Öğrenme İle İlgili Kavramlar ABDÜLKADİR UÇAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Advertisements

DENETLEYİCİ VE DÜZENLEYİCİ SİSTEMİMİZ
BİLİŞSEL SÜREÇLER Abdurrahman İNAN
Bilişsel süreçler Ömer Faruk KOCAMAN
GELİŞİM ÖĞRENME ÖĞRENMENİN DOĞASI-Sadreddin ARSLAN
Omurgalı ve Omurgasız Hayvanlarda Sinir Sistemleri
ÖĞRENMENİN DOĞASI Alev Üstün
Etkin ve İşbirliğine Dayalı Öğrenme S
DUYU ORGANLARI.
BEBEKLER Giriş.
YAŞAM ALANI Lewin ve Gestalt Selma Çelik
GESTALT KURAMINDA ÖĞRENME YILMAZ TORUN
Sporda Beceri Öğrenimi 5.Konu
ÖĞRENMENIN DOĞASI Gülay ÇENGEL
DENETLEYİCİ ve DÜZENLEYİCİ
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
SİNİR SİSTEMİ Herkes için Her şey.
Hazırlayan :Cemal ÖZYALÇIN Sivas-Eğ.Hiz.Mer.Md.Fen Bil.Öğr.
Avrupa’da Yaygın Olan Program Modelleri S.57-64
Beyin Temelli ve Basamaklı Öğrenme S
İNSANDA SİNİR SİSTEMİ.
SAĞLIK Sağlık Okuryazarlığı - Sinir Sistemi -.
BİLİŞSEL PSİKOLOJİ BEYİN/Nöro-Psiko-Anatomi
Sağlıklı Büyüme
MERKEZİSİNİRSİSTEMİ Beyin: 5 duyu organından gelen bilgileri değerlendirir. Konuşma ve isteğimizle yaptığımız(istemli) davranışları yönetir. Acıkma,
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
SAĞLIKLI BÜYÜYELİM Mustafa Kemal Demir.
HAZIRLAYANLAR:
Davranış Bilimleri Hafta I.
BÖLÜM 4 BEBEKLİKTE FİZİKSEL GELİŞİM. BÖLÜM 4 BEBEKLİKTE FİZİKSEL GELİŞİM.
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
ÖĞRENMENİN DOĞASI.
Çevresel Sinir Sistemi
DERS:Fen ve Teknoloji KONU:Denetleyici ve Düzenleyici Sistem
DENETLEYİCİ ve DÜZENLEYİCİ SİSTEMLER
YETİŞKİNLERİN PSİKOLOJİK DAVRANIŞ BİÇİMLERİ
7.SINIF 1. ÜNİTE: DENETLEYİCİ VE DÜZENLEYİCİ SİSTEMLER
SİNİR SİSTEMİNE GİRİŞ Dr. İpek Ergür
BÖLÜM 4 BEBEKLİKTE FİZİKSEL GELİŞİM. BÖLÜM 4 BEBEKLİKTE FİZİKSEL GELİŞİM.
Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler Ferdi Odabaşı
DUYU ORGANLARIMIZ Duyu organlarımızı bulmama yardımcı olur musunuz?
DUYU ORGANLARI
DUYU ORGANLARI Çözümlü Konu Testi.
İ P E K K A R A S I L A Y E R T Ü R K DUYU ORGANLARIMIZ.
SİNİR SİSTEMİ ETKİNLİKLER.
HUKUK: kişilerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini düzenleyen ve devlet gücüyle uyulması zorunlu hale getirilmiş kurallardır . Kanunların esas.
VÜCUDUMUZDAKİ SİSTEMLER
SİNİR SİSTEMİ CERRAHİSİ VE HEMŞİRELİK BAKIMI
Ψ BÖLÜM 2: BEYİN ve ÖĞRENME -1.
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
Sİnapslarda İmpuls İletİMİ
DAVRANIŞ VE DAVRANIŞIN BİYOLOJİK TEMELLERİ
Kişiliği etkileyen biyolojik yapılar
DAVRANIŞ VE BİYOLOJİK TEMELLERİ
BURUN VE KOKU ALMA İŞLEMİ
ÖĞRENME.
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
SİSTEMLER.
Korteks ve subkortikal yapıların organizasyonu!
Sağlıklı Büyüme.
Ψ BÖLÜM 2: BEYİN ve ÖĞRENME -1.
ÖĞRENME.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
Sinir sistemi.
ÖĞRENME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Genetik Ve Davranışın Biyolojik Temelleri, Kalıtım Ve Çevre Dr
GELİŞİM VE ÖĞRENME DUYULARIN GELİŞİMİ Prof.Dr.Mustafa Ergün.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğrenme Psikolojisi Giriş.
SAĞLIK Sağlık Okuryazarlığı - Sinir Sistemi -. Sinir sistemi vücudun her köşesinde, her organında olup bitenleri başlatan, devam ettiren ve sonlandıran.
Sunum transkripti:

