Y.Doç.Dr. Ela Babalık Sutcliffe ODTÜ Şehir ve Bölge Planlama Bölümü

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANKARA VE DÜNYA KENTLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI
Advertisements

ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİLİĞİ
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
BİLGİ TOPLUMU KENTLERİ
HAVA KÜRE (ATMOSFER) VE HAVA KİRLİLİĞİ
ENERJİ GÜVENLİĞİ ve ENERJİ ARZI
HAVA KİRLİLİĞİ ve KÜRESEL ISINMA
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
ULAŞIM VE EKOLOJİ.
ÇEVRE VE DOĞAL KAYNAKLAR EKONOMİSİ
Eczacıbaşı Topluluğu ve Sürdürülebilirlik
İKTİSAT Enerji Tasarrufu - Enerji Kaynakları -.
T.C. Başbakanlık Başbakanlık Düzenleyici Reform Grubu
KÜÇÜK YATIRIMLAR FONU ORMANLARIMIZIN EKONOMİK, SOSYAL VE ÇEVRESEL KATKILARI ÜZERİNE YEREL UYGULAMALAR PROJESİ “Yaşam için Fırsat, Doğa için Destek” İÇERİK.
ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİLİĞİ Strateji Geliştirme Başkanlığı
Ulaşım Türleri ve Ulaşım Araçları
YENİLENEBİLİR ENERJİ KAYNAKLARI: RÜZGAR ENERJİSİ
2012 AKILLI ULAŞIM SİSTEMLERİ ÇALIŞTAYI OPERASYON VE UYGULAMA PANELİ
Mardin’de Sürdürülebilir Turizmin Geliştirilmesi için Teknik Yardım Otel Temsilcileri Odak Grup Toplantısı No: Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye.
Rekabet Politikasının Artan Önemi Güven Sak TEPAV Ekonomi Politikaları Araştırma Enstitüsü Ankara, 4 Mart 2005.
ENERJİDE VERİMLİLİK AHMET SEFEROĞLU KAYSERİ OSB ELEKTRİK DANIŞMANI
Sıradışı Bir Liderlik Okulu
BP ve Emisyon Ticareti Tahir Uysal BP Türkiye. 2 BP ve Yenilenebilir Enerjiler Emisyonların azaltılması −İş kollarında emisyonların azaltılması −Alternatif.
Çevre ve Temiz Üretim Enstitüsü
ÇEVRE DOSTU BT YAKLAŞIMLARI
DİYARBAKIR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ
Mayıs 2012.
İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ İLE MÜCADELEDE SGP DESTEKLERİ BİLGİLENDİRME TOPLANTISI - 15 Nisan 2005 İklim Değişikliği ve SGP İklim Değişikliği Odak Alanı.
Küresel Isınma Nedir?.
Akıllı Ulaşım Sistemleri
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
YENİLENEBİLİR ve YENİLENEMEZ ENERJİ KAYNAKLARI
Hedef A.1. : Deprem Bilgi Altyapısının Geliştirilmesi; Deprem bilgi altyapısının geliştirilmesi, güçlendirilmesi, sürdürülebilirliğinin sağlanması bu altyapıyı.
Hazırlayan: 6/A Sınıfı Kaynaklar: İnternet
T.C. OSMANİYE VALİLİĞİ TEMİZ HAVA EYLEM PLANI ARALIK 2012 ARALIK 2012OSMANİYE.
SGP İklim Değişikliği Odak Alanı Çerçevesi. Uygulama Programları OP 5. Enerji Tasarrufu ve Enerji Verimliliğinin Önündeki Engellerin Kaldırılması OP6.
RÜZGAR ENERJİSİ Devlet Meteoroloji İşleri Genel Müdürlüğü Cihan DÜNDAR
HAZIRLAYAN: AD: EREN SOYAD: TAŞTEPE SINIF: 6-A
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
Temiz Enerji Kaynakları
