İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ
Advertisements

Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Araştırma Türleri
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ANOVA.
İleri Düzey Eğitim Başbakanlık Çalışma Grubu Mart-2010.
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
WEB OF SCIENCE İLE ATIF TABANLI ARAŞTIRMA DEĞERLENDİRMESİ Eğitmen: Metin TUNÇ This presentation is an introduction to InCites - the new web-based.
ARAŞTIRMA RAPORUNUN HAZIRLANMASI
İstatistikte Temel Kavramlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Psikiyatrik Araştırmalar
Yerel ihtiyaçlara uygun kalite güvencesi:
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
KURUMSAL AÇIDAN iKS Kurumsal Amaçlar Öz Değerlendirme ve Teknik Özellikler.
ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE İSTATİSTİK
Problemi Tanımlama Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
BTO423 Bilimsel Araştırma Yöntemleri
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Alan Araştırması Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
ADLİ SİCİL VE İSTATİSTİK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Meta Analizinde Son Gelişmeler
SLIDE 1BBY208 Değerlendirme Araştırmaları Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2006/bby208/
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Araştırma Yöntemleri 3- Bilimsel araştırmanın amacı
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ARAŞTIRMA VE YAYIN DESTEK BİRİMİ.
Pazarlama Bilgi Sistemi (PBS)
Eleştirel Kaynak İnceleme Hipotez ve Strateji Geliştirme
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
İKS UYGULAMA, İZLEME DEĞERLENDİRME İKS SONUÇLARIN PAYLAŞILMASI.
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
ARAŞTIRMANIN TEMELLERİ
Şimdi buradasınız: Girişim ile ilgili çalışmalar> Tanı ve tarama > Prognoz, Nedensellik, Etiyoloji, Zarar > Sistematik Derlemeler & Meta-analizler >
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Temel Araştırmalar: Olaylar arasındaki ilişkileri keşfetmek ve teori geliştirmek amacıyla yapılan çalışmalardır. Bunlar daha çok bilim.
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
NİCEL ARAŞTIRMALAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
İSTATİSTİKTE TEMEL KAVRAMLAR
BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği
Gözlem Gözlemin bilimde üçlü bir rolü vardır. a) Bilimin kalkış noktasıdır. Olgular arasındaki ilişkilerin kurulmasına yarayan ilk bilgilerin kaynağıdır.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Arş.Gör.Dr.Kevser Ayar KTÜ Tıp Fakültesi Aile Hekimliği AD
Deniz Tekin Ersan Şükran Alan
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
HACI ASLAN İlişkisel Yaklaşım Nedir? Bilimin amaçlarından betimleme, olaylar arasındaki ilişkilerin ortaya çıkarılmasıyla ilgiliydi. İlişkisel çalışmalar.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Doç.Dr.Mehmet Merve ÖZAYDIN
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Araştırma Modeli: Tarama Araştırmaları/Deneme Araştırmaları
Toplumsal Araştırma.
Psikolojide Araştırma Alanları Ve Yöntemler Dr. Ege AKGÜN
Araştırma Problemi Nasıl Yazılır?
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Değerlendirme Çalışması Raporlama
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ KRİMİNOLOJİ (I) KRİMİNOLOJİK ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ -3- Yar.Doç.Dr. Tuba Topçuoğlu İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ

KRİMİNOLOJİDE KULLANILAN ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ İkincil veri analizi (secondary data analysis) Niteliksel araştırma (qualitative research) Katılımcı gözlem (participant observation) Yoğun mülakat (intensive interviewing) Odak grupları (focus groups) Deneysel araştırma (experimental research) Değerlendirme araştırması (evaluation research) Sistematik inceleme (systematic review) Meta-analiz (meta-analysis)

DEĞERLENDİRME ARAŞTIRMASI (Evaluation Research) "Değerlendirme araştırmaları, sosyal müdahale programlarının kavramsallaştırılmasının, tasarımının, yürütülmesinin ve faydasının değerlendirilmesi için sosyal araştırma yöntemlerinin sistematik olarak uygulanmasıdır“ (Rossi ve Freeman, 1989:18).

