I. ÜNİTE İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ KONU ANLATIMI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLETİŞİM Sendikacı bir misyonun, bir davanın adamıdır, sadece şahsını temsil etmez. Bu nedenle iletişim arızalarından arınmak zorundadır. Selami YALÇIN/
Advertisements

İLETİŞİM NEDİR?. İLETİŞİM NEDİR? İLETİŞİM: Duygu,düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır. Bu sürecin amacı.
İLETİŞİM.
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
İLETİŞİM ve DOĞRU ANLAŞILMA
İLETİŞİM.
İletişim Nedir? Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
REHBERLİK SERVİSİ SUNAR
ÇOCUKLA İLETİŞİMDE KULLANILAN DİL.
İLETİŞİM ENGELLERİ ‘SEN DİLİ’ & ‘BEN DİLİ’
SORUN ÇÖZME ve DİNLEME BECERİLERİ.
ÇOCUKLARLA İLETİŞİM NASIL KURULUR?
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ.
İLETİŞİM.
ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
İletişim Kaynak Mesaj Kanal Alıcı Kim Ne Söyledi Hangi Yolla Kime
İLETİŞİM ENGELLERİ.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -1-
ANNE-BABA-ÇOCUK İLETİŞİMİ
Yorumla-Yansıt İfadeleri (YYİ)
ETKİLİ İLETİŞİM.
İLETİŞİM.
SINIF YÖNETİMİ “ÇOCUK EĞİTİMİ Mİ ANNE-BABA EĞİTİMİ Mİ?”
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -2-
HAYATIN İÇİNDEN BAKIRKÖY BELEDİYESİ ANA – BABA OKULU AİLE İÇİ İLETİŞİM
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE İLETİŞİM ENGELLERİ
En mühim en esaslı nokta eğitim meselesidir
Onları sevdiğinizi ve onların iyiliğini kendi iyiliğiniz kadar önemli olduğuna ilişkin açık bir mesaj verebilirsiniz.
4.ÜNİTE C.ETKİLİ İLETİŞİM.
İLETİŞİM Kendimizi anlatma ve karşımızdakini anlama çabası ile sözlü ya da sözsüz olarak kurulan ilişki biçimidir.
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
İLETİŞİM BECERİLERİ ANNE BABA SEMİNERİ
Etkili İletişim Teknikleri: İletişim Becerileri ve Yapılan Hatalar
ETKİLİ ÖĞRETMENLİK NEDİR
İletişim ve Empati.
Psk.Danışman/ Rehber Öğretmen: AYÇA USLUER
HOŞGELDİNİZ.
Psikolojik Danışman ve Rehb.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
ŞSG Y.B.O Rehberlik Servisi
AİLE EĞİTİM SUNUSU 7 PATNOS RAM.
ETKİLİ ANNE-BABA-ÇOCUK İLETİŞİMİ
İLETİŞİM BECERİLERİ KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
AİLE TUTUMLARI.
İLETİŞİM ENGELLERİ VE ETKİLİ İLETİŞİM
İLKÖĞRETİM ÇAĞINDAKİ ÇOCUKLAR İLE NASIL İLETİŞİM KURULUR?
ETKİLİ İLETİŞİM.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
AMACIMIZ… Bu Çalışmamızın Amacı; “Meğer ben yanlış anlamışım”,
AİLE İÇİ İLETİŞİM Psikolojik Danışman: ŞAHİN AKAY HOŞGELDİNİZ
BEN DİLİ SEN DİLİ.
İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER
ERGEN ÇOCUĞUNUZLA ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ-II
AİLE İÇİ ETKİLİ İLETİŞİM
Sosyal Bilgiler İletişim
2. OTURUM İLETİŞİM KURMAK.
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
KİŞİLER ARASI ETKİLEŞİM
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
BİTLİS İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
HOŞ GELDİNİZ En mühim en esaslı nokta eğitim meselesidir. Eğitimdir ki bir milleti ya hür, müstakil, şanlı yüksek bir cemiyet hâlinde yaşatır, ya da bir.
En uzak mesafe ne Afrika’dır
İLETİŞİM.
İLETİŞİM NEDİR?. İLETİŞİM NEDİR? İLETİŞİM: Duygu,düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır. Bu sürecin amacı.
İLETİŞİM ANA-BABA TUTUMLARI
Candan G. TEKİN Psikolojik Danışman
İLETİŞİMİN TEMEL BECERİLERİ
F.NURSEN YILMAZ ANNE-BABA OLMAK REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ SUNAR.....
F.NURSEN YILMAZ ANNE-BABA OLMAK REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ SUNAR.....
Sunum transkripti:

I. ÜNİTE İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ KONU ANLATIMI Hazırlayan Fatih KARACAN www.ogretmenweb.com

İLETİŞİM İnsanların duygu ve düşüncelerini çeşitli yollarla birbirlerine aktarması, mesaj alışverişidir. Kaynak Alıcı Mesaj Nasılsın? İyiyim, ya sen? Geri bildirim

Kaynak Alıcı Mesaj Geri bildirim Benim araba hazır mı? Evet, alabilirsiniz Benim araba hazır mı? Kaynak Mesaj Alıcı Geri bildirim

İLETİŞİM TÜRLERİ

SÖZLÜ İLETİŞİM Dil ile iletişim; insanların duygu ve düşüncelerini kelimeler/ sözcükler ya da semboller yolu ile aktarma ve anlamlandırma biçimine denir. Dil ötesi iletişim, sesin niteliğiyle ilgilidir; ses tonu, sesin hızı, şiddeti, hangi kelimelerin vurgulandığı, duraklamalar vb. özellikler dil ötesi iletişim sayılır.

Dil ile iletişimde kişilerin “ne söyledikleri”, Dil-ötesi iletişimde ise “nasıl söyledikleri” Araştırmalar, insanların günlük yaşamda bir birlerinin ne söylediklerinden çok nasıl söylediklerini dikkat ettiklerini göstermektedir. 1981 yılında Los Angeles’te California üniversitesinde Albert Mehrabian tarafından yapılan bir araştırmada normal iletişimin: %55 beden dili %28 ses tonu %7 ‘ si kullanılan kelimeler

DİNLEME VE İLETİŞİM NASIL DİNLİYORUZ ? Görünüşte dinleme: Beden orada, kafa başka yerde  Seçerek dinleme; işine geleni dinleme Sartlanmış dinleme : Ön yargılı, Aynı duygu, kavram arayışı. Savunucu dinleme: Alıngan, suçlayıcı. Tuzak kurucu dinleme: (Açık yakalama, zora sokma)

ETKİN DİNLEME İletişim içinde bulunulan kişiyi yargılamadan, sözünü kesmeden, bedene uygun biçim vererek, göz teması kurularak yapılan dinlemeye denir. ETKİN DİNLEMENİN YARARLARI   * Açık ve dürüst iletişime yardımcı olur.  * Kişiyi herhangi bir konuda tartışmaya yüreklendirir. * Olumsuz duyguları tartışma fırsatı verir. * Kişi temel sorununu kendi fark eder *Anlaşıldım duygusunu yaşar, karşıdaki kişiye olumlu duygular besler  *Karşıdaki kişileri anlamaya ve dinlemeye hazır duruma getirir

GÖZ VE İLETİŞİM Birilerine bakıyor olmak onlarla ilgileniyorsunuz anlamına gelir. İnsanlar aynı zamanda gözlerini ilgisizlik mesajları vermek içinde kullanabilirler. Göz teması otoriteyi de sergiler.

