Hüseyin ELDEM Erkan ÜLKER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
Unsupervised Learning (Kümeleme)
U.Mahir YILDIRIM Bülent ÇATAY
Prof.Dr.Şaban EREN Yasar Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi
YAEM Tolga Bektaş, Southampton University
HARİTA PROBLEMLERİ.
Simetri ekseni (doğrusu)
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Saydığımızda 15 tane sayı olduğunu görürüz.
KARMA Ş IK SAYILAR Derse giriş için tıklayın... A. Tanım A. Tanım B. i nin Kuvvetleri B. i nin Kuvvetleri C. İki Karmaşık Sayının Eşitliği C. İki Karmaşık.
JEODEZİ I Doç.Dr. Ersoy ARSLAN.
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
MATEMATİKSEL PROGRAMLAMA
Kümeleme Modeli (Clustering)
Asansör Simülatörünün Ürettiği Sonuçlar Üzerinde Yapılan K-means++ Kümeleme Çalışması ile Trafik Türünün Tahmini M. Fatih ADAK Bilgisayar Mühendisliği.
9. ADİ DİFERANSİYEL DENKLEMLERİN SAYISAL ÇÖZÜMLERİ
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
Algoritmalar En kısa yollar I En kısa yolların özellikleri
Support Vector Machines
4 Kare Problemi 4 Kare Problemi Hazır mısın? B A Bu şekle iyi bak
İçerik Ön Tanımlar En Kısa Yol Problemi Yol, Cevrim(çember)
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
Ek 2A Diferansiyel Hesaplama Teknikleri
FONKSİYONLAR ve GRAFİKLER
SOME-Bus Mimarisi Üzerinde Mesaj Geçişi Protokolünün Başarımını Artırmaya Yönelik Bir Algoritma Çiğdem İNAN, M. Fatih AKAY Çukurova Üniversitesi Bilgisayar.
Kaliteli Teknik Resmin Üç Temel Niteliği:
ÖRNEKLEM VE ÖRNEKLEME Dr.A.Tevfik SÜNTER.
Çizge Algoritmaları.
SAATLER Zamanı ölçmek için kullanılan ölçme aracı SAATTİR.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
KONU KESİRLER BASİT KESİR GJFX BİLEŞİK KESİR.
Problem Çözme Ve Problem Çözme Stratejileri Ödevi Cihan GÖÇ
Geriden Kestirme Hesabı
Hacimsel Moleküler Modellemede Kütle-Yay Sisteminin Kullanımı
MIT503 Veri Yapıları ve algoritmalar Veri ağaçları
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
TEST – 1.
PRAMİTLER KARE DİK PRAMİT KONİ DÜZGÜN DÖRTYÜZLÜ DÜZGÜN SEKİZYÜZLÜ
1/20 GRAFİKLER Yandaki grafik, hangi çeşit grafiktir? Şekil Sütun Çizgi Daire KIZ ERKEK   Her resim 4 öğrenciyi gösteriyor A B C D.
Görelilik Teorisi 1905 yılında Einstein üç makale yayınladı.
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Anadolu Öğretmen Lisesi
Bilgisayar Mühendisliğindeki Gelişmeler
DERS 11 KISITLAMALI MAKSİMUM POBLEMLERİ
Chapter 6: Using Arrays.
Ek-2 Örnekler.
İKİNCİ DERECEDEN FONKSİYONLAR ve GRAFİKLER
DERS 3 DETERMİNANTLAR ve CRAMER YÖNTEMİ
EŞİTSİZLİK GRAFİKLERİ
VERİLERİN DERLENMESİ VE SUNUMU
SÜREKLİ ŞANS DEĞİŞKENLERİNİN OLASILIK YOĞUNLUK FONKSİYONLARI
PARTICLE – SWARM OPTIMIZATION PARÇACIK – SÜRÜ OPTİMİZASYONU
DENEY TASARIMI VE ANALİZİ (DESIGN AND ANALYSIS OF EXPERIMENTS)
KARTEZYEN KOORDİNAT SİSTEMİ
DOĞAL SAYILAR VE TAM SAYILAR
VERİ İŞLEME VERİ İŞLEME-4.
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
ÇOK DEĞİŞKENLİ FONKSİYONLARDA
1/20 ÇARPMA İŞLEMİ A B C D x 5 işleminin sonucu kaçtır?
Bölüm 3 BİR BOYUTLU HAREKET
CEBİRSEL İFADELERİ ÇARPANLARINA AYIRMA
Şahin BAYZAN Kocaeli Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi
Algoritmalar ve Programlama I Ders 2: Akış Diyagramları
END 457 Sezgisel Arama ve Yapay Zeka
BİL551 – YAPAY ZEKA Kümeleme
Kümeleme Modeli (Clustering)
Sunum transkripti:

Hüseyin ELDEM Erkan ÜLKER Küre Üzerinde 3 Boyutlu Gezgin Satıcı Problemi Çözümünde Parçacık Sürü Optimizasyonu Uygulaması Hüseyin ELDEM Erkan ÜLKER

GEZGİN SATICI PROBLEMİ (Travelling Salesman Problem) Gezgin Satıcı Problemi (TSP), minimum maliyetle listedeki tüm şehirleri seyahat ederek başlangıç noktasına geri dönmesi gereken bir satış personelinin çözmesi gereken bir problemdir. Problemde optimize edilecek kriterler, maliyet, zaman, para ya da uzaklık değerleri olabilir.

GEZGİN SATICI PROBLEMİ ( Travelling Salesman Problem ) Gezgin Satıcı Problemi (TSP) bilgisayar bilimlerinde verilerin modellenmesinde kullanılan ve graf teorisi kapsamında ele alınan Hamilton döngüsü olarak ta ifade edilebilir.

PARÇACIK SÜRÜ OPTİMİZASYONU ( Particle Swarm Optimization ) Optimizasyon problemlerinin çözümünde kullanılan meta-sezgisel yöntemlerden birisi olan Parçacık Sürü Optimizasyonu (PSO), 1995’te Dr. Eberhart ve Dr. Kennedy tarafından geliştirilmiş popülasyon temelli sürü zekası kategorisinde değerlendirilen sezgisel bir optimizasyon tekniğidir.

PARÇACIK SÜRÜ OPTİMİZASYONU ( Particle Swarm Optimization ) İnsanların konuşarak ya da bir başka şekilde bilgi paylaşımı yapmaları gibi, kuşlar ve balıklarında bilgi paylaşması sosyal bir zekâya işaret etmektedir. PSO, kuşların yön tayininde birbirlerinden faydalanmaları ve balık sürülerinin sosyal davranışlarından esinlenilerek geliştirilmiştir.

PARÇACIK SÜRÜ OPTİMİZASYONU ( Particle Swarm Optimization ) PSO’ da popülasyonu oluşturan bireyler parçacık olarak adlandırılır, her bir parçanın durum uzayında hareket ettiği varsayılır ve her parça potansiyel çözümü taşır. Her parça en iyi durumu hatırlayabilir ve parçacıklar kendi arasında bilgi alışverişinde bulunabilirler.

ÇALIŞMANIN AMACI ve ÖNEMİ Bu çalışmada 3D şekillerden küre üzerindeki rastgele yerleştirilen noktalar için TSP, PSO algoritması ile çözülmüştür. Bu çalışma ile küre şekline benzerliği ile ilk akla gelen dünya yüzeyi üzerinde hareket eden jet, uçak gibi araçların belirli nedenlerle yaptıkları uçuşların optimize edilecek her bir kriteri için bu yöntemden faydalanılabilir.

