GÖRME VE İŞİTME ENGELLİ BİREYLER İÇİN GÜNCEL BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE BU TEKNOLOJİLERE ERİŞİMDE YAŞANAN ZORLUKLAR.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Teknik Metin Yazarlığı ve Çeviri
Advertisements

Yüksek Öğrenimdeki Engelli Öğrenciler
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Türkiye’deki Kamu İnternet Siteleri Ne Kadar Vatandaş Odaklı?
Okulumuzda kurulacak olan Fatih projesi ile ilgili bilgi sahibi olmak.
‘‘21. Yüzyıl Eğitimine Doğru’’
Doç.Dr. Kürşat Çağıltay ODTÜ
DERSLERDE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİNİN KULLANIMI İLE İLGİLİ ÖĞRENCİ BEKLENTİLERİ: ODTÜ ÖRNEKLEMİ Nergis A. Gürel Köybaşı, Öğretim Teknolojileri Destek Ofisi,
ŞUBEMİZİN GÖREV VE SORUMLULUKLARI
Özürlü ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
TÜRKİYE BELGE SAĞLAMA SİSTEMİ (TÜBESS)
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Yerel Yönetim Reform Programına Destek Projesi Bratislava Regional Center 1 MİB’nin temsil (lobi) rolü: Üyelerinin çıkarlarını korumak ve temsil etmek;
ENGELLİLERİN EĞİTİMİ VE İSTİHDAMINDA YENİ PERSPEKTİFLER
Birleşmiş Milletler Engelli Hakları Sözleşmesi Işığında Mevzuata Bir Bakış Av. Güler POLAT.
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Türkiye Yazılım Sektörü Sorunları ve Çözüm Önerileri
Biz Kimiz? DELFİN, her türlü doküman tabanlı teknolojileri araştırmak, geliştirmek, kurum ve şirketlere fiziksel arşiv ve elektronik arşivleme hizmetlerinde.
Temel Bilişim Eğitiminde Enformatik Bölümlerinin Rolü
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
ERİŞİLEBİLİRLİK Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı Türkiye Turizm Stratejisi &
SORULARLA MERAK ETTİKLERİMİZ
ULUSAL İSTİHDAM STRATEJİSİ EYLEM PLANLARI ( ) Özel Politika Gerektiren Grupların İstihdamının Artırılması 24 Aralık 2014.
İlköğretim Okul Müdürlerinin Teknoloji Liderliği Davranışları Bu çalışmanın amacı, ilköğretim okul müdürlerinin okullarında eğitim teknolojilerinin sağlanması.
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
Bilişim Sistemleri Mühendisliği nedir? Neden ihtiyaç vardır?
Bilişim Teknolojileri Okuryazarlığı
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
ANKOS 3. ULUSLARARASI TOPLANTISI 6-7 HAZIRAN 2003 ANKARA.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ FORMATÖR ÖĞRETMENLERİNİN BAKIŞ AÇISI İLE OKULLARDAKİ BİLGİ TEKNOLOJİSİ SINIFLARI.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALANI
ENGELSİZ ODTÜ BİRİMİ (EOB) EOB’nin Kuruluşu 2006 yılında onaylanan ve 2010 yılında revize edilen “Yüksek Öğretim Kurumları Özürlüler Danışma.
Karadeniz Teknik Üniversitesi Bahar Dönemi / Trabzon Grup Üyeleri  Cennet AKMEŞE  Özlem DANIŞMAZ  Harun YILMAZ  Erol GÜLER Proje Adı: GE/KPSS.
1 Bilgiye Erişimde Fırsat Eşitliği Projesi Olarak EKUAL'in Doğuşu ve Gelişimi Prof.Dr. Cem SARAÇ Hacettepe Üniversitesi.
