DEÜ İİBF MALİYE BÖLÜMÜ MALİYE SOSYOLOJİSİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Arz ve Talep Barış Serkan Kopurlu.
Advertisements

KAMUSAL MAL VE HİZMETLER
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
Sağlık hizmetlerinde kamu/özel sektörün rolü
ÇEVRE VE DOĞAL KAYNAKLAR EKONOMİSİ
ARZ VE TALEP II: PİYASALAR VE REFAH
Kamusal Mallar ve Ortak Kaynaklar
Bölüm 7 Maliyet ve Arz David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Refah İktisadı Tanım: Kamu Ekonomisi
15 Monopol.
ÇEVRESEL PROBLEMLERİN ÇÖZÜMÜNDE EKONOMİK ANALİZLER
Eğitim Ekonomisi.
KAMUSAL MAL VE HİZMET TÜRLERİ
TÜKETİCİ DENGESİ VE TALEP
MAHALLİ İDARELER (Yerel Yönetimler)
Bölüm 15 Refah İktisadı David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 9th Edition, McGraw-Hill, 2008 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK TARIM POLİTİKASI Ortak Piyasa Düzenleri
Ekonomik Sistemler Pazar EkonomisiPazar Ekonomisi: Kaynaklar fiyat mekanizmasına göre tahsis edilir. Pazar fiyatı talep ve arzın güçlerine göre belirlenir.
Ayhan TÖZER Bilişim Baş Uzmanı, BTK
DEÜ.İİBF-İktisat Bölümü
Piyasanın etkin kaynak sağlayamadığı durumlar
DIŞSALLIK KAVRAMI.
Bölüm 14 Bilişim (Bilgi) Teknolojileri Information Technology.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
DIŞSALLIK.
6.Bölüm Endüstriyel Pazarlar ve Uluslararası Pazarlar
TASARRUF Tasarruf Fonksiyonu
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
MAKRO EKONOMİ POLİTİKALARI VE TARIM SEKTÖRÜ İLİŞKİLERİ
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
Devletin Piyasaya Müdahalesi ve Fiyat Kontrolleri
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
İŞLETMENİN SORUMLULUKLARI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
TÜKETİMİ DİĞER ETKİLEYEN FAKTÖRLER
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Mühendislik Ekonomisi
BÖLÜM 3 EKONOMİLERDE TEMEL SORUNLAR
Copyright ©2004, South-Western College Publishing Uluslar arası İktisat By Robert J. Carbaugh 9th Edition Bölüm 5: Tarifeler.
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
Bölüm 6. Tüketici Dengesi Analizi Bölüm 7. Üretici Dengesi Analizi
PİYASA DENGESİ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
MALİYETLER Doç. Dr. Ahmet UĞUR.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
Refah Ekonomisi 1.  Bir toplumda refah artışı olarak etkinlik üzerinde anlaşılmışsa ve tam rekabet koşulları geçerli ise Pareto Etkinlik kendiliğinden.
Öğr.Grv. Mehmet Ali ZENGİN
 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
İŞLETMENİN EKONOMİK YAPI İÇİNDEKİ YERİ VE İŞLETMENİN ÇEVRESİ
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
İŞLETME YÖNETİMİ-I Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO.
Bölüm 15 Refah İktisadı David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 9th Edition, McGraw-Hill, 2008 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
LEONTİEF GİRDİ-ÇIKTI ANALİZİ
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
KAPİTALİZM VE PİYASA BAŞARISIZLIĞI
FACTORING Dr. ÇAĞATAY ORÇUn.
Teknolojinin Çevreye Olumlu Ve Olumsuz Etkenleri
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 9 UZUN DÖNEMDE HASILA VE FİYAT DÜZEYİ: KLASİK MAKRO MODEL YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA.
Devlet (Kamu) Ekonomik ve Sosyal Hayata Niçin Müdahale Eder. 1
BİLGİ EKONOMİSİNİN MALİYETLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN TEORİK ANALİZİ
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
Bölüm 5 Kısım 2 Fiyat Teorisi.
Tarım sektörünün önemi
Sunum transkripti:

DEÜ İİBF MALİYE BÖLÜMÜ MALİYE SOSYOLOJİSİ HAZIRLAYANLAR VERDA ŞEN 2010466113 SELÇUK TUFAN 2010466081

DIŞSALLIK

DIŞSALLIK KAVRAMI Bir malın üretiminin ve tüketiminin o malın satıcıları ve alıcıları dışındaki üçüncü kişilere bir maliyet yüklemesine veya bir yarar sağlamsına ‘’DIŞSALLIK’’ denir.

