TASAVVUF Tuğba Deniz 10-B 535.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HACI BEKTAŞ,SEYYİD NESİMİ,HALLACI MANSUR VE PİR SULTAN ABDAL
Advertisements

TEKKE-TASAVVUF EDEBİYATI
İSLAMİYETİN KABULÜNDEN SONRAKİ TÜRK EDEBİYATI
OĞUZ TÜRKÇESİNİN ANADOLU’DAKİ İLK ÜRÜNLERİ
İSLAMİYETTEN ÖNCEKİ TÜRK EDEBİYATI (..?-11.yy.)
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
GARİP AKIMI (BİRİNCİ YENİ AKIMI)
AYŞE BAYRAKTUTAN DİKAB 1. GRUP.
ÂŞIK EDEBİYATI’NDA NAZIM
TÜRK HALK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ.
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATINDA ŞİİR
ŞİİRDE AHENK.
ADI-SOYADI:AYŞE BAYRAKTUTAN
ANADOLU BİLGELERİNİN AHLAK ANLAYIŞI
KAVRAM VE BİLGİ HARİTASI HAZIRLAMA 7. SINIF
9. Sınıf Türk Edebiyatı 24-28/02/2014 HALK HİKAYELERİ.
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
RESİM-SLOGAN-KARİKATÜR-FOTOGRAF 7. SINIF
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
OTUZ BEŞ YAŞ ŞAİRİ ( ).
HALK ŞAİRLERİ.
Yunus Emre:  Yunus Emre (d Sarayköy, Mihalıçcık, Eskişehir - ö. 1321), Anadolu'da Türkçe şiirin öncüsü mutasavvıf ve filozof, Anadolu'da yaşamış.
TASAVVUFÎ YORUMLAR Tasavvuf: İslam dininde yer alan ahlakî esasları hayata geçirmeyi amaçlayan, Peygamber Efendimizin sünnetine dayalı bir hayat tarzını.
DİNİ TASAVVUFİ (TEKKE) EDEBİYATI
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
Ömer Nasuhi bilmen Anadolu ihl
İslami Dönemde İlk Dil ve Edebiyat Ürünleri
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ DESTAN DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
DİNİ-TASAVVUFİ TÜRK HALK EDEBİYATI
İslam Düşüncesinde Yorumlar
13 VE 14.YÜZYILDA ANADOLU’DA GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI
HALK EDEBİYATI.
Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri
TASAVVUF NEDİR? İslamiyet'in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla Allah'a ulaşma düşüncesine tasavvuf.
Erbaa | 2009 DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ Erbaa | 2009.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
Garipçiler (1. Yeniçiler) Geleneksel şiir anlayışına tepki olarak doğdu Garip atıl kitapta görüşlerini ortaya koymuştur Şiirde her kurala karşı çıkmışlardır.
Yusuf Emre Atalay Şehit Kaya Aldoğan Anadolu Lisesi Aydın / Kuşadası.
D İ VAN-I H İ KMET EDEBıYAT PROJE ÖDEVI. DIVAN- ı HIKMET NEDIR ? K ı SACA TAN ı YAL ı M -> Ahmed Yesevi’nin söyledigi “hikmet” adlı siirleri bir araya.
Oğuz Han Cerit 9-B / 150 Konu : Yunus Emre Araştırması.
Turklerin İslam dinini kabul etmelerinden sonra, halk arasında İslam öncesi Türk edebiyatı geleneğinin sürdürülmesiyle gelişen edebiyat türüdür. Türklerin.
DİNİ TASAVVUFİ HALK ŞİİRİ
Aruzu ustaca kullandığı , ulusal duyguları ön plana çıkardığı vatan millet konuları şiirleri ile ün yapmıştır. Milli Edebiyat akımının ilkelerini benimseyen.
COŞKU ve HEYECANI DİLE GETİREN METİNLER(ŞİİR)
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ DERS SUNUSU
Felsefe Ve Hikmet. Sorular: Görseldeki insan neler düşünüyor olabilir? CEVAP: Kendini düşünüyor olabilir. Bu soruya her ö ğ rencinin farklı cevabı olabilir.
YUNUS EMRE.
   Halk edebiyatı -Halk edebiyatı adı üzerinde halkın yaşayışı,hayata bakışı,edebi zevkini yansıtan bir edebiyattır.
Pir Sultan Abdal.
KAZA VE KADER.
KARACOĞLAN.  17'nci yüzyılda yaşadığı sanılıyor. Göçebe Türkmen obalarında yetişti. Asıl adının İsmail, Halil ya da Hasan olduğu yolunda görüşler var.
( ).  1904 yılında İstanbul’da doğmuştur.  Bahriye Mektebi, İstanbul Üniversitesi Felsefe bölümünde öğrenim gördü.  17 yaşında ‘’İstanbul.