Öğrenme İle İlgili Kavramlar ABDÜLKADİR UÇAR 154-165 Kaynak II; Eğitim Psikolojisi Yazar;B.YEŞİLYAPRAK Hazırlayan; Abdülkadir UÇAR 2005-2006 Slaytları Yeniden Düzenleyen; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ , 1-Önce Soruları Tıklayın Yanıtlamaya Çalışın. 2-Verdiğiniz Yanıtların Şıklarını Kenara Yazın. 3-Sonra Yanıtlarınızı Kontrol Ediniz. 4-Yanlış Yanıtları Muhakeme Ediniz. 5-Gösteriyi İzleyin Tekrar Aynı İşlemi Yapınız

Öğrenme İle İlgili Kavramlar Öğrenme: Yaşantı sonucu davranışta meydana gelen nispeten sürekli bir değişikliktir. Tanımda görüleceği üzere üç önemli öğe vardır

Öğrenme davranışta bir değişiktir. Tekrar ya da yaşantı sonucu meydana gelen bir değişikliktir. Herhangi bir olayın ya da durumun öğrenme adını alabilmesi için değişikliğin nispeten sürekli olmasının gereği vurgulanmaktadır, yani bir süre devam etmelidir.

Öğrenme çevreye uyum sürecidir Bu bakımdan öğrenme; davranışları, ihtiyaçları, daha iyi karşılayacak biçimde düzene koyma ya da yeni bir durum karşısında bunları yeniden örgütleme anlamına gelir. Öğrenme olabilmesi için belli bir olgunluk seviyesi şarttır.

Organizma içinde var olan yeteneklerin kendiliğinden gelişmesine ve varabileceği düzeye varmalarına “olgunlaşma” diyoruz. Sonuç olarak olgunlaşma için; “organizmanın temelindeki potansiyel güçlerin göreve hazır bir duruma ulaşmasıdır” diyebiliriz. Örneğin, konuşma yada yürümeyi öğrenmek için ilgili organların bu işlevi yerine getirecek yeterliliğe ulaşması gerekir.

Öğrenmenin Niteliği Öğrenme davranışta bir değişmenin meydana gelmesi halidir. Davranıştaki değişme oldukça kalıcı ve uzun sürelidir. Yani öğrenme oldukça kalıcı bir davranış değişikliğidir. Öğrenme bireyin aktif oluşunun, bir takım edimlerde bulunmasını veya yaptığı egzersizlerin sonucudur

Öğrenme gerçekleşmiş ise transfer edilmesi de söz konusudur. Öğrenme doğrudan doğruya gözlenemez. Gözleyebildiğimiz bireyin performansıdır. Performans ise öğrenme ile birlikte başka değişkenlerin de ortak fonksiyonudur.

Öğrenme kişinin daha sonra karşılaşacağı durumlara farklı bir yaklaşım göstermesidir. Öğrenme davranışın referans çerçevesindeki işaret ve ipuçlarında değişme demektir.

Öğrenilmiş Davranış ile Doğuştan Getirilen (içgüdüsel ve Refleksive) Davranışların Farkı Refleks bir uyarıcıya karşı meydana gelen istem dışı tepki olarak tanımlanabilir. Örneğin; gözümüze hızla bir nesne yaklaştığında göz kapaklarını otomatik olarak kapatma gibi. Resleks davranışı öğrenilmemiştir, bir yaşantı sonucundan çok, organizmanın genetik olarak getirdiği bir özelliğidir.

Yaşantı; Bireyin çevresiyle belli bir düzeydeki etkileşimleri sonucunda bireyde kalan izdir. Eğer bu etkileşim sonucu, bireyin davranışında bir değişme meydana geliyorsa buna “öğrenme yaşantısı” denir.

Öğrenmenin Biyolojik Temelleri Sinir Sistemi : Bir insanın yaşamını sürdürebilmesi için çevresiyle sürekli olarak ilişki içinde bulunması ve organizmanın alt sistemleri arasındaki etkileşimlerin sürmesi gerekir ki, bunu sağlayan bütünleştirici sistemlerin en önemlisi sinir sistemidir.

Nöron: Sinir sistemini oluşturan özgül yapısal ve işlevsel birimlere (hücre) nöron denir. İnsan beyninde 10 milyar dolayında nöron ile doğar, sonraki yıllarda beynin büyümesi nöronların büyümesi ve aralarındaki bağlantıların çoğalmasıyla gerçekleşir.Öğrenme, beyinde bir takım kimyasal, elektriksel değişiklikler ve sinir sisteminde yeni sinaptik bağların kurulması ile açıklanmaya çalışılmaktadır.