Bitkisel kaynaklardan yakıt üretimi
KÜRESEL İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ VE ETKİLERİ
Karbon Ayak İzini Azaltmanın Yolları 1
AB MALİ İŞBİRLİĞİ ULAŞTIRMA OPERASYONEL PROGRAMI
ÇEVRE KİRLİLİĞİ Hadi!Anlatıma geçelim.
İnsanı etkileyen ve insanlardan etkilenen dış ortama denir.
Niğde Üniversitesi Makine Mühendisliği Bölümü
TEPEBAŞI BELEDİYESİ İlk Altın Puan Sertifika Kamu Binası / Türkiye
GİRİŞ Etkili ve verimli bir ulaşım sistemi (bu sistemin daha belirgin parçalarından sadece birkaçı olan trenler, otomobiller ve uçaklar) olmadan turizm.
YASAMA FAALİYETLERİNDE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ ENERJİ SEKTÖRÜ
YASALARDA ve YASA YAPIMINDA İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ 1. İklim değişikliğine uyum (negatif/pozitif uyum) Yasa içeriklerinde iklim değişikliği Milletvekilleri.
ANDROİD TABANLI MOBİL UYGULAMA İLE ARAÇ KARBON SALINIM HESABI İsmet Faruk YAKA* Abdülkadir KOÇER** Afşin GÜNGÖR* *Akdeniz Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi,
Katılım Öncesi Mali Yardım Aracı (IPA). AB ve Türkiye Sivil Toplum Diyaloğu IV.
ASİT YAĞMURU NEDİR ? Yağan yağmurun asidik özellik taşımasına asit yağmuru denir. Hava kirletici emisyonların en yaygın olanı kükürt- dioksit ( SO.
Abdülkadir KOÇER, İsmet Faruk YAKA, Afşin GÜNGÖR Akdeniz Üniversitesi Bir Konutun Elektrik İhtiyacının Yazılım Desteği İle Tespit Edilmesi.
İNSAN FALİYETLERİNİN EKOSİSTEMLERİN SÜRDÜREBİLİRLİĞİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Tarıma verilen destek 90'lı yıllara kadar o zamanki Avrupa Ekonomik Topluluğu'nun yıllık bütçesinin %60'ı kadardır. Tarım desteği bugünkü Avrupa Birliği'nin.
Çevreye duyarlılık ve enerji gereksinimi günümüz insanını artık çok daha yakından ilgilendiren bir konu haline gelmiştir.İnsanın konforu artarken buna.
KIRSAL ALANDA YENİLİKÇİ HİZMET SUNUMU
YENİLENEBİLİR ENERJİ YATIRIMLARININ FİNANSMANI ve TÜRKİYE UYGULAMASI
YENİLENEBİLİR ENERJİ YATIRIMLARININ FİNANSMANI ve TÜRKİYE UYGULAMASI
KÜRESEL ISINMA (DÜNYAMIZ YOK OLUYOR ! ).
Lojistik Merkez Yer Seçimi
II. FEN BİLİMLERİ ARAŞTIRMA SEMPOZYUMU
YENİLENEBİLİR ve YENİLENEMEZ ENERJİ KAYNAKLARI
ORGANİK TARIM VE ÇEVRE İLİŞKİSİ. ORGANİK TARIM VE ÇEVRE İLİŞKİSİ.
İKTİSAT Enerji Tasarrufu - Enerji Kaynakları -. Enerji Tasarrufu – Enerji Kaynakları Aslında doğada yenilenemeyen enerji türü yoktur. Fakat bazı enerji.
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
ASİT YAĞMURLARININ OLUŞUMU VE ZARARLARI. ASİT YAĞMURU NEDİR? Asit yağmurları, fosil yakıtların yakılmasıyla, sanayi tesislerinden, konutların ısıtılmasından.
 Yenilenebilir Enerji, sürekli devam eden doğal süreçlerdeki var olan enerji akışından elde edilen enerjidir. Bu kaynaklar güneş enerjisi, rüzgâr enerjisi,
Sunum transkripti:

Y.Doç.Dr. Ela Babalık Sutcliffe ODTÜ Şehir ve Bölge Planlama Bölümü İklim Değişikliği ve Ulaşım Sektörü Sürdürülebilir Ulaşım için Kent Planlama ve Ulaşım Politikaları Y.Doç.Dr. Ela Babalık Sutcliffe ODTÜ Şehir ve Bölge Planlama Bölümü

Sürdürülebilirlik Kavramlar – Tanımlar Yenilenebilir kaynakların tüketim hızı bu kaynakların yeniden yaratılma hızlarını aşmamalı Yenilenemeyen kaynakların tüketim hızı yenilenebilir alternatiflerinin yaratılma hızını aşmamalı Hava ve çevre kirlilik oranları doğanın taşıma kapasitesini aşmamalı Gelişme (ve ulaşım) insan sağlığına ve ekosisteme zarar vermemeli

Günümüzde ulaştırma sektörü ve çevresel etkiler Ulaştırma sektörü ve iklim değişikliği Avrupa Birliği sınırlarında yapılan 1998 tarihli çalışmada Karbondioksit (CO2) emisyonlarının % 28’inin ulaştırma sektörü kaynaklı olduğu bulundu. Bu oran artmakta Diğer insan etkinliklerinde yaratılan CO2 miktarları azalmakta Ulaşım sektöründe yaratılan CO2 miktarları hızla artmakta Avrupa Birliği 2001 yılı “White Paper” dökümanında 2000 – 2010 yılları arasında ulaşım sektörünün yarattığı CO2 miktarının % 50 oranında artacağı tahmininde bulunmakta.

Günümüzde ulaştırma sektörü ve çevresel etkiler Ulaştırma sektörü ve iklim değişikliği CO2 emisyonlarının sera etkisinde büyük payı var Ulaşım sektöründe yaratılan diğer gazlar da iklim değişikliği, çevre kirliliği ve ekolojik sistemin tahribi açısından tehlike taşımakta: metan azot monoksit ve azot oksitler (NOx – havayolları kaynaklı) kloroflorokarbon (CFC – soğutma sistemleri kaynaklı)

Kaynak tüketimi ve ulaştırma sektörü Günümüzün ulaştırma sektöründe enerji gereksinimi % 99 oranında petrol Petrol ürünlerinin tüketiminden % 60 oranında ulaşım sektörü sorumlu Petrol yenilenemeyen bir kaynak

Arazi ve doğal çevrenin tüketimi ve ulaştırma sektörü Ulaşım altyapısı en temel arazi kullanım türlerinden biri Ulaşım sistemleri ve bağlantıları (özellikle otoban ve diğer karayolları) doğal alanları kullanmakta Ulaşım ile kent çeperlerine erişim arttıkça kentler yayılmakta ve doğal çevreyi ve rezerv arazileri işgal etmekte

İnsan sağlığı ve ulaştırma sektörü Kirlilik etkileri Gürültü etkileri Trafik kazaları Trafik sıkışıklığı Daha fazla emisyon Stres Zaman kaybı

Ulaştırma alt türleri ve sürdürülebilirlik Karayolu ve havayolu çevreyi en çok kirleten; Demiryolu ve denizyolu çevresel etkisi en az olan türlerdir Ulaştırma sektöründe ortaya çıkan CO2 emisyonlarının % 84’ü karayolu sektörü kaynaklıdır (AB White Paper 2001) Karayolu ve havayolu en çok petrol tüketen ulaştırma sektörüdür Karayolu ve havayolu en çok arazi işgal eden türlerdir

Ulaştırma alt türleri ve sürdürülebilirlik Mesafe (km) 100 km’de tüketilen enerji (petrol) (l / yolcu 100 km) Demiryolu 813 2,5 Karayolu 778 5,9 Havayolu 600 7,8

Ulaştırma alt türleri ve sürdürülebilirlik CO2 emisyonu (kg / yolcu) (g / yolcu km) Demiryolu 35,2 43 Karayolu 109,2 140 Havayolu 111,4 186

Ulaştırma alt türleri ve sürdürülebilirlik Enerji yoğunluğu (kJ / kişi-km) Araba Benzin Dizel LPG 1790 1420 1440 Tren 980 Tramvay ve metro 1110 Otobüs Bisiklet 40 Yürüme 30

Günümüz ulaştırma sektörü ne derece sürdürülebilir nitelikte? Yolcu ve yük taşımacılığında en ağırlıklı sektör karayolu Havayolunun payı az ancak taşımada en çok artış gösteren sektörlerden biri

Günümüz ulaştırma sektörü ne derece sürdürülebilir nitelikte? Yük taşımacılığında ulaşım türlerinin payı

