9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim 4.Ünite Sağlıkta İletişim HASTA İLE İLETİŞİM ( çocuk hasta ve sağlık sorunu olan bireylerle iletişim) 22.Hafta ( 24-28 / 02 / 2014 )
HASTA İLE İLETİŞİM Sağlık Personeli , hasta yada hasta yakınlarıyla kurduğu kişiler arası iletişim aracılığıyla, insana doğrudan hizmet verir.
Hasta ve Hasta Yakınları ile İletişimin AMACI : Hasta bireyi ; ..) tanımak, ..) anlamak, ..) ihtiyaçlarını saptamak, ve ..) ihtiyaçlarını gidermek,sorunları çözmek
HASTA BİREY ; Hastanedeki en önemli kişidir bu nedenle, Tüm sağlık ekibinin dikkatinin merkezini oluşturur !
Buna Karşılık, HASTA Hastanede Kendini En Yalnız Hisseden Kişi Olabilmektedir.
..) Kaygılı, Heyecanlı ..) Cesaretsiz, Yalnız ..) Şaşkın, Keyifsiz ..) Kararsız, Korkmuş ..) Güvensiz, Sinirli ..) Şüpheci, Sıkıntılı ..) İçerlemiş HİSSEDEBİLİR.
ÇOCUK HASTA İLE İLETİŞİM
Tıp etiğinde çocuk hastaya yaklaşım, çok hassas bir konu olarak, daima önem kazanmıştır. Çocuk hastalar ve yakınlarına karşı empatik,güven verici ve yumuşak olunmalıdır. Çocukluk dönemi, toplumda sorunlara en açık dönemdir.
Büyüme ve gelişme süreci içinde olan çocuklara, erişkinden farklı yapıları nedeniyle, özel eğitim,ilgi, dikkat ve bilgi ile yaklaşılmalıdır.
.Sağlık kuruluşlarına gelen hastaların psikolojik durumları, hastalığın seyrini etkiler. .Özellikle çocuk hastalarda, psikolojik desteğin önemi büyüktür.
.) Hastanelere Gelen Çocuklar : … Korku, … Endişe, … Huzursuzluk ve …) Ajite davranışlar gösterebilir.
.) Hastanelerde tedavi gören çocuklarda ise ; … fizyolojik ve psikolojik Gelişimlerinde aksamalar olabilir. .) Bu dönemde ,çocuklarla kurulacak iletişim, Büyük önem taşır.
Hasta Çocuk ile İletişim Kurma Yolları. ) bebeklere dokunun Hasta Çocuk ile İletişim Kurma Yolları ..) bebeklere dokunun ! .. Bebeklerde dokunma önemlidir. Dokunma ile kendilerini güvende hissederler. ..) çocuklarla konuşun ! .. Çocuklarla konuşma önemlidir. Çocuklar hastalandıkları ve yaralandıkları zaman çok korkarlar. Konuşma ile bu korkuları azalır.
) çocuklarla oyun oynayın. Çocuklarla oyun oynama önemlidir ..) çocuklarla oyun oynayın ! .. Çocuklarla oyun oynama önemlidir. EN ETKİLİ İLETİŞİM ŞEKLİ dir. Yapılması gereken tıbbi uygulama oyuna dönüştürülerek yapılırsa,başarılı olur. ..) çocuklarla konuşun ! .. Çocuklarla konuşma önemlidir. Yapılacak uygulama ve tedavinin gerekliliği çocuğa anlatılır.
Ağrılı bir işlem yapılacaksa ( enjeksiyon,kırığın desteklenmesi, vb Ağrılı bir işlem yapılacaksa ( enjeksiyon,kırığın desteklenmesi, vb. ), çocuk önceden bilmelidir. .. ) sevdiği nesneleri ( oyuncak,biberon gibi ) hastaneye getirmesine izin verin ! .. Sevdiği nesneler önemlidir. Özellikle, okul öncesi çocuklarda,sevdiği oyuncak,eşya ve objeler, korkularını azaltır.
) yanında ebeveynlerinden biri olmalı ..) yanında ebeveynlerinden biri olmalı ! .. Çocuğun yanında, annesi – babası yada büyük anne,büyükbaba gibi, olması , yapılacak işleri kolaylaştırır. ..) her zaman doğruyu söyleyin ! .. Çocuklar,yalan ve aldatmaları anlar.bu nedenle,her zaman doğruyu söylemek önemlidir.
) yapılacak işlemleri anlatın. Çocukla işbirliği önemlidir ..) yapılacak işlemleri anlatın ! .. Çocukla işbirliği önemlidir. Çocuğa yapılan işlemlerin ne olduğu, niçin yapıldığı anlatılırsa, çocukla iletişim sağlanır ve yapılacak işlemler daha rahat yapılır. ..) ergenlik dönemi özelliklerini bilin ! .. Ergenin cinsel kimliğine önem verin. Ergenlik dönemi özellikleri bilinerek yaklaşılmalıdır.