EMPATİ VE İLETİŞİM Kendimizi karşımızdaki kişinin yerine koymak Kişinin bakış açısını, dünyasını anlamak  Karşımızdaki kişinin duygu ve düşüncelerini doğru anlamak  Ne hissettiğini, nasıl hissettiğini anlamak  Ne anladığımızı karşıdaki kişiye aktarmak. Yüz ve beden ifadelerini kullanarak onu anladığımızı ifadeetmek 

“SEN DİLİ” Sen mesajlarında hedef karşımızdaki kişidir. Genellikle kızgınlık,suçlama, aşağılama gibi olumsuz anlamlar içerir. - Yeter, kes Konuşmayı! Suçlayıcıdır. Kusur bulur, yargılayıcı, aşağılayıcı mesajlar taşır. İşbirliğinden uzaklaştırır. Savunucu ve düşmanca tavırlara neden olur. olumsuzlukları pekiştirir. (inandırır.) İnsanlar kendilerini kızgın, incinmiş ve değersiz görür Değişmeye direnç olur. Kişi önemsenmediğini düşünür. Kızgınlığı kışkırtır.  Öç almaya hakkım var düşüncesini doğurur.

“BEN DİLİ” Ben mesajlarında ise kendi duygularımız söz konusudur. Ben dilinde direnç ve başkaldırma daha az ortaya çıkar. - Bugün kendimi iyi hissetmiyorum yarın konuşalım mı! Hissedilenleri İfade Eder. İyi Niyetle İşbirliği Çağrısıdır. Çözüm Getirmez, Durumu Açıklar. Güven Geliştirir. Suçlamaz, Yargılamaz. Savunmaya İtmez. Paylaşmaya Çağrıdır. Karşıdaki Kişide Düşünme Ve Empati Yaratır. Hisler Ve Kaygılar Açıkça Dile Getirilir. Hislerin Sorumluluğu Yüklenilir.  Durum, Davranış Ve Olumsuz Duygu Belirtilir.  Kişilige Saldırı Yoktur

-Şu odaya bak.Kaç kere daha söyleyeceğim şu kıyafetlerini askıya asman gerektiğini,pis pasaklı… Bunun yerine -Ayşecim bütün gün bu işlerle bende yoruluyorum bana biraz yardımcı olup da odanı düzenlersen memnun olurum.

-Baba bana su getir -O ne biçim su istemek öyle!Kalk kendin al. Bunun yerine -Bu şekilde konuşman hoşuma gitmedi.Başka şekilde söyler misin?

BEN MESAJLARI Kolumun çekiştirilmesinden hoşlanmıyorum Kapının açık kalması beni rahatsızediyor. Konuşmaya başlayıp sonunu Getiremeyince Sinirleniyorum Bu akşam kendimi yorgun hissediyorum, oyunu bir başka akşama erteleyelim. SEN MESAJLARI Kes şunu, baş belası Niçin kapıyı hep açık Çok kabasın her zama sözümü kesiyorsun Her zaman aynı şey, bıktım artık.... Bu kadar kavgacı olduğun

SÖZSÜZ İLETİŞİM ( BEDEN DİLİ) Bedenin duruşu   Jest ve mimikler Yüz ifadesi.  Göz teması.  Göz hareketleri.  Mesafe ( uzak ya da yakın durma) Mekan kullanımı

İLETİŞİM ENGELLERİ EMRETME, YÖNETME:   EMRETME, YÖNETME: " yapman gerekir “, "yapacaksın“, " yapmak zorundasın...“   Korku ya da aktif direnç yaratabilir, Söylenenin tersini "denemeye" davet edebilir, İsyankar davranışa yada misillemeye yol açabilir, 2. YARGILAMA, ELEŞTİRME, SUÇLAMA: "sen zaten tembelsin..“, "olgunca düşünmüyorsun" Yetersizlik, aptallık yanlış değerlendirme anlamı taşır. - Çocuğun olumsuz bir yargıya hedef olma ya da azarlanma korkusu ile iletişimi kesmesine yol açabilir.

3. TEHDİT ETME ( Göz dağı verme) yapmazsan... Olur, Ya yaparsın yoksa... - Korku, boyun eğme yaratabilir, Gücenme, kızgınlık oluşmasına neden olabilir,. - Söz konusu sonuçların gerçekten meydana gelip gelmeyeceğini denemeye yol açar. 4.AHLAK DERSİ VERME, VAAZ VERME : "şöyle yapman gerekir“, "yapmalıydın" - Zorunluluk, suçluluk duyguları yaratır, - çocuğun durumunu daha şiddetle savunmasına yol açar, - çocuğun sorumluluk duygusuna güvenilmediği izlenimi verir.

