BİLİM TARİHİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Tarih Bilimleri.
Advertisements

Bilim nedir? Evren ve toplumsal yaşam konusundaki sistemli bilgi bütünüdür Her sistematik bilgi bütünü bilimi mi oluşturur? Bilim, bilimsel yöntemle toplanmış.
ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
MANTIK Mantığın Konusu.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
İnsan, tüm canlılardan farklı olarak, canlı-cansız doğa ve kendisi hakkında bilgiler edinir. Bilgi edinmekle kalmaz, bilgilerine göre davranır. İnsanın.
Hafta 2 Bilimin Doğası: Bilimsel bilgi ve bilimsel metod
Bilim Teknoloji Toplum ve Sosyal Değişim
SİSTEM YAKLAŞIMI Çağdaş yönetim ve organizasyonlar sistem yaklaşımından esinlenerek tasarlanır. Günümüzde, sistem kavramına yer vermeyen bir yönetim ve.
ANTROPOLOJİ.
Yrd. Doç. Dr. Ahmet Ocak AKDEMİR Zorunlu Bölüm Kültür Dersi
BİYOLOJİ BİLMİNE GİRİŞ VE BİLİMSEL YÖNTEM BASAMAKLARI
AYDINLANMA ÇAĞI.
DOĞA VE İNSAN DOĞAL SİSTEMLER
BİLİM NEDİR? Dünyaya ve bu dünyada yer alan olgulara ilişkin tarafsız gözlem ve deneye dayalı zihinsel etkinliklerin ortak adına ‘bilim’ diyebiliriz.
SOSYAL BİLGİLER NEDİR?.
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
. Hülya SUFRACI PSi. Dan ve Reh. Öğr YGS- LYS 2015 Fahrettin Arar Çok Programlı Anadolu Lisesi.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
B İ L İ M Bilim: "Evrenin ya da olayların bir bölümünü konu olarak seçen, deneysel yöntemlere ve gerçekliğe dayanarak yasalar çıkarmaya çalışan düzenli.
Roma Rakamları - Sayıları I = 1 II = 2 III = 3 V = 5 X = 10 L = 50 C = 100 D = 500 M = Önce gelen küçük sayı, sonra gelen büyükten çıkartılır. IV.
BİLGİ EDİNME İHTİYACI:
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
İstanbul Teknik Üniversitesi, teknik öğretimde 239 yılı aşan parlak geçmişi, çağdaş eğitim ortamı, güçlü akademik kadrosuyla Türkiye'de mühendislik,
Bilimler Formal Bilimler (Matematik, Mantık, İstatistik, Bilgi Teorisi, Bilgisayar Bilimi) Fiziksel Bilimler (Fizik, Kimya, Biyoloji, Astronomi, Yerbilim)
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
TARİH BİLİMİ.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
BÖLÜM 1 DÜNYAYI KAVRAMAKBİLGİ KAYNAKLARIBİLİMSEL AÇIKLAMANIN DOĞASIPSİKOLOJİ BİLİMİ Birinci Bölüm Konuları.
Bilimsel düşünme becerileri
KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 15 Fen Bilimlerinde Bilişsel Yaklaşımlar.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Bilimsel Araştırma ve Bilimsel Araştırma Süreci II
İktİsadİ ve Hukukİ sİstemler ve polİtİkalar
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
BİLİM NEDİR? BİLİMİN SINIFLANDIRILMASI Hazırlayan= Meslina ÖZER.
Bilim nedir? Hazırlayan= Mihriban Harmancı
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri.
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Pozitivizm A. Comte.
Bilimsel İçerik Bilimsel içerik, bilimsel bilgiyi oluşturmaktadır. Erken çocukluk döneminde fen eğitimi de, çocukların yaşadığı çevre hakkında gerekli.
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
1/17 BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ Musa çankaya. 2/17 Bilim; doğruyu ve bilgiyi araştırma, bilgi edinme ve bilgiyi düzenleme süreci, evreni anlama ve tanımlama.
Bilimsel Bilgi ve Özellikleri Bilimsel Araştırma Nedir-Türleri
GRS751 ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bilimsel Bilgi ve Özellikleri Bilimsel Araştırma Nedir-Türleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
B İ L İ M FELSEFES İ 10.Sınıf Bilim felsefesi; genel olarak bilimin doğasını, yapısını ve işleyişini özel olarak da onun kavramlarını, ilkelerini ve.
Sunum transkripti:

BİLİM TARİHİ

BİLİM TARİHİ DERSİNİN AMACI Bilim Tarihi dersinin temel amacı öğrencilere bilimsel gelişmelerin sadece kronolojisini vermek yerine bugün bilim diye adlandırılan kavramın hangi tarihsel, sosyal, ekonomik vs. faktörlerin etkileşimi sonucu ortaya çıktığını ve bilimin toplumu nasıl etkilediğini anlatmaktır. 2

Modern bilim insan kafasının ürünüdür. Bilimin doğuşu, gelişmesi ve başarı koşulları üzerinde kültür ortamımız yeterince aydınlatılmamaktadır. Bilim tarihi ancak son 40-50 yıllık dönemde akademik bir disiplin niteliği kazanmıştır. Bugün bile yalnız bizde değil, birçok Batı üniversitelerinde de yeterince okutulma olanağı bulduğu söylenemez. Tarihçiler bilimin gelişmesi ile ilgilenmemektedirler. Dünyanın başlıca büyük üniversitelerinde son yıllarda göze çarpan gelişmeler bu durumun değişmeğe başladığını göstermektedir. 3

öğrenme içgüdüsünü gidermek, yaşamını sürdürebilmek, BİLGİ EDİNME İHTİYACI İnsan; öğrenme içgüdüsünü gidermek, yaşamını sürdürebilmek, sayısız ihtiyaçlarını karşılayabilmek ve geleceğini güvence altına alabilmek için öğrenmek, yani her şey hakkında BİLGİ edinmek zorundadır. İşte, bir iş veya bir konu üstüne bilinen şeylere BİLGİ diyoruz. 4

İnsanları ve toplumları farklandıran esas unsur ise bilgi düzeyidir. İnsan'ın varlığını sürdürebilmesi, daha rahat bir yaşama sahip olabilmesi için durmadan öğrenmesi, yani bilgisini devamlı olarak artırması şarttır. Hayatta başarının anahtarı bilgidir. İnsanları öteki canlılardan ayıran esas niteliklerin en başında öğrenme ihtiyacı gelir. 5

BİLİM NEDİR Bilim'in çeşitli tanımı vardır. Bunlardan birkaçı aşağıda verilmiştir. BİLİM, denenmiş ve deneme ile ispatlanabilen bilgilerdir. BİLİM, yoklanabilecek, deneye vurulabilecek bir bilginin içeriği olan her şey, bu arada doğa, toplum, insan ve düşünce üstüne kesin ya da yaklaşık teorik bilgilerin tümüdür. BİLİM, gözlem yolu ve bu gözlem üzerine kurulmuş aklî muhakeme ile önce belirli olguları, sonra da bu olguları birbirlerine bağlayan kanunları bulmayı ve sonucu önceden kestirmeyi mümkün kılmaktır. Olgu: Doğrudan ya da dolaylı olarak gözlenebilen olaya denir. 6

BİLİM, birtakım gözlemlerde bulunmak ve deneyler yapmak suretiyle evrende olup bitenleri öğrenmeye ve olayların önceden bilinmesini sağlamaya yarayan bilgilerin tümüdür. BİLİM, deney ve gözlemlerin ışığında gelişen, bizleri ileri deney ve gözlemlere götüren, birbirlerine bağlayan kavramlar dizisidir. Bu tanıma göre, bilim, doğa olaylarıyla ilgili sorunların cevaplanması için yapılan çalışmaları kapsar. BİLİM sayesinde bilinmeyen şeyler bilinir. 7

BİLİMİN TEMEL ÖZELLİKLERİ Bilim olgusaldır, Evrende oluşan olgular sınırsızdır. Bilimin bunların hepsi ile ilgilenmesi hem gereksiz hem de olanaksızdır. Bilim mantıksaldır, Bilimin ulaştığı sonuçlar her türlü çelişkiden uzaktır. Bilim bir hipotez ya da teoriyi doğrularken mantıksal düşünme ve çıkarım kurallarından yararlanır. Hipotez veya teoriler doğrudan test edilemez gözlem yoluna başvurmak gerekir. 8