Günümüz ulaştırma sektörü ne derece sürdürülebilir nitelikte? Yolcu taşımacılığında ulaşım türlerinin payı

Günümüz ulaştırma sektörü ne derece sürdürülebilir nitelikte? Gelişmiş ülke kentlerinde kentsel ulaşımda özel araba hakim Gelişmekte olan ülke kentlerinde toplu taşım ve yaya kullanımı yüksek ancak sürekli azalmakta; ve en büyük artış gösteren tür özel araba Tüm dünyada toplu taşım kullanımı azalmakta Tüm dünyada yaya ulaşımı azalmakta Bisiklet ile ulaşım yok denilecek kadar az Kentsel ulaşımda çevreye dost türler: toplu taşım (özellikle raylı sistemler), bisiklet, yaya

Günümüz ulaştırma sektörü ne derece sürdürülebilir nitelikte? Kentler arası ulaşımda (yük ve yolcu taşımada) hakim olan sistemler sürdürülebilir değil Kentsel ulaşımda hakim olan sistemler sürdürülebilir değil

Sürdürülebilir Ulaşım için Karayolları ve arabanın hakimiyeti dikkate alınarak: Temiz yakıt türlerinin kullanılması özendirilmeli Karayolları ve arabanın hakimiyetini değiştirmek için: Çevreyi en az kirleten ulaşım türleri kullanılmalı (Demiryolları, deniz ve su yolları, toplu taşım, yaya ve bisiklet) Arazi kullanım ve kent planlarıyla araba kullanım gereksinimini azaltan; toplu taşım, yaya ve bisiklet kullanımını özendiren kentler tasarlanmalı Ulaşım gereksinimini ve talebini azaltmak için İletişim Teknolojilerindeki gelişmelerden faydalanılmalı

Sürdürülebilir Ulaşım politikası olarak yakıt türlerinin kontrolü Temiz yakıt kullanımı için teşvikler Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu tarafından öne sürülen “Kurşunlu Benzin Kullanımının Aşamalı Olarak Kaldırılması” bildirgesi uyarınca bu bildirgeyi imzalayan ülkeler 1 Ocak 2005 tarihine kadar karayolu araçlarında kurşunlu benzin kullanımına son vereceklerdir. Türkiye bu belgeyi imzalamamıştır. Çevreye zararlı yakıt kullanımında denetleme ve ceza sistemleri AB 2001 “White Paper” politika dökümanı uyarınca karayolu araçları çevreye olan olumsuz etkilerine göre ücretlendirileceklerdir. Petrole alternatif yakıt kullanan araçlar için ücretlendirme olmayacaktır. “Çevreyi kirleten öder” ilkesine dayalı ücretlendirme politikası tüm Birlik kapsamında uygulanacak olup, aday ülkelerde de buna uyumlu sistemlerin geliştirilmesi gerekmektedir.

Sürdürülebilir Ulaşım politikası olarak petrole alternatif yeni teknolojiler Elektrik enerjisi kullanan araçlar Güneş enerjisi kullanan araçlar Rüzgar enerjisi kullanan araçlar

Sürdürülebilir Ulaşım politikası olarak çevreye dost türlerin desteklenmesi Yük ve yolcu taşımacılığında demiryolu ve denizyolları Demiryollarının yaygınlaştırılması, modernize edilmesi Deniz ve su yollarının yaygın kullanımı, hizmet düzeylerinin artırımı Sistemler arası entegrasyon Kentsel ulaşımda “yeşil türler”: toplu taşım, yaya ve bisiklet Yeni sistemlerin geliştirilmesi: metro, hafif raylı, tramvay, otobüs yolları Trafikte hafif raylı, tramvay ve otobüs sistemlerine öncelik veren çözümler Yayalaştırma, yaya yolları, yaya öncelikli kent mekanları tasarımı Bisiklet yolları, bisiklet parkları, bisiklet öncelikli trafik çözümleri

Sürdürülebilir Ulaşım politikası olarak araba kullanımı kontrolü ve kısıtlamalar Fiziksel müdahaleler ile özel araba kullanımını kısıtlama Kent merkezinde yayalaştırma, trafikte toplu taşım önceliği Toplu taşım hatlarına özel yol tahsis ederek araba yolu kapasitesini azaltma Kaldırımları genişleterek araba yolu kapasitesini azaltma Merkezi alanlarda araba parkı kapasitesini sınırlı tutma Parasal yöntemler ile özel araba kullanımını kısıtlama Petrol fiyat ve vergilerinde artışlar Araba park fiyatlarında artışlar Kentin belli bölgelerine (örn. kent merkezi) araba ile girişin ücretlendirilmesi

