Yazılım Proje Yönetimi Chapter 3 Program Yönetimi & Proje Değerlendirmesi
Genel Bakış Giriş Program Yönetimi Kar yönetimi Proje Değerlendirmesi Maliyet-Kar analizi Nakit akışı tahmin, Proje Risk Değerlendirmesi Referanslar
Giriş Başarılı program yönetmek sadece birbirine bağlı birden çok program yönetmek midir yoksa fazlası mı? Başarılı bir program yönetmek birbirinden bağımsız işleyen projelerden fazlasıdır.[1]
Programı nasıl yönetiriz? Program alt başlıklara ayrılır ya da basamaklar halinde işlenirse yönetilebilir.[2]
Programme Yönetimi “Project management is the planning, organizing, directing, and controlling of company resources... for a relatively short-term objective.”[3] (Nispeten kısa vadeli işler için proje yönetimi; planlama, organizasyon, yönlendirme ve kaynakların kontrolüdür.) The quotation is from a paper that appeared in the International Journal of Project Management August 1991
Program nedir? Kesin bir hedefi olan organizasyon kaynaklarının koleksiyonudur. Program yönetimi , proje yönetiminden farklıdır. Strategic Several projects together implement a single strategy. For example, merging two organizations will involve many different activities e.g. physical re-organization of offices, redesigning the corporate image, merging ICT systems etc. Each of these activities could be project within an overarching programme. Business cycle programmes A portfolio of project that are to take place within a certain time frame e.g. the next financial year Infrastructure programmes In an organization there may be many different ICT-based applications which share the same hardware/software infrastructure Research and development programmes In a very innovative environment where new products are being developed, a range of products could be developed some of which are very speculative and high-risk but potentially very profitable and some will have a lower risk but will return a lower profit. Getting the right balance would be key to the organization’s long term success Innovative partnerships e.g. pre-competitive co-operation to develop new technologies that could be exploited by a whole range of companies
Proje Yönetiminden Farkları Proje özeldir ve belirli bir zamanı vardır. Program ise süreklidir ve sürekli gelişir. Proje, doğru fiyat doğru zamanda doğru çıkış teslim açısından olacak bir çıkış veya teslim ve başarı sağlamak için tasarlanmıştır.
Farklar devamı… Program yönetimi proje yönetimini kapsar birlikte organizasyonun performansını arttırırlar. Programın başarısı karları ile ölçülür. Karlar organizasyon gelişiminin ve artan gelir,azalmış maliyetler, fire veya azaltılmış çevresel hasar, daha memnun müşteriler içerebilir.
Farklar devamı… Gerekli sonuçları elde derste, iş programları normalde ilgili iş kısıtlamaları anlayacak ve sonuçları kaynakları tahsis dayalı ulaşmak için gerekli süreçleri belirler.
Farklar devamı… Normalde bir süreç bir projenin önceden belirlenmiş kapsam değişikliği olacaktır. Programlar nadir olarak strateji değişiklerine ve organizasyondaki değişikliklere tepki verir.
Program yöneticisi ve Proje yöneticisi Birçok proje aynı anda Nitelikli kaynaklarla kişisel ilişki Kaynak kullanımının optimizasyonu Projeler benzer olabilir [4] Proje yöneticisi Bir seferde tek proje Kaynaklarla şahsi ilgilenmez Kaynaklarin minimizasyonu talebinde bulunur Projeler eşsiz olmalı [5]
Kar Yönetimi Kar yönetimi program yönetiminde sık sık daha az ilişkilidir. Kar yönetimi projenin başında ve sonunda her projeyi kapsar. Benefit profiles can be produced that document when and how it is planned that the benefits will be experienced. As different components of the new capability are developed, a series of tranches of projects (projects grouped in different steps of the programme) may be completed, each with a set of associated benefits. The achievement of benefits might be made the responsibility of staff who are designated as business change managers.
Kar Yönetimi Kar yönetimi en uygun yerlere odak koyar ve sorular sorar: ‘Bu projeleri neden yapıyoruz?' ve ‘ Neden hala bu projeleri yapıyoruz??' Benefit profiles can be produced that document when and how it is planned that the benefits will be experienced. As different components of the new capability are developed, a series of tranches of projects (projects grouped in different steps of the programme) may be completed, each with a set of associated benefits. The achievement of benefits might be made the responsibility of staff who are designated as business change managers.