OKULUMUZ KÜTÜPHANESİNDE FAALİYETE GEÇİRİLECEK OLAN BİLGİSAYARLAR İÇİN ÖNCELİKLE ALINMASI KARARLAŞTIRILAN PROGRAMLAR.
Kurumsal İçerik Yönetimi Kapsamında Bilgi Güvenliği
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE YENİ TEKNOLOJİLER
Bilgi Güvenliği Hukuksal Süreçler
Uzaktan Eğitim Çalışmaları ve Başlanan e-Eğitim Projesinin İçeriği
Hacettepe Üniversitesi Engelliler Araştırma ve Uygulama Merkezi
EBA nedir? Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur. 
YABANCI DİL EĞİTİM ORTAMLARININ BİLİŞİM VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ (BIT) KULLANARAK ZENGİNLEŞTİRİLMESİ Muhammet Berigel,Hasan KARAL Karadeniz Teknik Üniversitesi.
Şahin BAYZAN Kocaeli Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi
PERFORMANS DEĞERLENDİRMESİ
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE ÇALIŞMALARINDA BİLİŞİM ÇÖZÜMLERİ
EŞİT BİR EĞİTİM İÇİN ENGELSİZ KAMPÜS
TÜRKİYE BİLİŞİM DERNEĞİ Kamu Bilişim Platformu - 17
Fatih Projesi Bazı Öneriler Fatih Zirvesi akgul.web.tr/yazilar/sunum/
EBA (Eğitim Bilişim Ağı) Portalının Tanıtım Semineri
Birleşmiş Milletler Engellilerin Haklarına İlişkin Sözleşme’nin İzlenmesi (BMEHS) Kapka Panayotova Bağımsız Yaşam Gençlik Yaz Okulu İstanbul, Türkiye 2.
EBAv2.
Özürlü Öğrenci Birimleri Engelsiz Üniversite Birimleri 17.MAYIS.2010 Prof. Dr. Bülbin Sucuoğlu
ÜNİVERSİTELERDE YAPILMASI GEREKEN TEMEL UYARLAMALAR FUNDA ACARLAR Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Bölümü.
Özel Gereksinimli Bireyler için Haklar ve Hizmetler
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
ENGELLERİ KALDIRAN TEKNOLOJİLER
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği
3. ÜNİTE TÜRKİYE’DE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİ İLE İLGİLİ ÖRGÜTLENME VE MEVZUAT.
Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Eğitim Alanında Teknolojik Gelişmeler
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
YARDIMCI DESTEK TEKNOLOJİLERİ
BÜTÜNLEŞİK KAMU MALİ YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMİ
I Ğ DIR ÜN İ VERS İ TES İ KÜTÜPHANE VE DOKÜMANTASYON DA İ RE BA Ş KANLI Ğ I Kütüphane kullan ı m ı ve elektron İ k kaynaklara er İŞİ m Kütüphanec İ : Ercan.
Öğretim Teknolojisi ve Öğretim Tasarımı
AMACIMIZ Hazırladığımız oyunla günlük hayatta kullandığımız yabancı sözcükler konusunda farkındalık oluşturup farklı sınıf seviyelerindeki öğrencilerin.
AMACIMIZ Hazırladığımız oyunla günlük hayatta kullandığımız yabancı sözcükler konusunda farkındalık oluşturup farklı sınıf seviyelerindeki öğrencilerin.
TÜRKİYE’DE GİRİŞİMCİLİĞİN ÖZENDİRİLMESİ
AMACIMIZ Hazırladığımız oyunla günlük hayatta kullandığımız yabancı sözcükler konusunda farkındalık oluşturup farklı sınıf seviyelerindeki öğrencilerin.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