Küre Matematiği Küre, üç boyutlu bir cisim olup, uzayda sabit bir noktadan eşit uzaklıktaki noktaların oluşturduğu bir cisimdir. Küre merkezinden üç boyutta (x,y,z) eşit uzaklıktaki (yarıçap r) yayılmış her bir nokta kürenin yüzeyinde yer almaktadır. 𝑟= 𝑥 2 + 𝑦 2 + 𝑧 2

Küre Matematiği Küre merkezinden geçen ve küre ile sınırlı daire büyük dairedir. Dünya üzerindeki büyük daire dünyanın ekvatorudur. Büyük daire, kendisinin alt kesiti boyunca küre üzerindeki iki nokta arasındaki en kısa uzaklığın farkına varıldığında daha önemli hale gelir. İki nokta arasındaki en kısa yola, jeodezik (geodesic) denir.

Küre Üzerindeki Noktaların Matematiksel Gösterimi Eğimli öklitsel yüzeyler iki boyutlu nesneler olup, yüzey üzerindeki pozisyonları u ve v parametreleri ile tanımlanır. Yüzey üzerindeki bir koordinat konumu, kartezyen koordinat değerleri x, y, z için u ve v parametrelerinin fonksiyonu cinsinden parametrik vektör fonksiyonu ile temsil edilir. 𝑃 𝑢 =(𝑥 𝑢,𝑣 ,𝑦 𝑢,𝑣 ,𝑧(𝑢,𝑣)) Koordinat değerlerinin her biri, 0 ila 1 arasında değişebilen u ve v olan iki yüzey parametresinin fonksiyonudur.

Küre Üzerindeki Noktaların Matematiksel Gösterimi Koordinatlar, merkezi orijinde olan bir küresel yüzey için, r kürenin yarıçapı iken şu denklemlerle ifade edilir. 𝑥 𝑢,𝑣 =𝑟. cos 2𝜋𝑢 . sin 𝜋𝑣 𝑦 𝑢,𝑣 =𝑟. sin 2𝜋𝑢 . sin 𝜋𝑣 𝑧 𝑢,𝑣 =𝑟. cos 𝜋𝑣 u parametresi yüzey üzerindeki sabit enlem çizgilerini, v parametresi ise sabit boylam çizgilerini açıklamaktadır.

Küre Üzerindeki Noktaların Matematiksel Gösterimi u ve v parametrelerinin farklı değerleri için x, y, z koordinatları: u v x y z 1 0.5 6.123233e-17 1,224646e-16 -1 1.224646e-16 -1.224646e-16 1.499759e-32 -2.449293e-16 -2.999519e-32

Küre Üzerindeki İki Nokta Arasındaki En Kısa Mesafenin Bulunması Küresel bir yüzey üzerindeki iki nokta (p1, p2) arasındaki en kısa mesafe büyük dairenin yayı boyuncadır. Yani, V1 ve V2 iki vektör arasındaki radyan cinsinden teta (θ) açı değeri kullanılabilir. V1 · V2 = P1XP2X + P1YP2Y + P1ZP2Z en kısa yol formülü şu şekildedir: θ = arccos( V1 · V2 )

Küre Üzerindeki İki Nokta Arasındaki En Kısa Mesafenin Bulunması

Küre Üzerindeki İki Nokta Arasındaki En Kısa Mesafenin Bulunması Problem, Öklid TSP den farklıdır. Çünkü (pi ve pj) 2 noktası arasındaki en kısa mesafe, 3D Öklid TSP de 3D Öklid uzaklığı olarak hesaplanırken, problemimizde yay uzunluğu kullanılarak hesaplanır. Küre üzerindeki noktaların uzaklık matrisi simetrik TSP ile aynıdır. Uzaklık (pi : pj) = Uzaklık (pj : pi)

PSO Kullanarak Birim Küre Yüzey Üzerinde TSP Çözümü Küre üzerinde uygulanacak TSP, normal TSP problemlerinden farklılık gösterir. Satış elemanı sadece küre yüzeyinde konumlanmış noktaları gezebilir. Bu problemdeki tek farklı kısıtlama noktaların kürenin içinde değil yüzeyinde olmasıdır. Bu çalışmada PSO kullanılarak belirli sayıdaki nokta kümeleri için çözümler üretilmiştir.

