3.1 Örgüt Şemasına Bir Örnek

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Lojistik Yönetimi Ders – III
Advertisements

TS EN ISO 9001:2008 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Kurumsal Kaynak Planlama ( Enterprise Resource Plannning)
Strateji Tasarımı İlker acar.
PAZARLAMA KARMA ELEMANLARI: TUTUNDURMA
Pazarlama Karma Elemanları: DAĞITIM
İ.K.Ü.İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
SÜLEYMAN ŞAH ÜNİVERSİTESİ SÜREKLİ EĞİTİM MERKEZİ
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
SÜREÇ YÖNETİMİ Dr. Selami ERARSLAN İstanbul 2011.
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
İşletmelerin çalışmalarının incelenmesi sonucunda, durağan çevreden çok çalkantılı çevreye kadar beş farklı çevre tür ortaya konmuştur. Aynı zamanda, “mekanik”
 BÜTÜNLEŞME Çevrenin taleplerinin karşılanması için gerekli bölümler arasındaki birliğin kalitesini ifade etmektedir. Bu tanım, bağımsız birimler arasındaki.
KALİTE YÖNETİMİ (EĞİTİMDE).
YENİ ÜRÜN GELİŞTİRME ve ÜRÜN YAŞAM SÜRECİ STRATEJİLERİ
Lojistik Yönetimi Ders – I
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
24 Kalite yönetimi.
İGEP İş Tasarımı ve Hedef Belirleme
YÖNETİM İŞLEVLERİ: ORGANİZE ETME
Proje Yönetimi Proje Yönetimine Giriş
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
KARİYER GELİŞTİRME Kariyer: (koşu yolu, arena, meslek hayatı, meslek)Meslekte, işte ilerleme, yükselme, başarılı olma olarak kullanılır. Kariyer, kişinin.
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
14. Yatay ve dikey bütünleşme (vertical and horizontal integration)
HİZMET SİSTEMİNİN KURULMASI
İŞ KALİTESİ ve MALİYET İLİŞKİLERİ
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
Kurumsal Kaynak Planlama ( Enterprise Resource Plannning)
Fonksiyonel Bakış Açısıyla Sistemler
Eskişehir Şubesi Cevdet ÜRENCİK CMF.
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
Uluslararası İnsan Kaynakları Yönetimi YONT414
ISLD 514 YENİLİKÇİLİK VE DEĞİŞİM YÖNETİMİ ISLD514-Hafta14 : Bilişim Sistemleri ve Uygulamaları Prof. Dr. Atilla ELÇİ Aksaray Üniv., İ şletme Bölümü, ISLD.
Bilişim sistemlerinin türleri
İşletmelerde Bilişim Sistemleri
ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:. Prof. Dr
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
Kalite Yönetimi Genel Tanımlar.
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgüt yapısının temel kavramlarını tanıtıyor ve bir yapıyı örgüt şemasında göründüğü şekliyle nasıl tasarlayacağımızı anlatıyor.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
ŞEKİL 13.1 “Temel Dönüşüm” “İmalat Şirketine Yönelik Süreç”
BÜRO YÖNETİMİ VE SEKRETERLİK
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
İşletmelerde Bilişim Sistemleri
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
TURİZM PAZARLAMASI PLANLAMASI.
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
Kurumsal ve Gelişmiş Stratejik Planlama Çözümü.
IV: İç (Mikro) Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları
YENİ ORGANİZASYON YAKLAŞIMLARI
Copyright © 2010 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall.
ÖRGÜTLERDE BİLGİ YÖNETİMİ, KARAR VERME VE BİLİŞİM SİSTEMLERİNDEKİ HİYERARŞİK YAPININ MİMARİSİ Kısım 2.

Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Sistem Analizi ve Tasarımı
Burns- Stalker Araştırması (Tavistock Enst), 1961
“STRATEJİ NEDİR?” STRATEJİK DEĞİŞİM.
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
Bölüm 2 ÖRGÜTLERDE BİLGİ YÖNETİMİ, KARAR VERME VE BİLİŞİM SİSTEMLERİNDEKİ HİYERARŞİK YAPININ MİMARİSİ Kısım 2.
Matriks Organizasyon Yapısı
Sunum transkripti:

3.1 Örgüt Şemasına Bir Örnek Genel Müdür (CEO) Gnl Md.Yrd. Finans Gnl Md.Yrd. İmalat Gnl Md.Yrd. İnsan Kaynakları Muhasebe Şefi Bütçe Analisti Fabrika Müdürü Bakım Müdürü Eğitim Uzmanı S.Yardım Uzmanı

3.2 Örgütsel Tasarımın Verimlilik vs. Öğrenme Sonuçları ile İlişkisi Verimlilik için Tasarlanmış Dikey Örgüt Öğrenme için Tasarlanmış Yatay Örgüt Yatay yapı egemen Paylaşılan görevler, yetkilendirme Gevşek hiyerarşi, az sayıda kural Yatay, yüz yüze iletişim Çok sayıda takım ve görev grupları Yerinden karar verme Egemen Yapısal Yaklaşım Dikey yapı egemen Uzmanlaşmış görevler Katı hiyerarşi, çok sayıda kural Dikey iletişim ve rapor sistemleri Az sayıda takım, görev grupları ve eşgüdümleyici Merkezi karar verme

3.3 Proje Yöneticisinin Örgüt Yapısındaki Yeri Genel Müdür Finans Dept. Muhasebesi Butçe Analisti Yönetim Mühendislik Dept. Ürün Tasarımı Proje Çizimcisi Elektrik Tasarımcısı Satınalma Dept. Satınalmacı Pazarlama Dept. Pazar Araştırmacı Reklam Uzmanı Planlaması Proje Yön. Yeni ürün A Proje Yön. Yeni ürün A Proje Yön. Yeni ürün A

3.4. Wizard Software Şirketinde Yatay Eşgüdüm için Takımlar Genel Müdür Pazarlama Gnl Md.Yrd. Programlama Gnl Md.Yrd. Araştırma Gnl Md.Yrd Video oyunu Temel Arş. Yön. Video oyunu Satış Yön Video oyunu Baş Programcı Video Oyunları Ürün Takımı Uygulama ve Test Yön. Hafıza ür. Satış.Yön Hafıza ür. Baş Programcı Hafıza ür. Arş. Yön. Hafıza Ürünleri Takımı Hafıza ür. Uluslar arası Yön. Reklam Yön. Müş.Hiz. Yön Tedarik Yön.

3.5. Yatay Bağlantı ve Eşgüdüm İçin Mekanizmalar Merdiveni Takımlar Yüksek Tam zamanlı bütünleştiriciler Görev grupları Gerekli Yatay Eşgüdümün Derecesi Doğrudan ilişki Bilgi sistemleri Düşük Düşük Yüksek Zaman ve İnsan Kaynağı Cinsinden Eşgüdümün Maliyeti

İçin Yapısal Tasarım Örnekleri 3.6. Çalışanları Bölümlere Ayırmak İçin Yapısal Tasarım Örnekleri GM Finans İnsan Kaynakları Temel Süreç 1 A Temel Süreç 2 İşlevlere Göre GM Mühendislik Üretim Pazarlama Yatay Bölümleme GM 1. Ürün hattı 3. 2. Ürünlere Göre Bölümleme (Bölümsel) Modüler Bölümleme GM Çokodaklı Bölümleme (Matris veya Melez) Muhasebe Pazarlama Pazarlama İmalat Ürün 1 Ürün 2 İmalat Dağıtım