Çağdaş anlamda bilimle uğraşan kişiler bir konuya Bilim objektiftir, Çağdaş anlamda bilimle uğraşan kişiler bir konuya yönelmek daha sonrada o konunun alt dallarında uzmanlaşmak zorundadırlar. Her bilimsel sonuç kişi yada zümrelerin tekelinde olamaz. Teoriler yerine yenisi konulana kadar geçerlidir. Bilim eleştiricidir, Bilimde hiçbir doğru asla değişmez değildir. Bilimin bu özelliği ondaki gelişmenin başlıca nedenidir. 9

Amaç özelden genele doğru bir kural çıkarmak olmalıdır. Bilim genelleyicidir, Amaç özelden genele doğru bir kural çıkarmak olmalıdır. Bilim seçicidir, Bilimsel incelemeler yapılan olgular, belki de doğa olayları ve tüm olgular içinde oldukça sınırlıdır. Bilim değişkendir. Bilim sürekli bir değişkenlik arz eder, durağan değildir. 10

BİLİMSEL ÇALIŞMANIN YÖNTEMLERİ, KANUN VE TEORİ Bütün bilimler bugünkü gelişmiş durumlarına gelene kadar geçirmiş oldukları aşamalardan ilki tamamıyla ampirik olmuş, yani doğadaki olaylar sadece izlenmiş, bunları sınıflandırmak ve bir düzene koymak için ya hiç bir genel teori kurulmamış, ya da kurulanların bir kısmı gerçeğe uygun olmamıştır. Oysa bir teorinin gözlem ve deneye dayanması gerekir. Bir teori, var olan olguları tanımladığı ve aralarındaki bağları belirlediği ve yeni olguları önceden kestirebildiği takdirde bilimsel bir değer kazanır. Bu şartlara uymayan bir çalışma bilimsel olmaktan uzaktır. 11

İncelenecek konuda neyin araştırılacağını tespit etmek, Müspet bilimlerde doğadaki olayların bilimsel incelenmesinde izlenen aşamalar şöyledir: Birinci Aşama İncelenecek konuda neyin araştırılacağını tespit etmek, konu ile ilgili bilgileri toplamak. İkinci Aşama Birinci aşamada sağlanan bilgileri bir KANUN altında toplamaktır. Bir kanun, doğa olaylarının bağlı göründükleri ve dışarı çıkamadıkları düzeni ifade eder. Buna göre bir kanun, olayların bir düzen içinde davranışlarının ifadesi veya matematik bir formülle gösterilmesidir. 12

Gözlem, deney ve bulunan kanunlardan daha başka kanunlar Üçüncü Aşama Gözlem, deney ve bulunan kanunlardan daha başka kanunlar bulmak ve daha da ileriye giderek hipotez ve teoriler kurmaktır. Bir hipotez (varsayım) bir olayı veya birtakım olayları açıklayabilmek için gerçek gibi kabul edilen, deneyle henüz yeter derecede kuvvet kazanmamış ama temel bir esas gibi düşünülen kuramsal fikirdir. Eğer bir hipotez belli bir alanda bazı kanunları açıklar ve buna dayanan düşüncelerin doğruluğu tespit edilirse bu bir teori (kuram) olur. Bir teori, gözlenen olayları ve kanunların vardığı sonuçlan genel olarak açıklamaya yarayan bir mekanizmadır. 13

Özet olarak, olayları incelemede izlenen bilimsel yöntem, gözlemlerde bulunmak ve deneyler yapmak suretiyle kanun, hipotez ve teoriler bulmaktır. Bu, bilimde tüme varım (induction) yöntemidir. Mevcut kanun ve teorilerden yararlanmak suretiyle matematik yöntemlerle yeni kanunlar öngörmek ise bilimde tümden gelim (deduction) yöntemidir. Matematik bilimlerde tümden gelim yöntemi kullanılır. Matematik dışında hiç bir bilim ne tam indüktif, ne de dedüktiftir. Bilimdeki büyük gelişmeler yukarıda özetlenen bilimsel yöntem çalışmalarıyla sağlanmıştır. 14