PSO nun probleme uyarlanmış genel yapısı For her parçacık için Parçacığı başlangıç konumuna getir End   Do Uygunluk değerini (tur uzunluğunu) hesapla Eğer uygunluk değeri (tur uzunluğu) pbest ten daha iyi ise, Şimdiki tur uzunluğunu yeni pbest olarak ayarla Tüm parçacıkların bulduğu pbest değerlerinin en iyisini, tüm parçacıkların gbest'i olarak ayarla (en kısa tur uzunluğu) Parçacıkların hızlarını hesapla Parçacıkların konumlarını güncelle While maksimum iterasyon sayısına veya minimum hata koşulu sağlanana kadar devem et.

PSO Kullanarak Birim Küre Yüzey Üzerinde TSP Çözümü Bu genel yapıya göre, öncelikle PSO algoritmasının başlangıç bireyleri rastgele olarak oluşturulur. Noktaların her birinin bütün noktalara uzaklıklarının tutulduğu uzaklık matrisi oluşturulur. Uzaklık matrisi ile her bir bireyin uygunluk değerleri hesaplanır. Bireylerden minimum tur uzunluğuna sahip birey global en iyi olarak belirlenir. Bu iki en iyi değer bulunduktan sonra; parçacık, hızı ve konumu sırasıyla güncellenir.

Deneysel Sonuçlar Simülasyon sonuçları birim kürede (r=1) N = 100, 150, 200, 250, 300, 350, 400 nokta için elde edilmiştir. Simülasyonlar, N. nin her bir değeri için 100 kez tekrarlanmıştır. Her denemede rastgele bir nokta kümesi oluşturulmuştur.

Deneysel Sonuçlar  Nokta Sayıları   100 150 200 250 300 350 400 133,1503 205,3276 280,1300 354,6136 428,9046 503,5720 578,7485 132,2149 203,9083 278,0525 352,9967 426,2686 501,8394 575,7905 131,6228 202,8926 277,5403 351,1674 425,9008 500,4234 574,9534 130,8192 201,8222 276,3966 350,2219 424,7062 499,4872 573,5802 129,7220 200,9317 275,0707 349,7115 423,4063 498,6680 572,6015 Bir kürenin yüzeyindeki N = 100, 150, 200, 250, 300, 350, 400 nokta için PSO ile hesaplanan ortalama küresel TSP tur uzunlukları.

Deneysel Sonuçlar

Deneysel Sonuçlar İki nokta ziyaret edilecek ise ve bunlar birim küre üzerinde karşıt noktaları ise (başlangıç noktasına dönecek şekilde) Küresel TSP tur uzunluğu ise yaklaşık olarak 2𝜋𝑟=6,283185 dir. 2𝜋𝑟 3𝜋𝑟

Deneysel Sonuçlar Küre Üzerinde Rastgele Yerleştirilmiş 100, 250 ve 400 Nokta İçin Elde Edilen Minimum Turların saydam ve katı görünümleri

Sonuç ve Öneriler TSP nin küreye uyarlanması ve önerilen yöntem, özellikle dünya yüzeyi üzerindeki hareket planlamaları için önem arz etmektedir. Dünya yüzeyi üzerinden hareket eden uçak vb. araçların taşımacılık, seyahat, savunma gibi belirli nedenlerle koordinatların seyahatinde maliyet-süre gibi problemlerini optimize etmelerinde bu yöntemden faydalanılabilir. Gerçek dünyadaki küresel her nesne üzerindeki parçacık davranışlarını anlamak bu çalışma ile faydalı olacaktır.

Sonuç ve Öneriler Gelecekteki çalışmalarda TSP çözümünde kullanılan diğer yöntemler (örneğin Karınca Kolonisi Optimizasyonu-ACO), küresel TSP çözümünde test edilebilir. Ayrıca PSO ile ACO vb. yöntemlerin hibrit ve hiyerarşik olarak kullanılması ile küresel TSP problemleri ele alınabilir. Kürenin yanı sıra gerçekte uyarlanabilecek geometrik şekiller üzerinde de bu yöntem test edilebilir.

Beni dinlediğiniz için teşekkür ederim.