Serbest İrade ile karar verme

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HASTALARIN BİLGİLENDİRİLMESİ VE BİLGİLENDİRİLMİŞ ONAM
Advertisements

KLİNİK ARAŞTIRMALARDA AYDINLATILMIŞ ONAM, RIZA VE HUKUKİ ETKİLERİ
HASTA VE ÇALIŞAN GÜVENLİĞİ
Hasta – Doktor İlişkileri ve Sorumluluklar
Aydınlatılmış Onam ve Hukuki Etkisi
BİLİMSEL BİR MAKALE NASIL YAZILIR
HASTANE HİZMET KALİTE STANDARTLARI; AKILCI İLAÇ KULLANIMI
Acil Olguya İlk Yaklaşım
HASTA TRANSFERİ: AMERİKAN HASTANESİ ÖRNEĞİ
HASTA KABUL VE TABURCULUK SÜRECİ
Türkiye’de e-sağlığın hukuki çerçevesi
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
HASTA HAKLARI AÇISINDAN AYDINLATILMIŞ ONAM
HASTA HAKLARI.
HASTANELER ARASI NAKİLLER
HASTA HAKLARI MUSTAFA ÇALIŞKAN.
HASTA HAKLARI VE SORUMLULUKLARI
HASTA VE YAKINLARI İLE İLETİŞİM
HASTA HAKLARI.
Güvenlik Raporlama Sistemi (GRS)
HASTA ODAKLI KALİTE YÖNETİM STANDARTLARI VE HİZMET KALİTE STANDARTLARI İLİŞKİSİ Yrd. Doç. Dr. Ufuk Cebeci İTÜ Sağlık İşletmeleri Sertifika Program Koordinatörü.
Sağlık Hukuku Kavramı ve Eğitimde Dikkat Noktalarımız
TRANSFÜZYON GÜVENLİĞİ
GÜVENLİK RAPORLAMA SİSTEMİ
Hasta Mahremiyeti (Gizlilik)
Bursa İl SağlIk Müdürlüğü Performans ve Kalİte Koordİnatörlüğü
HASTANIN TRANSFERİ Giriş : Acil Serviste ilk müdahalesi yapılan ve acil servisten, hastane içindeki bir başka birime veya hastane dışında bir sağlık kurumuna.
SALDIRI VE TACİZ DURUMUNDA GÜVENLİĞİN SAĞLANMASI
Uzman Gözüyle Asistan Eğitimine Bakış
11 Üniversite hastanelerinin organizasyonu
Hasta ve Çalışan Güvenliği
GÜVENLİK RAPORLAMA SİSTEMİ
Saldırgan/Psikiyatrik Hastada Triyaj
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
Ecz.HİLAL ÖZNUR Uygulama Adı:AKILCI ANTİBİYOTİK KONTROLÜ
KAN BAĞIŞÇISI BİLGİLENDİRME, KAYIT VE SORGULAMA FORMU
GRUP H LLEDERİZ Prof. Dr. SİBEL GÜNDEŞ & M.Fatih ÖZSARAY (başkan)
Kütahya Halk Sağlığı Müdürlüğü
HEKİMLİK VE İNSAN HAKLARI
SHKS HASTA BAKIM HİZMETLERİ
Doç. Dr. Mehmet Cihan YAVUZ
EVDE HASTA BAKIMI.
Sağlık Bakanlığı Hastanelerinin Yönetim ve Organizasyonu
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
KOMİTELER VE TOPLANTI KAYITLARI
Mahmut AĞIRAĞAÇ Kalite Yönetim Birimi
Uluslarası Katılımlı 1. Ulusal Aile Hekimliği Günleri
HASTA HAKLARI ve SORUMLULUKLARI
OKUL HEMŞİRESİNİN GÖREV YETKİ SORUMLULUKLARI
Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürü
İLK YARDIM VE ACİL BAKIM NEDİR?
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ERZURUM NUMUNE HASTANESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
Bilgilendirme Teknikleri
HASTA HAKLARI ;.
6331 sayılı İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KANUNU BİLGİLENDİRME SUNUSU
Klİnİk öğretİmde etİk.
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
HOŞGELDİNİZ GENEL İLKYARDIM MUSTAFA ÜNALAN İLKYARDIM EĞİTMENİ.
EVDE SAĞLIK HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON VE KURUMLARARASI İŞBİRLİĞİ.
~HASTA HAKLARI~.
Sosyal Hizmet Uzmanının Önemi
Etik Kavram ve İlkeler Prof. Dr. Ayten DEMİR
ÇOCUK YOĞUN BAKIMIN YAPILANDIRILMASI
1. Hasta kimlik bilgilerinin tanımlanması ve doğrulanması 2. Hastanın rızasının alınması 3. İletişim güvenliğinin sağlanması 4. İlaç güvenliğinin sağlanması.
Hasta ve Çalışan Güvenliği. HASTA GÜVENLİĞİ Hasta güvenliği; sağlık hizmeti sunumu sırasında bu hizmetlerden dolayı oluşabilecek zararları önleme eylemleridir.
 Radyoloji ünitelerinde çalışan personel radyasyonun zararlı etkisinden korunmak için koruyucu ekipmanlar mutlaka kullanılmalıdır.
Hemşirelik Kayıtları Planlama aşamasında hemşirelik girişimleri saptanırken, bunlardan kimlerin, hangi işlevlerden sorumlu olacağı ve ne zaman yerine.
Klinik Bilgi Sistemleri
Atık Yönetimi Çevre Yönetim Birimi Hasta mahremiyeti.
Sunum transkripti:

Mersin Kamu Hastaneler Birliği Sekreterliği HASTANIN BİLGİLENDİRİLMESİ VE RIZASININ ALINMASI

Serbest İrade ile karar verme Hastaya uygulanacak girişimsel işlemler için hastanın bilgilendirilmesi ve rızasının alınması Hasta : İlgi-bilgi Bilgilendirme Hastanın anlaması Serbest İrade ile karar verme Kabul etme RIZA FORMU (DOKÜMAN)

Hastanın Bilgilendirilmesi ve Rızasının Alınması Neleri İçermeli Hastalığın seyri Teşhis ve tedavi yöntemleri Tedavinin faydaları Tedavi yapılmazsa ne olur Müdahaleyi nerede, ne zaman, kim tarafından yapılacağı Tıbbi müdahale öncesi, esnası, sonrasında hastanın yapması gerekenler Acil durumlar olursa ne yapılacağı

Doğru Kişiyi Bilgilendiriyor muyuz?

Kim Bilgilendirilmeli ? Hasta Hasta 18 yaşını doldurmuş olmalı Hastanın psikiyatrik rahatsızlığı olmamalı Velisi Hasta 18 yaş altı ise Kısıtlı hasta ise Sağlık personeli bilgilendirmeden sorumludur.

Müdahale / tedavi Uygulayacak Personel Bilgilendirmeyi Nasıl Yapmalı? Basit ve sade bir anlatımla Mümkün olduğunca tıbbi terimleri kullanmama Kesin net ifadeler Hastanın ruhsal durumuna uygun nazik bir dille Hastaya özgü bir anlatımla Hastanın sorularına cevap verilmeli Hastaya kendi iradesiyle cevap verme imkanı sağlayacak sözlü bilgi aktarılmalıdır.

Nereye Kadar Bilgilendireceğiz? Genel hatlarıyla Hastanın kararını etkileyebilecek durumlar mutlaka anlatılması gerekir Talep edilmesi durumunda detaylı bilgilendirme yapılmalı Hastanın soruları olursa detaylı bilgi aktarılmalı Hastanın psikolojik durumu hakkında sıkıntı varsa bilgi verilmeyebilir Hastanın imzası ile yakınlarının bilgilendirilmesini istemiyorsa, yakınına bilgilendirme yapılmaz Acil durumlarda bilgilendirme yapılmaz Ölecek durumda olan hastaya yapılmaz

Bilgilendirmenin Kapsamı Hangi Hallerde Daralabilir? Müdahalenin ivediliği, Kapsamlı bilgilendirmenin hastayı olumsuz etkileyeceği hallerde (TDN M.14) Hastanın açık isteği varsa bilgilendirmenin kapsamı daraltılabilir.

Bilgilendirmenin Kapsamı Hangi Hallerde Genişletilmelidir? Müdahale sonucunda oluşabilecek risk büyükse Müdahale doğrudan tedavi amacı taşımıyorsa Tıp bilimi ve uygulamasına henüz yerleşmemiş bir girişim söz konusu ise Hastanın açık isteği doğrultusunda bilgilendirmenin kapsamı genişletilebilir.

Bilgilendirme Hangi Hallerde Yapılmayabilir? Hasta serbest iradesi ile bilgilendirilmek istemezse Hasta uygulanacak tıbbi girişim konusunda bilgi sahibi ise Acil durumlarda Cerrahi girişimin genişletilmesinin zorunlu olduğu bazı hallerde

Kim Bilgilendirmelidir? Hastayı sağlık durumu konusunda bilgilendirmek hekimin sorumluluğudur. Müdahale ekip tarafından gerçekleştirilecekse ekibin yöneticisi bilgilendirebilir. Müdahaleye katılan hekimlerden her biri kendi uzmanlık alanı ile ilgili bilgilendirme yapabilir.

