BATILI ÜLKELERDE ARAZİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
  5.4 PROJE TRAFİĞİ Kırsal yolların tasarımı ile ilgili geometrik standartların seçimine esas olan trafik için genelde 20 sene sonraki trafik değeri alınır.
Advertisements

DERS : KAMU ÖLÇMELERİ ARAŞTIRMA KONUSU : Arazi Düzenlemesi Çalışmalarında Yaşanan Güçlükler(Öncesinde ve Sonrasında) Ödev NO:11 DERS SORUMLUSU :Doç.Dr.
ARAZİ TOPLULAŞTIRMASININ SOSYAL BOYUTUNUN İNCELENMESİ
ARAZİ TOPLULAŞTIRMADA MESLEK GRUPLARI
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
AVRUPA DA ARAZİ TOPLULAŞTIRMA ÇALIŞMALARI VE TÜRKİYE İLE OLAN UYGULAMA FARKLILIKLARI Hazırlayan Buğra İlhan Dersin Sorumlusu Doç.Dr.Tayfun Çay.
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
Kırsal Kalkınma Destek Ekibi EU Turkish Cypriot community support Doğu Mesarya Bölgesinde Tarım ve Çevre Analizi Serdarlı, 29 Mart 2011.
Hayatboyu Öğrenme Programı Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı Leonardo da Vinci Genel Tanıtım.
Nerede, Nasıl Yaşıyoruz?
AB Destekli Bölgesel Kalkınma Programları
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
İNGİLTERE’ DE E-DEVLET
SAĞLIKSIZ KENTLEŞME (ÇARPIK KENTLEŞME)
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
NÜFUS POLİTİKALARI.
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
1. PLANLAMA ÇALIŞMALARI PLANIN AMACI : Hazırlanacak kalkınma planları sınırlı doğal kaynaklardan en etkin ve optimal bir biçimde faydalanmayı temin etmek,
Gıda Tarım ve Hayvancılık Rekabet Gücü Temel Bulgular Mevzuat, Arge ve Inovasyon.
Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarımsal Yapılar ve Sulama Bölümü
ARAZİ TOPLULAŞTIRMADA PROJE MALİYET HESABI
Tarım Arazilerinin Sürdürülebilir Kullanımı
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ
TOPRAK KORUMA KONUNU YÖNETMELİĞİ VE ARAZİ TOPLULAŞTIRMASI
‘’Günümüzde ideal bir arazi düzenlemesi nasıl olmalıdır?’’
AVRUPA BİRLİĞİ EĞİTİM VE GENÇLİK PROGRAMLARI MERKEZİ BAŞKANLIĞI Hayatboyu Öğrenme Leonardo da Vinci (Mesleki Eğitim) Programı.
DERS : KAMU ÖLÇMELERİ ARAŞTIRMA KONUSU : Avrupadaki Arazi Toplulaştırma Çalışmaları ve Türkiye ile Olan Uygulama Farklılıkları DERS SORUMLUSU : ALİ ERDİ.
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
DIŞ EKONOMİK İLİŞKİLER
GÜNÜMÜZDE TÜRKİYE'DE YAPILAN ARAZİ DÜZENLEME ÇALIŞMALARI
Türkiye’de Metal Sektöründe İş Sağlığı ve Güvenliği İçin Etkin ve Güvenilir Kaynakların Kullanımı Hollanda Hükümeti Matra Fonu tarafından desteklenmektedir.