POZİTİF(OLUMLU) DIŞSALLIK Bir malın üretiminin ve tüketiminin o malın satıcıları ve alıcıları dışındaki üçüncü kişilere yarar sağlamasına ‘’pozitif dışsallık’’ denir. Arı yetiştiricisi ve elma bahçesi sahibinin komşu olduğunu düşünelim. Arı yetiştiricisi , arılarının polen taşıması sonucu komşu elma bahçesinin sahibine bir dışsallık aktarmış olur. Arı sayısı ne kadar çok olursa, elma bahçesinde de o kadar fazla elma yetişir. Aynı şekilde elma bahçesi de arıcı üzerinde olumlu dışsallık aktarmaktadır. Elma bahçesinde ne kadar çok arı olursa , arıcı da arılardan o kadar çok bal alacaktır. Elma bahçesi sahibi komşusu olan bal üreticisinden sağladığı faydanın bedelini ödememektedir ve elma üreticisinin elde ettiği bu fayda piyasada işleme konu olmamaktadır.

Gübre imalatçısı hayvan atıklarını toplamakta ve girdi olarak kullanmaktadır. Bu durumda çevresel kirliliğe neden olabilecek bu atıkları toplamakla pozitif bir dışsallık yaratmaktadır şeklindeki örnekleri verebiliriz.

NEGATİF(OLUMSUZ) DIŞSALLIK Bir malın üretiminin ve tüketiminin o malın satıcıları ve alıcıları dışındaki üçüncü kişilere maliyet yüklemesine ‘’negatif dışsallık’’ denir. Örneğin; deniz ve akarsu kenarında kurulan bir sanayi tesisinin atıklarını arıtmaya tabi tutmadan denize veya akarsuya akıtması olarak düşünelim. Bu durumda üretim sonucunda doğan karlardan firma faydalanırken kirlenmenin yol açtığı maliyetlere ise katkıda bulunmamaktadır. Dolayısıyla da maliyet topluma yüklenmektedir.

ÜRETİM DIŞSALLIĞI Herhangi bir birey, işletme veya sektörün üretim faaliyetinin diğer bir birey, birim veya sektörün üretim veya tüketim faaliyetini etkilemesi durumunda ortaya çıkan dışsallığa ‘’üretim dışsallığı’’ denir.

TÜKETİM DIŞSALLIĞI Herhangi bir birey, işletme veya sektörün tüketim faaliyetinin diğer bir birey, birim veya sektörün üretim veya tüketim faaliyetini etkilemesi durumunda ortaya çıkan dışsallığa ‘’tüketim dışsallığı’’ denir.

ÜRETİM DIŞSALLIKLARININ TÜRLERİ ÜRETİCİDEN ÜRETİCİYE DIŞSALLIK ÜRETİCİDEN TÜKETİCİYE DIŞSALLIK

1)ÜRETİCİDEN ÜRETİCİYE DIŞSALLIK Bir üretim biriminin yaptığı üretim sonucu diğer üretim biriminin üretim fonksiyonu olumlu yada olumsuz etkileniyor ise üreticiden üreticiye dışsallık söz konusudur. Örnek: Bir elma bahçesindeki ağaçlardan faydalanarak bal üretimi yapan arılar aynı zamanda çiçek tozlarını da taşımak suretiyle elma bahçesindeki üretimi artırıcı olumlu bir katkıda bulunmaktadır.

Örnek: Termik santralin faaliyetlerinden çevresindeki çilek tarlalarında ki çilekleri etkilemesi sonucu verimliliğin düşmesine yol açması gösterebilir. Bu örnek üzerine düşünüldüğünde bu araziden elde edilen tarımsal ürünlerin tüketilmesi durumunda, insan sağlığı üzerinde yaratacağı olumsuz etkiler de ayrı bir dışsallık kaynağı olarak karşımıza çıkmaktadır

2)ÜRETİCİDEN TÜKETİCİYE DIŞSALLIK Bir üretim birimin yaptığı üretim sonucu bir tüketim biriminin fonksiyonu olumlu yada olumsuz etkileniyorsa üreticiden tüketiciye dışsallık söz konusudur. Üretici firmaların yeni teknoloji kullanarak üretim faaliyetleri yapmaları sonucunda ürün fiyatlarının düşmesi ile üreticilerin dış fayda sağlaması bu tür dışsallıklara örnek olarak verilebilir.