GÖRME VE İŞİTME ENGELLİ BİREYLER İÇİN GÜNCEL BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE BU TEKNOLOJİLERE ERİŞİMDE YAŞANAN ZORLUKLAR

SUNU AKIŞI Giriş Çalışmanın Amacı Çalışmanın Yöntemi Görme Engelliler İçin Güncel Bilişim Teknolojilerinden Örnekler İşitme Engelliler İçin Güncel Bilişim Teknolojilerinden Örnekler Görme ve İşitme Engellilerin Bilişim Teknolojilerine Erişimde Karşılaştığı Sorunlar Görme ve İşitme Engellilerin Bilişim Teknolojilerine Erişimde Karşılaştığı Sorunlara Yönelik Çözüm Önerileri

Bilişim Teknolojileri Bağımsız yaşam Akademik ve kültürel gelişim Sosyalleşme Özgüven İstihdam Toplumsal Bütünlük Bilişim Teknolojileri

GÖRME VE İŞİTME ENGELLİ BİREYLERİN BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNDEN FAYDALANMA HAKKI DAYANAKLARI NELERDİR? 7 Temmuz 2005 - 5378 Sayılı Özürlüler Yasası Çevresel mimari erişim hakkı, ulaşım hakkı, engelliler için özel araçlar, eğitim ve kültür hakkı, iletişim hakkı.

2009 - Birleşmiş Milletler Engellilerin Haklarına İlişkin Sözleşme Maliyeti karşılanabilir teknolojilere öncelik vererek bilgi ve iletişim teknolojileri, engellilere yönelik yeni teknolojilerin araştırılması, geliştirilmesi, temini ve kullanılabilirliğini sağlama veya destekleme sorumluluğunu, Engellilere yeni teknolojileri  destekleyici hizmetler ile tesislere ilişkin erişim bilgilerinin sağlanmasını, Engellilerin internet dahil yeni bilgi ve iletişim teknolojilerine ve sistemlerine erişiminin teşvik edilmesini; erişilebilir bilgi ve iletişim teknolojileri ve sistemlerinin tasarım, geliştirme ve dağıtım çalışmalarının ilk aşamadan başlayarak, teşvik ederek, bu teknoloji ve sistemlere engelliler tarafından asgari maliyetle erişilebilmesini taahhüt eder.

2010-2011 - Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı Ulaşılabilirlik Stratejisi ve Ulusal Eylem Planı Haber ve bilgi verme amacı başta olmak üzere, eğitmek ve eğlendirmek gibi amaçlar taşıyan kitle iletişim araçlarının erişilebilirlik kurallarına uygun hale getirilmesi gerekliliği, Kamu kurum ve kuruluşlarının internet sayfalarının engelliler için ulaşılabilir hale getirilmesi, bu sitelerin uzmanlar tarafından denetlenmesi yoluyla sağlanacağı, kamuya açık alanlarda engellilere yönelik bilgilendirme hizmetlerinin standartlara uygun hale getirilmesi, Engellilere yönelik elektronik kütüphanelerin oluşturulması ve bu kütüphanelere erişimlerinin sağlanması.

ÇALIŞMANIN AMACI Bu çalışmada, ülkemizdeki görme ve işitme engelli bireylerin kullanabileceği güncel bilişim teknolojileri hakkında bilgi vermek, görme ve işitme engelli bireylerin bu teknolojilere erişimde yaşadığı sorunları ortaya koymak ve çözüm önerileri sunmak amaçlanmaktadır. Bu ana amaç doğrultusunda, görme ve işitme engelli bireylere yönelik farkındalık yaratmak, bu çalışmanın amaçlarından biridir.

ÇALIŞMANIN YÖNTEMİ Çalışma, alan yazın taraması yapılarak hazırlanmıştır. Basılı ve elektronik kaynakların yanı sıra, yetkili kişi (Sayın Lokman AYVA), kurum ve kuruluşlardan (TÜİK, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Özürlü ve Yaşlı Hizmetleri Müdürlüğü) da bilgi alınmıştır.

GÖRME ENGELLİLER İÇİN GÜNCEL BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNE ÖRNEKLER Sesli Bilgisayar Klavyesi Çok Kipli Bilgi Terminali (Kiosk)