Sinir sistemi 2 gruba ayrılır: 1. Merkezi Sinir Sistemi A) Beyin (cerebrum). I. Arka beyin: Medulla, beyincik, pons II. Orta beyin:Beyin sapı, RAS (Retiküler Aktivasyon Sistemi) III. Ön Beyin: Talamus, hipotalamus, limbik sistem, beyin kabuğu (korteks) B) Omurilik (İstem dışı davranışlar yani reflekslerin merkezi)

Çevresel sinir sistemi A) Somatik Sinir Sistemi: Dış dünya ile uyarıcı-tepki etkileşimi sağlar B) Otonom Sinir Sistemi: İç organlar, salgı bezlerinin çalışmasını sağlar.

Sinir Sisteminin Görevleri Vücudu oluşturan organların uyumlu bir şekilde ve ihtiyaca göre çalışmalarını sağlar. Varlığımızın dış ortamla olan ilişkilerini düzenler.

Beyin ve Gelişmesi CEREBRUM: Sinir hücreleri ve onların uzantılarından meydana gelmiştir. Miyelin (kılıf) yoktur. Kesit yapılacak olursa, koyu renkte gri, iç kısmı ise açık renkte görünür. Dıştaki korteks (serebral korteks) adeta kırışık bir kumaşı andırır, yani kıvrım kıvrımdır. Bu kısım beyin kabuğunu oluşturur. İç kısımdaki beyaz kısma ise medulla adı verilir.

Beyin iki yarım küreden meydana gelmiştir Beyin iki yarım küreden meydana gelmiştir. Her yarım küre 4 lob’dan (yumrudan) oluşur. Bu loblar şunlar: Frontal Lob: Beynin ön kısmındadır, alnımızın arkasına gelir, konuşma merkezidir. Buna alın lobu da denir. Temporal Lob (Şakak Lobu): Şakaklar hizasındadır. İşitmeyi sağlar, ses duyumlarını iletir. Buna yan lob da denir.

Parietal Lob: Duyu ve hareket merkezidir. Buna çeper lob da denir. Oksipital Lob: Görme ve ışık merkezidir, dolayısıyla görmeyi sağlar, buna ense lobu da denir.

Beynin Görevleri Beyin zekanın, bilincin (şuurun), algının (idrakın), iradenin merkezidir. Ayrıca istemli ve istemsiz (iradeli ve iradesiz) motor hareketlerin yapılmasını sağlar. Konuşma ve düşünme gibi karışık olayları idare eder. Duyu organlarından gelen uyarıcıları anlamlaştırır ve duygu haline getirir.

KORTEKS (Beyin kabuğu/zarı): Yukarıda, beynin iki yarım küreden meydana geldiği belirtilmişti. Bu yarım küreler gri bir madde ile kaplıdır. Bu gri madde yani korteks: (serebral cortex: beyin kabuğu) insan davranışlarını kontrol eder. Algılama, bilinçli davranışlar, öğrenme, hatırlama, düşünme, heyecan, bilinçlilik ve kişilik bütünlüğü vb. gibi fonksiyonları ifade eder.

Öğrenmede Duyu Organlarının Rolü İnsan duyuları şunlardır; Görme, İşitme, Tat, Koku ve Dokunma,

Ancak deri duyusu bir değil dört tanedir Ancak deri duyusu bir değil dört tanedir. Bilim adamları dokunma duyusunu; Sıcak, Soğuk, Ağrı (acı-sızı), için dört ayrı duyusal kanal saptamışlardır. Bunları ek olarak geleneksel duyu sınıflamasında bulunmayan iki duyu daha vardır. Bu ikisi; Kinestetik, Bestibüller,

Bu duyuların ikisine birden poprioseptif duyular denir Bu duyuların ikisine birden poprioseptif duyular denir. Kinestetik duyu organları kaslarda, krişlerde, eklemlerde bulunur. Bu duyu organları kol ve bacakların pozisyonu ile kasların gerilimine ilişkin bilgiler verir. Vestibüler duyu dengenin sürdürülmesindeki ana duyu olup başın hareketi ve pozisyonu hakkında bilgi verir.

Bütün bunların anlamı nedir Bütün bunların anlamı nedir? Öğrenme sırasında ortamda sunulan uyarıcılar duyu organlarıyla alınır, sinir sistemi tarafından beyinde ilgili merkezlere iletilir (duyum) ve orada bir anlama kavuşur (algı) ve buna göre tepkide bulunuruz (davranış).