DEMOKRATİK AÇILIM VE TOPLUMSAL ALGILAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

Geçmişten günümüze “BİRLİK GRUBU”. Cemiyetten Birlik Grubu’na Ülkemizde bilimsel diş hekimliğinin, ilk fakültemizin kuruluşuyla (1908) başlamasından kısa.
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ GENEL SEKRETERLİĞİ
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Prof. Dr. Gülçimen YURTSEVER Yaşar Üniversitesi İşletme Bölümü
KAZANIMLAR 5. Bir Türk vatandaşı olarak cumhuriyetin Türk milletine kazandırdığı vatandaşlık temel hak ve sorumlulukları bilincini kazanır.
◦ Siyasi ◦ Ekonomik ◦ Askeri ◦ Sosyokültürel ◦ Çevre.
Nurcan CİVELEK Yeter ALTUNTAŞ
PYD’nin Suriye’nin Kuzeyindeki Faaliyetleri ve Türkiye
ÇÖZÜM SÜRECİNE TOPLUMSAL BAKIŞ
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
AVRUPA BİRLİĞİ, AB DEĞERLERİ VE AB’DE DEMOKRASİ
Engellilerin Haklarına İlişkin BM Sözleşmesi
Uluslararası İş Etiği.
AB ÜYELİĞİNİN TÜRK VATANDAŞLARINA FAYDALARI

Bölgesel Konferans n°1 25 Haziran 2014 İzmir
Türkiye’de Kadın ve Siyaset Kamuoyu Araştırması
AB GENÇLİK( YOUTH ) PROGRAMI
ETİK ve İTİBAR YÖNETİMİ
Siyaset Bilimine Giriş
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK DIŞ POLİTİKASI
SINIF:5-d OKUL: İHLAS İ.Ö.O
Yrd. Doç. Dr. İdil Işıl GÜL 9 Kasım 2012, Ayfonkarahisar.
YG-21 Kadın Meclisleri & Ulusal Gençlik Parlamentosu
Problem Çözme Ve Problem Çözme Stratejileri Ödevi Cihan GÖÇ
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
ATATÜRK İLKELERİ ÖZGÜR GÜVERCİN 8.Sınıf İNKILAP TARİHİ.
İYİ YÖNETİŞİM.
ATATÜRK İLKELERİ 1-Cumhuriyetçilik 2-Milliyetçilik 3-Halkçılık
GÜNEYDOĞU SORUNU VE TOPLUMSAL ALGILAR Dr. Salih Akyürek GÜNEYDOĞU SORUNU VE TOPLUMSAL ALGILAR Dr. Salih Akyürek.
Özel Sağlık Hizmet Sunucuları ve Yeni Teşkilat yasası
GEG Gençlik Eylem Grubu Ağustos tarihlerinde Samsun 19 Mayıs Gençlik Merkezinde toplam 25 gönüllüyle gençlerin katılımı atölyesini gerçekleştirdik.
Bülent Şenver Liderlik Oyunları Kalıcı ve her durumda geçerli olan bir yaklaşım var mı? Etik Liderlik.
DEMO-VILLAGE Orda Bir Köy Var Demokrasiyle!
DEMOKRASİ YOLUNDA TÜRKİYE
DEMOKRATİK YÖNETİM Demokrasi halk idaresi anlamına gelmektedir. Demokrasinin olmadığı toplumlarda insan hakları, eşitlik, özgürlük gibi değerler korunamaz.demokratik.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük CUMHURİYETÇİLİK
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
ANAYASA REFERANDUMU’NA NE DİYORUZ ? Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Birliği *İstanbul Barosu Başkanlığı’nın çalışmasından yararlanılarak hazırlanmıştır.
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
1. HIZLI BİR DEĞİŞİM YAŞANMAKTADIR 2 DEVLETLERİN BAŞARISINI DEĞİŞEN DİNAMİKLERE UYUM SAĞLAYABİLMELERİ ONLARI MİLLİ HEDEFLERİNİN GERÇEKLEŞTİRİLMESİNDE.
1 T.C. ŞIRNAK VALİLİĞİ Ekim GENEL TANITIM.
Sosyalbilgiler Öğreniyorum
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK ÇAĞDAŞLAŞMASI
Katılım ve Katılımcılık Süreci A.Ü.Z.F. Peyzaj Mimarlığı Bölümü
10. Yılında Bologna Süreci Uygulamaları 15 Haziran 2011 Galatasaray Üniversitesi.
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
YEREL YÖNETİMLER VE DEMOKRASİ
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
Tanıtım webinarı: Tanıtım eğitimi anket sonuçları 11 Mart 2015.
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAPLARI
Romanlar da kendi içlerinden çıkacak adayları Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde görmek istiyor. Roman Kültürünü Tanıtma ve Yaşatma Derneği Başkanı Efkan.
Türkiye’de Ulusal İzleme Mekanizması Kurulması: Süreç ve Ana Unsurlar Kerem ALTIPARMAK AÜ SBF İnsan Hakları Merkezi.
İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu Zeynep Duran Yasama Uzmanı.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Egemen Olan İlkeler: 2
KAMU POLİTİKASINDA ROL OYNAYAN AKTÖRLER
ATATÜRK İLKELERİ.
Haziran 2015 Seçimlerine Giderken Kamuoyu Dinamikleri
GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ.
plan modelinin ana öğeleri
ATATÜRK İLKELERİ.
ANAYASA REFERANDUMU’NA NE DİYORUZ
ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCE SİSTEMİ
TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ. TOPLUMSAL CİNSİYET-1 Toplumsal cinsiyet, bireyin belirli bir cinsten olduğuna ilişkin bilgiye, bu bilgi dahilinde olmak üzere.
ATATÜRK İLKELERİ
Demokrasinin Temel İlkeleri Hazırlayanlar:M.Kerem GÜNGÖR Deniz ÇAPAR Kaan CANLI.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SOS407 – Kadın Çalışmaları
Sunum transkripti:

DEMOKRATİK AÇILIM VE TOPLUMSAL ALGILAR BİLGE ADAMLAR KURULU RAPORU

E. Büyükelçi İlter TÜRKMEN “Türkiye’nin Bugünü ve Yarını” Türkiye’nin En Önemli Problemi “Kürt Sorunu”

BİLGE ADAMLAR KURULU Hazırlayan: Dr. Salih AKYÜREK

Sosyo-kültürel talepler KÜRT SORUNU İşsizlik Eğitim Eksikliği Sosyo-kültürel talepler Terör

Üzerinde Konsensüs Sağlanan Hususlar ve Sınırlamalar Türkiye Cumhuriyeti’nin ebedi varlığı Devletin üniter yapısı Vatandaşların refahı ve mutluluğu Çağcıl medeniyet anlayışı Demokrasi, laiklik, sosyal adalet ve hukukun üstünlüğü Türkçe, Al bayrak, İstiklal Marşı, Ankara Demokratik açılımın tüm Türkiye’yi kucaklaması

Açılım Sürecinde Gerçekleştirilenler İşkenceye sıfır tolerans politikası Dernek kurma hakkına getirilen yasal kısıtlamaların kaldırılması Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri Kanunu’nda değişiklik Siyasi partilerin kapatılmasının zorlaştırılması

Açılım Sürecinde Gerçekleştirilenler Bilgi Edinme Hakkı Kanunu’nun çıkarılması DGM’lerin kaldırılması İnsan hakları ihlalleriyle mücadele için “Dörtlü Mekanizma” düzenlemelerinin başlatılması Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zararların Karşılanması Hakkındaki Kanun

Açılım Sürecinde Gerçekleştirilenler Bölgesel Kalkınma Eylem Planı KÖYDES, BELDES, SODES, Köye Dönüş ve Rehabilitasyon Projesi Günlük yaşamın normalleştirilmesine yönelik adımlar Cezaevlerinde ana dilde görüşme Kamusal alanda anadile yardımcı uygulamalar

Açılım Sürecinde Gerçekleştirilenler Özel dil kursları TRT Şeş 24 saat farklı dilde yayın hakkı Türkiye’de Yaşayan Diller Enstitüsü

Demokratik Açılım Süreci Toplumsal Algıları Nasıl ve Ne Şekilde Etkilemiştir?

Kürt kökenli vatandaşlar Batıda yaşayan vatandaşlar Kürt kimliğinin tanınması yönünde son yıllardaki olumlu gelişmeler memnuniyetle karşılanmakta, geçmişte bu konuda yapılan hataların devlet tarafından ifade edilmesi uzlaşı ve beraber yaşama için yeterli görülmektedir. Kürt kimliğinin tanınması yönünde son yıllardaki olumlu gelişmeler memnuniyetle karşılanmakta, Kürt kimliğinin anayasal çerçevede tanınmasının yanlış olacağına inanmaktadır. Resmi dil ve öğrenim dili olan Türkçe yanında, Kürtçenin de resmi müfredat içinde seçmeli ders olarak yer verilmesini istemektedir. Kürtlerin görüşleri ile örtüşen bir mutabakat var. Kürtçenin öğrenim dili olmasının Kürtlere hiçbir ekonomik ve sosyal katkı sağlamayacağına inanmakta, tercih edilebilir ve uygulanabilir bir öneri olarak da görmemektedir. Kürtçenin öğrenim dili olarak uygulanmasının, kutuplaşmayı derinleştireceğine ve ülkeyi bölünmeye götüreceğine inanmaktadır.