DOĞA KORUMA ANLAYIŞI
Avrupa Ülkelerinde Arazi Toplulaştırılması ve Sağladığı Faydaları
AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK TARIM POLİTİKASI Ortak Piyasa Düzenleri
Oslo Bakanlar Kararları
KAMU ÖLÇMELERİ FATİH OĞUZ BATILI ÜLKELERDE ARAZİ DÜZENLEME ÇALIŞMALARININ TARİHÇESİ.
ARAZİ TOPLULAŞTIRMADA ÖN ETÜD RAPORLARININ HAZIRLANMASI VE ÖNEMİ
ARAZİ TOPLULAŞTIRMASININ SOSYAL BOYUTU
ARAZİ TOPLULASTIRMASININ KIRSAL ALANA ETKİLERİN
Arazi toplulaştırması kapsamına göre çeşitli şekillerde tanımlanabilmektedir. Dar anlamda arazi toplulaştırması, parçalanmış mülklerin hiçbir alt yapı.
BATILI ÜLKELERDE ARAZİ DÜZENLEME ÇALIŞMALARININ TARİHÇESİ
KAMU ÖLÇMELERİ DERSİ ÖDEVİ MEHMET ÇAKMAK
ÖZEL AMAÇLI YAPILAN ARAZİ TOPLULAŞTIRMA ÇALIŞMALARI
SELÇUK ÜNİVERSİTESİ HARİTA MÜHENDİSLİĞİ
GÜNÜMÜZDE TÜRKİYE'DE YAPILAN ARAZİ DÜZENLEME ÇALIŞMALARI
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
HAZIRLAYAN TURGAY EKŞİ
ARAZİ DÜZENLEME ÇALIŞMALARINDA HARİTA MÜHENDİSLİĞİ
TARIMSAL YAPILAR VE SULAMA DERSİ
Milli ekonominin temeli ziraattir. Bunun içindir ki, ziraatte kalkınmaya büyük önem vermekteyiz. Köylere kadar yayılacak programlı ve pratik çalışmalar,
DERS : KAMU ÖLÇMELERİ ARAŞTIRMA KONUSU : Arazi Toplulaştırmasını gerekli kılan nedenler ve Arazi Toplulaştırmasının faydalarının araştırılması DERS SORUMLUSU.
TARIMSAL YAPILAR VE SULAMA DERSİ ARAZİ TOPLULAŞTIRMASI
TÜRKİYE’DE TARIM VE HAYVANCILIK
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
NÜFUS ÖZELLİKLERİ VE NÜFUSUN ÖNEMİ
TÜRKİYE KIRSAL YERLEŞME DÜZENİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
AB Avrupa’nın siyasi ve ekonomik bütünleşmesini insan hakları ile hukukun üstünlüğü ilkeleri çerçevesinde sağlamak amacındaki demokratik Avrupa ülkelerinden.
Tükiyenin Dış Ticareti. Ülkelere, bölgelere ve mal grupuna göre dağılımı.
Yurdumuzda Nüfus.
Arazi Tahribatının Dengelenmesi (ATD) Ulusal Hedeflerinin Oluşturulması 1.
TÜRKİYE’DE KIRSAL KALKINMA POLİTİKALARI VE UYGULAMALAR
KIRSAL ALANDA YENİLİKÇİ HİZMET SUNUMU
Konu: Kırsal kalkınmada çalışma alanları ve envanter çıkarımı
ÜLKEMİZDE NÜFUS / Nüfusumuzun Özellikleri
ARAZİ TOPLULAŞTIRMASI
TARIMSAL YAPILAR VE SULAMA DERSİ ARAZİ TOPLULAŞTIRMASI
TÜRKİYE KIRSAL YERLEŞME DÜZENİ. 16. yüzyıla ait kayıtlara bakıldığında Anadolu da iki farklı kırsal yerleşim görünmektedir. a) KÖY : Ekonomisi bitkisel.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TARIM EKONOMİSİ ve İŞLETMECİLİK DERS NOTLARI
Sunum transkripti:

BATILI ÜLKELERDE ARAZİ TOPLULAŞTIRMA TARİHİ Merve KELEŞ 081206087 DOÇ.DR TAYFUN ÇAY

BATILI ÜLKELERDE ARAZİ DÜZENLEME UYGULAMALARINA BAKIŞ Tarımda sürdürülebilirlik kavramının güncel olduğu ve bu kavram etrafında yoğunlaşan tarımsal gelecekle ilgili en önemli çözüm yollarından birisinin Kırsal Alanın Geliştirilmesi olduğu artık dünyada kabul edilmiştir. Genellikle gelişmiş ülkelerin tümünde bitirilen ve oldukça önemli mesafeler alınan Kırsal Alan Geliştirme çalışmalarından bazı örnekler vermek gerekirse Almanya bu konuda artık çevre, peyzaj ve doğayı koruma amaçlı toplulaştırma çalışmaları ile birlikte köy gelişimi ve yenileşme projelerini yapmaktadır. Bir çok dünya ülkesinde milli gelirin temelini oluşturan tarımsal yapıda, arazilerin parçalanması sonucu tarımsal üretimin azalması olayı önemini gün geçtikçe artırmaktadır.

Bu sorunu çözümlemek amacıyla arazi parçalanmasına neden olan sosyal ekonomik ve politik problemlerin belirlenmesi ve çözüm yollarının aranması çalışmaları birkaç yüzyıl öncesine dayanmaktadır ve bu konuda çeşitli kanuni tedbirler alınmıştır. Avrupa ülkelerinde özellikle II. Dünya savaşından sonra giderek artan bir hızda kırsal alanlardan kentlere doğru bir göç akımı başlamıştır. Kırsal alanlardaki yaşam zorluğu ve toprak yetersizliği nedeniyle kentleşme olgusu sanayileşme sürecine girememiş, kentlerin çevresi aç ve yoksul insanların bulunduğu mahalle ve semtlerle dolmuştur.

Kırsal kalkınma sorunları Orta ve Batı Avrupa ülkelerinde özellikle Almanya, Fransa Hollanda, İsviçre ve Avusturya’da bu konuda yapılan çalışmalar oldukça başarılı olmuştur. Bu ülkelerde toplu olarak kırsal kalkınma projeleri genellikle kırsal alanlarda yaşayan çiftçi halkı ve onların işletmelerini büyük ölçüde iyileştirerek dağınık parsellerin bir araya getirilmesini sağlamıştır. Böylece Avrupa’da kalkınma çalışmaları Arazi toplulaştırma çalışmalarına dayanan yol, su ve sulama ağına bağlanarak işletmelerin verimleri birkaç kat artırılmıştır

Avrupa Ülkelerinde toplu olarak kırsal kalkınma projelerinde ihtiyaç duyulan bayındırlık planlarında spor alanları, rekreasyon alanları eğitim tesisi ve sosyal hizmet tesisleri için gerekli alanlar toplulaştırma planları içerisinde kamulaştırma yapılmadan gerçekleştirilmiştir. Böylece bayındırlık planları kolayca uygulandığı gibi pratik ve yasal bir yöntemle de gerekli araziler proje alanı içerisindeki işletmelerden temin edilmiştir. Toplu kırsal kalkınma projeleri içerisinde aynı zamanda tarımsal altyapı dediğimiz sulama, drenaj kanalları, tarla içi yolları, kanalizasyon, elektrifikasyon gibi alt yapı hizmetleri ile birlikte karayolu, demiryolu havalimanları, yerleşim, sanayi ve turizm tesisleri için gerekli araziler toplulaştırma alanından karşılanmıştır.

Avrupa ülkelerinde toplu kırsal kalkınma projeleri içinde toplulaştırma ile ulaşım durumu yeniden düzenlenmiş, mesafeler kısalmış, zaman ve işgücü kaybı büyük ölçüde önlenmiş ayrıca gelecekte yapılacak düzenlemeler için arazi tahsisleri yapılmıştır. Böylece toplu kırsal kalkınma projeleri içerisinde arazi düzenlemesi, toplulaştırma ile tüm kırsal alanlar arasındaki yaşam standartları farkı en aza indirilmiştir. Bu çalışmalarda toplulaştırmada hedef farkı olmakla birlikte istekler belli bir alanda yoğunlaştığı gözlenmiştir. Finlandiya, Almanya, Hollanda ve İsveç’in Arazi Toplulaştırma Temel Hedefleri aşağıdaki tabloda sıralanmaktadır.