DEĞERLENDİRME ARAŞTIRMASI -Süreçler- Programın Uygulanma Süreci Program Çıktıları Program Sonuçları Program Girdileri Geribildirim

DEĞERLENDİRME ARAŞTIRMASI Değerlendirme araştırması ampiriktir ve veriye dayanır. Uygulanan müdahale programların etkinliğine dair ampirik cevaplar sunar. Bilimsel metodoloji kurallarına uyan objektif bir çalışma tasarlayıp bunu uygular. Bu çalışma gerçek deney, yarı deney, yoğun mülakat, niteliksel gözlem metodu olabilir. Şu gibi sorulara yanıt aranır: Program, üzerinde uygulandığı insanların ihtiyaçlarını karşılamakta ne kadar etkili? Program, beklenilen sonuçları veriyor mu? Programın güçlü ve zayıf yanları neler?

DEĞERLENDİRME ARAŞTIRMASI Değerlendirme araştırmalarının 4 çeşidi mevcuttur: 1. İhtiyaçların değerlendirilmesi 2. Program sürecin değerlendirilmesi 3. Programın etkisinin, sonuçlarının değerlendirilmesi 4. Programın maliyete ilişkin etkinliğinin değerlendirilmesi

DEĞERLENDİRME ARAŞTIRMASI Değerlendirme araştırmalarının 4 çeşidi mevcuttur: 1. İhtiyaçların değerlendirilmesi 2. Program sürecin değerlendirilmesi 3. Programın etkisinin, sonuçlarının değerlendirilmesi 4. Programın maliyete ilişkin etkinliğinin değerlendirilmesi

DEĞERLENDİRME ARAŞTIRMASI Gerçek Deneysel Tasarımlar 1. En az iki karşılaştırma grubu: Tedavi ya da müdahaleye maruz kalan deney grubu ve tedavi/müdahaleye maruz kalmayan ya da farklı bir tedavi/müdahaleye maruz kalan kontrol grubu. 2. Denekler bu karşılaştırma gruplarına rastlantısal olarak dağıtılır. 3. Deneysel müdahale sonrasında iki karşılaştırma grubunda sonuç değişkenine dair ölçüm yapılır. Dolayısıyla “gerçek deneyler”, müdahale programlarının etkilerinin, sonuçlarının değerlendirilmesinde en güçlü araştırma tasarımıdır.

Braga ve arkadaşları (1999) Sorun-odaklı polislik stratejisinin sonuç değerlendirmesi Değerlendirme metodu: Rastlantısal Kontrollü Deney Jersey şehrinde suç oranı en yüksek 56 bölge belirleniyor ve sonra belli özellikler açısından birbirine eşleştirilerek 28 çift bölge meydana getiriliyor. Her bir çift içinde, hangi bölgenin deney grubuna, hangisinin kontrol grubuna yerleştirilmesi yazı tura atarak belirleniyor.

Braga ve arkadaşları (1999) Denekler Gruplara Gruplar Ön test Tedavi/ Son test yerleştirme Müdahale Suç olayları ve vatandaşın polis hizmeti için araması Vatandaşın polis hizmeti için araması Deney grubu Sorun-odaklı polislik Şiddet suçunun yoğun olduğu 56 bölge Rastlantısal Geleneksel polislik Vatandaşın polis hizmeti için araması Kontrol grubu Suç olayları ve vatandaşın polis hizmeti için araması

Brame ve MacKenzie (1996) Askeri tarzda ıslah edici kampların sonuç değerlendirmesi Değerlendirme metodu: Yarı-deneysel araştırma (denk olmayan kontrol grup tasarımı). Sekiz eyalette bu kamplardan mezun olan erkeklerden bir örneklem belirliyorlar (deney grubu). Ayrıca yine suçlu çocuklardan oluşan iki karşılaştırma grubu bulunmakta: (1) Hapisten tahliye olan suçlulardan oluşan, (2) Denetimli olarak serbest bırakılanlardan oluşan. Her üç grup 2 yıl boyunca denetleniyor.

