Yönetim ve Organizasyon

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Advertisements

Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Hafta 9 – BİÇİMSEL İLETİŞİM Bölüm 2 : Biçimsel İletişim Türleri
Hazırlayan: Kübra Yavuz Kübra Yerli
Sistem Analizi ve Planlama
İŞBİRLİKÇİ ÖĞRENME.
YÖNETİM VE ORGANİZASYON ÜNİTE 1: YÖNETİM VE YÖNETİCİLİK
KİŞİSEL SATIŞ Müşteri istek ve ihtiyaçları doğrultusunda gösterim ve ikna etmeye dayalı tutundurma çabalarına kişisel satış denir.
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Öğrenme Faaliyeti 1 Yönetim Çiğdem YILDIRIM 626 Doruk YOĞURTÇU 628
Yönetim Kavramı Yönetim İşlevleri.
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
YÖNETİM Toplum içinde yaşayan insanların yaşamlarını sürdürebilmeleri için ihtiyaçlarının karşılanması gerekir. İhtiyaçları karşılayacak olan mal ve hizmetlerin.
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ NEDİR?
İşletme 1 Ders Copyright S.K.Mirze.
YÖNETİM NEDİR? Belirli birtakım amaçlara ulaşmak için başta insan olmak üzere, parasal kaynakları, araç-gereçleri, hammaddeleri ve zaman faktörünü birbiriyle.
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
GİRİŞİMCİ VE GİRİŞİMCİLİK
İşletme Yönetimine Giriş Arş. Grv. Gültekin ALTUNTAŞ
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
Yönetim Yöneticilerin gerçekleştirdikleri karmaşık, hem tekrarlayan hem de yenilikçi süreçleri kapsayan ve bir örgüt içinde yürütülen faaliyetler bütünüdür.
T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Büro Yönetimi Öğretmeni Fatma GEZ BALIKESİR / BANDIRMA – İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Büro Yönetimi ve Resmi Yazışma Kuralları.
İGEP İş Tasarımı ve Hedef Belirleme
YÖNT 101 – İŞLETMEYE GİRİŞ I
İŞLETME YÖNETİMİ.
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
1 Yönetimin temelleri
1. İnsan kaynakları yönetimine giriş
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
YÖNETİCİLİK VE MOTİVASYON
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
Yönetim ve Yöneticilik
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
TAKIM RUHU ve EKİP ÇALIŞMASI
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
1 İşletmeye Giriş Konu 4: İşletmelerde Yönetim Faaliyetleri I Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli Yaşar Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
YÖNETİM VE YÖNETİCİ ÖZELLİKLERİ
Öğretim Yılı Bahar Dönemi
BÜRO YÖNETİMİ VE SEKRETERLİK
Henri Fayol ve Yönetim Süreci “Sınai ve Umumi İşlerde İdare” ( )
Lİderlİk * Liderlik, belirli şartlar altında kişisel ve grup amaçlarını gerçekleştirmek üzere, bir kimsenin başkalarının faaliyetlerini etkilemesi ve yönlendirmesi.
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
Girişimcilik.
Girişimcilik.
V- Örgüt Yönünün Belirlenmesi VİZYON, MİSYON, AMAÇLAR-HEDEFLER Örgütler kendilerini tanımlarlar. Bireylerin kişisel özellikleri ve hevesleri gibi örgütler.
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
Yönetimin Fonksiyonları Örgütleme Yöneltme (Liderlik)
TAKIMA DAYALI PERFORMANS DEĞERLENDİRME
Yrd. Doç Dr. M. İsmail Bağdatlı UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 7 UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 7.
YONT 409 PROJE YÖNETİMİ.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
YÖNETİM FONKSİYONLARI
YÖNETİM VE YÖNETİCİLİK
1. İnsan kaynakları yönetimine giriş
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Makro Uygulamada Sosyal Hizmet Uzmanının Özellikleri
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
BEDEN EĞİTİMİNDE YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Matriks Organizasyon Yapısı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
YÖNETİM VE YÖNETİCİLİK. NELERDEN BAHSEDECEĞİZ.  YÖNETİMİN TANIMI.  YÖNETİMİN KAVRAMI.  YÖNETİCİNİN TANIMI.  YÖNETİCİNİN KAVRAMI.  İYİ BİR YÖNETİCİ.
21. YY BECERİLERİ.
Eşgüdümleme ve Kontrol
ETKİLİ İLETİŞİM KURUM İÇİ İLETİŞİM(UYGULAMA ÖRNEKLERİ) GİZEM GİRAY SEVİL KAPLAN FATMA BUSE BİRGÜL Kaynak:
Sunum transkripti:

Yönetim ve Organizasyon 1. Hafta – Yönetim ve Yöneticilik

Yönetimi neden öğrenmeliyiz? İnsanların çeşitli biyolojik, psikolojik ve sosyolojik gereksinimlerinin karşılanmasında yardımcı olmak üzere diğer insanlarla işbirliğine gitmesi zorunludur. Yönetim, insanların birlikte çalışma ihtiyacı ve zorunluluğundan doğmuştur. Yönetim faaliyeti ile her yerde karşılaşmamız mümkündür. Her birey kendi hayatında yönetim becerilerini kullanabilir.

Yönetim Yönetim: “belirli bir takım amaçlara ulaşmak için başta insanlar olmak üzere parasal kaynakları, donanımı, demirbaşları, hammaddeleri, yardımcı malzemeleri ve zamanı birbiriyle uyumlu, verimli ve etkin kullanabilecek kararlar alma ve uygulatma süreçlerinin toplamıdır”.

Yönetim Henry Fayol yönetimi; “örgütsel amaçlara ulaşmak için örgütsel faaliyetlerin planlaması, örgütlemesi, yürütülmesi, eşgüdümlenmesi ve denetlenmesi şeklinde icra edilen bir süreç olarak tanımlamıştır.

Tanımlara bakarak yönetimden söz edebilmek için; Belli bir amaç ve hedef olmalı, İnsan ve elde bulunan diğer örgütsel kaynaklar, İnsan ve kaynaklar arasında işbirliği sağlanmalı, Devam eden ve birbiri ile ilgili bir süreç olması, Örgütsel etkinlik ve verimlilik esas alınmalıdır.

Yönetimin önemi Yönetim faaliyeti bir yandan başkaları ile birlikte çalışmayı gerektirirken, diğer yandan amaçlara ulaşmayı, kıt kaynaklardan en fazla verimi sağlamayı ve değişen çevrelerde faaliyet göstermeyi gerektirir. İşletmelerde başarı da başarısızlık da yönetime aittir.

Biraz Düşünelim!!! Dışarıda oyun oynayan çocuklara liderlik etme ve yönlendirmede yönetim var mıdır? Bir ayakkabı boyacısı, sadece kendisi çalışan bir bakkal, arabayı süren bir şoför veya dağda hayvanları otlatan bir çoban yönetici midir?

Biraz Düşünelim Yönetim sürecinin ortaya çıkması için yönetici mevkiinde bulunan ve üretim etmenleri konusunda karar veren kişinin emrinde çalışan ve otoritesini kabullenen mutlaka bir insanın bulunması gereklidir. Sadece maddi araç ve gereçler ile paranın belirli amaçlar doğrultusunda kullanılması ile ilgili kararlar ve uygulamalarda yönetim süreci yoktur.

Yönetim Süreci ve Yönetim Fonksiyonları Yönetim süreci, başkaları aracılığıyla belirlenen amaçlara ulaşma veya başkalarına işgördürme faaliyetlerinin toplamıdır. Yönetim süreci çeşitli işlevlerden oluşmaktadır. Bu işlevler literatürde farklı olsa da, genel olarak planlama, örgütleme, yöneltme, koordinasyon ve denetimden oluşur.

Yönetim süreci ve işlevleri Yönetimin İşlevleri Koordinasyon Planlama Kaynaklar Emek Sermaye Doğal kaynaklar Teknoloji Bilgi Performans Amaçları gerçekleştirme Ürünler Hizmetler Etkinlik Verimlilik Örgütleme Denetim Yöneltme Koordinasyon

Yönetim sürecinin özellikleri Yönetim, bir veya birden fazla amaçları gerçekleştirmeye yöneliktir. Yönetim bir takım maddi ve beşeri kaynakları serbestçe kullanabilme yetkisini gerekli kılar. Bu kaynaklardan beşeri unsur gerekli koşulu oluşturur. Yönetimin olması için bir yönetici, en azından da bir yöneltilen insanın olması gerekir. Bu niteliği ile sosyal ve grupsal bir süreçtir.