Avrupa’daki Tarım İşletmelerinin Durumu Finlandiya, Almanya, Hollanda ve İsveç’in Arazi Toplulaştırma Temel Hedefleri aşağıdaki tabloda sıralanmaktadır. Avrupa’daki Tarım İşletmelerinin Durumu

Finlandiya Almanya Hollanda İsveç Tarımsal arazi bölünmesinde iyileşime Orman arazi bölünmesinde iyileştirme Kiralanmış alanların tahsisi Çiftlik boyutu genişlemesi O Köy merkezlerinde arazi kullanım planlaması Köy merkezlerinde belediye/devlet için arazi edinimi Köy merkezlerinde arazi inşa etmenin yeniden değerlemesi Arazi toplulaştırma alanındayol ağının iyileştirilmesi Arazi toplulaştırma alanında drenaj ağının iyileştirilmesi

BATILI ÜLKELERDE ARAZİ DÜZENLEME BAŞLANGICI Orta Avrupa’da Sosyalizmden Pazar ekonomisine geçiş, tarımsal alanın da dönüşümüydü bunun sonucunda Sosyalist hükümetlerce arazilerin toplanması sonucu oluşan çiftçi kooperatifleri ve resmi çiftlikler özel sektöre geçti. Dönüşüm sürecinin esas amacı, çiftçilik yapan özel sektörün uygulanabilir bir yapısını kurmaktı. Ancak bu dönüşüm genelde, büyük arazileri bölerek tarımı daha problemli bir duruma götürdü, önceden ekonomik şekilde etkileri büyük olan ünitelerin parçalanması ekonomik uygulanabilirliği azaltmıştır.

Orta Avrupa'da gözlenen tarımsal arazilerin parçalara ayrılması, sosyalizm dönüşüm sürecinin altında olan doğal arazi reformlarının acil bir sonucudur. Avrupa ülkeleri arazi toplulaştırmasında uzun bir geçmişe sahiptir. Batı Avrupa da modern arazi toplulaştırma uygulamaları 2. dünya savaşından sonra geliştirildi. 1970’lere kadar tarımsal yapıların geliştirilmesindeki odak, çoğunlukla parçalanmanın azaltılması ve çiftliklerin boyutlarının büyültülmesi yolunda olmuştur.

Orta ve Doğu Avrupa ülkeleri ise arazi toplulaştırma konusunda kısa geçmişe sahiptir. Hatta halan sadece uygulamanın başında olan ülkelerde bulunmaktadır. (Pasakarnis and Maline, 2008) AT gelecekteki sürecini iyileştirmek için 2007-2013 boyunca Ulusal AT stratejileri öngörmektedir. AT stratejileri onaylandığında mevzuat değişiklikleri aşağıdaki gibi olacaktır. AT katılımcıları ve bütün kırsal toplum için daha fazla fayda vermeyi sağlayan esnek bir araç, AT, kırsal tarımsal ve bölgesel kalkınmada bağlantı kurması için bölgesel planlama için bir araç, Kırsal tarımsal ve bölgesel kalkınma ile bölgesel planlama için bir araç olarak AT ile arasında daha net bağlantı kurulması, Kırsal alanlarda yaşam kalitesinin iyileştirilmesi ve görünür bir sonuç sağlamak için mevcut farklı mali kaynaklar arasında, AT uygulaması için bağlantı kurulması.

Almanya: Tarihte ilk defa XVI. yüzyıl ortalarında Almanya’da Bavyera’da tarımsal yerleşim amacıyla ön çalışmalar yapılmış. Almanya’da bugünkü Tarım Reformuna öncülük etmiş olan arazi toplulaştırmasına ait ilk kararname yayınlanmıştır. 1812 ‘de Prusya’da çiftçinin refah seviyesini yükseltmek amacıyla bir başka kararname yayınlanmıştır. Almanya’da bugünkü teknik anlamda arazi toplulaştırma çalışmalarına ancak 1936 ve 1937 yıllarında yayınlanan arazi toplulaştırma kanunları ile hız verilmiştir.

Litvanya: 1991 yılı bağımsızlığından sonra Litvanyadaki tarım arazisi uzun bir toprak reformu sürecine girmiştir. 1939 yılı dünya savası öncesinde ortalama çiftlik büyüklükleri 12 ha’dan az olan bir tarımsal yapı oluşturmuştur. 2006 itibariyle toprak hakları neredeyse % 94 oranında restore edilmiştir. Özel hakların iadesi sonucu arazi parçalanmaları oluşmuş bu yüksek düzeyde bir sorun olarak kabul edilmiştir. Çiftliklerin çoğu kendi küçük arsalarının olduğu, çiftlik çevrelerine yayılmıştır. Köy sakinleri 2-3 ha büyüklüğündeki alanlarda ev ve arsalara sahiptiler. Litvanya ilk arazi toplulaştırma deneyimleri, Eylül 2000 ve Ocak 2000 dönemlerinde Dotnuva alanında pilot projeler olarak yapıldı.