TÜKETİM DIŞSALLIKLARININ TÜRLERİ TÜKETİCİDEN ÜRETİCİYE DIŞSALLIK TÜKETİCİDEN TÜKETİCİYE DIŞSALLIK

1) TÜKETİCİDEN ÜRETİCİYE DIŞSALLIK Bir tüketim biriminin yaptığı tüketim sonucu, bir üretim biriminin üretim fonksiyonu olumlu yada olumsuz etkileniyorsa tüketiciden üreticiye dışsallık söz konusudur. Tüketim sonucu doğan negatif üretim dışsallığına örnek: Belli dönemlerde balık avına yasaklar getirilmektedir. Bunun temeldeki nedeni balık neslinin devamının sağlanması ve avlanılması muhtemel balıkların gelişiminin tamamlanmasına izin verilmesidir. Ancak bu dönemlerde çok sıkça kaçak balık avı gündeme gelmektedir. Bu tip faaliyetler sonucu balıkçılıkla geçimini sağlayan ve bu sektörde faaliyet gösteren üreticilerin zarar görmesine neden olmaktadır.

2)TÜKETİCİDEN TÜKETİCİYE DIŞSALLIK Bir tüketim biriminin yaptığı tüketim sonucu, bir diğer tüketim biriminin tüketim fonksiyonu olumlu veya olumsuz etkileniyorsa tüketiciden tüketiciye dışsallık söz konusudur. Tüketim sonucu doğan negatif tüketim dışsallığına örnek: Tatil beldesinde bir gece kulübünün geç saatlere kadar yüksek seste müzik yayını yapması sonucu çevrede bulunan yazlıklarda yaşayan kimselerin rahatsız olması gibi bir sonuç doğurur.

Tüketim sonucu doğan pozitif tüketim dışsallığına örnek: Kendi mesleği ile ilgili teknik bilgiler üzerinde sanal ortamda yoğun çalışmalar yapan ve taramalarda bulunan bir kişinin bulduğu sonuçları, konuyla ilgili diğer siteleri, kişileri belirleyerek kendi web sitesinde kullanıma açması konuyla ilgilenen insanların bu bilgiye daha kolay erişimini sağlayacağından üçüncü kişilere pozitif bir dışsallık sağlayacaktır.

MARJİNAL-İNFRAMARJİNAL DIŞSALLIKLAR İNFRAMARJİNAL(MARJİNAL OLMAYAN) DIŞSALLIKLAR

1) MARJİNAL DIŞSALLIKLAR Bir üretim veya tüketim faaliyetindeki ilave değişiklikten dolayı ekonomik birimlerin fayda ve maliyet fonksiyonlarında meydana gelen olumlu veya olumsuz değişmelerdir. Motorlu araçların çıkardığı egzoz gazından yayaların rahatsız olmasıdır.(Marjinal Tek Yönlü Dışsallık) Bazı kişiler kendileri sigara kullandıkları halde, başkalarının yanlarında içtikleri sigara dumanından rahatsızlık duyarlar. Bu durumda kendileri de sigara yakarlar.(Marjinal Çift Yönlü Dışsallık)

2) İNFRAMARJİNAL(MARJİNAL OLMAYAN) DIŞSALLIKLAR Bir üretim veya tüketim faaliyetindeki ilave değişiklikten dolayı ekonomik birimlerin fayda ve maliyet fonksiyonlarında herhangi bir etkinin meydana gelmemesi veya etkinin ihmal edilebilir boyutlarda olmasıdır. Bir göl kimyevi madde atıklarının yoğunlaşması sonucunda yüzmeye elverişsiz hale gelebilir. Bu göl üzerinde aynı zamanda ulaşım faaliyetinin yapıldığını varsayarsak göl üzerinde ulaşımı engelleyecek noktaya gelinceye kadar kirlenmenin devam etmesi mümkündür. Bu ek atıklar inframarjinal dışsallıklardır. Çünkü atılan atıkların tutarı konusunda belirli bir düzeyin üzerinde yapılacak marjinal ayarlamalar ,zararın derecesini değiştirmeyecektir.(İnframarjinal Tek Yönlü Dışsallık)

Bir plajda birbirine yakın olan iki kişiden birisi radyo açarsa, diğeri bundan rahatsız olabilir. Her biri kendi radyosunda farklı programları dinlemeyi tercih edebilir. Dolayısıyla her birinin diğerinin radyosunu açmasına karşılık diğerinin sesini bastırmak için kendi radyosunun sesini yükseltecek olursa, belirli bir düzeye kadar sağladıkları tatminde bir değişme olmayacağı söylenebilir. (İnframarjinal Çift Yönlü Dışsallık)