) mahremiyetine saygılı olun ..) mahremiyetine saygılı olun ! .. Çocuğun mahremiyeti de,erişkin kadar önemlidir.( Özellikle giysilerinin çıkarılması gerektiğinde) ..) güler yüzlü ve anlayışlı olun ! .. Çocuğa güler yüzlü ve anlayışlı olmak önemlidir. Çocuğa, yardımcı olmak için orada olunduğu hissettirilmeli.
..) fikrini alın ! .. Çocukla ilgili alınacak kararlarda,çocuğun fikrinin alınması önemlidir. ..) ses tonunuzu ayarlayın ! .. Çocukla normal ses tonunda konuşmak önemlidir. Ses tonu ,çok sert yada çocuk gibi olmamalıdır.
SAĞLIK SORUNU OLAN BİREYLERLE İLETİŞİM
Sağlık personelinin hastaya ;. )gülümsemesi,. )güven vermesi, Sağlık personelinin hastaya ; .)gülümsemesi, .)güven vermesi, .)bilgi paylaşımında bulunması muayene sırasında hastayı rahatlatır. …. Hastanın söylediklerinin dinlenmesi,hastadaki memnuniyeti ve iletişimi arttırır.
Hasta Bireyler ile Kurulan İletişimi Engelleyen Bazı Etkenler : a.) Hastayı Unutmak : Sağlık personelinin, hasta yanında o yokmuş gibi davranması, onunla ilgili konuşması ve kararlarında hastanın fikrini almaması b.) Tıbbi Terimleri Kullanmak : Hasta ile konuşurken, tıbbi terimlerin kullanılması
c.) Fiziksel Ortam Rahatsızlığı : Hastane ortamındaki gürültü, ısı,ışık ve havalandırma durumu d.) Rutin İşlemler : Vizitler, tedaviler, banyo saati vb. e.) Hastanın Yattığı Bölümün Hareketliliği : Klinikteki yoğun hareketlilik f.) Sağlık Ekibinin İletişim Şekli : Ekip elemanlarının birbirleriyle olan, olumsuz iletişimi
İletişim Engellerini Aşmak İçin Sağlık Personelinin Dikkat Etmesi Gereken Bazı Hususlar …) Hasta güler yüzle karşılanmalı, …) Hasta içten ve samimi bir ilgiyle dinlenmeli, …) Hastaya empati kurarak dvranmalı, …) Sağlık personeli-hekim-hasta üçlüsünün bulunduğu yerde,hasta unutulmamalı,sorular sorulmalı,hastanın tüm soruları yanıtlanmalı,
…) Tıbbi terimler kullanılması gerekiyorsa, bunlar hastaya anlayacağı dilde ve sadeleştirerek açıklanmalı, …) İletişim sırasında,ısı,ışık,havalandırma dikkate alınmalı,bunların hastanın görme,işitme ve doku kanallarını etkileyeceği düşünülmelidir,
…) Rutin işler sırasında, iletişimin kopabileceği dikkate alınmalı ve geri bildirimden yararlanılmalı, …) Kliniğin devamlı ve yoğun atmosferinin hastayı yoracağı ve iletişimi etkileyeceği bilinmelidir,
…)
…) Diğer sağlık personelleri ile iyi ilişkiler kurulmalıdır …) Diğer sağlık personelleri ile iyi ilişkiler kurulmalıdır. Olumsuz etkileşimlerin ,hastada Güvensizlik duygusu yaratacağı unutulmamalıdır, …) Hastanın ailesi de iletişim zincirine alınarak, onların da hasta bakımına katılımı sağlanmalıdır,
…) Hastanın da konuşması için,zaman zaman sessiz kalıp,hastanın konuşmasına fırsat verilmeli, …) Hastaya önyargısız yaklaşılmalı, …) Hasta ile konuşurken,ses tonu yükseltilmemeli,
…) Hastanın kendi bakımı ile ilgili alınacak karalarda, işbirliği yapması desteklenmeli, …) Hastanın beden dili izlenerek ,anlamaya çalışılmalı, …) Hastanın inançları desteklenmeli,
…) Hastaya, bilmek istediği kadar bilgi verilmeli, …) Hasta ile konurken,’’ben ‘’ değil, ‘’biz ‘’ ifadesi kullanılmalı. Örneğin ; aynı fikirde olduğumuzu sanıyorum gibi… …) Hastanın kendine olan inancı ve güveni güçlendirilmeli.
HAZIRLAYAN : HARİKA ATA