Yönetim sürecinin özellikleri Yönetim, maddi ve beşeri kaynaklar arasında optimum bir uyumu ve işbirliğini gerektirir. Yönetim, yöneticilerin yönetilenlere düşündüklerini ve verdiği kararları uygulatabilecek kişisel bir otorite kurmasını zorunlu kılar. Yönetim, yönetici ve yönetilenler arasında ahenk, uyum ve iletişim i gerektirir. Amaca birlikte ulaşmanın temel koşulu budur.

Yönetim sürecinin özellikleri Yönetim, grup ekonomisinden azami yararlanmayı, bir başka deyişle herkesin her şeyi yapması yerine her insanın bilgi, yetenek ve tecrübesi doğrultusunda en iyi yapacağı şeyleri yapmasını ve işbölümü çerçevesinde belirli işleri ekonomik biçimde yaparak uzmanlaşmasını sağlar. Yönetim, zamanın ekonomik ve dikkatli bir şekilde kullanılmasını gerektirir.

Yönetim fonksiyonları Dar anlamda; Planlama Örgütleme Yöneltme Koordinasyon Denetim

Geniş anlamda; Planlama Karar verme Örgütleme Kadrolama İletişim Güdüleme Yöneltme Denetim

Yöneticilik Başkaları vasıtasıyla iş yapan kişidir. Bir zaman dilimi içerisinde ve değişken çevre koşulları altında belirli bir takım amaçları gerçekleştirmek üzere maddi ve beşeri üretim faktörlerini uyumlu bir şekilde bir araya getiren ve çalıştıran kimsedir.

Yönetici ne iş yapar? Diğer bireylerle birlikte çalışır. İyi bir takım oyuncusudur. Örgütte değişiklik yapar. Denetler. İletişimcidir. Sorun çözücüdür.

Yönetici ne iş yapar? Personeli güdüler ve yöneltir. Plan yapar, programları, politikaları, bütçeleri hazırlar. Bir diplomattır. Bir politikacıdır. Teknoloji yenileyen en önemli etmendir. Karar organı gibi çalışır.

Yöneticilerin sınıflandırılması Sorumlulukları açısından; Fonksiyonel yönetici Genel yönetici Proje yöneticisi Hiyerarşik açıdan; Üst yöneticiler Orta yöneticiler Alt yöneticiler

Yönetim kademeleri ve özellikleri Üst Kademe Yönetim Orta Alt Yönetici Olmayan Personel Örgütsel amaçları, politikaları ve stratejileri oluşturmak, örgütün bütünlüğünü ilgilendiren uzun dönemli kararlar almak Başlıca örgüt birimlerini yönetmek, üst yönetim tarafından geliştirilen plan, politika ve stratejilerin birim düzeyine dönüştürülmesini ve birinde uygulanmasını sağlamak Yönetici olmayan personelin çalışmalarını yönetmek ve desteklemek, kısa dönem operasyona dönük kararlar almak. Verilen çeşitli görevleri yerine getirmek

Yöneticilerin temel yetenekleri Her yönetici bu yeteneklerden belirli oranlarda sahip olmalıdır. Kavrama yeteneği Teknik yetenek İnsan ilişkileri yeteneği

Kavrama yeteneği Yöneticinin düşünme, çevresel faktörleri ve örgüt içi ilişkileri algılayabilme ve planlama yetenek ve bilgilerini içerir. Bu becerisi sayesinde yönetici örgütü çalışan bir bütün olarak görebilir. Bütünün parçalarıyla ve çevresiyle ilişkilerini düzenleyebilecek kararlar alır.

Teknik yetenek İş yapma yöntemlerini, tekniklerini, işte kullanılan araç gereçleri anlama ve uygulama yetenek ve bilgileri ile ilgilidir. Bu beceri, özel bir konuda uzmanlık bilgilerini analitik yetenekleri, bu özel alanda kullanılan araç ve teknikleri bizzat kullanmayı da kapsamına alır.

İnsan ilişkileri yeteneği Başka insanlarla beraber olmak ve onlarla birlikte ahenkli çalışma yetenek ve bilgilerini içerir. Bu beceri sayesinde yöneticiler astlarını motive eder, onların işlerini kolaylaştırır, yol gösterir, liderlik eder, kişiler arası iletişim yeteneğini kullanarak anlaşmazlık ve çatışmaların önüne geçer.

Yöneticiler, alt hiyerarşi kademelerinden orta ve üst kademelere doğru terfi ederek yükseldikçe teknik yetenek, insan ilişkileri ve kavramsal yeteneklerden daha az önemli konuma gelecektir. Kavramsal İnsan ilişkileri Teknik Üst kademe yöneticileri Orta kademe yöneticileri Alt kademe yöneticileri Yönetici olmayan icracı personel

Biraz Düşünelim!!! Bir Örgütsel basamakta başarılı olan bir yöneticinin, bu başarısının her basamakta sürdüreceğini düşünebilir miyiz?