PARASAL VE TEKNOLOJİK DIŞSALLIKLAR PARASAL DIŞSALLIKLAR TEKNOLOJİK(PARASAL OLMAYAN) DIŞSALLIKLAR

1) PARASAL DIŞSALLIKLAR Bir ekonomik faaliyet sonucu oluşan dışsallık diğer ekonomik birimler üzerindeki etkisini piyasa mekanizması üzerinden gösterip fiyatlara yansıtıyorsa ‘’parasal dışsallık’’ söz konusu olur. Parasal Dışsallığa örnek: A tüketici grubu , X gibi bir mala olan talebini artırmaktadır. X endüstrisinde artan getiri vardır. Talebin artışı X malının ucuzlamasına neden olmaktadır. Bundan aynı zamanda B tüketici grubu da faydalanmaktadır A tüketici grubunun fayda fonksiyonunda yer alan X malının ucuzlaması B tüketici grubu üzerinde de pozitif dışsallık yaratmış olmaktadır.

2) TEKNOLOJİK(PARASAL OLMAYAN) DIŞSALLIKLAR Bazı durumlarda dışsallıklar fiyatlara yansımazlar, bunlara ‘’teknolojik dışsallık’’ denir. A tüketicisinin otomobil kullanımı sonucu ortaya çıkan egzoz gazı B tüketicisinin faydasını azaltacaktır. Bu etki piyasa fiyat mekanizmasından geçerek ortaya çıkmış bir durum değildir. Burada reel bir etki söz konusudur.

DIŞSALLIK VE DEVLET MÜDAHALESİ Dışsallıklar; kaynak dağılımında etkinliğin, gelir dağılımında adaletin ve ekonomik istikrarın sağlanması gibi amaçlara engel olduğundan, devlet müdahalesi kaçınılmaz olmaktadır. Sosyal fayda özel faydadan büyükse yada sosyal maliyet özel maliyetten büyükse devletin müdahalesi gerekir.

Coase Teoremi: Coase’ ye göre dışsallıkların kişilerin faydalarını, refahlarını azaltmadan devletin yardımı olmadan taraflar arasında çözümleri olabilmektedir. Coase, devletin müdahale etmemesi gerektiğini, tarafların kendi aralarında anlaşması ve dolayısıyla mülkiyet haklarının fiili duruma göre belirlenmesi gerektiğini söyler. Doğal Tekel Sorunu: Ölçeğe göre artan getirinin bulunması veya optimal üretim tesis ölçeğinin çok büyük olması gereken alanlarda zaman içerisinde tek firma egemen olmakta ve doğal tekel oluşmaktadır. Bu mallara doğalgaz, elektrik, su şebekeleri, demir yolları örnek verilebilir.

Deregülasyon: Devletin karar alanını daraltan deregülasyonların azaltılması veya kaldırılması, kamu kudretinin özel sektöre ve sermayeye devredilmesi yönünde yapılan yasal düzenlemelerdir. Asimetrik Bilgi: Ekonomide alıcı ve satıcıların piyasa hakkında tam bilgiye sahip olmaları gerekir. Ancak gerçek hayatta asimetrik bilgiden kaynaklı piyasa başarısızlıkları ortaya çıkar. Bu durum ekonomik hayatta üç önemli soruna yol açar:

Ahlaki Tehlike: Bireylerin sahip oldukları bilgileri kendi yararına, karşı tarafın ise zararına kullanmasıdır. Bu durumda taraflar mal ve hizmetin niteliği ile ilgili farklı bilgiye sahiptir. Ters Seçim: Bireylerin asimetrik bilgi nedeniyle düşük kaliteli malı yüksek kaliteli mala tercih etmesidir. Asil-Vekil Problemi: Milletin temsilcisi olan milletvekillerinin sahip olduğu bilgiyi kişisel çıkarları doğrultusunda kullanmasıdır.

KPSS ÇIKMIŞ SORULARI Bir firmanın ürünleri hakkındaki olumsuz yargının tüketici tarafından çevreye aktarılması biçiminde ortaya çıkan dışsallık aşağıdakilerden hangisidir? A. Tüketiciden tüketiciye pozitif dışsallık B. Tüketiciden tüketiciye negatif dışsallık C. Tüketiciden üreticiye pozitif dışsallık D. Tüketiciden üreticiye negatif dışsallık        E. Üreticiden tüketiciye negatif dışsallık Yanıt D (2001 KPSS)