Taşınabilir Braille Pocket PC Bütünleşik Klavyeli Kabartma Ekranlar

Braille Not Alma Cihazları Braille Bilgisayar Ekranları

Braille Yazıcılar Duxbury Braille Yazılımı

Ekran Okuma Programları

Ekran Büyütme Programları Telefon Ekranı Okuma Programı

Akıllı Telefon Ses Analizi İle E-Posta İleten Program

Gören Göz

Turkcell Sesli Fatura Bilgilendirme Ve Düzyazı E-Fatura Servisi

Dijital Asistan TeleBilgi Projesi Samsung SVoice TÜBİTAK +

Yapı Kredi Bankası ve VakıfBank’tan Engelsiz Yaşam ATM’leri

Vodafone Sesli Abonelik Sözleşmesi

İŞİTME ENGELLİLER İÇİN GÜNCEL BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNE ÖRNEKLER Ses ve Konuşma Çeviriciler Ses Yükselticiler ve Frekans Ayarlayıcılar

AVEA’dan İşitme Engelliler İçin Ringa Servisi

Engelsiz Mesaj Platformu

Google+ Hangouts Turkcell VCC

Vodafone Arayana Dinlet Hizmeti

Animal From A to Z Computer Fingers Who Do What Where Cue That Word Eğitsel Yazılımlara Örnekler Animal From A to Z Computer Fingers Who Do What Where Cue That Word An ASL Word Book

BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNE ERİŞİMDE YAŞANAN SORUNLAR

Yüksek maliyet. Bilişim teknolojisi ürünlerin gittikçe küçülmesi ve karmaşıklaşması. Ergonomik olmayan ürünler. Internet sitelerinin görme ve işitme engelliler dikkate alınmadan tasarlanması (Görsel ekranların okunamaması, görsel durum işaretlerinin algılanamaması, görsel web içeriklerini görememe vb). TV programlarını izleyememe.

Telefondaki sesi duyamama. Telefon sinyallerini duyamama. Sese dayalı sistemler ve hizmetlerle konuşamama. Yüksek öğretim kurumlarının engelli öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayacak yeterli sayı ve nitelikte bilişim teknolojisine sahip olmayışı. Bireylerin kendilerini engelli statüsünde görmemeleri. Nüfus sayımı ya da hane halkı araştırması yapan görevlilerin standart bir “engelli” tanımına sahip olmayışı. Ayrımcılık.

Bireylerin teknolojiye olan ilgisizliği. Farkında olmama. Hızlı değişimler ve tasarımlar nedeniyle erişim sorunu. Teknik sorunların çözümünde destek alamama. Engelli bireylere yönelik bilişim ürünleri tasarımına yatırımın azlığı. Temel bilişim teknolojileri okuryazarlığı eğitimi verilmemesi.

BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNE ERİŞİMDE YAŞANAN SORUNLARA YÖNELİK ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Muhtarlıklar aracılığıyla engelli bireylerin bilişim teknolojileri ve diğer konularda ihtiyaç takibi yapılmalıdır. Fazlasıyla görsel içerik bulunan resmi kurum ve kuruluşlar başta olmak üzere, tüm internet sitelerinin özellikle görme engelliler için tasarımlarının yenilenmesi şarttır. Bu konudaki denetim ve yaptırımlar artırılmalıdır. Her seviyedeki okul, sınıf ve kütüphanede düzenlemelere gidilmelidir. Bu alanlarda özellikle bilgisayar, yazıcı, tarayıcı, seslendirme yazılımları gibi donanım ve yazılım gereksinimleri sağlanmalıdır.

Eğitim Fakültelerinin Görme Engelliler Öğretmenliği ve İşitme Engeliler Öğretmenliği bölümleri ve kontenjanları arttırılmalıdır. Gezici kurslarla, görme ve işitme engelli bireylere temel bilişim teknolojileri okur yazarlık eğitimi verilmelidir. Seslendirilmiş kitap ve dokümanların okunmasını sağlayan gezici kütüphaneler oluşturulmalıdır. Bilişim teknolojileri konusunda istek ve ihtiyaçların belirlenmesi için, görme ve işitme engelli bireylere belli peryotlarla anket, mülakat vb. uygulanmalıdır. Sivil toplum kuruluşları, resmi kurumlar, sanayi kuruluşları ve üniversitelerin ortaklığında, görme ve işitme engellilerin bilişim teknolojileri bağlamında ihtiyaçlarını karşılayacak donanım ve yazılım projeleri desteklenmeli ve sayıca artırılmalıdır.