Sürdürülebilir Ulaşım politikası olarak kent planları Özel araba kullanım gereksinimini en aza indiren tasarımlar Yaygın olmayan, yoğun kent dokuları Karma arazi kullanımı ile ev, işyeri, rekreasyon kullanımlarını birarada yürüme mesafesi içinde sunmak En çok yolcu çeken temel etkinlik merkezlerini yüksek kapasiteli toplu taşım sistemleri (raylı sistemler gibi) ile birbirine bağlamak Toplu taşım, yürüme ve bisiklet türlerini özendiren tasarımlar Araba gerektirmeyecek mesafelerin benimsenmesi (az yaygın form) Temel kullanımlara toplu taşım duraklarında yer verilmesi Toplu taşım boyunca yoğun konut kullanımlarının diğer kullanımlarla (karma arazi) beraber tasarlanması Kullanımlar arası yaya yollarıyla bağlantılar; yaya ve bisiklet alanları...

Sürdürülebilir Ulaşım politikası olarak İletişim Teknolojilerinden Faydalanma Araçlı yolculuk yerine bilgisayar kullanımı Evden çalışma Uzaktan eğitim E-bankacılık E-devlet E-alışveriş

Sürdürülebilir Ulaşım kapsamında SGP İklim Değişikliği proje alanları Bilinçlendirme ve Farkındalığı artırmaya yönelik toplumsal projeler Çevreyi kirleten türler konusunda bilinçlendirme Çevreyi kirleten türlerin alternatifsiz olmadığının anlaşılması Trafik sıkışıklığının çözümünün yeni yollar olmadığının anlaşılması Özel araba yerine toplu taşım kullanımının (özellikle yoğun saatlerde, kent merkezi yolculuklarında) kentlilik sorumluluğu olduğunun anlaşılması Kentlilerin araba yolları yerine yaya sistemleri içeren yeşil ve açık alan sistemleri için kamuoyu yaratmasına yönelik çalışmalar (örn: Londra’daki “Squares for All = Kent Meydanları Herkes İçindir” hareketi) Kampanyalar, Toplantılar, İlan ve Afişler, Kent Çalıştayları, Örnek Alan Uygulamaları

Sürdürülebilir Ulaşım kapsamında SGP İklim Değişikliği proje alanları Yaya alanlarını artırma, iyileştirme projeleri Kampanyalar Yerel Yönetimler ile ortak Örnek Alan Uygulamaları Yaya alanları ile temel toplu taşım duraklarını entegre etmeye yönelik tasarım ve uygulama projeleri Bisiklet Yolları uygulamaları Bisiklet yolları ve park yerleri Bisiklet ile yaya alanlarının entegrasyonu Bisiklet ile toplu taşımın entegrasyonu Bisiklet kullanımına yönelik kampanyalar

Sürdürülebilir Ulaşım kapsamında SGP İklim Değişikliği proje alanları Toplu taşım kullanımını destekleyici uygulamalar Otobüs Yolları uygulaması Toplu Taşım – Yaya sistemleri entegrasyonunu artırıcı uygulamalar Trafik Yönetimi ile toplu taşım öncelikli çözümlerin denenmesi Otobüslerin trafikte bekleme sürelerinin en aza indirilmesi; dolayısıyla yolculukların daha kısa sürede yapılabilmesi Örnek hatlarda veya alanlarda çevre etkisi en az olan yeni teknolojilerin denenmesi “Yeşil” Otobüsler

Sürdürülebilir Ulaşım kapsamında SGP İklim Değişikliği proje alanları Trafik Yönetimi Toplu taşım öncelikli sinyalizasyon ve kavşak uygulamaları Bisiklet öncelikli sinyalizasyon ve kavşak uygulamaları Yaya yoğun alanlarda “trafik sakinleştirme/durultma” (traffic calming) yöntemleriyle yaya öncelikli güvenli alanların oluşturulması