kavramlar: NOT: Düşünme yardımıyla elde edilen matematiksel nesnelerin bilgisi ve soyut kavramların bilgisi İDEA değildir. Çünkü, bu düşünme biçiminde, hipotezler veya varsayımlarla hareket eder, onları birer ilke gibi kabul ederiz. Varsayımlar, hipotezler kullanmamız elde ettiğimiz bilgiyi sınırlar (3) Matematik Nesneleri ve Soyut Kavramlar: Nesneler arasındaki ilişkiyi, nesnelerden bağımsız olarak kurabildiğimizde edinebileceğimiz bilgi.

IDEALAR - EIDOS NOT: Ideanın bilgisi, daha aşağıda bulunan nesnelerin bilgisini birleştirici niteliktedir. Ancak onların toplamı değildir. Daha aşağıdaki nesneler İdeadan pay alır diyebiliriz. İDEALAR TÜMELDİR (4) İdea: Zihinle gerçek bilginin nesnesi arasında hiçbir engel kalmadığında ulaştığımız gerçeklik. İdea farkına vardığımız, zihnin en ileri aktivitesi ile bildiğimiz mükemmel, değişmez varlıktır. İdea’nın bilgisi, tikellerin bilgisini, tikellerden soyutladığımız kavramların bilgisini kapsar.

Bölünmüş ÇİZGİ ANALOJİSİ

MAĞARA ALEGORİSİ

İDEALAR VE NESNELAR ARASINDAKİ İLİŞKİ Platona göre nesneler ve bilgi türleri arasında hiyerarşi vardır. Bölünmüş çizgide dikey olarak yol aldığımızda, yükseldikçe hem bilgimiz hem de bildiğimiz nesne gerçekliğe yaklaşır. İdea en yukarıdaki varlık olduğu için, hakikat ancak ideayı kavradığımızda elde edilir İdealar arasında da hiyerarşi vardır; İYİ İDEASI tüm ideaların üzerinde yer alır. İYİ İDEASINI bilmeden diğer idealar arasındaki ilişkiyi bilemeyiz !

İDEALARIN BİLGİSİNE NASIL ULAŞILIR Platon’a göre ideaların bilgisine üç şekilde ulaşılabileceğini iddia eder: (1) Hatırlama: Zihin, bedenle birleşmeden önce ideaların bilgisine sahipti. (2) Diyalektik: Soyutlama gücüyle nesnelerin özüne dair olan bilgiyi ortaya çıkarabiliriz (3) Arzu, Tutku: Güzel nesnelerden, güzellik kavramına ve en sonunda güzelliğin özü olan güzel ideasına adım adım varabiliriz.

ÖZET Platon Görünüş ve Gerçeklik ayrımını yapar Heraklitos’un değişme fikrini Duyulan dünya bağlamında açıklar Parmenides’in varlık vardır iddiasını Düşünülen dünya bağlamında açıklar. Duyulur dünya değişimden etkilenir. Düşünülür dünyada değişim yoktur, İdealar mutlak, değişmez zihin aracılığıyla bulunacak nesnelerdir.

HanGİ KAVRAMLARI İNCELEDİK? Görünüş (Appearance) vs. Gerçeklik (Reality); Görünen Dünya vs. İdealar Dünyası Hayal Etme – İnanç Düşünme – Bilme Episteme, Doxa, Hatırlama (Recollection), Diyalektik Tümel, Tikel,