3.7 İşlevlere Göre Bölümlenmenin Güçlü ve Zayıf Yanları Güçlü Yanları 1. İşlevsel bölümler içinde ölçek ekonomisi sağlar 2. Derinliğine beceri geliştirmeye olanak sağlar 3. Örgütün işlev amaçlarına ulaşmasını sağlar 4. Bir ya da az sayıda ürünle daha başarılıdır Zayıf Yanları 1. Çevresel gelişmelere yavaş tepki verir 2. Kararların tepede birkmesine, hiyerarşide aşırı yüklenmeye neden olur 3. Bölümlerarasında düşük yatay eşgüdüme neden olur 4. Yenilikçilik azdır 5. Örgütsel amaçları görememe tehlikesi doğar

3.8. Info-Tech’de İşlevlerden Ürünlere Göre Yapılanmaya Geçiş İşlevlere Göre Bölümlenme Info-Tech Gen.Müd. Ar Ge İmalat Muhasebe Pazarlama Ürünlere Göre Bölümlenme Info-Tech Gen.Müd. Elektronik Yayın Büro Otomasyonu Sanal Gerçeklik A/G İml Muh Paz A/G İml Muh Paz A/G İml Muh Paz

3.9 Ürün Örgüt Yapısının Güçlü ve Zayıf Yanları Güçlü Yanları 1. Hareketli çevrelerdeki hızlı değişmeler için uygun 2. Ürün sorumluluğu ve ilişki noktaları belirgin olduğu için müşteri doyumuna sağlar 3. İşlevler arasında yüksek eşgüdüm 4. Birimlerin üründeki, bölgedeki ve müşterideki farklılıklara uyumunu sağlar 5. Fazla ürünü bulunan büyük örgütlerde iyi çalışır 6. Kararlar yerinden alınır Zayıf Yanları 1. İşlevsel bölümlerdeki ölçek ekonomisini yok eder 2. Ürün hatları arasındaki eşgüdümü zayıflatır 3. Derinliğine beceri ve teknik uzmanlığı yok eder 4. Ürün hatları arasında bütünleşme ve standardizasyon zorlaşır

3.10 Apple Computer için Coğrafik Yapı CEO Steve Jobs Apple Amerika Apple Avrupa Apple Pasifik Kanada Asya L. Amerika Karayipler Avustralya Japonya

3.11 Bir Matris Örgütte İkili Yetke Yapısı Genel Müdür Ürün Direktörü Tasarım Gn.Md.Yrd İmalat Gn.Md.Yrd Pazarlama Gn.Md.Yrd Denetçi Satınalma Yön. A Ürünü Yön. B Ürünü Yön C Ürünü Yön D Ürünü Yön

3.12 Matris Örgüt Yapısının Güçlü ve Zayıf Yanları Güçlü Yanları 1. Müşteriden gelen ikili istekleri karşılayabilmek için gerekli eşgüdümü sağlar 2. İnsan kaynaklarını ürünler arasında esnek bir biçimde paylaşır 3. Hareketli çevredeki hızlı değişimlere ve karmaşık kararlara uygundur 4. Gerek ürünsel gerekse işlevsel beceri geliştirmeye olanak sağlar 5. Çok ürünü olan orta büyüklükteki örgütlerde iyi çalışır Zayıf Yanları 1. İkili yetke nedeniyle çalışanların bunalmasına, kafalarının karışmasına neden olur 2. Çalışanların insan ilişkilerinde çok iyi olmaları ve yoğun eğitim görmüş olmaları gerekir 3. Zaman alıcıdır, sık toplantılara ve çatışma çözücü çalışmalara gereksinme gösterir 4. Çalışanlar dikey yerine mesleksel ilişkiler kurmadıkça ve yapıyı anlamadıkça çalışmaz 5. Güç dengelerini sağlamak için yoğun çaba gerektirir.