"ben olsam”, “neden yapıyorsun bence…..yapmalısın” gibi 5. ÖGÜT VERME: "ben olsam”, “neden yapıyorsun bence…..yapmalısın” gibi   -Çocuğun kendi sorunlarını çözmekten aciz olduğu duygusunu verir. - Çocuğun sorunu bütünüyle düşünüp, değişik çözümler getirip seçenekleri denemesine engel olur, Bağımlılık ya da direnme yaratabilir. 6. TESKİN, TESELLİ ETME: "Aldırma.. boşver, düzelir" "hadi biraz neşelen.." Çocuğun kendini anlaşılmamış hissetmesine neden olur, Kızgınlık duyguları uyandırır. ( Size göre kolay tabii..) Çocuk genellikle mesajı kendimi kötü hissetmem doğru değil biçiminde algılar

7. AD TAKMA, GÜLÜNÇ DURUMA DÜŞÜRME: sulu göz..." gibi. " koca bebek " "hadi bakalım süpermen " hadi sende sulu göz..." gibi.  - çocuğun kendisini değersiz hissetmesine, sevilmediği kanısına varmasına yol açabilir - çocuğun öz-imgesi üzerinde olumsuz etkileri olabilir. - Genellikle karşılık vermeye iter.

İLETİŞİM ENGELLERİ Yargılamak, eleştirmek Emir verme, yönetme Teşhis koymak, tahlil etmek Soru sorma Öğüt vermek, Çözüm getirmek, yönlendirmek Teselli etmek, sakinleştirmek, Konuyu değiştirmek Alay etmek, lakap takmak

Sen ne zaman iyi not aldın ki bu sınavdan da iyi not bekleyesin. Yargılamak, eleştirmek Sen temizlikten ne anlarsın ki!Daha kendi üstünü başını temiz tutamıyorsun. Sen ne zaman iyi not aldın ki bu sınavdan da iyi not bekleyesin.

Aslında senin yapmak istediğin bu. Sen öyle demek istemiyorsun. Teşhis koymak, Tahlil etmek Aslında senin yapmak istediğin bu. Sen öyle demek istemiyorsun. (tabağındaki yemeğin çoğunu bitirip doyduğunu söyleyen çocuğa) Doymamışsındır biraz daha ye

Alay etmek, Lakap takmak Aptalın tekisin. Gerizekalı ne olacak….

Büyükler konuşurken küçükler susar. Öğüt vermek, çözüm getirmek, yönlendirmek Büyükler konuşurken küçükler susar. Bu şekilde davranmamalısın.

Olur böyle şeyler,boşver Üzülme,geçer…. Teselli etmek, Sakinleştirmek, Konuyu değiştirmek Olur böyle şeyler,boşver Üzülme,geçer…. Boşver bunları ,otur da yarinki dersini çalış

Emir verme, yönetme Git ,odanı topla! Çöpü dök!

Neden,Niçin’li soru cümleleri. Neden böyle yaptın? Soru sorma Neden,Niçin’li soru cümleleri. Neden böyle yaptın? Niçin arkadaşına vurdun?

Ödevini yapmazsan babana söylerim,görürsün gününü. Uyarma, Tehdit etme Yemeğini bitirmeden sofradan kalkamazsın. Ödevini yapmazsan babana söylerim,görürsün gününü.

BİR ÖGRENCİ MESAJI BENİ KABA DAVRANIŞLARIMDAN ÖTÜRÜ SEVMİYORSANIZ GÖRGÜ KURALLARINI ÖGRENEBİLİRİM. PİS OLDUGUM İÇİN BENİMLE İLGİLENMİYORSANIZ; TEMİZLENEBİLİRİM. BİLGİSİZLİĞİMDEN ÖTÜRÜ BENİ SUÇLUYORSANIZ. KENDİMİ YETİŞTİREBİLİRİM. FAKAT BENİ YETENEKLERİMDEN DOLAYI KÜÇÜMSÜYORSANIZ DEĞİŞMESİ GEREKEN SİZSİNİZ!..

www.ogretmenweb.com