İlk proje kapsamında tarımsal yapının iyileştirilmesi için çiftlik boyutları genişletilerek, yollar için erişim geliştirilmiş, parçalanma azaltılmıştır. Gönüllü ve piyasa bazlı yaklaşım uygulanmıştır. Arazi toplulaştırma mevzuatı, 2004 yılında parlemento tarafından kapsamlı arazi kanunun bir parçası olarak kabul edilmişir.

Arazi toplulaştırması uygulaması için ayrıntılı hükümler Haziran 2005’te hükümet kararı olarak düzenlenmiştir. 2005 yılında Litvanya, AB kırsal kalkınma programı kapsamında ulusal ortak arazi toplulaştırma finansı sağlamak için AT projelerini tanıtmış ve AB destekli 14 proje 2006 yılında başlamıştır. Tüm bu projelerin uygulamasında ilerlemelerin gelişimi, deneyim ve sonuçlara bağlı olarak strateji oluşturarak sağlanmıştır. İlk AT çalışmalarına bakıldığında bunların olumlu çalışmalar olmadığı görülmekle birlikte projelerdeki temel eylemler sadece çiftlik yapılarının nasıl büyütüleceğine ve uygun yerel ağ oluşturmaya yönelik olmuştur.

Slovenya: Slovenya’da geçmiş yüzyılda yapılan en yoğun çalışma 50.000 ha dan daha fazla toprağın toplulaştırmaya dahil edildiği 1981 ve 1990 yılları arasında olmuştur. Son 5 yılda yaklaşık olarak 3000 ha’lık tarımsal arazi toplulaştırılmıştır. Toplulaştırılmış arazilerin seçimindeki ana kriter, toplulaştırmanın uygulanmasından önce ve sonra arazilerin durumu için dijital kadastro haritalarının elde edilip edilmeyeceğidir

Bulgaristan: Bulgaristan'da, çiftlik dönüşümleri henüz tamamlanmamıştır. Tahminler toprak reformunun tamamlanmasıyla özel çiftçi arazilerinin düzenlendiğinde 12 milyon arazi parselinin 2.6 milyona düşeceğini bunun da ortalama 0.4-0.5 ha olan parsel büyüklüklerinin artacağı yönündedir.

Romanya: Romanya'da, problemli bir yapı gösteren aile birlikleri ve özel şirketler tarafından yürütülen tek-koruyucu çiftliklerdir. Özel sektöre ait çiftliklerin tarım alanlarının % 62 si 6-20 parsel arasında yayılmakta, ortalama boyutları 2.3 ha olmuştur. Ama, çiftlik boyutlarının değişiminde bölgesel farklılıklar bulunmaktadır. Büyük özel çiftliklerin, Romanya'nın güney-batı parçasında saptandığı (Banat ilçesi, çiftliklerin % 32’i 5 ha'dan daha büyük) görülür.

ARAZİ DÜZENLEMELERİNİN BATILI ÜLKELERE SAĞLADIĞI VERİM ARTIŞI Özellikle Orta Avrupa ülkelerinde uygulanmış arazi toplulaştırma çalışmalarında, toplulaştırma öncesinde ve sonrasında yapılmış olan araştırmalarda, sadece arazi toplulaştırma sonucu sağlanan verim artışlarının ve özellikle işgücü tasarrufunun düzeyi hakkında çok net veriler bulunmamaktadır. Zaman içinde değişen hava koşullarına, teknolojik gelişmelerin etkisine vb. pek çok faktöre bağlı olan tarımsal verimliliğin belirlenmesi güç bir çabadır ve uzun yıllara yayılmış verilere gerek gösterir.

