İLETİŞİM NEDİR? İletişim,nesnel kriterlere dayalı aktaranın ve algılayanın,algısından bağımsız olan bilginin ve kişilerin özelliklerinin ifadesi olan duygu ve düşüncelerin,kişiler arası sözlü veya sözsüz aktarımıdır.
İletişimde en az iki kişi söz konusudur İletişimde en az iki kişi söz konusudur.Karşı tarafa verilmek istenen MESAJ iyi düzenlenirse İLETİŞİM etkili olur
İYİ DÜZENLENEN MESAJIN ÖZELLİKLERİ Anlaşılır Kısa Dikkat çekici Hatırlanabilir İnandırıcı Pratik ve herkes tarafından kabul edilir Dinleyici ile ilgili-teknik yönden doğru
İLETİŞİM TEKNİKLERİ Uygulama Vaka çalışması Gösteri Hikaye anlatma Büyük grup tartışması Küçük grup tartışması
Grup çalışması Anlatma Tartışma Örnek olay Rol yapma (Rolpley) Saha ziyareti
İLETİŞİMDE 10 SORU Ne söylemek istiyorsunuz?Mesajınız ne? Neden söylemek istiyorsunuz? Nerede/kime söylemek istiyorsunuz? Kimle söylemek istiyorsunuz? Nasıl söylemek istiyorsunuz?
Hedefinizdeki kişinin sizce değeri var mı? Mesajınız nereye gidiyor? Yarın ne olacak? Yaptıklarınızla söyledikleriniz uyuyor mu? Anlaşıldınız! Peki anladınız mı?
GÖRÜŞTÜĞÜNÜZ KİŞİLERLE İYİ İLETİŞİM KURMAK İÇİN Konuşmaya dostça başlayın Kişilere saygı gösterin Dürüst olun Kişilerin anlayacağı dil kullanın Sağlık alışkanlıklarını öğrenin
“Evet” ve “Hayır” şeklinde cevaplanacak sorular sormayın. Gülümseyiniz ve göz kontağınızı sürdürünüz. Kişileri dinleyiniz. Verdiğiniz bilgiden emin olun. Fikirlerine önem verin. Dost gibi davranarak konuşmasının değerli olduğuna inandırınız. Kısa notlar tutunuz.
OLUMSUZ MESAJ Tek yönlü mesaj Karmaşık mesaj Küçümseme Yönlendirme Başkası adına karar verme Yanlış sorular
Sorumluluğu paylaşma Ama; Olumsuzların tekrarı Hemen sonuca varma Genelleme yapma Dinlememek,dinlenmemek Fazla ve uzun konuşmak Hep aynı şeyleri konuşmak
KABUL VE SAYGI NASIL HAYATA GEÇİRİLİR Her kişinin kendine özgü ve yaratıcı olduğunu kabul ederek Diğer insanları değiştirmeye çalışmayarak İnsanları yargılamayarak ve onları anlamaya çalışarak
ETKİLİ SÖZLÜ İLETİŞİM İÇİN NELER YAPABİLİRİM? Sözlü davranışlarla teşvik edici olun İnsanlara isimleriyle hitap edin Olumsuzlar üzerinde değil olumlu üzerinde yoğunlaşın Empati gösterin
Kişilerin söylediklerine katılıyorsanız,bunu,açıkça söyleyin Kişilerin söylediklerine katılıyorsanız,bunu,açıkça söyleyin.Nedenini belirtin. Yargılayıcı,dalgacı bir dil kullanmayın Hiçbir zaman anlaşıldığınızı varsaymayı kontrol edin Karmaşık terimler kullanmayın Hitap ettiğiniz kişi veya kişilerin bilgi seviyesini göz önünde tutarak konuşun Bilginizle kişiler üzerinde iktidar kurmaya çalışmayın.
SÖZSÜZ DAVRANIŞ Uzmanlar,iletişimin %90 nından fazlasının sözsüz olduğunu belirtiyor Bundan kastedilen karşımızdaki kişiden aldığımız mesajın en temel kısmı aslında söylenmeyende yatmakta Bu yüzden söylediklerimizi,söyleyiş biçimimizle uyum içinde kılmak zorundayız
SÖZSÜZ DAVRANIŞ NELERİ İÇERİR? Yüz ifadeniz El, kol hareketleriniz Vücut hareketleriniz Duruşunuz Ses tonunuz Görünüşünüz Alanı kullanma biçiminiz
SÖZSÜZ İLETİŞİMİN ÖZELLİKLERİ Sözsüz iletişim etkilidir. İki kişinin var olduğu her ortamda vardır. Duyguları anlatmak için kullanılır. Sözsüz iletişimde belirsizlik derecesi yüksektir.
UNUTMAYINKİ ! Davranış davranışı doğurur! Davranışlarınızı,ilişkilerinizi geliştirmek ya da zedelemek için kullanabilirsiniz. DAVRANIŞLARINIZI –SİZ SEÇERSİNİZ
Sağlık eğitiminde İLETİŞİM durgun suya atılan bir taş gibidir. Sudaki halkaları giderek etrafa yayılması gibi bir kişiye yapılan doğru eğitim ve kurulan doğru İLETİŞİM de toplum içine yayılır.
“Ne kadar bilgece şeyler söylersen söyle,anlattıklarının değeri; Karşındakinin anlayabildiği kadardır” Hz.MEVLANA