Kürt kökenli vatandaşlar Batıda yaşayan vatandaşlar Kürtlere daha fazla kültürel hak verilmesi gerektiğine ve bu hakların Türkiye’nin birliğine zarar vermek bir yana Kürtlerin aidiyet duygularını daha da artıracağına inanmaktadır. Kürtlere daha fazla kültürel hak verilmesinin Türkiye’nin birliğine zarar vereceği ve bu tip taleplerin arkasının gelmeyeceği yönünde şüpheler bulunmaktadır. Bağımsız devlet gibi bir amaçlarının olmadığını ifade etmektedir. Kürtlerin nihai amacının bağımsız devlet kurmak olduğuna inananlar bulunmaktadır. Federasyon ve bağımsızlık taleplerinin Kürtleri daha totaliter ve refah anlamında daha geri bir konuma iteceğine inanmakta ve destek vermemektedir. Kürtlerin nüfus artış hızlarına da vurgu yaparak, gelecekte tüm Türkiye’ye hâkim olma veya bağımsız Kürdistan’a ulaşma yönündeki gizli bir niyetten şüphe duymaktadır.

Kürt kökenli vatandaşlar Batıda yaşayan vatandaşlar Tüm Türkiye topraklarında kimliklerini ve dillerini gizlemeden ve ayrımcılığa uğramadan özgürce yaşama talebi dile getirmektedir. Göç eden Kürtlerle birlikte, şiddet içeren töre ve geleneklerin batıdaki yerleşim yerlerine taşınacağına, bu insanların mafyalaşma ve baskıcı tavırlarla kültürel dokuyu bozacağına inanmaktadır. Türkiye tarihinde ve bugünkü medeniyet düzeyinde iki toplumun ortak katkıları olmasına rağmen Kürtlerin bu ortaklıktan dışlandığına inanmaktadır. Milli eğitim müfredatının da etkisiyle ,Kürtlerin Türkiye tarihine ve bugünkü medeniyet düzeyine katkıları konusunda önemli şüpheler vardır. Devletle PKK arasına sıkıştıklarına ve devlet tarafından tam olarak temsil edilmediklerine inanmakta ve ne PKK ne de BDP tarafından temsil edilmek istememektedirler. BDP’nin Kürtleri temsil etmediğini ifade etmesine rağmen; her doğuluyu Kürt ve her Kürt’ü PKK’lı görme eğilimdedir.

Kürt kökenli vatandaşlar Batıda yaşayan vatandaşlar Ülkenin ortak değer ve sembollerini kabul aidiyet noktasında oldukça olumlu algılara sahiptir. Kürtlerin ortak değer ve sembollerini kabulü ve aidiyet noktasında olumlu algılara sahip olmadığı konusunda kaygıları bulunmaktadır. Türklerle beraber yaşama ve ortak aile bağı kurma konusunda üst düzeyde olumlu bir bakış vardır. Bu konuya bakış biraz daha olumsuzdur. Kürt kimliğini açıklayan kişilere, devlet kademelerinde görev alma ve yükselme konusunda ayrımcılık yapıldığı konusunda yerleşmiş bir algı vardır. Kimlik temelli bir ayrımcılık yapılmadığı, Kürtlerin bu konudaki problemlerinin eğitim ve liyakat temelindeki eksikliklerinden kaynaklandığını düşünmektedir.

Kürt kökenli vatandaşlar Batıda yaşayan vatandaşlar Kürtlerin geçmişte asimile edilmek istendiğini iddia etmektedir. Asimilasyon olmadığını ancak geçmişte, devletin Kürtlere karşı bazı yanlış politikalarının olduğunu kabul etmektedir. Kürtlerin geçmişte devlet ve Türkler tarafından sömürüldüğünü iddia etmektedir. Kürtlerin bu ülkeye geçmişte hiçbir katma değer kazandırmadığını, bölge insanının ürettiğinin ve vergilerinin kat be kat fazlasının bölgeye aktarıldığını, Kürtlerin temelde feodal yapı ve Kürt aktörlerce sömürüldüğünü iddia etmektedir. Devletin bölgeye atanan yöneticilerine hep yüksek değer atfedip saygı gösterirken, kucaklanmak bir yana hak etmedikleri bir ayrımcılığa, aşağılamaya ve adaletsizliğe maruz kaldıklarına inanmaktadırlar. Kürtlerin geçmişte ayrımcılığa ve aşağılanmaya uğradığı kabul etmekte, ancak bunun temel nedeninin, bu halkın düşük eğitim/ kültür düzeyi ve bunun da etkili olduğu yaşam tarzı ve törelerinden kaynaklandığını belirtmektedir.