Bilgilendirme Ne Zaman Yapılmalıdır? Hastanın tıbbi müdahaleye onam vermesinden önce yapılır Hastaya uygulanacak tedavi yöntemi ya da yöntemlerinden biri ile ilgili karar verebilecek kadar uygun bir zaman tanınmalıdır. Acil durumlarda zaman konusunda sınırlama olabilir.

Bilgilendirmede Kritik Noktalar Zamanında ve yeterli bilgilendirme yap Etkili ve iletişime açık ol Benimseme (Hastayı bilgilendirmeyi kültür haline getir)

Hukuki Açıdan Bilgilendirme Yeterli mi? Tıbbi hata oluşması sağlık elamanını hukuki sorumluluktan kurtarmaz Rızanın şekli; İspat kolaylığı bakımından mutlaka imzalı olarak kayıt altına alınmalıdır. Bilgilendirmenin yapıldığının ispat hükümlülüğü sağlık çalışanının sorumluluğundadır.

Rızanın (Onamın) Püf Noktaları Her tıbbi tedavi ve müdahaleye ilişkin onay olmalı Genel rıza (onam) almak geçerli değildir. Formlar sistematik olmalı

Hukuki Kabul Görmeyen Rıza (onam) Formaları Bilgilendirme yapılmadan alınan rızalar Etik ilkelere, yasalara aykırı alınan rızalar Ötenazi için alınan rızalar

Bilgilendirme Sonucunda Hasta Hastalığı ve tedavisi hakkında bilgi sahibi olmuştur. Kafasındaki hastalığı ile ilgili soruya cevap bulmuştur. Hastalığı ile ilgili riskleri biliyordur. Müdahaleyi kimin, nerede, ne zaman yapacağını biliyordur. Anlatılanları anlamıştır.

Rızanın (Onamın) Alınması Konusunda Yanlış Bilinenler Her şeyi yazmak sorumluluktan kurtarır Şahit imzası alınması ispatı kolaylaştırır Genel ifadeler bilgilendirme sayılır Genel Onam (hasta yatışta) almak yeterlidir Sadece bilgilendirme yapıldığına dair ibareyi imzalatmak Hekim tarafından yapılacak işlemi hemşirenin bilgilendirmesi

Rızanın (Onam) Alınmasında Kritik Nokta İlgili uzmanlık dalına göre önemli hususlar Sıradan bir hastanın beklentilerine dikkat edilmesi Hastanın rahatlatılması Komplikasyonlar ve olası riskler aşırı abartılmamalı

Bilgilendirme Süreci Nasıl Olmalı? 1 Uygun bir mekan olmalı Poliklinikte karşılıklı oturarak (yüz yüze) Tek kişilik odada ise sıkıntı yok Çok kişilik odada ise uygun bir odaya alınarak yapılmalı Personele iletişim kurma eğitimi verilmeli

Bilgilendirme Süreci Nasıl Olmalı? 2 Yeterli zaman ayrılmalı (asgari 5 dk) Her aşamada bilgilendirilmeli Her Müdahele öncesi Tedavi değiştirildiğinde Vizitlerde Sözlü bilgilendirme süreci tanımlanmalı ve tüm hekimlere ve çalışanlara bilgilendirilmelidir. (Web vb.)

Bilgilendirme Süreci Nasıl Olmalı? 3 İçerik beklenti anketi yapılmalı İçerik hazırlamak için ekip oluşturulmalı (her branştan 3 kişi) Hazırlanan içerik hasta güvenliği komitesi tarafından gözden geçirilmeli Başhekim hekimlerle toplantı yapmalı Süreç hakkında hastalar bilgilendirilmeli (broşür, web)

Rıza (Onam) Formu Nasıl Olmalı? 2 sayfayı geçmemeli (maksimum 3 sayfa) Müdahale yapacak hekimin adı soyadı ve imzası Bilgilendirdiğimiz tarih ve saat mutlaka olmalı Hastaya özel durumlar için boşluk bırakılmalı (yaşı, eğitim, kalp hastalığı, spesifik bulgular) örnek

Hukuken Rızaya (Onam) Karar Verme Yetkisi Kimdedir? Karar verme yetkisi hekime değil; Müdahaleye maruz kalacak kişiye aittir (hastaya)

Uygun Rıza (Onam) Almak Bize Ne Kazandırır? Hasta ile iletişimi güçlendirir. Hasta ile paylaşımı artırır. Hasta ile beraber sorumluluğun paylaşılmasını sağlar Hastanın tepkisini azaltır ve fiziksel şiddeti önlemede en etkili araçtır. Hukuki sorumluluktan kurtarır. Vatandaşın gözünde sağlık personelinin prestijini değiştirir. Hastanın kurumla ilgili tatmin duygusu artmaktadır