15

BİLİMLERİN SINIFLANDIRILMASI MATEMATİK ASTRONOMİ FİZİK KİMYA BİYOLOJİ SOSYOLOJİ EUCLIDES COPERNIC GALILEO LAVOISIER BICHARD& C.BERNARD PHYTAGORAS XIX. yüzyılda Fransa’da yaşamış çok ünlü bir Felsefeci olan Auguste Comte'a göre; ARİTMETİK-sayı bilgisi GEOMETRİ-uzay bilgisi MEKANİK Bu üç bilim, bilimlerin temeli olan MATEMATİK‘i meydana getirir. 16

TEMEL VE UYGULAMALI BİLİMLER Amacı, doğayı anlamak, onda olanları açıklamak ve olaylar ve olgular arasındaki ilişkileri belirleyen yasaları bulmaya çalışmaktır. Temelde ikiye ayrılır: MATEMATİK BİLİMLER Pür ve uygulamalı matematik Sistem analizi İnformasyon teorisi Sibernetik Oyun Teorisi Yöneylem Araştırması Soyut matematik / Matematik Mantık DOĞA BİLİMLERİ Astronomi Fizik Kimya Biyoloji Zooloji Botanik Anatomi Fizyoloji Yer bilimleri (Jeoloji) Meteoroloji Uzay bilimleri 17

Amacı insanı ve toplum yapılarını incelemektir. Genelde üçe ayrılır : SOSYAL BİLİMLER Amacı insanı ve toplum yapılarını incelemektir. Genelde üçe ayrılır : BETİMLEME BİLİMLERİ Tarih Sosyoloji Arkeoloji Antropoloji ANALİTİK BİLİMLER Ekonomi Hukuk Siyasal Bilimler Dil ve Filoloji Mantık NORMATİF BİLİMLER Estetik Sanat Etik Teoloji 18

Amacı, insan yararına olmak üzere, doğayı değiştirmek ya da YAPAY BİLİMLER Amacı, insan yararına olmak üzere, doğayı değiştirmek ya da istenildiği şekilde kullanabilmeyi amaçlayan, karşılığı doğada olmayan, insan yapısı bilimlerdir. Bu bilim dallarının başlıca özelliği, Teknoloji'ye dönük olmasıdır ve bunun ürünleri, birer Mühendislik Bilimidir. Başlıcaları şunlardır: Matematik Mühendisliği Metalürji Mühendisliği Çevre Mühendisliği Bilgisayar Mühendisliği Gen Mühendisliği Uçak Mühendisliği Gemi İnşa Mühendisliği Gemi Makineleri Mühendisliği Ziraat Mühendisliği Endüstri Mühendisliği 19 İnşaat Mühendisliği Makine Mühendisliği Elektrik Mühendisliği Elektronik Mühendisliği Jeodezi ve Fotogrametri Mühendisliği Jeofizik Mühendisliği Kimya Mühendisliği Fizik Mühendisliği

BİLİM TARİHİ NEDİR? Bilim tarihi kısaca bilimin doğuş ve gelişme öyküsüdür. Görevi olguların ve buluşların bir katalogunu çıkarmaktan çok, bilimsel kavram, teori ve anlayışın doğuş ve gelişimini izlemek ve açıklığa kavuşturmaktır. Amacı bir bakıma objektif bilginin ortaya çıkma, yayılma ve kullanılma koşullarını incelemek, bir bakıma da nitelikleri belli bir yöntemin, bir düşünme türünün, hatta geniş anlamda bir bakış açısının oluşumunu saptamaktır. Bilim tarihi, amacına, çeşitli bilim kollarında ulaşılan sonuçları sıralayarak değil, fakat daha çok, bu sonuçları bağlı oldukları koşullar çerçevesinde açıklayarak ulaşmaya çalışır. 20

Bilim Tarihinden Öğrenebileceğimiz Şeylerden Başlıcaları: Düşüncenin serbestliğe kavuşması, Akılla batıl inançların çarpışması, İnsanoğlunun doğru'yu araması, giderek ona yaklaşması, Hata ve akıl dışı saplantılarla savaşması, Entelektüellik, Yaptığınız işi sevmek ve saygı duymak, 21

Helenistik Çağda Bilim Romalılarda Bilim Orta Çağda Bilim KONULAR : Helenistik Çağda Bilim Romalılarda Bilim Orta Çağda Bilim İslam Dünyasında Bilim Rönesans Döneminde Bilim Yeni Çağda Bilim Modern Çağda Bilim 22