Nüfus sayımları ve hanehalkı araştırmalarında görev alan bireylere standart bir “engellilik” tanımı benimsetilerek, daha sağlıklı verilerin toplanması sağlanmalıdır. Görme ve işitme engelliler dahil olmak üzere tüm engelliler adına gerçekleştirilen yasal düzenleme ve değişiklikler, toplumun her kesimine aktarılacak şekilde basın yayın organlarında yeterince yer almalıdır. Görme ve işitme engellilerin kullandığı bilişim teknolojileri hizmetlerinin ücretsiz ya da sembolik bir ücretle verilmesine çalışılmalıdır. Seslendirilmiş ders notu, kitap, dergi vb. okuyacak gönüllü bireylerin sayıca artması için, görsel reklamlara (sosyal medya iletileri, tv reklamı, kamu spotu, bilboard ilanı, internet reklamları vb.) ağırlık verilmelidir.

Görme ve işitme engelli bireylere yönelik geliştirilecek yazılımlar Türkçe hazırlanmalıdır. Genel eğitimde olduğu kadar özel eğitimde de bilişim teknolojilerinin kullanılması yaygınlaştırılmalıdır. Bu amaçla, eğitimcilere bilişim teknolojileri okur yazarlığı konusunda destek hizmetleri verilmelidir. Okullarda görevli eğitimcilere ve öğretim elemanlarına, kurumlarında öğrenci olan görme ve işitme engelli bireylere karşı tutum ve davranışları konusunda eğitim verilmelidir. Uzaktan eğitim sistemlerinin, özellikle öğrenme yönetim sistemlerinin görme ve işitme engelliler için de kullanılabilir olmasına yönelik çalışmalar yürütülmelidir.

Görme ve işitme engelli bireylerin sosyal medyayı etkin kullanabilmesi için eğitim verilmelidir. Görme ve işitme engelliler dahil olmak üzere tüm engellilerin sahip olduğu ve herkesçe uyulması gereken hak ve özgürlükler, insan hak ve özgürlükleri, küçük yaşlardan başlamak üzere zorunlu ders olarak okutulmalıdır. Eğitim Fakültelerinde zorunlu ders olarak okutulan Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında öğrenciler, görme ve işitme engelli bireylerin ihtiyaç duydukları bilişim teknolojisi ürünlerin kullanımına yönelik kurs verilmesi ya da bilgilendirilmesi için ilgili kurum/kuruluşlara yönlendirilmelidir. Görme ve işitme engelliler için gerçekleştirilen projelere daha fazla finans desteği sağlanmalıdır.

Görme ve işitme engelliler dahil olmak üzere tüm engellilerin toplumca benimsenmesi ve kucaklanması adına, tv’de yayınlanmak üzere kamu spotları oluşturulmalıdır. Görme ve işitme engelli bireylere destek amaçlı kurulan resmi kurum/kuruluş, vakıf, dernek, kulüp vb. oluşumların, birbiri ile işbirliği içinde faaliyet göstermesi ve düzenli olarak denetlenmesi sağlanmalıdır. Görme ve işitme engelliler, bilişim teknolojileri okur yazarlığı ile istihdam olanaklarının paralelliği konusunda bilgilendirilmelidir.

Görme ve işitme engelli bireylerin bir kısmının kırsalda yaşadığı dikkate alınarak, bu bireylerin bilişim teknolojileri hakkında eğitilmesi için özel stratejiler geliştirilmelidir. Görme ve işitme engelli bireylerin hak ve özgürlükleri, eğitimleri vb. alanlarda hizmet veren kurumlar, sosyal medyada hesap açarak daha fazla yer almalıdır. 2005 yılında çıkarılan ve uygulanması 2015 yılına ertelenen Özürlüler Yasası, daha fazla zaman kaybedilmeden hayata geçirilmelidir.

Sabırla Dinlediğiniz İçin Teşekkür Ederim. Yrd.Doç.Dr. Nilgün TOSUN nilgunt@hotmail.com