3.14 Yatay Yapı Üst Yönetim Takımı 1. Takım 2. Takım 3. Takım Süreç Sorumlusu Müşteri Pazar Analizi Araştırma Ürün Planl. Test Yeni Ürün Geliştirme Süreci 1. Takım 2. Takım 3. Takım Süreç Sorumlusu Müşteri Analiz Satınalma Malzeme Akışı Dağıtım Tedarik ve Destek Süreci

3.15 Yatay Yapının Güçlü ve Zayıf Yanları Güçlü Yanları 1. Müşteri isteklerindeki değişimlere hızlı tepki vermeyi ve esnekliği sağlar 2. Herkesin dikkatini üretime ve müşteriye bir “değer” sunmaya yöneltir 3. Çalışanların her biri, örgütsel amaçlar hakkında geniş bir bakış açısına sahiptir 4. Takım çalışmasını ve işbirliğini teşvik eder 5. Sorumluluğu paylaşma, karar verme ve sonuçlardan sorumlu olma fırsatı sunarak, çalışanların yaşam kalitesini yükseltir Zayıf Yanları 1. Temel süreçleri belirlemek güç ve zaman alıcıdır 2. Kültürde, iş tasarımında, yönetim felsefesinde, bilişim ve ödül sistemlerinde değişimleri gerektirir 3. Geleneksel yöneticiler, güç ve yetkelerinin azalması durumunda değişimi engelleyebilirler 4. Yatay takım ortamında etkili çalışabilmeleri için işgörenlerin eğitilmesini gerektirir 5. Derinlemesine beceri geliştirmeyi sınırlandırabilir

3.16. Premiere Plus Publishing Company’de Modüler Yapı Strawberry Hill (Derleme hizmetleri modülü) Creative Design Inc. Grafik modülü) Premiere Plus Publishing Company Target Communications (Halkla ilişkiler modülü) A-Z Printshops (Basım modülü)

3.17. Modüler Yapının Güçlü ve Zayıf Yanları Güçlü Yanları 1. Küçük örgütlerin bile dünya çapında yetenek edinmesini ve kaynaklara ulaşmasını sağlar 2. Fabrikaya, teçhizata veya dağıtım kanallarına büyük yatırımlar yapmaksızın kısa zamanda güçlü bir şirket olmayı sağlar 3. Değişen gereksinimler karşısında örgütün esnek ve duyarlı olmasını sağlar 4. Yönetim giderlerini düşürür Zayıf Yanları 1. Bir çok etkinlikler ve çalışanlar üzerinde yöneticilerin doğrudan kontrolü yoktur 2. Sözleşmeli ortaklarla ilişkileri yürütme ve çatışmaları yönetmek için zaman ve çaba gerektirir 3. Bir ortak sözleşmenin gereklerini yerine getirmezse ya da iflas ederse örgütsel başarısızlık riski doğar 4. Sözleşmeli personelle değiştirilebileceğini hissettiklerinde, çalışanların sadakati azalır, örgüt kültürü zayıflar

3.18A. Melez Yapıya Örnek (Sun Petrochemical Products) Genel Müdür İşlevsel Yapı Hukuk Müşaviri İns.Kayn. Direktörü Teknoloji Gn.Md.Yrd. Finans Gn.Md.Yrd. Ürün Yapısı Benzin Gn.Md.Yrd. Yağ Gn.Md.Yrd. Kimyasal Gn.Md.Yrd.

3.18B. Melez Yapıya Bir Örnek (Ford Customer Service) Başkan Yrd ve Genel Müdür İşlevsel Yapı Finans Strateji/ İletişim İnsan Kaynakları Direktör/ Süreç Sor. Takım Parça Tedarik/Destek Grubu Yatay Yapı Direktör/ Süreç Sor. Takım Araç Servis Grubu Direktör/ Süreç Sor. Takım Teknik Destek Grubu

3. 19 Yapı ile Örgütün Verimlilik vs 3.19 Yapı ile Örgütün Verimlilik vs. Öğrenme Gereksinimi Arasındaki İlişki İşlevsel Yapı Çapraz Takımlı İşlevsel Yapı Ürün Yapısı Matris Yapı Yatay Yapı Modüler Yapı Yatay: Eşgüdüm, öğrenme, yenilik, esneklik Egemen Yapısal Yaklaşım Dikey: Kontrol, verimlilik, istikrar, güvenilirlik