YUNUS EMRE HAYATI.
İBRAHİM ŞİNASİ.
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
Yunus Emre ŞENEL 9-C / 233 Konu : Yunus Emre Araştırması.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
KÜLTÜRÜMÜZDE H.Z MUHHAMMED SEVGİSİ. Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi: Bir çocuğa bir ad, çocuğun o adin manasını yasaması veya o ada sahip bir şahsin.
Bu sunuda muhtemelen eylem öğeleri yaratacak dinleyici tartışması olacak. Sunu sırasında bu öğeleri takip etmek için PowerPoint'i kullanın. Slayt Gösterisi.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
HAZIRLAYAN: LEYLA ARICI
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
ANONİM HALK EDEBİYATI Anonım halk edebiyatı, ilk söyleyeni unutulan ağızdan ağıza aktarılak, halkın ortak malı olmuş bır edebiyattır. Anonim edebiyat ürünleri,
MERAK, İLMİN HOCASIDIR..
Sunum transkripti:

TASAVVUF Tuğba Deniz 10-B 535

Tasavvuf Nedir??? İslamiyet’in temel kuralına dayanarak nefsi arıtma ahlakı,güzelleştirerek dini yaşama ve Allah’a ulaşma bilimidir. Evrenin oluşumunu, Tanrı’nın niteliğini “Vahdet-i Vücut “ anlayışı ile açıklayan dini ve felsefi bir akımdır. Tasavvufun pratik hedefi insanı; “insan-ı kamil” derecesine ulaştırmaktır.Kendi görüş, anlayış ve inanışları çerçevesinde tasavvuf , insanı yüceltmek isteyen bir ahlak sistemidir. Tasavvufa göre evrenin varlık nedeni,Allah’ın iradesidir. Allah kendi güzelliğinden,kudretinden bir iz göstermek istediği için evreni yaratmıştır.

Allah’ın kudret ve sınırlarının evrende görünmesi “tecelli” kavramını karşımıza çıkarır. İnsani, içindeki yokluk ögelerinin esiri olduğu an “insan- ı kamil” aşamasına ulaşamaz. Kamil insan, ermiş insandır. Kendi istek ve çabasıyla benliğini ilahi aşkta yok eden kişi fenafillah derecesine ulaşır. Mutasavvıf, bu dünyada bir gezgin gibidir. Dünyadan fazla bir beklentisi yoktur. Bu yüzden yumuşak başlı ve hoşgörülüdür. Tasavvufi felsefe de kaba sofuluğa, korku yer yoktur. Tasavvuf Allah’a sevgiyle, aşkla, içtenlikle yaklaşmayı hedef görür.

Tasavvufta Varlık(Vahdet-i Vücut) İnsanoğlu, var olduğu günden bu yana insan, varlık ve Allah ilişkisine ilgi duyar. Bütün dinler,felsefi sistemler,genellikle bu ilişkiyi çözmeye ve anlatmaya çalışırlar. Tasavvufi düşüncede de varlık konusu önemli bir yer tutar. İslam’ın tevhid ilkesi, tasavvufta “vahdet ve varlık” anlayışını hayatın her safhasına yayma sonucu doğmuştur. Varlığın “Bir” olan “Allah’ın ezeli oluşu, gerek vahiy eseri olan ayetlerin ve gerekse kainat kitabındaki ayetlerin daima “Bir”i anlatması varlıkta birlik” anlayışını pekiştirmektir.