Biraz Düşünelim Bir yöneticinin sahip olması gereken nitelikler, bulunduğu basamağa göre değişir. Örnek olarak, üst basamak yöneticileri işletmeyi bir bütün olarak kavrama ve değerlendirme yeterliliğine sahip olmalıdır. Buna karşılık, alt basamakta görev yapan ustabaşı gibi yöneticiler işlerin teknik ayrıntısını bilmelidir.

Yöneticilerin rolleri Yöneticilik rolü ile bir yöneticiden beklenen davranışlar bütününü anlıyoruz. Bireyler arası roller Bilgi sağlayıcı roller Karar verici roller

Bireyler arası roller Diğer insanlarla ilişki kurma ile ilgilidir. İnsan ilişkileri ile ilgili yeteneklere dayanır. Temsil görevi rolü: Yöneticinin işletmeyi temsil etmesi gereken zamanlarda tören ve seremoni faaliyetler ile yerine getirilir. Lider rolü: Astlarla ilişkiler kurmak onları motive etmek ve iş yapmaya yönlendirme İlişki rolü: İşletme içi ve dışı bilgi edinilecek kaynakları geliştirme ve bu kaynaklarla ilişkileri güçlendirme

Bilgi sağlayıcı roller Örgüt için iç ve dış bilgi ağı oluşturma ve geliştirme çabalarını kapsamaktadır. Kontrol rolü: Örgütün gereksindiği bilgilerin hangi kaynaklardan, ne zaman, nasıl elde edileceği ile ilgilidir. Dağıtma rolü: Örgüt ile ilgili bilgileri kimlere, hangi kaynaklara ve ne zaman hangi yollarla gönderileceği ile ilgilidir. Sözcülük rolü: Örgütün politikaları, faaliyetleri ve planları hakkındaki bilgiyi dışarıdaki kişi ve kurumlara resmi bilgi ve açıklamalarda bulunma ile ilgilidir.

Karar verici roller Yöneticinin kavramsal insan ilişkileri yeteneklerini gerektiren bir seçim yapmaya ihtiyaç duyulduğunda ortaya çıkmaktadır. Girişimsel rol: Yeni bir işe girme kararı verme, yenilik yapma ve örgüt içinde bir değişimi başlatma Anlaşmazlıkları çözme rolü: Astlar arasında çıkabilecek çatışmaları, anlaşmazlıkların üstesinden gelebilme. Kaynak dağıtma rolü: İşletme kaynaklarının örgüt içinde nasıl dağıtılacağı ile ilgilidir. Müzakerecilik: Pazarlık yapma işlevi ile ilgilidir.

Grup Rol Faaliyet Bilgi sağlayıcı Kontrol İhtiyaç duyulan bilgileri aramak ve elde etmek, periyodikleri ve raporları taramak, kişisel ilişkiler kurmak Dağıtma Diğer örgüt üyelerine bilgi aktarmak, onlara bilgi notları ve raporlar göndermek, telefon konuşmaları yapmak Sözcülük Sözlü konuşmalarla, raporlarla, kısa mesajlarla dış örgütlere bilgi aktarmak Bireyler arası Temsil Resmi törenler ve sembolik görevlerle ziyaretçileri kabul etmek, resmi ve hukuki dokümanları imzalamak Lider Astları yönetmek, motive etmek, eğitmek, öğüt vermek, iletişim kurmak İlişki Örgüt içi ve dışı bilgiler ile ilgili ilişkileri oluşturmak, bu ilişkileri yazılı mektuplar, telefonlar ve toplantılar yaparak gerçekleştirmek Karar verici Girişimci İyileştirici projelere girişmek, yeni fikirleri ortaya çıkarmak, başkalarına fikir yaratma hakkı vermek Anlaşmazlık çözme Tartışma ve kriz ortamlarında düzeltici çabalara girişmek, astlar arasındaki çatışmaları çözmek, çevresel krizlere uyum Kaynak dağıtma Kaynakların kimlere dağıtılacağına karar vermek, program ve bütçe önceliklerini belirlemek Müzakerecilik Sendika, satış, satın alma ve bütçe anlaşmalarının müzakerelerinde bölümü temsil etmek ve çıkarlarını savunmak