Brame ve MacKenzie (1996) Denekler Gruplar Tedavi/Müdahale Son test Askeri kamplar için uygun olan suçlu çocuklar Islah edici askeri kamp Mükerrer suç davranışı Deney grubu Mükerrer suç davranışı Karşılaştırma grubu Hapis Mükerrer suç davranışı Denetimli serbestlik Karşılaştırma grubu

Sherman ve diğerleri (1998) Adalet Bakanlığı tarafından finanse edilen tüm eyalet ve yerel suç önleme programlarının değerlendirmelerini incelediler. Amaç: Bu programlardan hangileri suçu önlemede başarılı? Bilimsel bulgular bize bu programların sonuçları hakkında ne göstermektedir? Sonuçta 500’den fazla program değerlendirmesini incelediler ancak sadece minimum bilimsel standartlara uyanları kabul ettiler.

Maryland Bilimsel Metotlar Ölçeği (Sherman ve diğerleri, 1997) Değerlendirme çalışmalarını metodolojik üstünlükleri açısından değerlendirmek için bir ölçek geliştirdiler: Bu ölçeğe göre çalışmalar 1 den 5’e kadar bir sayı alıyor ve “5” nedensellik açısından en güçlü bilimsel kanıtı ifade ediyor. Düzey 1: Aynı anda ölçülmüş suç önleme programı ile üzerinde etki yaratması umulan sonuç değişkeni arasındaki korelasyona dayalı Düzey 2: Müdahale öncesi ve sonrası ölçüm var, fakat kontrol grubu yok Düzey 3: Müdahale öncesi ve sonrası ölçüm var, deney ve kontrol grubu var

Maryland Bilimsel Metotlar Ölçeği (Sherman ve diğerleri, 1997) Düzey 4: Müdahale öncesi ve sonrası ölçüm var, deney ve kontrol grubu var ve de sonucu etkileyebilecek diğer değişkenler kontrol ediliyor Düzey 5: Rastlantısal kontrollü deney Deney ve karşılaştırma gruplarına yerleştirme tamamen rastlantısal.

Maryland Bilimsel Metotlar Ölçeği (Sherman ve diğerleri, 1997) İşe Yarayan programlar: Bu grupta yer alan programların en az 2 tane 3.düzeyde değerlendirme sonucu suçu azalttığı yönünde bulgusu olmak zorunda. İşe Yaramayan programlar: Bu grupta yer alan programların en az 2 tane 3.düzeyde değerlendirme sonucu suçu azaltamadığı yönünde bulgusu olmak zorunda.

İşe yarayan programlardan bazıları: Suçluluğun çok yoğun olduğu sıcak bölgelerde polisin fazladan devriye gezmesi Aile içi şiddet uygulayan (iş sahibi) eşlerin anında gözaltına alınması Cezaevinde terapi programlarıyla uyuşturucu tedavisi İşe yaramayan programlardan bazıları: Aile içi şiddet uygulayan (işsiz) eşlerin anında gözaltına alınması Polisin çocukları küçük suçlardan dolayı uyarması yerine gözaltına alması Askeri eğitimi tarzında tasarlanan ıslah edici kamplar Küçük suçlar işleyen çocuklara maksimum güvenlikli cezaevlerini ziyaret ettirerek onları korkutmak

KRİMİNOLOJİDE KULLANILAN ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ İkincil veri analizi (secondary data analysis) Niteliksel araştırma (qualitative research) Katılımcı gözlem (participant observation) Yoğun mülakat (intensive interviewing) Odak grupları (focus groups) Deneysel araştırma (experimental research) Değerlendirme araştırması (evaluation research) Sistematik inceleme (systematic review) , Meta-analiz (meta-analysis)

SİSTEMATİK İNCELEME Sistematik araştırma, belli bir araştırma sorusuna odaklanıp bu soruya ilişkin var olan yüksek kalitedeki araştırma bulgularını belirleyip, bunları sentezleyen literatür taramasıdır. Meta-analiz ise sistematik araştırma sonucunda elde edilen bulguların istatistik yöntemleri kullanılarak analiz edilmesine dayanır.