Mutasavvıfları Tanrı’ya ulaşabilmeleri için tekkeye girmeleri,belirli bir mertebeden geçerek fenafillah’a erişmeleri gerekir. Tasavvuf, ruhi ve manevi boyutu öne çıkaran, ,insanın içsel dönüşüm geçirerek tanrıya ulaşmasını amaçlayan bir duyuş, düşünüş ve hayat sistemidir.tasavvufu benimseyen kimselere mutasavvıf, sofi denir Tasavvufun temel niteliği “maddi değerlerden yüz çevirerek katıksız bir dini hayatı gerçekleştirme çabası” bir başka değişle “Züht”tür. Züht döneminin mutasavvıflarına “zahit” denir.

Dini-Tasavvufi Türk Halk Edebiyati Türk edebiyatında tasavvuf konusunu esas alan ve bu düşünceyi işleyen edebiyata tasavvuf edebiyatı denir. XII. Yüzyılda Anadolu’da “Babailik, Mevlevilik, Bektaşilik” gibi tarikatlerle Dini-,Tasavvufi Türk Edebiyatı oluşmuştur. Tasavvuf edebiyatında hece ölçüsünün yanı sıra aruz ölçüsü de kullanılmıştır. Bu edebiyatın temsilcisi olan şairlerin dili genelde açık ve anlaşılır olmakla birlikte ağır bir dil kullananlarda vardır.

Dini-Tasavvufi Halk Edebiyatı şairleri, duygu ve düşüncelerini ilahi, nefes, deme, devriye, nutuk, şathiye gibi türler içinde işlemişlerdir. XII.yüzyıldan itibaren Anadolu’da gelişmeye başlayan Dini-Tasavvufi Türk halk edebiyatının başlıca temsilcilleri, Yunus Emre, Hacı Bektaşı Veli, Hacı Bayram-ı Veli, Kaygusuz Abdal, Pir Sultan Abdal gibi şairlerdir.

Ilahi Nedir? Dini-Tasavvufi Türk şiirinde Tanrı’yı öven manzumelerdir. Dini yönü ağır basar. Tarikata göre çeşitli adlar alır: Mevlevilerde ayin Bektaşilerde nefes Gülşenilerde tabuğ Halvetilerde durak Alevilerde deme

İlahiler yapı olarak Türk halk edebiyatı nazım biçimlerinden “koşma” biçiminde düzenlenir. Hece ölçüsü genellikle 8 kalıbıyla,”aaab, cccb” şeklindeki uyak düzeniyle ifade edilir. Tekkelerde düzenlenen dinsel törenlerde kendine özgü ezgilerle söylenebilir.

TASAVVUF  Tasavvuf sekiz merhaleden oluşur  Kişi ilkinde cömertlikle buluşur  İkincisi rızadır ki, onunla tutuşur  Sonrası sabırdır ki, bununla konuşur  Dördüncüsü işarettir ki, onunla anlaşır  Sonrası kurbettir ki, bununla yaklaşır  Altıncısı manadır ki, onunla uzlaşır  Sonra aşk gelir ki, kişinin binek atıdır  En sonu fakirliktir ki, kulluğun tadıdır  Tasavvuf, tövbe, arınma, velayet ve fenadır.  İnsanda tasavvuf, gönlünün kitabıdır  Allah’ ın o gönül’e hitabıdır  Fakirlik ise Muhammed a.s. ın sıfatıdır  İlim ile öğrenilmez, yaşanmalıdır.  Fakirlik denilince, düşünme maddiyat  O benlik fakiridir, yaşıyor ilahi hayat. 

TASAVVUF’UN KÖKÜ Tasavvuf kelimesinin hangi kökten geldiği konusu tartışmalıdır. Arınma anlamındaki safa, yün giyinen anlamındaki sufi kökleri en çok itibar edilenlerdir. Zira tasavvuf arınmadır ve tasavvufçular bir fakirlik simgesi olarak yün elbise giyinirler. Tasavvuf af tasası anlamına da gelmektedir.”