Demokratik Özerklik Talepleri Karşısında Toplumsal Algılar Öcalan’ın talepleri Kürt halkının talepleri değildir. “Demokratik Özerk Kürdistan” söylemi çelişkilidir. OHAL uygulamalarının yapıldığı illerde %80’ler düzeyinde olan Kürt nüfus, bunlara mücavir illerde %30’lardadır. Birleşme iradesi gösterdiği gibi ayrılma iradesi de gösterebilecek, iki ayrı toplum ve ülke tarif edilmektedir.

Demokratik Özerklik Talepleri Karşısında Toplumsal Algılar Önerilen özerklik modeli, geçmişte SSCB’de, Arnavutluk’ta ve bugün Libya’da uygulanan ve başarısız olmaları bir yana totaliter nitelikler gösteren modellere benzemektedir. Bu modeller demokrasiye değil, feodal yapılara faydalıdır. Özerklik talebinde diğer ülkelerdeki Kürtlerle yeni bir oluşum hesabı vardır.

Demokratik Özerklik Talepleri Karşısında Toplumsal Algılar “Öz savunma” paramiliter bir organizasyona yol açmaktadır. Model, kendi çizgisi dışındakileri ötekileştirmektedir. Türkiye’ye demokrasi modelleri öneren PKK çizgisi, kendi içindeki totaliter ve anti-demokratik yapısı ile tutarsızdır.

Türkiye’den Demokrasi Talepleri Kürt Hareketinde Demokratikleşme Sorunu Anti-Demokratik Yapı Türkiye’den Demokrasi Talepleri PKK

BDP ve diğer aktörler ÇELİŞKİ Ordunun Rolünün Eleştirilmesi TSK Ordunun Rolünün Eleştirilmesi PKK Diğer Görüşlere Tahammülsüzlük Öcalan’ın Kahramanlaştırılması Öcalan’ın Meşrulaştırılması Öcalan’ın Muhatap Alınması ÇELİŞKİ BDP ve diğer aktörler

Kürt kökenli vatandaşlar tarafından dile getirilen eleştirilerden bazıları: (1) "Özerkliği tartışmak için İmralı karşısında da özerk olmak gerekir." (2) "Ben ne kendimin ne de çocuklarımın böyle bir rejimde yaşamasını istiyorum." (3) "Yoksa bu öz savunma örgütleri ile Kürt toplumunu zapturapt altına almaya mı çalışıyorsunuz?’’ Basına yansıyan bu yöndeki eleştiriler, Kürtler ve Kürt siyasetçiler arasında Öcalan’dan bağımsız söylem ve politikalar üretilebilmesi noktasında önemlidir.

Sonuç ve Öneriler Seçim Barajının Düşürülmesi Yerel Yönetimler Reformu Demokratik ve Özgürlükçü Yeni Anayasa Yerel Yönetimler Reformu Seçim Barajının Düşürülmesi

Sosyo-Kültürel ve Sosyo-Politik Talepler İçin Bilimsel Araştırmalar Anadilde Eğitim Gerçekçi Bir Model Değildir. Türkçe Dışındaki Dillerin Seçmeli Ders Olarak Okutulması Üniversitelerde Kürtçe ve Diğer Dillerle İlgili Birimlerin Kültürel Taleplere Alt Yapı Oluşturması

Eski Yer Adlarının İadesi Kamu Görevlilerinin Hatalarının En Aza İndirilmesi Ortak Tarih, Kültür ve Medeniyete Katkıların Vurgulanması Her İki Toplumda da Ayrışmayı Körükleyen Kişi ve Davranışlar Olduğunun Kabulü

Anti-Demokratik Kürt Siyaseti Gerçekçi Çizgiye Çekilmelidir. Normalleşme Süreci Şiddet İçeren Şantajlardan Arındırılmalıdır Af Kapsamına Girmesi Mümkün Olmayan Lider Kadroya Üçüncü Ülkeye Sığınma ve İkamet. Mücadeleden Etkilenmiş Tüm Aktörlerin Rehabilitasyonu.

Güvene Dayalı Yeni Bir Uzlaşma Dili… Eşit Vatandaşlığa Dayalı Diyalog Süreci…