Almanya: Arazi toplulaştırması ile sağlanan verim artışlarının bölgenin yapısına, tarım türüne ve teknolojinin düzeyine bağlı olduğu göz önünde tutulduğunda, her toplulaştırma bölgesi için ayrı ayrı değerler elde edileceği açıktır. Ayrıca, salt arazi toplulaştırma ile sağlanan verim artışının belirlenmesi için ele alınan bölgenin toplulaştırma öncesinde ve birkaç yıla yayılmış belirli ürünlerdeki verimliliği ile aynı bölgenin toplulaştırma sonrasında yine birkaç yıla yayılmış aynı ürünler için verimliliğinin tespit edilmesine gerek bulunmaktadır. Bu ise kolay bir çalışma değildir. Ancak, yapılmış çeşitli arazi toplulaştırma çalışmalarında elde edilen verim artışları ile bir ortalama elde edilmesi de mümkün bulunmaktadır.

Bu bağlamda, yapılan çeşitli araştırmaların sonuçlarına göre: Kişi başına üretim artışın iki katına, yerleşimin yeniden düzenlenmesi halinde üç katına kadar arttığı, Toplulaştırma sonucunda, % 50’ye varan işgücü ve masraf tasarrufu ile % 50’ye varan verim artışı sağlandığı tespit edilmiştir. Bayern eyaletinde yapılan bir araştırmada, arazi toplulaştırma sonucunda aşağıdaki durum saptanmıştır

İşletme büyüklüklerine göre, 5-10 ha’lık işletmelerde parsel sayısı ¼’e indirilmiştir. 10-20 ha’lık işletmelerde parsel sayısı 3,2 kat azalmıştır. 20-50 ha’lık işletmelerde parsel sayısı 4,9 kat azaltılmış ve toplulaştırma öncesindeki 247 parsel 50 parsele düşürülmüştür. Toplulaştırma öncesinde 1,23 ha olan ortalama tarla büyüklüğü 3,95 ha’a yükselmiş, 680 olan parsel sayısı 208’e indirilmiştir. % 69’luk toplulaştırma oranı sağlanmıştır. Bir işletmenin ortalama yol uzunluğu 56 km’den 14 km’ye inmiş ve yol kalitesinin artması etkisi de eklendiğinde yolda geçen zaman 7 kat azalmıştır.

İsviçre: Toplulaştırma sonucunda, % 6-18 arasında ortalama işgücü ve masraf tasarrufu, % 5-41 arasında ortalama verim artışı sağlandığı tespit edilmiştir. İsviçre’nin bir başka bölgesinde yapılmış arazi toplulaştırma çalışması sonucunda da aşağıdaki verim artışlarına ve tasarruflara ulaşılmıştır: % 29,7 bitkisel verim artışı, % 15,4 hayvansal verim artışı, % 20-30 arasında ortalama işgücü tasarrufu.

Slovenya: Slovenya’da Prigorica-Dolenja Vas bölgesinde toplam 2490 ha’lık alanda yapılan toplulaştırma çalışmasında toplam parsel sayısı 15.340’dan 5470’e düşmüş, ortalama parsel büyüklükleri de 0.20’den 0.46’ ya çıkmıştır. Toplulaştırma uygulamasının öncesi ve sonrasında arazi alanları ile ilgili bazı istatistiklerde arazi parsel sayısının ortalama % 60 oranda azaldığı görülmektedir. Arazilerin parçalanması ve parsel sayısının artmasıyla, parsel sınırlarının toplamı da artmaktadır. Toplulaştırma bölgesinde parsel sınırlarının toplam uzunluğu toplulaştırmadan önce 2218 km, toplulaştırmadan sonra 1182 km’dir. Parsel sınırlarının toplam uzunluğu %50 oranında azalarak yaklaşık olarak 1036 km’ye düşmüştür. Toplulaştırma sonucu tarımsal verim % 20- 35 oranında artmıştır.

KAYNAKLAR http://alierdi.com/ http://www.tarimreformu.gov.tr/ * Aksöz, İ., 1970. “Batı Almanya’da Arazi Toplulaştırması” Atatürk Ünüversitesi. ERZURUM * Vitikainen, A., 2004, An Overview of Land Consolidation in Europe, Nordic Journal of Surveying and Real Estate Research * Yıldız,1974 Demirel, Z. .Arazi Toplulaştõrma., Yıldız Teknik Ünv. Yayını 99001,1999, İstanbul