Kar Yönetimi
Karları Ölçmek Karlar: Ölçülebilir ve değer verilmiş X azalma ve personel tasarrufu Y Ölçülmüş ama değer verilmemiş. Müşteri şikayetlerindeki azalma x% Tanımlanmış ancak kolaylıkla ölçülememiş – Bu temel yöredeki organizasyon için kamu onayı
Maliyet Tahmini Proje kapsamı açıkça belirlenmeli Görev ve/ya da fonksiyonel Ayrışma gereklidir Tarihsel ölçüler (metrics) çok yararlıdır En az iki farklı teknik kullanılmalıdır Belirsizlik doğasında vardır
Kaynaklar
Tahmin Teknikleri Bizim işimiz riskleri çapraz kontrollerle ve sistematik yaklaşımlarla minimize etmek ... Geleneksel Yöntemler Görgül modeller
Geleneksel metotlar ...Fonksiyon tablosu oluşturmak ve eforu ya da büyüklüğü tahmin etmek… Function-Task approach :
Net Kazanç ‘Yıl 0’ sistem yürürlüğe girmeden önceki maliyeti belirtir Nakit akışı -100,000 1 10,000 2 3 4 20,000 5 100,000 Net kazanç 50,000 ‘Yıl 0’ sistem yürürlüğe girmeden önceki maliyeti belirtir ‘Nakit akışı’ gelir gideri belirtir Net kazanç uygulamanın ömrü boyunca tüm nakit akışı verisidir.
Geri ödeme Periyodu Bu da giderler üzerinde bir gelir fazlası üreten başlamak için gereken zamandır. Yıl Nakit akışı Birikim -100,000 1 10,000 -90,000 2 -80,000 3 -70,000 4 20,000 -50,000 5 100,000 50,000
Yatırımın Geri Dönüşü (ROI) Yıllık ortalama kar Toplam yatırım ROI = X 100 Önceki örnekte Yıllık ortalama kar = 50,000/5 = 10,000 ROI = 10,000/100,000 X 100 = 10%
Net Bugünkü Değer Bugün 100$ alsanız ya da 12 ay içinde 100$ alsanız değeri aynı olur mu? Eğer şimdi 100$ alsanız bu parayı faizle işletebilirsiniz. Eğer faiz oranı %10 ise bir yılda 100$ nekadar kazandırır?
İndirim faktörü İndirim faktörü = 1/(1+r)t r faiz oranı(e.g. 10% is 0.10) t yıl sayısı Yılda %10 faiz verme durumunda İndirim faktörü = 1/(1+0.10) = 0.9091 İki yılda %10 faiz verme durumunda Discount factor = 1/(1.10 x 1.10) =0.8294
İndirim Faktörü Uygulaması Yıl Nakit akışı İndirim uygulaması İndirim uygulanmış nakit akışı -100,000 1.0000 1 10,000 0.9091 9,091 2 0.8264 8,264 3 0.7513 7,513 4 20,000 0.6830 13,660 5 100,000 0.6209 62,090 NPV 618
İç Verim Oranı Farklı yatırım fırsatlarını karşılaştırmak için kullanılır. Microsoft Exel’in hesaplama için bir fonksiyonu bulunur.
Belirsizlik ile Başa Çıkmak: Risk Değerlendirmesi Projede A belki de B’den daha iyi bir geri dönüş verecektir ancak daha risklidir. Her proje risk değerlendirmek için bir risk matrisi Riskli projeler için daha yüksek indirim oranları kullanılmalı
Proje Risk Matrisi Örneği
Karar Ağacı
Referanslar: 1. www.teamtechnology.co.ukProgramme Management, Peter Carter, nov 2005 2. www.teamtechnology.co.ukProgramme Management, Peter Carter, Nov 2005 3. Project Management, A System approach to planning,scheduling and contolling, Ph. Dr. Harold Kerzner, 2008 4. Software Project Management Coure Notes, Asst. Prof. Dr. Adem Karahoca(Bahçeşehir University) 5. Software Project Management Coure Notes , Asst. Prof. Dr Adem Karahoca