SİSTEMATİK ARAŞTIRMA - Aşamaları- Araştırma sorusu belirlenir. Araştırma sorusunu inceleyen çalışmalardan hangilerinin dahil edileceğini belirleyen kriterler belirlenir. Konuyla ilgili bütün çalışmalar sistematik olarak aranır ve bulunanlar tek tek gözden geçirilir. Kriterlere uymayan çalışmalar elenir. Dahil edilen çalışmaların bulguları tek tek analiz edilir.

SİSTEMATİK ARAŞTIRMA - Aşamaları- 6. Bu analiz niteliksel ya da niceliksel (meta-analiz) olabilir. 7. Bulgular sunulur ve sistematik olarak tablolarda gösterilir. 8. Bulgular yorumlanır ve sonuç çıkarılır.

SİSTEMATİK ARAŞTIRMA - Avantajları - Her hangi bir araştırma konusu ile ilgili literatürde bulunan bütün bulguların objektif, şeffaf ve kapsamlı bir yaklaşımla sentez edilmesini sağlar. Araştırma bulguları güvenilirdir: Aynı yaklaşım başka araştırmacılar tarafından uygulandığında aynı sonuçlar elde edilir.

SİSTEMATİK ARAŞTIRMA - Sınırlılıkları - Yapılan sistematik taramaların güvenilir olması için belli standart ilkeler ışığında gerçekleştirilmesi gerekir. Bilinen büyük veri tabanları dışına çıkıp yayınlanmamış çalışmalara ulaşarak literatürdeki “gri alan” daraltılmalıdır. Gerçekleştirilen sistematik taramaların zaman içerisinde güncelleştirilmesi gerekir.

Farrington ve Welsh (2002) Araştırma Sorusu: Daha iyi sokak aydınlatması suçu azaltmakta etkili midir? Bu konuda gerçekleştirilen bütün değerlendirme çalışmalarını sistematik olarak tarayıp bulguları sentezlediler. 2000 yılı sonuna kadar yapılmış bütün çalışmaları kapsıyor.

Farrington ve Welsh (2002) Çalışmaya dahil edilecek değerlendirme araştırmalarının şu kriterleri yerine getirmesi gerekir: 1. Sokak aydınlatmasının geliştirilmesi en temel müdahale olacak. 2. Suçu ölçen bir sonuç değişkeni olacak (mala karşı suçlar ve kişilere karşı suçlar) 3. En az bir deney bir de kıyaslanabilir kontrol grubu olacak. 4. Müdahale öncesinde ve sonrasında suç düzeyleri ölçülecek. 5. Her bölgede müdahale öncesindeki toplam suç sayısı en az 20 olacak.

Farrington ve Welsh (2002) Araştırma Stratejisi: Belirli arama kelimeleri kullanılarak 8 on-line veri tabanı tarandı. Daha önce bu konu ile ilgili yapılmış bütün literatür taramaları tarandı. Konuyla ilgili yazılan değerlendirme raporlarının kaynakçaları tarandı. Bu konuda öncü araştırmacılarla iletişime geçildi. Araştırma İngilizce dışında yapılan yayınları da kapsadı. Yayınlanmış çalışmalar dışında yayınlanmamış çalışmalara da yer verildi.

Farrington ve Welsh (2002) Araştırma stratejisi sonunda kriterlere uyan 13 değerlendirme çalışması bu çalışmaya dahil edildi. 8’i Amerika’da, 5’i ise İngiltere’de gerçekleştirilmiş. Bu 13 çalışma istatistiksel tekniklerle (meta-analiz) incelendi. Sonuç: Sokak ve caddelerin aydınlatılmasının geliştirilmesi suçu azaltmakta oldukça etkili. Geliştirilmiş aydınlatma sonrasında deney bölgelerindeki suç oranlarında kontrol bölgelerine kıyasla %20 oranında bir azalma olmuştur.